Algemeen rotondetopic

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Snelwegfreak » ma 11 jan 2016, 14:22

Conflictpunten minder, ja. Maar de conflictpunten die er nu zijn, zijn naar mijn mening een stuk gevaarlijker dan de normale oversteekpunten. De kijkhoek voor fietsers naar de aankomende auto's toe is een flink stuk groter, wat het ''elkaar zien'' een stuk lastiger maakt. Bovendien bevinden de oversteekplaatsen zich nu in het midden van de rotonde, waar de snelheid van het verkeer waarschijnlijk het hoogst is en juist op een punt waar voertuigen weer versnellen in plaats van vlak voor men de rotonde op gaat, waar de voertuigen meestal afremmen. Tot slot nog een ongelukkig ontwerppuntje: de fietsers die zich nu in het middeneiland bevinden worden totaal uit het zicht van de automobilisten (en vice versa) ontnomen door de muurtjes en de verhoging in het midden. Nee, als verkeerskundige noem ik dit ontwerp toch echt dom bedacht.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Wouter N14 » ma 11 jan 2016, 14:52

Ik houd het kort: :facepalm:

Door het ontbreken van :G11: mogen kennelijk ook motorrijders rechtdoor. En hoe is de uitzondering geregeld dat fietsers zich niet aan de :D1: hoeven te houden?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Robbert297 » ma 11 jan 2016, 15:13

En dan klagen verkeerskundigen dat er teveel variatie in rotondes is. Tja...
Слава Україні

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door keokiracer » ma 11 jan 2016, 15:42

Wouter N14 schreef:Door het ontbreken van :G11: mogen kennelijk ook motorrijders rechtdoor.
Auto's ook. Vrachtwagens ook. Of het past is een tweede ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Robbert297 » ma 11 jan 2016, 15:56

^^ Als vrachtwagenchauffeurs denken dat ze daar langs mogen, dan hebben ze hoogstwaarschijnlijk het IQ van een visstick. :lol:
Слава Україні

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door RSK » ma 11 jan 2016, 16:38

keokiracer schreef:
Wouter N14 schreef:Door het ontbreken van :G11: mogen kennelijk ook motorrijders rechtdoor.
Auto's ook. Vrachtwagens ook. Of het past is een tweede ;)
Het is dat het zo'n roteind weg is, anders stapte ik even op de motor. Ik kan het een beetje slecht inschatten, maar zo op het gezicht moet het met een niet al te grote auto wel passen. De doorgang lijkt me ongeveer 2 meter, een klassieke Mini is 1m41 breed.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Victor » ma 11 jan 2016, 20:12

En waarschuwingsborden richting automobilist voor overstekende fietsers zijn nergens te bekennen... :neenee:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Vinny » zo 17 jan 2016, 8:28

Coen Tunnel schreef:locatie

:nuts: Dit verwacht je als automobilist toch niet? Dit voldoet aan geen enkele richtlijn! Wat is de reden geweest voor de Provincie Fryslân om dit zo aan te leggen?
Het is een proef geweest van de provincie om een veilige en comfortabele rotonde uit te vinden. Volgens de ambtenaren zelf is die geslaagd. Dus zul je dit soort dingen vaker tegen komen hier.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Coen Tunnel » zo 17 jan 2016, 11:42

^^ Uiteraard zullen de ambtenaren die dit hebben bedacht zeggen dat het geslaagd is. Provincies en gemeentes zouden er goed aan doen niet zelf allemaal dingen opnieuw uit te willen vinden, maar gewoon eens de richtlijnen te volgen.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door sven_engelen » zo 17 jan 2016, 17:07

Coen Tunnel schreef:locatie

:nuts: Dit verwacht je als automobilist toch niet? Dit voldoet aan geen enkele richtlijn! Wat is de reden geweest voor de Provincie Fryslân om dit zo aan te leggen?
De eerste officiële "What the fuckrotonde" is een feit.

Ook als fietser en/of voetganger is deze rotonde extreem gevaarlijk! Ik zou alles doen om deze te omzeilen als automobilist en als fietser :wall:
Svenlo

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door GuteFahrt » zo 17 jan 2016, 22:05

Het is niet de enige in de N384, bij Oosterlittens is er ook eentje.

https://goo.gl/maps/71bocNZwPAH2

Ovondes waarbij dit is toegepast zijn er zeker drie van in Friesland.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Egbert » ma 18 jan 2016, 7:09

sven_engelen schreef:
Coen Tunnel schreef:locatie

:nuts: Dit verwacht je als automobilist toch niet? Dit voldoet aan geen enkele richtlijn! Wat is de reden geweest voor de Provincie Fryslân om dit zo aan te leggen?
De eerste officiële "What the fuckrotonde" is een feit.

Ook als fietser en/of voetganger is deze rotonde extreem gevaarlijk! Ik zou alles doen om deze te omzeilen als automobilist en als fietser :wall:
Ik zie geen enkele verplichting voor een fietser om van die doorsteek gebruik te maken? Ik weet ook niet of ik het zou herkennen als "hier moet je fietsen".

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 jan 2016, 7:41

^^ En normaal gesproken zou de :D1: hier ook voor fietsers moeten gelden.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door boe! » ma 18 jan 2016, 18:14

GuteFahrt schreef:Het is niet de enige in de N384, bij Oosterlittens is er ook eentje.

https://goo.gl/maps/71bocNZwPAH2

Ovondes waarbij dit is toegepast zijn er zeker drie van in Friesland.
De tijdelijke ovonde in de N381/N351/N919 bij Oosterwolde heeft dit ook. Maar die fietsoversteek wordt beveiligd met verkeerslichten. Dat kan best want qua grootte verslaat deze tijdelijke ovonde alle andere ovondes in dit land (ik deed er gisteren 1,5 minuut over om een rondje over deze ovonde te voltooien en ik hoefde onderweg nergens te stoppen).

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door GuteFahrt » ma 18 jan 2016, 20:42

Alfa schreef:Van mij mogen ze dit soort voorrangspleinen standaard invoeren ter vervanging van rotondes. Tenminste als er een duidelijke hoofdrichting is.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Wat betreft voorrangsplein ten koste van rotondes.

Overigens, als je op de https://twitter.com/N31Harlingen omslag kijkt dan lijkt het erop dat het hier ook van plan zijn, een ovonde met een fietspad overdwars.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 jan 2016, 23:07

boe! schreef:De tijdelijke ovonde in de N381/N351/N919 bij Oosterwolde heeft dit ook. Maar die fietsoversteek wordt beveiligd met verkeerslichten. Dat kan best want qua grootte verslaat deze tijdelijke ovonde alle andere ovondes in dit land (ik deed er gisteren 1,5 minuut over om een rondje over deze ovonde te voltooien en ik hoefde onderweg nergens te stoppen).
Ik ben er laatst geweest. Ik moest driekwart rond, van de N351 naar de N381 richting Drachten. Wat een draak van een ovonde. De nieuwe N381 maakte gelukkig wel weer veel goed.

debaanverkeer
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 22 apr 2012, 22:31
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door debaanverkeer » vr 19 feb 2016, 13:13

Vraagje: hebben jullie nog recent gerealiseede turborotondes gespot?
Ik ga mijn turbo-kaart binnenkort weer updaten.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Snelwegfreak » vr 19 feb 2016, 13:19

^^ Westtangent Heerhugowaard: https://www.google.nl/maps/@52.6571505, ... 312!8i6656 (ovonde met turbokenmerken)
N248/N9 Stolpen: https://www.google.nl/maps/@52.8132587, ... 312!8i6656 (raar ding, turbokenmerken)
Koelmalaan, Alkmaar https://www.google.nl/maps/@52.6181676, ... 312!8i6656 (wordt op dit moment verbouwd tot turbo)
Enne gojje mins blieft altied leave.

debaanverkeer
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 22 apr 2012, 22:31
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door debaanverkeer » vr 19 feb 2016, 13:43

^^ dank voor je snelle reactie. Ik ga ze bekijken!
Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Wouter N14 » vr 19 feb 2016, 15:37

Hoe zou je een rotonde als deze noemen? Uiteraard geen turbo, maar door de voorsorteerstroken op de rotonde ook zeker geen reguliere...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Rene » vr 19 feb 2016, 15:41

Dat is gewoon een minirotonde. Alleen wil men het verkeer geleiden als er een paar auto's bij rood op het passeren van de tram staan te wachten. Dat niet de auto's die de trambaan over moeten het verkeer parallel aan de trambaan nodeloos in de weg zitten.

Overigens vind ik zelf zo'n doorrace-installatie voor de tram niet bijdragen aan de verkeersveiligheid.
Laatst gewijzigd door Rene op vr 19 feb 2016, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Wouter N14 » vr 19 feb 2016, 15:41

Hier wordt gewerkt aan een nieuwe turborotonde, volgens planning komende zomer klaar: N209 bij Benthuizen, aansluiting Omleidingsweg.

Maassluis, ik kan het op je kaart niet goed zien maar het lijkt alsof die daarop als eirotonde staat aangegeven. Maar dit is toch een echte turbo?

@ Rene: deze oplossing is veel veiliger dan de klassieke kruispunten. En trams racen niet door, in de eerste plaats door de aanwezigheid van haltes maar ook omdat de meeste bestuurders gewoon netjes met aangepaste snelheid kruispunten passeren.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Rene » vr 19 feb 2016, 15:44

Zuid-Holland maakt van elke weg een kermisattractie.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door mavas » vr 19 feb 2016, 19:35

debaanverkeer schreef:Vraagje: hebben jullie nog recent gerealiseede turborotondes gespot?
Ik ga mijn turbo-kaart binnenkort weer updaten.
Deze rotonde Leenderbos/Liesbos in Hoofddorp voldoet nu volgens mij aan de kenmerken van een echte turborotonde. Voorheen waren de rijstroken alleen met markering van elkaar gescheiden, tegenwoordig ligt er een fysieke rijstrookascheiding: https://www.google.nl/maps/@52.3184833, ... 312!8i6656
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Rein » vr 19 feb 2016, 20:28

^^ Dat is al zo sinds de herinrichting van het Leenderbos, eind 2013 meen ik.
TOEVOEGING
2012 zelfs al

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door GuteFahrt » vr 19 feb 2016, 20:44

@debaanverkeer: interessante website! Heb er zojuist wat op rondgesnuffeld en het kon me wel bekoren. :yes:

Wat ik me overigens afvraag, dit exemplaar in Dokkum, (turbo)rotonde of niet? Een vreemd geval als je 't mij vraagt...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Robbert297 » vr 19 feb 2016, 21:36

^^ De weg is waarschijnlijk druk genoeg om er een turborotonde van te maken, maar waarschijnlijk past dat niet. Daardoor hebben ze voor een mengeling van een rotonde en turborotonde gekozen. Ik weet er alleen geen benaming voor.
Слава Україні

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door mavas » vr 19 feb 2016, 22:46

Rein schreef:^^ Dat is al zo sinds de herinrichting van het Leenderbos, eind 2013 meen ik.
TOEVOEGING
2012 zelfs al
Klopt, maar het is nog niet bijgewerkt op die site, dus daarom dat ik hem vermeld nav deze vraag.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door duikgek89 » za 20 feb 2016, 15:12

GuteFahrt schreef:@debaanverkeer: interessante website! Heb er zojuist wat op rondgesnuffeld en het kon me wel bekoren. :yes:

Wat ik me overigens afvraag, dit exemplaar in Dokkum, (turbo)rotonde of niet? Een vreemd geval als je 't mij vraagt...
Wat mij betreft een gewone tweestrooks rotonde met wat extra uitleg hoe die te gebruiken. Bijvoorbeeld hier bij Cuijk wordt zo'n tweestrooksrotonde niet optimaal gebruikt. Veel mensen rijden daar ongeveer in het midden. Misschien ook omdat de verbinding vanaf de A73 rechtdoor het dorp in erg dominant is en er maar één afgaande rijstrook is daar.

debaanverkeer
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 22 apr 2012, 22:31
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door debaanverkeer » za 20 feb 2016, 20:39

Wouter N14 schreef: ... Maassluis, ik kan het op je kaart niet goed zien maar het lijkt alsof die daarop als eirotonde staat aangegeven. Maar dit is toch een echte turbo?
De rotonde heeft op de hoofdroute 2 rijstroken op- en af. Op de zijweg aan beide kanten 1 rijstrook op en af. Dan is het een ei-rotonde.
Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm

Plaats reactie