Algemeen rotondetopic

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door boe! » vr 22 aug 2014, 18:06

^^ Die 'tritonde' kan je echter niet blijven volgen (rond rijden).

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » za 23 aug 2014, 22:38

Ik zag bij de turborotonde Leeuwarden-Oost voor het eerst een bord waar het symbool op te vinden is (wat op de verhoging zelf staat) dat vergezeld was van de tekst "verhoogde rijbaanscheiding". Voorafgegaan door "let op" als ik mij goed herinner.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

ConradM
woonerf

Bericht door ConradM » ma 25 aug 2014, 12:15

Provincie Zuid-Holland wil dat de gemeente Katwijk een aantal rotondes vervangt door kruispunten met verkeerslichten om zo OV voorkruip regelingen toe te kunnen passen. Gelukkig houd de gemeente Katwijk voorlopig haar poot stijf....maar dit is toch te zot voor woorden.

Zie het artikel: 'Maak van Katwijkse rotondes weer kruispunten'

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 25 aug 2014, 12:42

Kunnen ze niet gewoon een spoorlijn vanuit Leiden aanleggen met een spoortunnel onder die straat? :duck: :dyn_hyp: :twisted:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 25 aug 2014, 12:56

Ik vraag me af wat de vertraging van zo'n rotonde is? Als hij voldoende capaciteit biedt, dan zou het nooit meer dan 20 seconden moeten zijn. Ik denk dat die tijdwinst echt geen extra mensen de bus in krijgt, daarvoor moet je echt meer dan 5 minuten verschil maken.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 25 aug 2014, 14:41

Vervoerders en Provincies doen al moeilijk over één minuut extra reistijd.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 25 aug 2014, 14:44

ConradM schreef:Provincie Zuid-Holland wil dat de gemeente Katwijk een aantal rotondes vervangt door kruispunten met verkeerslichten om zo OV voorkruip regelingen toe te kunnen passen. Gelukkig houd de gemeente Katwijk voorlopig haar poot stijf....maar dit is toch te zot voor woorden.

Zie het artikel: 'Maak van Katwijkse rotondes weer kruispunten'
Waarom zou dit te zot voor worden zijn? Eigenlijk heeft men de omslag gemaakt dat rotondes geen toveroplossingen zijn en begint men terug een rationalisatie door te voeren waar die dingen gewenst zijn en waar niet. En in Katwijk zijn er argumenten om er terug normale VRI-'s van te maken die veel dynamischer kunnen geregeld worden want niet alleen beter is voor het OV maar voor iedereen.

ConradM
woonerf

Bericht door ConradM » ma 25 aug 2014, 15:09

Persoonlijk, en dit gaat om gevoel, kan het niet met cijfers onderbouwen, vind ik de situatie van nu een stuk beter dan hoe het vroeger was, en dat zelfs met de sterk toegenomen verkeersintensiteit op de betreffende weg. Het voorrang geven van OV ben ik ook op tegen, die paar seconde minder reistijd voor de bus weegt imo niet op tegen de extra overlast die het verzorgd voor de overige verkeersdeelnemers. En de extra ruimte die de benodigde busbanen vergen kan beter gebruikt worden voor een algehele verbreding,

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 25 aug 2014, 16:18

Ok, het is algemeen gekend dat dit forum geen warme gevoelens heeft bij OV. ;) Maar het ging me daar niet om, meer om het neerhalen van het oude dominante idee dat rotondes sowieso beter zijn dan VRI's.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 25 aug 2014, 16:50

Rotondes zijn intrinsiek veiliger, VRI's zijn flexibeler regelbaar.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

ConradM
woonerf

Bericht door ConradM » ma 25 aug 2014, 17:32

Ik ben zeker niet per definitie pro-rotonde, er zijn veel situaties waar, mits goed afgesteld, een VRI een vele male hogere doorstroming haalt. Ik Betwijfel het of dat op de genoemde locatie zo is.

Het is dan alleen weer jammer dat dat 'flexibel regelbaar' vaak politiek wordt ingezet in plaats om de doorstroming te optimaliseren.

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » ma 25 aug 2014, 23:21

Kaaiman schreef:Rotondes zijn intrinsiek veiliger
Ook voor fietsers?
Lijkt mij namelijk van niet.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » di 26 aug 2014, 19:52

Blijvende ergernis bij de rotonde aan mijn straat (Loevensteinlaan) is dat het geen verbetering heeft gebracht.
Voorheen was het een voorrangskruising, Tilburgseweg voorrang.
In de spits en op zaterdag boodschappendag is het op de Tilburgseweg vaak een constante stroom waar je haast niet tussenkomt vanuit de Loevensteinlaan... en bij de voorrangskruising wist je nog dat je dat kon verwachten.
Nu met de rotonde is het echter nog steeds zo! De stroom verkeer vanuit het noorden rijdt gewoon meteen de rotonde op... hoeft ook pas te remmen als er vanuit de Esdoornlaan iemand de rotonde oprijdt. En dat gebeurt niet zo vaak.
Dus blijft het wachten op een gaatje, dan wel brutaal vlak voor iemand langs. Ik was toch ook eerder bij de rotonde dan hij?

Kortom een rotonde werkt pas als het verkeersaanbod uit alle richtingen gelijk is. Niet bij een drukke voorrangsweg met zijwegen.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » di 26 aug 2014, 22:17

Misschien dat een turborotonde hier een oplossing is. Als dan rechtdoorgaand verkeer van 2 rijstroken gebruik kan maken, zal de kans op een gaatje al een stuk groter zijn. Anders moet je naar een VRI kijken.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » wo 27 aug 2014, 17:20

ConradM schreef:Provincie Zuid-Holland wil dat de gemeente Katwijk een aantal rotondes vervangt door kruispunten met verkeerslichten om zo OV voorkruip regelingen toe te kunnen passen.
Dat kan ook wel met rotondes hoor. Kijk maar.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » wo 27 aug 2014, 19:30

^^ Dan moet de bus nog steeds stoppen voor verkeer dat al op de rotonde rijdt. Dat mag van de provincie niet.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 06 sep 2014, 17:31

Inmiddels heb ik nader kennis gemaakt met de tweestrooksrotondes van de Rondweg-Oost (N233) in Veenendaal, en dat bevalt niet zo goed. Op de rotondes zelf is het altijd oppassen voor mensen die geen geduld hebben of afsnijders.

In de spits staat er bijna altijd file voor rotonde Prins Clauslaan en de aansluiting met de A12. De Rondweg-Oost is 2x1 uitgevoerd met 2x2 -> 2x1 bij de rotonde wat gewoon te weinig is om al het (regionale) verkeer te verwerken. De laatste jaren is Veenendaal gegroeid. Waarschijnlijk is daar bij de aanleg van de Rondweg te weinig rekening mee gehouden.
De provincie heeft RDI's neergezet als tijdelijke oplossing, maar dit zet geen zoden aan de dijk.

Afbeelding

Op termijn worden de rotondes Prins Clauslaan en Wageningselaan vervangen door VRI's.

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » za 06 sep 2014, 18:13

"Stoplicht"? Dat heet dus officiëel een "verkeerslicht" (en geheel formeel een VRI). Heeft hier iemand zitten slapen ofzo? :mrgreen:
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » za 06 sep 2014, 18:13

Heb mij altijd al afgevraagd waarom ze op zo'n enorm drukke weg rotondes hebben aangelegd. Maar goed, ze zijn hier in Nederland heel goed in twee keer geld uitgeven aan dit soort onzin. Zijn er eigenlijk richtlijnen voor bij wat voor intensiteiten rotondes geschikt zijn en wanneer een kruising met VRI beter is?

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » za 06 sep 2014, 18:19

Ongelijkvloers is natuurlijk veel beter voor de doorstroming.... Oh, wacht... Dat kost heel veel geld :shutup:
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 06 sep 2014, 18:22

Kon men die kosten voor een RDI niet uitsparen voor gelijk een VRI?

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 06 sep 2014, 19:30

Je hebt nu eenmaal nog altijd verkeerskundigen die het heiligschennis vinden om een rotonde door een VRI te vervangen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 06 sep 2014, 20:56

Je kunt ook rotondes uitrusten met een VRI. Dat zag je vroeger veel in Utrecht, maar ook dat vinden de verkeerskundigen maar niets ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 06 sep 2014, 21:34

In Frankrijk valt me op dat er veel rotondes zijn met 2 opstelstroken, maar dat de rotonde uiteindelijk 1 redelijk brede rijbaan heeft, zonder rijstrookmarkering. Nou heb je natuurlijk die enorme pleinen in Parijs, maar dit zijn gewone suburbane rotondes die net iets breder zijn dan standaard, maar niet genoeg voor 2 volwaardige rijstroken, ik zou er geen vrachtwagen mee inhalen bijvoorbeeld. Echt als 2-strooks rotonde worden ze ook niet gebruikt.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 06 sep 2014, 23:38

Mandelsoft schreef:"Stoplicht"? Dat heet dus officiëel een "verkeerslicht" (en geheel formeel een VRI). Heeft hier iemand zitten slapen ofzo? :mrgreen:
Een lantaarn (officiële benaming) is een verkeerslicht. Een VRI is dacht ik niet één lantaarn maar de algehele kruising (dus alle lantaarns en de regeling et cetera).
mhkamp schreef:Ongelijkvloers is natuurlijk veel beter voor de doorstroming.... Oh, wacht... Dat kost heel veel geld :shutup:
Tja, sommige gemeenten nemen de term ''rondweg'' iets te letterlijk...
Alfa schreef:Je hebt nu eenmaal nog altijd verkeerskundigen die het heiligschennis vinden om een rotonde door een VRI te vervangen.
Ik vind het eerder andersom. Ik vind het heiligschennis om prachtige verkeerslichten op een rotonde te zetten. Haal dat onding dan maar weg en plaats er verkeerslichten ;)
Vinny schreef:Je kunt ook rotondes uitrusten met een VRI. Dat zag je vroeger veel in Utrecht, maar ook dat vinden de verkeerskundigen maar niets ;)
Terecht, dat is gewoon een teken dat de rotonde faalt wat betreft het afhandelen van het huidige aanbod verkeer. Verkeerslichten horen niet op een rotonde thuis. Als een rotonde het verkeer niet aan kan, moeten er verkeerslichten komen of nog liever een ongelijkvloerse aansluiting. Maar goed, dat laatste is haast een utopie in Nederland.
Enne gojje mins blieft altied leave.

kees
expressweg

Bericht door kees » za 06 sep 2014, 23:45

De N470 is ook helemaal geplaveid met rotondes. Een vriend van mij woont in een wijk langs de A13 aan de Pijnackerse kant en die heeft elke ochtend grote moeite om de wijk uit te komen.
Daar ligt een turborotonde, maar die kan de hoeveelheid verkeer absoluut niet aan.

fleppenstein
stadsweg

Bericht door fleppenstein » zo 07 sep 2014, 2:00

Een VRI is een verkeersregelinstallatie, welke het verkeer op een kruispunt regelt. In dit geval is er dus ook sprake van onderlinge conflicten op dat kruispunt, welke door de VRI worden geregeld.
Stoplichten bestaan wel degelijk, en zijn meestal de lichten bij bruggen e.d., om het verkeer tot stoppen te dwingen. Deze hebben geen onderlinge conflicten.
Je zou dus kunnen zeggen dat een RDI of TDI ook een stoplicht is, want deze hebben ook geen conflicten.
Dus in feite is het bord toch juist. :dyn_hyp:

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » zo 07 sep 2014, 8:29

kees schreef:De N470 is ook helemaal geplaveid met rotondes. Een vriend van mij woont in een wijk langs de A13 aan de Pijnackerse kant en die heeft elke ochtend grote moeite om de wijk uit te komen.
Daar ligt een turborotonde, maar die kan de hoeveelheid verkeer absoluut niet aan.
Als je vanaf de andere kant komt (op de N470 zelf), heb ik nooit problemen met de doorstroming. Alleende zijwegen hebben dus dat probleem. Soms zouden turborotondes ook met TDIs moeten worden uitgerust om gaten voor het verkeer van de zijwegen te creëeren.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 07 sep 2014, 10:15

Er ligt er eentje bij Edam. Maar volgens mij is dat geen turborotonde.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 07 sep 2014, 11:26

^^ Volendam. ;)

Woudenberg (N224-N226) heeft ook een TDI, maar ook dat is geen turborotonde.