Algemeen rotondetopic

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door waldo79 » ma 19 okt 2015, 12:17

Wouter N14 schreef:^^ Lijkt mij niet, ik zie stopstrepen. En conflictpunten.
Oké.

debaanverkeer
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 22 apr 2012, 22:31
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door debaanverkeer » vr 23 okt 2015, 20:13

Hadden ze er maar en goede turborotonde van gemaakt, een sterrotonde bijvoorbeeld. Die heeft zeer hoge capaciteit. Hopelijk is die in de afweging betrokken. Jammer dat het een VRI is geworden.
Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Rene » vr 23 okt 2015, 20:18

Rein schreef:Maar dat hoeft dan toch niet tegelijk te betekenen dat (bestaande) by passes worden weggehaald. Ook bij VRI kruisingen hebben die dingen nut, omdat ze de doorstroming bevorderen.
Helemaal mee eens. Bij het ontwerp voor de VRI-kruispunten op de N244 bij de A7 waren eerst ook kruispunten voorzien zonder bypasses. Op mijn advies zijn die bypasses alsnog geïntegreerd met het VRI-kruispuntontwerp. Twee vrije rechtsafbewegingen waar die ten tijde van de rotondes al waren. En daar zijn we blij mee.

Ik denk dat het met simplisme te maken heeft: er worden naar mijn mening veel te veel kruispunten zonder nadenken exact volgens het boekje ontworpen...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Vinny » vr 23 okt 2015, 21:21

Misschien tijd om in het boekje te schrijven dat bypasses de voorkeur verdienen als er geen langzaam verkeer op de kruising aanwezig is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Wouter N14 » ma 26 okt 2015, 9:19

"Turbopleinen Westland werken prima"

Volgens TomTom functioneren ze prima en zijn ook weggebruikers en omwonenden tevreden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door duikgek89 » di 27 okt 2015, 9:26

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Chris » wo 28 okt 2015, 13:55

Een rotonde bovenop een station in Rixensart (België).

Afbeelding

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door RSK » wo 28 okt 2015, 14:04

^^ Prima oplossing, twee vliegen in één klap. Vroeger zal hier een overweg hebben gelegen, die is nu niet meer nodig. En tegelijk staan de reizigers op een droog perron.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Vinny » wo 28 okt 2015, 20:38

Hoe heet zo'n ding? Een statioronde? Of een Rixonde? :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door RSK » wo 28 okt 2015, 20:54

^^ Rondje rond de kerk. :duck:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Chris » wo 28 okt 2015, 21:36

Aparte rotonde in Haarlem met 6 rijstroken van de rotonde af.

Afbeelding

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door mvalkenburg » do 29 okt 2015, 0:32

Ja die is leuk inderdaad. En op een steenworp afstand van het cbr...

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Mark » do 29 okt 2015, 2:03

Dan kan jij verdomd ver gooien zeg :p.

Afbeelding

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door keokiracer » do 29 okt 2015, 6:47

Chris schreef:Aparte rotonde in Haarlem met 6 rijstroken van de rotonde af.
Die locatie heeft ook in een topic over de meeste voorsorteervakken bij een kruising gestaan :p
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door mavas » do 29 okt 2015, 17:14

Mark schreef:Dan kan jij verdomd ver gooien zeg :p.
In "mijn tijd" zat het CBR op de Kleverlaan 204, inderdaad op een steenworp afstand. :lol:

Overigens was die rotonde in vroegere tijden een verkeersplein, dus met voorrang van rechts.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door RSK » do 29 okt 2015, 17:24

^^ Volgens mij zat het CBR daar eind 2011 ook nog. Ik heb toen theorie gedaan voor mijn motorexamen, en meen me te herinneren dat ik op de heenweg naar station Bloemendaal ben gereisd, en op de terugweg naar station Haarlem was gaan lopen. Toen kreeg ik halverwege nog een lift van iemand die ook examen had gedaan, in tegenstelling tot mij zonder succes. Bij het wegrijden keek hij niet goed en hadden we bijna een aanrijding. Hij verzuchtte toen nog "Nou, dan ben je gezakt en denk je nog even te laten zien dat je wél kunt rijden..." :lol: Heb de beste man overigens nooit meer gezien, dus ik hoop dat hij inmiddels zijn motorrijbewijs heeft weten te halen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door mvalkenburg » do 29 okt 2015, 18:48

Heb er inderdaad in 2012 motorexamen gedaan maar las nu dat ze in 2013 zijn verhuisd...

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door LennyKravitz » wo 11 nov 2015, 0:10

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... heid.dhtml

Ben benieuwd wat dan werkelijk de ideeën zijn.
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Wouter N14 » wo 11 nov 2015, 0:20

^^ Dat artikel is kennelijk naar aanleiding van de presentatie van de nieuwe richtlijn Basiskenmerken Kruispunten en Rotondes, als aanvulling op de Basiskenmerken Wegen uit 2012 - de feitelijke opvolger van de EHK.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door RSK » wo 11 nov 2015, 1:25

Misschien tijd om terug te keren naar RONA? Want niet om het een of ander, maar tot de invoering van de EHK was de belijning in Nederland rustig en eenduidig. Tegenwoordig is de belijning gigantisch druk en weet je van gekkigheid niet meer waar je aan toe bent. Iedere provincie (of soms zelfs gemeente!) klooit maar wat raak. Verschillende breedtes, 9-3, 11-1, 1-3... Je kunt nu echt alles verwachten. Met bewegwijzering (zie opkomst redesign) is dat niet veel anders. Het is wat dat betreft erg bijzonder dat men kennelijk eind jaren '90 alle richtlijnen heeft laten varen en maar wat aan is gaan klooien. Om dan nu te constateren dat de eenheid weg is... Gek hè? :roll:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Wouter N14 » wo 11 nov 2015, 9:44

Probleem is niet het afschaffen van de RONA, maar het kennelijke feit dat wegbeheerders opeens dachten dat ze alle vrijheid hadden en dat ze het allemaal beter dachten te weten dan de landelijke richtlijnen. Met Duurzaam Veilig en de daaruit volgende ehk is het helemaal ontspoord omdat er verschillende richtlijnen naast elkaar liepen en elkaar soms tegenspraken. De twee uitgaven Basiskenmerken moeten dat juist tegengaan en dekken alles af wat voorheen in verschillende uitgaven stond. In de werkgroep hebben we ook onderkend dat er teveel richtlijnen waren en zijn we teruggegaan naar twee heldere uitgaven.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 657
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door CasablancaMarocco » wo 11 nov 2015, 11:07

Betekend dit ook dat je minder verschillen krijgt per provincie met bijvoorbeeld het inhaalverbod?

Je merkt hier in de regio duidelijk een verschil tussen Overijssel en Gelderland, in Gelderland mag je buiten de bebouwde kom in de meeste gevallen met DV nog inhalen, in Overijssel is dit veelal taboe.

Ik hoop inderdaad dat dit voor meer duidelijkheid en eenheid zorgt.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door RSK » wo 11 nov 2015, 11:16

Om het specifiek op rotondes te houden: ik kan niet wachten tot men tot een eenduidige toepassing komt van:
  1. de voorrangssituatie voor verkeer op de rotonde tegen verkeer dat de rotonde op wil
  2. de voorrangssituatie voor fietsers
Heb al vaak genoeg op een haar na een fietser het ziekenhuis in gereden omdat ik er maar niet aan kan wennen dat de voorrang zoals bedoeld onder 2. in Woerden precies andersom is dan ik verwacht (namelijk: fietsers hebben naar mijn ervaring in de regel geen voorrang op rotondes, daar wel).
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Chris » wo 11 nov 2015, 11:16

De NOS komt ook met dat bericht: http://nos.nl/artikel/2068378-rotondes- ... ijken.html

Ik kom eigenlijk bijna nooit rotondes tegen waar de voorrangssituatie onduidelijk is. Je hebt soms wel rotondes waar heel veel gebeurt, met name op drukke rotondes waar ook nog eens zebrapaden zijn en waar een tweerichtingenfietspad overheen loopt. De rijtaak wordt op zo'n rotonde wel vrij zwaar, helemaal in deze tijd van het jaar als de spits in het donker valt en er soms ook regen valt.

Waar ze wellicht wel wat aan kunnen doen zijn die nep-rotondes die op reguliere gelijkwaardige kruispunten geschilderd zijn.

Dan heb je nog de gevallen met de turborotondes waarbij er soms wel en meestal niet een haakse bocht is bij de binnenste rijstrook. Alhoewel ik me afvraag of automobilisten dat verschil echt zal opvallen. Veel mensen valt het al niet eens op wat voor bewegwijzering er hangt (redesign of regulier).

En dingen als een :D1: die op zijn kop hangt valt natuurlijk helemaal geen mens op.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door captain007 » wo 11 nov 2015, 11:21

^^ Grootste probleem zie ik in tweerichtingsfietspaden (die zouden zonder verkeerslichten erbij verboden moeten zijn op rotondes) en afwijkende voorrangsregels van normaal. Die eerste maakt de rijtaak erg zwaar bij drukke rotondes. Met name als je turborotondes gaat combineren met die gedrochten, zoals hier (recent is hier een VRI voor de fietsoversteek geplaatst vanwege vermoedelijk veel ongevallen).

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Jackbauer1350 » wo 11 nov 2015, 11:41

Chris schreef:
En dingen als een :D1: die op zijn kop hangt valt natuurlijk helemaal geen mens op.
Dat is feitelijk onjuist

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Mandelsoft » wo 11 nov 2015, 12:26

RSK schreef:Heb al vaak genoeg op een haar na een fietser het ziekenhuis in gereden omdat ik er maar niet aan kan wennen dat de voorrang zoals bedoeld onder 2. in Woerden precies andersom is dan ik verwacht (namelijk: fietsers hebben naar mijn ervaring in de regel geen voorrang op rotondes, daar wel).
In theorie zou de layout van de fietspaden ervoor moeten zorgen dat het duidelijk wordt wie er voorrang heeft:
  1. Kromt het fietspad mee met de rotonde: fietsers in de voorrang.
  2. Kromt het fietspad tegen de rotonde in en zijn er dwarsverbindingen nodig om de rotondearmen te kruisen: fietsers uit de voorrang.
Vaak geldt die laatste regel echter niet:
https://www.google.nl/maps/@52.019928,4 ... a=!3m1!1e3

Bijna overal hier zitten fietsers in de voorrang, ook op plekken waar het niet moet. Ik constateer dat Bodegraven dit echter wel juist toepast, terwijl Zoetermeer het gewoon overal fout doet.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door feitelijk » wo 11 nov 2015, 13:25

Ik neem aan dat deze richtlijnen van de CROW die moeten zorgen voor duidelijkheid onder ALLE weggebruikers, wederom niet gratis openbaar gemaakt worden.
captain007 schreef:Grootste probleem zie ik in tweerichtingsfietspaden
preach! :handshake:
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Wouter N14 » wo 11 nov 2015, 13:46

^^ Ontwerprichtlijnen zijn voor wegbeheerders :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Snelwegfreak » wo 11 nov 2015, 13:48

Mandelsoft schreef:In theorie zou de layout van de fietspaden ervoor moeten zorgen dat het duidelijk wordt wie er voorrang heeft:
  1. Kromt het fietspad mee met de rotonde: fietsers in de voorrang.
  2. Kromt het fietspad tegen de rotonde in en zijn er dwarsverbindingen nodig om de rotondearmen te kruisen: fietsers uit de voorrang.
Daar heb je weinig aan als automobilist. Althans, het is niet is waar ik op let bij het naderen van een rotonde. Dat zijn eerder bebording en markering die de voorrangsregeling duidelijk maken.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie