Algemeen rotondetopic

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

frederick
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 1:01
Locatie: Waarschoot

Bericht door frederick » ma 27 mar 2006, 23:52

het kan gelukkig ook veel eenvoudiger:

Afbeelding
The way men live is so far removed from the way they ought to live, that anyone who abandons what is for what should be pursues his downfall rather than his preservation (Macchiavelli)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 28 mar 2006, 0:16

Waar is die foto genomen? België toevallig?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

frederick
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 1:01
Locatie: Waarschoot

Bericht door frederick » di 28 mar 2006, 0:48

Hoe kan je het raden :lol:

In drie van de zes richtingen kan het zwaar verkeer onmogelijk zwenken. De rotonde nodigt uit om verkeerd te rijden. De eerste politiewagen reed zelf pardoes verkeerd. Die agent snapte er waarschijnlijk zelf niets van.
-----
Op het kruispunt van de Bellestraat met de Lombeekstraat in Essene, een deelgemeente van Affligem, heeft schepen voor Openbare Werken en Verkeer Paul Geeraerts een rotonde laten plaatsen. Deze rotonde heeft als doel het doorgaand verkeer te vertragen en te ontmoedigen. Op die manier blijft de verkeerssituatie ook voor de lokale bevolking leefbaar. Het is een uniek exemplaar, want meteen ook de kleinste rotonde in Vlaanderen. Maar het Ministerie van Verkeer kreeg lucht van deze niet alledaagse opstelling. Vorige vrijdag zaten politie, gemeentebestuur, ministerie en schepen Geeraerts samen om het lot van deze rotonde al dan niet te bezegelen. Zal de kleinste rotonde van het land moeten verdwijnen en plaats moeten ruimen voor een traditionele, 13-in-een-dozijn-rotonde?
-----
Affligem moet het kruispunt Lombeekstraat-Bellestraat in Essene opnieuw onder de loep nemen. De proefopstelling die al een half jaar wordt gebruikt, is door het ministerie van Verkeer afgekeurd. De opstelling blijkt te klein en onveilig


LINK
The way men live is so far removed from the way they ought to live, that anyone who abandons what is for what should be pursues his downfall rather than his preservation (Macchiavelli)

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 28 mar 2006, 7:45

mavas schreef:
Wouter N14 schreef: Overigens verrijst waarschijnlijk in Zuid-Holland binnenkort Nederlands ('s werelds?) eerste driestrooksturborotonde, in Westerlee.
Netjes 8-) Maar hoe bedoel je 3strooks? Echt 3 stroken op de rotonde zelf, of 3 voorsorteerstroken? Is dat een rotorrotonde?
Ik heb wel al bij de aansluiting Nieuwerkerk a.d. IJssel (N219) met de A20 een turbo-versie gezien met 3 stroken, ik meen me te herinneren dat dit een rotorrotonde was, maar daar ben ik niet geheel zeker van.
Dit is een rotorrotonde volgens de Provincie Zuid-Holland:
Afbeelding

Misschien dat Mark precies weet hoe de belijning is?
Toen ik voor het eerst las over de turborotonde en het turboplein (de laatste is VRI-geregeld) heb ik me er een beetje in verdiept, en zo ongeveer geconcludeerd dat een 'driestrooks-turborotonde' niet mogelijk is.

Waarom? Linksafslaand verkeer moet bij het betreden van de rotonde eerst 2 stroken oversteken. Bij een enigszins drukke rotonde (en druk zal het zijn, want anders wordt zo'n ding niet aangelegd) heb je wel verdomd veel geluk nodig om daarin te slagen, want altijd zal er op 1 v/d 2 wel een auto zijn, en oversteken in stappen gaat niet.

Bij een conventionele turborotonde steek je maar 1 strook over, en hoeft er dus maar 1 strook vrij te zijn, gelijkwaardig aan een normale 1-strooksrotonde. Dat is dus in principe geen punt.

Trouwens: nu ik nog eens kijk zie ik dat voor de rechtdoorgaande richting hetzelfde geldt. Die moeten eerst 1 strook oversteken om vervolgens gelijk op de 2e in te voegen. Ook hier moeten dus beide stroken GELIJKTIJDIG vrij zijn. Lijkt mij dus onwerkbaar, zo'n ding.

Het enige is wellicht dat alle richtingen dit probleem hebben, de rotonde niet op kunnen, en genoemde stroken dus vrij zijn. :)

Nee, ik denk dat als je groter wilt dan een normale 2-strooks turborotonde je onherroeppelijk op een VRI-geregeld turbo- of verkeersplein (feitelijk vrijwel identiek) uitkomt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 28 mar 2006, 12:53

Waarom? Linksafslaand verkeer moet bij het betreden van de rotonde eerst 2 stroken oversteken. Bij een enigszins drukke rotonde (en druk zal het zijn, want anders wordt zo'n ding niet aangelegd) heb je wel verdomd veel geluk nodig om daarin te slagen, want altijd zal er op 1 v/d 2 wel een auto zijn, en oversteken in stappen gaat niet.
Ik weet dan ook vrijwel zeker dat hier ook VRI's komen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » di 28 mar 2006, 12:57

dit is dat vreselijke ding in Groot-Brittannië, vijf minirotondes op één grote.

Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » di 28 mar 2006, 16:36

frederick schreef:Hoe kan je het raden :lol:
In drie van de zes richtingen kan het zwaar verkeer onmogelijk zwenken. De rotonde nodigt uit om verkeerd te rijden. De eerste politiewagen reed zelf pardoes verkeerd. Die agent snapte er waarschijnlijk zelf niets van.

Dit zal zeker niet in Nederland ingevoerd worden. Als je wilt kun je zo met hoge snelheid de 'rotonde' passeren. En dat is niet Duurzaam Veilig :roll:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » di 28 mar 2006, 18:17

Wouter N14 schreef:Volgens mij is dit een driestrooksturborotonde (hoewel, hij heeft vier stroken :P ):

Afbeelding

zie ook: http://www.pzh.nl/images/126_75209.doc en ook http://www.pzh.nl/thema/verkeer/5/index.jsp
Dat lijkt al bijna niet meer op een rotonde! :shock:

Ik vind het wel iets weghebben van het Drachtsterplein in Leeuwarden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 28 mar 2006, 20:12

Tja, op een kleiner ruimtebeslag zijn veel betere oplossingen mogelijk...

Fortuyn's onfortuinlijke draaimolen:
Afbeelding

Een standaard kruispunt: niet nodeloos remmen en accelereren bij groen.
Linksaf voor elkaar door: VRI veel beter regelbaar. Linksaf mogelijk zonder halverwege de rotonde weer ergens te moeten wachten.
Afbeelding

Een voor de hoofdrichting ongelijkvloers kruispunt. Tunnelbak op niveau -1/2, kruisende weg op niveau +1/2. Dat houdt de lengte van de tunnelbak ook binnen de perken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » di 28 mar 2006, 20:30

René schreef:Een standaard kruispunt: niet nodeloos remmen en accelereren bij groen.
Nadeel is dan weer dat auto's wel (door geel of rood) gevaarlijk hard kunnen rijden.
Maar dat is ook weer een voordeel voor ambulances en zo.
Tja...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » zo 23 apr 2006, 18:13

Dit is ook een soort van rotonde. Een fietser kan hier de hele dag rondjes rijden.

Afbeelding
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » zo 23 apr 2006, 18:15

iedereen kan toch op elke rotonde de hele dag rondjes blijven rijden / lopen? Het is wel een gek ding!
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » zo 23 apr 2006, 18:16

Wouter N14 schreef:iedereen kan toch op elke rotonde de hele dag rondjes blijven rijden / lopen? Het is wel een gek ding!
Dat kan wel, maar dan wel aan de buitenkant en niet aan de binnenkant.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » zo 23 apr 2006, 18:25

Daarom vind ik het ook een gek ding ;) Want wat is het nut van een fietsstrook aan de binnenkant ?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 23 apr 2006, 19:11

Zie ook dit topic.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » zo 23 apr 2006, 22:34

Hehe vage "rotonde".
Ik ken trouwens nog een aparte rotonde. In Alkmaar bij het station is er een rotonde aanwezig, al heel lang, die totaal niet rond is. Het is ook niet een ovonde, of weet ik veel wat voor rotonde. Maar dattie werkt, dat wel :)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » zo 23 apr 2006, 22:38

Idd vaag ding. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n ding goed zou zijn voor de veiligheid danwel de doorstroming (ook al lijkt ie in een rustige woonwijk te liggen). De fietser moet zo dus twee keer de weg 'oversteken'. Hoeveel fietsers zouden er daadwerkelijk over die binnenste ring fietsen?

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door ReisThijs » di 09 mei 2006, 22:21

Nieuw op Google Earth: de drie (turbo)rotondes op 'de Koppeling' in Houten:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » wo 10 mei 2006, 10:16

Die onderste is toch niet echt een turborotonde? Lijkt me meer een wat groot uitgevallen exemplaar van een 'klassiek' ver-keersplein.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 10 mei 2006, 10:36

Leuk! Volgens mij heb ik op die 3e rotonde foto's lopen maken.
Of is dat nog ergens anders?
Afbeelding
(Zo zie je de gebouwen nog eens van 2 kanten)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 10 mei 2006, 10:37

VTB schreef:Die onderste is toch niet echt een turborotonde?
Vandaar dat "turbo" tussen haakjes stond. :idea:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 10 mei 2006, 11:50

De laatste is bijzonder omdat fiets- en wegverkeer ongelijkvloers worden afgehandeld.

Maar als je dan zoveel geld in een dure verhoogde constructie steekt, waarom dan niet gewoon de drukste weg ongelijkvloers gemaakt...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 10 mei 2006, 14:16

René schreef:waarom dan niet gewoon de drukste weg ongelijkvloers gemaakt...
Omdat dat geen fietsvriendelijke oplossing is. Dan zouden fietsers altijd 1 weg met autoverkeer moeten kruisen. Nu niet.
En Houten is nou eenmaal een fietsvriendelijke gemeente.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 10 mei 2006, 17:24

Het meest fietsvriendelijk is het fietspad over de wegen heen (en de auto's dus onderdoor). Dit i.v.m. sociale veiligheid. :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » wo 10 mei 2006, 17:34

Vinny schreef:Het meest fietsvriendelijk is het fietspad over de wegen heen (en de auto's dus onderdoor). Dit i.v.m. sociale veiligheid. :idea:
Dat is niet fietsvriendelijk, maar fietsertje pesten. De meeste fietsen zijn mens-aangedreven, en mensen zijn vaak niet zo blij met het beklimmen van hellingen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 10 mei 2006, 17:43

Zegt het begrip: Hangjongere je wat?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » wo 10 mei 2006, 17:53

Vinny schreef:Zegt het begrip: Hangjongere je wat?
Ja, maar ik zie het verband niet.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » wo 10 mei 2006, 17:55

Dat fietstunneltjes vaak zeer onguur zijn...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 10 mei 2006, 17:57

mwah dat is ook wel een beeld wat gecreërd wordt. In Zwolle vind ik het allemaal wel meevallen, goed verlicht, soms met bocht, maargoed. Er zijn natuurlijk ook een hoop ongure tunneltjes. Zwolle kent nogal wat tunneltjes, onder de ring en onder de A28 (die is verhoogd)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 10 mei 2006, 18:41

Chris schreef:mwah dat is ook wel een beeld wat gecreërd wordt. In Zwolle vind ik het allemaal wel meevallen, goed verlicht, soms met bocht, maargoed. Er zijn natuurlijk ook een hoop ongure tunneltjes. Zwolle kent nogal wat tunneltjes, onder de ring en onder de A28 (die is verhoogd)
Ja, maar toch krijg je vaak zo'n beeld als er in zo'n tunneltje veel vernield is, graffiti en scherven van bierflesjes en verpakkingen van joints liggen... :roll:

Plaats reactie