Algemeen rotondetopic
Moderator: Moderatoren
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
Re: Centrale rotonde-draad
Ik zag bij de turborotonde Leeuwarden-Oost voor het eerst een bord waar het symbool op te vinden is (wat op de verhoging zelf staat) dat vergezeld was van de tekst "verhoogde rijbaanscheiding". Voorafgegaan door "let op" als ik mij goed herinner.
-
- woonerf
Provincie Zuid-Holland wil dat de gemeente Katwijk een aantal rotondes vervangt door kruispunten met verkeerslichten om zo OV voorkruip regelingen toe te kunnen passen. Gelukkig houd de gemeente Katwijk voorlopig haar poot stijf....maar dit is toch te zot voor woorden.
Zie het artikel: 'Maak van Katwijkse rotondes weer kruispunten'
-
- Secretaris
Kunnen ze niet gewoon een spoorlijn vanuit Leiden aanleggen met een spoortunnel onder die straat?

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- expressweg
Ik vraag me af wat de vertraging van zo'n rotonde is? Als hij voldoende capaciteit biedt, dan zou het nooit meer dan 20 seconden moeten zijn. Ik denk dat die tijdwinst echt geen extra mensen de bus in krijgt, daarvoor moet je echt meer dan 5 minuten verschil maken.
-
- 2x5 autosnelweg
Vervoerders en Provincies doen al moeilijk over één minuut extra reistijd.
-
- 2x3 autosnelweg
Waarom zou dit te zot voor worden zijn? Eigenlijk heeft men de omslag gemaakt dat rotondes geen toveroplossingen zijn en begint men terug een rationalisatie door te voeren waar die dingen gewenst zijn en waar niet. En in Katwijk zijn er argumenten om er terug normale VRI-'s van te maken die veel dynamischer kunnen geregeld worden want niet alleen beter is voor het OV maar voor iedereen.ConradM schreef:Provincie Zuid-Holland wil dat de gemeente Katwijk een aantal rotondes vervangt door kruispunten met verkeerslichten om zo OV voorkruip regelingen toe te kunnen passen. Gelukkig houd de gemeente Katwijk voorlopig haar poot stijf....maar dit is toch te zot voor woorden.
-
- woonerf
Persoonlijk, en dit gaat om gevoel, kan het niet met cijfers onderbouwen, vind ik de situatie van nu een stuk beter dan hoe het vroeger was, en dat zelfs met de sterk toegenomen verkeersintensiteit op de betreffende weg. Het voorrang geven van OV ben ik ook op tegen, die paar seconde minder reistijd voor de bus weegt imo niet op tegen de extra overlast die het verzorgd voor de overige verkeersdeelnemers. En de extra ruimte die de benodigde busbanen vergen kan beter gebruikt worden voor een algehele verbreding,
-
- 2x3 autosnelweg
Ok, het is algemeen gekend dat dit forum geen warme gevoelens heeft bij OV.
Maar het ging me daar niet om, meer om het neerhalen van het oude dominante idee dat rotondes sowieso beter zijn dan VRI's.

-
- Secretaris
Rotondes zijn intrinsiek veiliger, VRI's zijn flexibeler regelbaar.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
-
- woonerf
Ik ben zeker niet per definitie pro-rotonde, er zijn veel situaties waar, mits goed afgesteld, een VRI een vele male hogere doorstroming haalt. Ik Betwijfel het of dat op de genoemde locatie zo is.
Het is dan alleen weer jammer dat dat 'flexibel regelbaar' vaak politiek wordt ingezet in plaats om de doorstroming te optimaliseren.
Het is dan alleen weer jammer dat dat 'flexibel regelbaar' vaak politiek wordt ingezet in plaats om de doorstroming te optimaliseren.
-
- autoweg
Ook voor fietsers?Kaaiman schreef:Rotondes zijn intrinsiek veiliger
Lijkt mij namelijk van niet.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.
-
- autoweg
Blijvende ergernis bij de rotonde aan mijn straat (Loevensteinlaan) is dat het geen verbetering heeft gebracht.
Voorheen was het een voorrangskruising, Tilburgseweg voorrang.
In de spits en op zaterdag boodschappendag is het op de Tilburgseweg vaak een constante stroom waar je haast niet tussenkomt vanuit de Loevensteinlaan... en bij de voorrangskruising wist je nog dat je dat kon verwachten.
Nu met de rotonde is het echter nog steeds zo! De stroom verkeer vanuit het noorden rijdt gewoon meteen de rotonde op... hoeft ook pas te remmen als er vanuit de Esdoornlaan iemand de rotonde oprijdt. En dat gebeurt niet zo vaak.
Dus blijft het wachten op een gaatje, dan wel brutaal vlak voor iemand langs. Ik was toch ook eerder bij de rotonde dan hij?
Kortom een rotonde werkt pas als het verkeersaanbod uit alle richtingen gelijk is. Niet bij een drukke voorrangsweg met zijwegen.
Voorheen was het een voorrangskruising, Tilburgseweg voorrang.
In de spits en op zaterdag boodschappendag is het op de Tilburgseweg vaak een constante stroom waar je haast niet tussenkomt vanuit de Loevensteinlaan... en bij de voorrangskruising wist je nog dat je dat kon verwachten.
Nu met de rotonde is het echter nog steeds zo! De stroom verkeer vanuit het noorden rijdt gewoon meteen de rotonde op... hoeft ook pas te remmen als er vanuit de Esdoornlaan iemand de rotonde oprijdt. En dat gebeurt niet zo vaak.
Dus blijft het wachten op een gaatje, dan wel brutaal vlak voor iemand langs. Ik was toch ook eerder bij de rotonde dan hij?
Kortom een rotonde werkt pas als het verkeersaanbod uit alle richtingen gelijk is. Niet bij een drukke voorrangsweg met zijwegen.
-
- expressweg
Misschien dat een turborotonde hier een oplossing is. Als dan rechtdoorgaand verkeer van 2 rijstroken gebruik kan maken, zal de kans op een gaatje al een stuk groter zijn. Anders moet je naar een VRI kijken.
-
- expressweg
Dat kan ook wel met rotondes hoor. Kijk maar.ConradM schreef:Provincie Zuid-Holland wil dat de gemeente Katwijk een aantal rotondes vervangt door kruispunten met verkeerslichten om zo OV voorkruip regelingen toe te kunnen passen.
-
- expressweg

-
- 2x3 autosnelweg
Inmiddels heb ik nader kennis gemaakt met de tweestrooksrotondes van de Rondweg-Oost (N233) in Veenendaal, en dat bevalt niet zo goed. Op de rotondes zelf is het altijd oppassen voor mensen die geen geduld hebben of afsnijders.
In de spits staat er bijna altijd file voor rotonde Prins Clauslaan en de aansluiting met de A12. De Rondweg-Oost is 2x1 uitgevoerd met 2x2 -> 2x1 bij de rotonde wat gewoon te weinig is om al het (regionale) verkeer te verwerken. De laatste jaren is Veenendaal gegroeid. Waarschijnlijk is daar bij de aanleg van de Rondweg te weinig rekening mee gehouden.
De provincie heeft RDI's neergezet als tijdelijke oplossing, maar dit zet geen zoden aan de dijk.

Op termijn worden de rotondes Prins Clauslaan en Wageningselaan vervangen door VRI's.
In de spits staat er bijna altijd file voor rotonde Prins Clauslaan en de aansluiting met de A12. De Rondweg-Oost is 2x1 uitgevoerd met 2x2 -> 2x1 bij de rotonde wat gewoon te weinig is om al het (regionale) verkeer te verwerken. De laatste jaren is Veenendaal gegroeid. Waarschijnlijk is daar bij de aanleg van de Rondweg te weinig rekening mee gehouden.
De provincie heeft RDI's neergezet als tijdelijke oplossing, maar dit zet geen zoden aan de dijk.

Op termijn worden de rotondes Prins Clauslaan en Wageningselaan vervangen door VRI's.
-
- expressweg
"Stoplicht"? Dat heet dus officiëel een "verkeerslicht" (en geheel formeel een VRI). Heeft hier iemand zitten slapen ofzo? 

Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...
-
- Forumbeheerder
Heb mij altijd al afgevraagd waarom ze op zo'n enorm drukke weg rotondes hebben aangelegd. Maar goed, ze zijn hier in Nederland heel goed in twee keer geld uitgeven aan dit soort onzin. Zijn er eigenlijk richtlijnen voor bij wat voor intensiteiten rotondes geschikt zijn en wanneer een kruising met VRI beter is?
-
- 2x2 autosnelweg
Ongelijkvloers is natuurlijk veel beter voor de doorstroming.... Oh, wacht... Dat kost heel veel geld 

60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- Forumbeheerder
-
- 2x3 autosnelweg
Je hebt nu eenmaal nog altijd verkeerskundigen die het heiligschennis vinden om een rotonde door een VRI te vervangen.
-
- 4x5 autosnelweg
Je kunt ook rotondes uitrusten met een VRI. Dat zag je vroeger veel in Utrecht, maar ook dat vinden de verkeerskundigen maar niets 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Moderator
In Frankrijk valt me op dat er veel rotondes zijn met 2 opstelstroken, maar dat de rotonde uiteindelijk 1 redelijk brede rijbaan heeft, zonder rijstrookmarkering. Nou heb je natuurlijk die enorme pleinen in Parijs, maar dit zijn gewone suburbane rotondes die net iets breder zijn dan standaard, maar niet genoeg voor 2 volwaardige rijstroken, ik zou er geen vrachtwagen mee inhalen bijvoorbeeld. Echt als 2-strooks rotonde worden ze ook niet gebruikt.
-
- Hoofdmoderator
Een lantaarn (officiële benaming) is een verkeerslicht. Een VRI is dacht ik niet één lantaarn maar de algehele kruising (dus alle lantaarns en de regeling et cetera).Mandelsoft schreef:"Stoplicht"? Dat heet dus officiëel een "verkeerslicht" (en geheel formeel een VRI). Heeft hier iemand zitten slapen ofzo?
Tja, sommige gemeenten nemen de term ''rondweg'' iets te letterlijk...mhkamp schreef:Ongelijkvloers is natuurlijk veel beter voor de doorstroming.... Oh, wacht... Dat kost heel veel geld
Ik vind het eerder andersom. Ik vind het heiligschennis om prachtige verkeerslichten op een rotonde te zetten. Haal dat onding dan maar weg en plaats er verkeerslichtenAlfa schreef:Je hebt nu eenmaal nog altijd verkeerskundigen die het heiligschennis vinden om een rotonde door een VRI te vervangen.

Terecht, dat is gewoon een teken dat de rotonde faalt wat betreft het afhandelen van het huidige aanbod verkeer. Verkeerslichten horen niet op een rotonde thuis. Als een rotonde het verkeer niet aan kan, moeten er verkeerslichten komen of nog liever een ongelijkvloerse aansluiting. Maar goed, dat laatste is haast een utopie in Nederland.Vinny schreef:Je kunt ook rotondes uitrusten met een VRI. Dat zag je vroeger veel in Utrecht, maar ook dat vinden de verkeerskundigen maar niets
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- expressweg
De N470 is ook helemaal geplaveid met rotondes. Een vriend van mij woont in een wijk langs de A13 aan de Pijnackerse kant en die heeft elke ochtend grote moeite om de wijk uit te komen.
Daar ligt een turborotonde, maar die kan de hoeveelheid verkeer absoluut niet aan.
Daar ligt een turborotonde, maar die kan de hoeveelheid verkeer absoluut niet aan.
-
- stadsweg
Een VRI is een verkeersregelinstallatie, welke het verkeer op een kruispunt regelt. In dit geval is er dus ook sprake van onderlinge conflicten op dat kruispunt, welke door de VRI worden geregeld.
Stoplichten bestaan wel degelijk, en zijn meestal de lichten bij bruggen e.d., om het verkeer tot stoppen te dwingen. Deze hebben geen onderlinge conflicten.
Je zou dus kunnen zeggen dat een RDI of TDI ook een stoplicht is, want deze hebben ook geen conflicten.
Dus in feite is het bord toch juist.
Stoplichten bestaan wel degelijk, en zijn meestal de lichten bij bruggen e.d., om het verkeer tot stoppen te dwingen. Deze hebben geen onderlinge conflicten.
Je zou dus kunnen zeggen dat een RDI of TDI ook een stoplicht is, want deze hebben ook geen conflicten.
Dus in feite is het bord toch juist.

-
- expressweg
Als je vanaf de andere kant komt (op de N470 zelf), heb ik nooit problemen met de doorstroming. Alleende zijwegen hebben dus dat probleem. Soms zouden turborotondes ook met TDIs moeten worden uitgerust om gaten voor het verkeer van de zijwegen te creëeren.kees schreef:De N470 is ook helemaal geplaveid met rotondes. Een vriend van mij woont in een wijk langs de A13 aan de Pijnackerse kant en die heeft elke ochtend grote moeite om de wijk uit te komen.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...
-
- 4x5 autosnelweg
Er ligt er eentje bij Edam. Maar volgens mij is dat geen turborotonde.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg

Woudenberg (N224-N226) heeft ook een TDI, maar ook dat is geen turborotonde.