Algemeen rotondetopic

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Snelwegfreak » ma 26 feb 2018, 13:46

Blijkbaar zien anderen dat toch anders, wat op zich al geen goed teken is, natuurlijk ;)
In de praktijk zie ik het in Heerhugowaard op de Westtangent wel zo gebeuren, dat A voorrang verleent aan B. Voor mijn gevoel klopt dat ook. Lijkt me ook het meest wenselijke: je wilt ook niet dat B op de voorrangsweg gaat stilstaan om A voorrang te verlenen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door RikB » ma 26 feb 2018, 13:59

Dat laatste vooral!
En dat maakt de situatie anders tov een voorrangsweg met brede middenberm waarbij linksaf dus wel voorrang moet verlenen aan ander verkeer op de voorrangsweg.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door boe! » ma 26 feb 2018, 18:37

Snelwegfreak schreef: ma 26 feb 2018, 13:30 Maar ja, dan krijg je weer de vraag: wanneer is het dezelfde kruising/weg en wanneer niet? De rijbanen liggen hier toch >10 meter uit elkaar.
Ik krijg steeds meer de indruk dat dit geen verkeersregel is, maar een richtlijn voor wegbeheerders over hoe ze het best een kruispunt kunnen ontwerpen (in dit geval de rijbanen niet te ver uit elkaar) en waar je als weggebruiker geen enkel recht aan kan ontleden.

In mijn ogen is dit één kruispunt, waarbij de weg van links naar rechts een voorrangsweg is en waarop twee zijstraten waar het verkeer voorrang moet geven. Het enige aparte is dat linksafslaand verkeer om elkaar heen rijdt i.p.v. voor elkaar langs, maar dan geldt nog steeds de regel dat rechtdoorgaand verkeer voor afslaand verkeer gaat. A heeft in mijn ogen dus voorrang op B.
Snelwegfreak schreef: ma 26 feb 2018, 13:46Lijkt me ook het meest wenselijke: je wilt ook niet dat B op de voorrangsweg gaat stilstaan om A voorrang te verlenen.
Daar moeten ze dus ook niet gaan staan. Achter de haaientanden is hun plek om te wachten.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Vahalis » di 27 feb 2018, 7:17

Dank voor de antwoorden. Dat we er hier niet makkelijk uitkomen is wel een teken.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Jackbauer1350 » wo 11 apr 2018, 20:19

Er is nog al wat te doen om rotondes vandaag. RTL Nieuws had maar liefst drie artikelen gewijd aan veiligheid, of gebrek daar aan, op rotondes.

Wirwar aan regels op rotondes
Enkele voorbeelden van rotondes zoals in Drenthe waar over het algemeen fietsers ook binnen de kom niet in de voorrang worden gezet en die
maffe rotonde in Lelystad met fietsstrook in het midden van de rijbaan.

Gevaarlijke rotondes bij jou in de buurt
Aanpak Joure

De rotonde met de meeste ongevallen, knooppunt Joure, zal binnenkort verdwijnen en plaatsmaken voor een veiliger alternatief dat ook voor een betere doorstroming moet zorgen.
Hier loopt RTL Nieuws wel een beetje achter. Het nieuwe knooppunt Joure is al sinds eind oktober in gebruik.


Fietsersbond wil strengere controle bij aanleg van rotondes

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door mavas » wo 11 apr 2018, 22:29

Ik zat hier laatst nog over na te denken en in Noord-Holland hebben we ook twee uitzonderingen van plaatsen waar fietsers binnen de bebouwde kom geen voorrang hebben op de rotondes:
Velserbroek heeft een paar rotondes waar fietsers geen voorrang hebben.
En in Volendam is dit met alle rotondes zo. Maar sowieso gelden er geen regels in Volendam, men bepaalt er zelf wat kan of niet kan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Jutter
dorpsstraat
Berichten: 173
Lid geworden op: wo 08 feb 2017, 0:48
Locatie: Den Helder

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Jutter » do 12 apr 2018, 20:39

^^ Hier in Den Helder hebben fietsers ook geen voorrang (Vijfsprong, Parallelweg, Ravelijnweg (2x), Nieuweweg (2x) + rotondes in Julianadorp).

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Nahoj » do 12 apr 2018, 23:03

Tijd om onderzoek te doen waar meer slachtoffers vallen. Op rotondes met fietsers in de voorrang, of rotondes met fietsers uit de voorrang. Vermoed alleen dat het een antwoord is waar de fietsersbond niet blij van wordt.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door RSK » za 14 apr 2018, 11:39

In Bodegraven is het overzichtelijk: op alle rotondes zijn fietsers uit de voorrang. Dat gaat echter veranderen, want overal bibeko worden ze in de voorrang gegooid. Behalve die in de N458 en N459, want daar gaat de provincie over. Kortom: waar het nu 8 rotondes hetzelfde is, is het straks op 3 rotondes voorrang en op 5 rotondes niet, waarvan één bibeko.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Basjuh1981 » za 14 apr 2018, 12:33

Dit is ook wel een pareltje qua uitzondering: Fietsers van beide richtingen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Vinny » za 14 apr 2018, 18:11

Je hebt ook rotondes zonder fietspad:
https://goo.gl/maps/TEb8hXAPpxH2

Belangrijk is dat wanneer fietsers uit de voorrang worden gehouden, het fietspad minimaal vijf meter van de rotonde moet liggen. Daar ontbreekt binnen de bebouwde kom wel vaak de ruimte voor.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Nahoj » za 14 apr 2018, 22:13

Vinny schreef: za 14 apr 2018, 18:11 Je hebt ook rotondes zonder fietspad:
https://goo.gl/maps/TEb8hXAPpxH2

Belangrijk is dat wanneer fietsers uit de voorrang worden gehouden, het fietspad minimaal vijf meter van de rotonde moet liggen. Daar ontbreekt binnen de bebouwde kom wel vaak de ruimte voor.
Aanbeveling vanuit CROW (eenheid in rotondes) spreekt over een afstand van 10m. De vijf meter is bij fietsers in de voorrang zodat een personenauto zich tussen fietspad en rotonde kan opstellen.

Basjuh1981 schreef: za 14 apr 2018, 12:33 Dit is ook wel een pareltje qua uitzondering: Fietsers van beide richtingen.
Fietsers van beide richtingen in de voorrang is helaas niet echt een uitzondering, in mijn geboorteplaats gaan ze zelfs t gros van de rotondes aanpakken om fietsers in 2 richtingen te laten rijden. :wall:

http://www.alphens.nl/nieuws/infrastruc ... plein.html

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door MaartenE » zo 15 apr 2018, 12:56

Basjuh1981 schreef: za 14 apr 2018, 12:33 Dit is ook wel een pareltje qua uitzondering: Fietsers van beide richtingen.
Je weet dat het erg is in je eigen stad (Den Bosch), als in de Stemwijzer van de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen de stelling stond: "Tweerichtingsfietspaden op rotondes moeten worden afgeschaft." Wie die krengen ooit verzonnen heeft...
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door duikgek89 » zo 15 apr 2018, 17:57

Breek mij de bek niet los. Met name Aartshertogenlaan O Rompertsebaan vind ik een onding. Daar zijn ook zoveel fietsers dat het best lastig is om een gat te vinden...

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 586
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Sibren » zo 15 apr 2018, 19:49

Het kan altijd gekker: een tweerichtingsfietspad in de voorrang op een rotonde, maar dan bubeko: https://goo.gl/maps/LfCpEE57f342

Volgens deze kaart van STAR/VIA/RTL, zijn hier in 2014 t/m 2017 twaalf ongelukken gebeurd, waarvan vier met gewonden. Het is niet duidelijk of de betrokkenen fietsers zijn, maar ik gok dat de bijzondere situatie het toch wel onveilig voor fietsers maakt.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Robbert297 » zo 15 apr 2018, 20:15

^^ Ah, de rotonde waar ik al meermaals bijna ben aangereden. Onding.
Слава Україні

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door duikgek89 » ma 16 apr 2018, 9:23

^^ Dat is in een ander land. :hm:

Maar wat een onding...

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Robbert297 » ma 16 apr 2018, 10:19

^^ Ander land? :dontknow:
Слава Україні

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Chrysa » ma 16 apr 2018, 10:21

Dat mensen Limburg buitenland noemen hoor ik wel vaker, maar Groningen? Die is nieuw. :D

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door duikgek89 » ma 16 apr 2018, 10:23

Niet dan? De mensen praten daar in het hoge noorden soms zo raar, dat ik dacht dat het een ander land was...

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Robbert297 » ma 16 apr 2018, 12:07

^^ Dan ben je waarschijnlijk in de war met Fryslân.

Groningen vergelijken met Fryslân. :emo:
Laatst gewijzigd door Robbert297 op ma 16 apr 2018, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 586
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Sibren » ma 16 apr 2018, 15:18

Over Fryslân gesproken, ik kan niet wachten tot de eerste creatieveling met het idee komt om fietsers op een Frisovonde voorrang te geven :sadley:
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Vinny » ma 16 apr 2018, 20:28

Dat zal niet snel gebeuren. In Groningen geldt overigens niet zozeer dat de wegbeheerder daar buitenaardse opvattingen erop na houdt waarom duikgek89 het een "ander land" noemt. Het is gewoon een studentenstad met een zeer hoog aandeel fietsers in het verkeer (de "modal-split"). Dat vereist vaak toch andere verkeerssituaties. De rotonde die hier staat afgebeeld lijkt erg overzichtelijk, en is daardoor wellicht schijnveilig. Bovendien heb ik het idee dat de wegen de functie hebben van een gebiedsontsluitingsweg. Het is denk ik het allerbeste om de rotonde weg te halen en er een kruising met verkeerslichten van te maken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door duikgek89 » ma 16 apr 2018, 23:13

De discussie ging even over Den Bosch tot we ineens naar Groningen overschakelden. Ik wilde daar met een klein dolletje op reageren. De mensen, hun taalgebruik en uitspraak, de gewoontes en hoe het er in het algemeen zo uitziet in combinatie met het feit dat ik er niet super vaak kom geven Groningen bij mij toch het gevoel een stuk van huis te zijn.

De getoonde rotonde uit Gronigen daar word ik niet warm van. Maar ik ben daar, tijdens mijn spaarzame bezoekjes, al meer situaties tegen gekomen die mij toch even lieten fronsen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Vinny » di 17 apr 2018, 21:08

Het is een algemene draad. Hier kunnen rotondes van Vladivodstok tot Vuurland besproken worden :top:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Chris » di 14 aug 2018, 18:53

Het turboplein in Tallinn:

Afbeelding

Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Chris » do 29 nov 2018, 17:46

Een kennis van mij wees mij op de Zuiderhogeweg en de Noorderhogeweg in Drachten. Dit is een weg met gescheiden rijbanen die door Drachten loopt van de A7 naar de N31. Er liggen een heel aantal rotondes in met een brede rijbaan, maar geen indeling met rijstroken. De toevoer is 2 rijstroken, maar de afvoer maar 1 rijstrook. Hij vond het wel lastig met de vrachtauto. Mensen willen hem dan inhalen terwijl het naar 1 rijstrook gaat bij het verlaten van de rotonde. Er liggen 6 van dat soort rotondes, waarvan er eentje is omgebouwd tot turborotonde.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Coen Tunnel » do 29 nov 2018, 18:18

Ja, die weg is flink verkloot met die rare rotondes. Dat was ooit een mooie vlotte 2x2-weg.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Jeroen » do 29 nov 2018, 19:49

Niet ingewikkelder dan andere brede rotondes zonder markering en op deze manier zie je het bijvoorbeeld ook vaak in België en in Italië. Het oprijden is met de vrachtwagen listiger dan er afrijden, omdat veel automobilisten direct naast je niet in de gaten hebben dat je links wat uit moet halen om rechts niet over de trottoirband heen te rijden.

debaanverkeer
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 22 apr 2012, 22:31
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door debaanverkeer » zo 30 dec 2018, 17:25

De turbo-database heb ik weer geactualiseerd. Totaal nu 480 turborotondes op kaart. zie: http://www.dirkdebaan.nl/locaties.html
Wie er nog een weet te liggen: ik hou mij aanbevolen!
Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm

Plaats reactie