Algemeen rotondetopic

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door feitelijk » zo 28 mei 2017, 7:54

In België geldt kennelijk de regel dat je verkeer op de buitenste rijstrook voorrang moet verlenen als je wilt afslaan vanaf de binnenste rijstrook, als je op de rotonde rijdt. Zoiets bestaat in Nederland niet volgens mij.
Eehhhhh. Twee artikelen zelfs 18 en 54
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Wesso » zo 28 mei 2017, 11:41

^^ En wat staat daarin?

Oh, ik zie het al. Omdat het een bijzondere manoeuvre is moet je bij wisselen van rijstrook (dus van binnen naar buiten) ander verkeer voor laten gaan.

Dit artikel vind ik wel heel opmerkelijk.
Artikel 48 - Het is bestuurders toegestaan vlak voor of op rotondes rechts in te halen.
Welke sadist heeft deze regel bedacht? Kijk, ik kan me voorstellen dat een auto rechts passeert bij het afslaan, maar dit biedt geen enkele belemmering om maar wat aan te klooien. Samen met die gedoogregel van oprijden als het maar soepel verloopt - jaja, het verloopt altijd soepel als men hier een meerstrooksrotonde oprijdt - is het een grote farce.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Kaaiman » wo 31 mei 2017, 11:35

Bijzonder rotondeontwerp met fietsoversteken en doorsteken naar parallelwegen. Visualisatie uit 1997 in het kader van onderzoek naar Duurzaam Veilige kruispuntvormen.
https://beeldbank.rws.nl/MediaObject/Details/498617
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Vinny » di 13 jun 2017, 18:17

Wesso, het toestaan van rechts inhalen op rotondes was al zo in de oude situatie. Destijds vond men het kennelijk belangrijk om de doorstroming voor rechtsafslaand verkeer niet te veel te hinderen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door RSK » zo 23 jul 2017, 9:57

Kaaiman schreef:Bijzonder rotondeontwerp met fietsoversteken en doorsteken naar parallelwegen. Visualisatie uit 1997 in het kader van onderzoek naar Duurzaam Veilige kruispuntvormen.
https://beeldbank.rws.nl/MediaObject/Details/498617
Inderdaad een bijzonder ontwerp. Het lijkt wel een mengvorm van een gelijkvloers klaverblad, een stuiverknooppunt en een rotonde. Ik vraag me af of het ooit zo is toegepast. Volgens mij is het in zo'n geval efficienter om voor het langzame verkeer een hele grote rotonde aan te leggen, en de hoofdwegen ongelijkvloers te laten kruisen. Een soort Rottepolderplein met langzaam verkeer.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door duikgek89 » zo 23 jul 2017, 13:55

Volgens mij zijn er best wel veel conflictpunten. En met een beetje een flinke tractor met flinke aanhanger is het volgens mij ook aardig veel gedraai en gestuur.

Om het over het ruimtebeslag nog maar niet te hebben.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Wouter N14 » ma 24 jul 2017, 22:25

Wat een heerlijke jaren 90-sfeer en wat een idioot ruimtegebruik...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Joopjr
woonerf
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 06 dec 2009, 15:50

Onwensbare situatie?

Bericht door Joopjr » di 05 sep 2017, 21:57

Ik fiets bijna dagelijks over een rotonde bij de Columbusweg/Marco Poloweg in Venlo. Nu snap ik echter niet geheel hoe de voorrang geregeld is op deze rotonde. De rotonde ligt op een industriegebied waar voornamelijk vrachtverkeer rijdt.

Fietsers hebben haaientanden op het wegdek en een :B6:. Het fietspad ligt echter binnen 5 meter van de rijbaan, daarom hebben (volgens mijn kennis) fietsers voorrang op afslaand verkeer van de rotonde (rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor afslaand verkeer). Echter gebeurd het regelmatig dat auto's/vrachtwagens mij hier geen voorrang verlenen en ik lig liever niet onder een vrachtwagen.
Afbeelding

Daarnaast is het conflictpunt tussen fietser en oprijdend verkeer van de rotonde ook een vreemd punt. De fietsers hebben hier haaientanden op het wegdek, het autoverkeer heeft een :B6: die (onbedoeld) voor de fietsoversteek geplaatst is. Betekend dit dat beide bestuurders het kruisend verkeer voor moeten laten gaan en wie mag dan eerst?
Afbeelding

Locatie inclusief streetview vind je hier. Kortom ik hoop dat iemand opheldering kan geven over de voorrang tussen fietsers en auto's op deze rotonde.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Onwensbare situatie?

Bericht door Attietattie » di 05 sep 2017, 22:02

Al jouw aannames kloppen: bij afrijdend verkeer zou de fietser voorrang moeten hebben (maar zal het nooit krijgen) en bij oprijdend verkeer moeten beiden voorrang verlenen.

Het is een mooie voor een ingezonden stuk. Of nog mooier, wachten tot het raak is en diegene dan juridische bijstand aanbieden. Maar misschien is het ingezonden stuk een beter idee...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Onwensbare situatie?

Bericht door Wouter N14 » di 05 sep 2017, 22:14

Kolere wat een beroerd ontwerp :facepalm:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Gerhard » di 05 sep 2017, 22:55

Dat het afslaand verkeer voorrang heeft zal ongetwijfeld op deze manier zijn geregeld zodat er minder/geen mensen onder een vrachtwagen komen. Dan heb je maar een keertje geen voorrang als fietser. Als fietser stop of rem je even zodat je een goed zicht hebt op naderend verkeer en de vrachtwagenchauffeur ziet jou netjes wachten totdat hij is afgeslagen. De fietser is nog heel en de vrachtwagenchauffer heeft geen trauma opgelopen. En bij de volgende rijbaan/strook verleen je ook even voorrang. Easy does it. :2cents:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Wouter N14 » di 05 sep 2017, 23:26

^^ Wat je omschrijft wordt precies en volledig teniet gedaan door het ontwerp: je hebt amper zicht op die fietsers ofwel een groot dodehoekrisico. En die wordt niet veel kleiner door de fietser uit de voorrang te halen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Gerhard » di 05 sep 2017, 23:37

Gewoon als fietser voorrang verlenen. Dan vervalt het dodehoek gebeuren. Of de chauffeur voor het afslaan moet nagaan of er iemand naast of bij de vrachtwagen fietst of niet, zoals in de gebruikelijke situaties, wordt nu vermeden. Hij ziet je al keurig staan bij de haaientanden omdat je netjes voorrang gaat verlenen. Probeer maar uit, wanneer je daar weer bent. :doei:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Alfa » wo 06 sep 2017, 1:45

Het lijkt me overduidelijk dat het de bedoeling is dat de fietser voorrang moet verlenen. Juridische wijsneuzerij zal je niet beschermen tegen vrachtwagens. Ookal kan je naar de letter van de wet wel gelijk hebben.

Wat trouwens met de regel dat verkeerstekens boven verkeersregels gaan?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Vinny » wo 06 sep 2017, 7:20

Haaietanden en voorrangsborden hebben geen betrekking op afslaand verkeer. "Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor", als je op een voorrangsweg afslaat moet je zelfs voetgangers voorrang geven. Dat leer je al op de basisschool :nothanks:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door sven_engelen » wo 06 sep 2017, 10:31

Ik rij bijna wekelijks over die rotonde en ik merk dat nu pas... Wat een beroerd ontwerp...
Svenlo

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Gerhard » wo 06 sep 2017, 22:41

Buiten de bebouwde kom moet je als fietser ook voorrang verlenen aan afslaand verkeer. Hier in Beverwijk op de rotonde op de Wijkermeerweg, binnen de bebouwde kom, ook.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Coen Tunnel » wo 06 sep 2017, 22:53

^^ In Noord-Nederland (Friesland, Groningen, Drenthe en de Overijsselse gemeenten Ommen, Dalfsen en het grondgebied van de voormalige gemeente Avereest) is het gangbaar dat fietsers bibeko geen voorrang hebben. Smallingerland en Leeuwarden zijn uitzonderingen en hebben beiden een mix; op sommige rotondes bibeko zijn fietsers in de voorrang, op andere rotondes hebben ze geen voorrang.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door mavas » wo 06 sep 2017, 23:44

Gerhard schreef:Buiten de bebouwde kom moet je als fietser ook voorrang verlenen aan afslaand verkeer. Hier in Beverwijk op de rotonde op de Wijkermeerweg, binnen de bebouwde kom, ook.
Is die situatie bij Venlo eigenlijk buiten de kom?
Iets dichterbij heb je in Velserbroek een mix van geen voorrang en wel voorrang op rotondes. Doe er maar eens een rondje.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Gerhard » wo 06 sep 2017, 23:47

Heb ik pasgeleden gedaan. Nu is het bedtijd en rij ik morgen weer over de rotonde van de Wijkermeerweg/N197.

Joopjr
woonerf
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 06 dec 2009, 15:50

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Joopjr » do 07 sep 2017, 8:15

Gerhard schreef:Buiten de bebouwde kom moet je als fietser ook voorrang verlenen aan afslaand verkeer. Hier in Beverwijk op de rotonde op de Wijkermeerweg, binnen de bebouwde kom, ook.
Hier is geen wettelijke grondslag voor (zo ver ik weet). Indien er een fietspad binnen 5 meter van de rotonde ligt wordt dit gezien als dezelfde rechtdoorgaande weg als de rijbaan op de rotonde. Afslaand verkeer is geen kruisend verkeer. En als het fietspad binnen 5 meter van de rijbaan ligt heeft rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg voorrang op het afslaande verkeer, ook als een van beide haaientanden heeft.

Op oprijdend verkeer moet je echter wel voorrang verlenen aangezien dat verkeer jouw pad kruist, ze komen haaks op het fietspad aanrijden. Echter is ook dit bij de rotonde in Venlo niet goed vormgegeven aangezien het autoverkeer een :b6: heeft en de fietsers haaientanden. Ze moeten elkaar dus eindeloos voorrang blijven geven.
fietsersbond schreef:Haaientanden betekenen: geef voorrang aan kruisend verkeer. De voorrang tussen rechtdoorgaand en afslaand verkeer op dezelfde weg wordt hierdoor nadrukkelijk niet geregeld. Daarvoor blijft de regel ‘rechtdoor op dezelfde weg gaat voor’ gelden. Wanneer fietsers op een fietspad op een rotonde rijden, en een auto de rotonde afrijdt, rijst de vraag welke verkeersregel van toepassing is. Wanneer de automobilist de rotonde oprijdt, is er evident sprake van kruisend verkeer en gelden dus de haaientanden. Wanneer de auto de rotonde verlaat, is de situatie veel minder duidelijk. Hoort het fietspad bij de rotonde, dat is er sprake van dezelfde weg en dus ‘rechtdoor gaat voor’. Moet het fietspad niet tot de rotonde gerekend worden, dan is ook de auto die de rotonde verlaat kruisend verkeer.

Uit jurisprudentie rond voorrangswegen blijkt dat:
  • het fietspad bij de rijbaan hoort wanneer de afstand van het fietspad tot de rijbaan 5 meter of minder bedraagt
  • het fietspad niet tot de rijbaan hoort wanneer de afstand van het fietspad tot de rijbaan 10 meter of meer bedraagt. Over het tussenliggende grijze gebied is nog geen jurisprudentie beschikbaar.
Op rotondes waar het fietspad dicht bij de rijbaan ligt en er haaientanden op het fietspad staan, regelen die haaientanden de voorrang dus alleen tussen fietsers en automobilisten die de rotonde oprijden. Gevolg is dat fietsers op de eerste helft van een oversteek wel voorrang hebben (op autoverkeer dat de rotonde afrijdt), maar op de tweede helft van de oversteek niet (autoverkeer dat de rotonde oprijdt, voorrang door haaientanden). De Fietsersbond is van mening dat een dergelijke situatie voor de weggebruiker niet te begrijpen is en dat een dergelijke voorrangsregeling het verkeer onnodig in gevaar brengt.
mavas schreef:Is die situatie bij Venlo eigenlijk buiten de kom?
Jazeker, de bebouwde kom start aan het begin van de Columbusweg.
Afbeelding

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Gerhard » do 07 sep 2017, 22:49

Het gaat me ook niet om de wettelijke grondslag maar dat er nog veel meer van dat soort verkeerssituaties bestaat, juist om aanrijdingen te voorkomen. Nogmaals, :2cents:

Thunderbolt
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 18:53

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Thunderbolt » ma 09 okt 2017, 16:04

De gemeente Leeuwarden is in het weekend vanaf 29 september bezig geweest met het aanpassen van twee rotondes bij de wijk Camminghaburen, waaronder deze rotonde.

De gemeente is er dol op om fietsers voorrang te geven bij rotondes, en dat hebben ze ook hier gedaan. Echter hebben ze dat bij deze rotonde (tot nu toe) alleen aan de oostzijde gedaan.

Foto's van de huidige situatie:
Noordzijde
Westzijde
Zuidzijde
Oostzijde

Via deze kaart zie ik dat het in November verder wordt aangepakt, maar ik vraag me af waarom ze dit niet in één keer konden doen? Je hebt nu een maand lang 3 verschillende situaties qua fietsers, want aan de zuidzijde is de situatie ook weer apart...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Rein » ma 09 okt 2017, 16:29

Zuidzijde lijkt mij een soort van (gemankeerde) uitritconstructie. In dat geval hebben de fietsers sowieso voorrang (en zou je kunnen/moeten zeggen dat haaientanden overbodig zijn).

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Vahalis » ma 26 feb 2018, 12:59

Maar even hier geplaatst. Als het elders hoort dan hoor ik het graag.

Nieuw voorrangsplein op 't Goylaan in Utrecht. Er is discussie over wie hier voorrang heeft. A is rechtdoorgaand verkeer vanaf de Hooft Graaflandstraat, B is afslaan verkeer vanaf de Constant Erzeijstraat.

Afbeelding

Ik zou zeggen dat A voorrang moet verlenen aan B, gezien de haaietanden. Je kan hier A ook zien als rechtdoorgaand verkeer, waarbij B voorrang moet verlenen.

Hoe zien jullie dat?

https://www.duic.nl/algemeen/gemeente-g ... idelijken/

Overigens ben ik van mening dat deze kruispuntoplossing gezien de intensiteiten (met name van afslaand verkeer) hier niet werkt.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Snelwegfreak » ma 26 feb 2018, 13:04

Ik denk dat het middeneiland te breed is om de beide rijbanen nog als dezelfde weg te zien. Dan zou richting B dus kruisend verkeer moeten zijn voor A en dus moet A voorrang verlenen aan B.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Rein » ma 26 feb 2018, 13:28

Ben ik niet met je eens. Dit lijkt me duidelijk één kruising en dus geldt ook gewoon rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Snelwegfreak » ma 26 feb 2018, 13:30

Maar ja, dan krijg je weer de vraag: wanneer is het dezelfde kruising/weg en wanneer niet? De rijbanen liggen hier toch >10 meter uit elkaar.
Enne gojje mins blieft altied leave.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door RikB » ma 26 feb 2018, 13:37

Voor mij wordt de suggestie gewekt dat het niet meer dezelfde weg is.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Rein » ma 26 feb 2018, 13:37

Snelwegfreak schreef: ma 26 feb 2018, 13:30 Maar ja, dan krijg je weer de vraag: wanneer is het dezelfde kruising/weg en wanneer niet? De rijbanen liggen hier toch >10 meter uit elkaar.
Dat heb je toch op zoveel plekken?

In mijn ogen moet je voor de voorrangsregeling eerst kijken of redelijkerwijs sprake is van eenzelfde kruising. In dit geval lijkt me hier duidelijk sprake van één en dezelfde kruising.

Zou het minder evident zijn dat sprake is van eenzelfde kruising, dan ga je kijken naar omgevingsfactoren. De 10 meter regel speelt dan een belangrijke rol, wellicht andere factoren ook wel. Maar aan die vraag kom je (in mijn ogen) in dit geval niet toe omdat hier duidelijk sprake is van één en dezelfde kruising (en dus rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg voorrang heeft).

Plaats reactie