Vraag over maximum snelheid bij Schiphol

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Vraag over maximum snelheid bij Schiphol

Bericht door mavas » vr 01 apr 2005, 0:21

Ik vraag me dit al een tijdje af, hoe hard je max rijden bij Sxhiphol, op een bepaalde weg. Ik weet niet of dit in het goede forum is trouwens, anders verplaats je hem maar.

Op de Rijkerstreek (klein stukje weg parallel langs de A4, bereikbaar oa. vanaf de afslag Hoofddorp/Aalsmeer vanaf A4/5 rechtdoor. Afijn, zoek het anders even op op locatienet ;) ) passeer ik een bord "Schiphol, Gemeente Haarlemmermeer". Dit bord ziet er precies hetzelfde uit als de bekende borden als je de bebouwde kom binnen rijdt, maar nu geheel in het wit, met zwarte letters!

Moet je vanaf hier nu 50 rijden, of is dit geen officieel 'binnenrijden bebouwde kom' bord, dus mag je er 80? Persoonlijk blijf ik hier altijd 80 rijden, maar door de bushalte, en de korte uitvoegstroken voor afslaand verkeer vind ik het geen 80km waard.
Aan de andere kant, lijkt het er wel op dat je er 80 mag als je vanaf de noordkant Schiphol verlaat. Als ik op de Pelikaanweg naar het zuiden rij (misschien bekend bij sommigen), dan kom ik eerst een officieel bord 'einde bebouwde kom' tegen, daarna een bord 'zone-60', en als laatste een bord 'einde zone-60'.

Dus wie heeft het antwoord?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 01 apr 2005, 9:28

In principe mag je niet harder dan 50 op Schiphol tenzij een hogere snelheid expliciet is toegestaan. Ik zal er anders binnenkort extra op letten (ik kom zelf regelmatig op Schiphol) ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 01 apr 2005, 10:28

Vinny schreef:In principe mag je niet harder dan 50 op Schiphol tenzij een hogere snelheid expliciet is toegestaan. Ik zal er anders binnenkort extra op letten (ik kom zelf regelmatig op Schiphol) ;)
Veel snoepreisjes? :D
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Vraag over maximum snelheid bij Schiphol

Bericht door Hajo » vr 01 apr 2005, 11:04

mavas schreef:passeer ik een bord "Schiphol, Gemeente Haarlemmermeer". Dit bord ziet er precies hetzelfde uit als de bekende borden als je de bebouwde kom binnen rijdt, maar nu geheel in het wit, met zwarte letters! Moet je vanaf hier nu 50 rijden, of is dit geen officieel 'binnenrijden bebouwde kom' bord, dus mag je er 80?
Deze borden met een plaatsnaam in zwart op een witte ondergrond zijn inderdaad geen officiele borden die het begin van de bebouwde kom aangegeven. In tegenstelling tot de welbekende blauwe borden (plaatsnaam in wit op blauwe ondergrond) waaraan een maximum snelheid van 50 km/h is gekoppeld, hebben deze borden geen snelheidslimiet. Daarom geldt bij het passeren van zo'n bord de maximum snelheid zoals die op de weg voor dat bord geldt, hier dus 80.

Ook op de A2 t.h.v. Amsterdam staan deze borden: "Amsterdam" in zwart op witte ondergrond. Na het passeren ervan geldt dus gewoon de max. snelheid als op de autosnelweg, 100 of 120 km/h. Ga maar na: 50 km/h daar ter plaatse zou ook absurd zijn.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 01 apr 2005, 12:59

Volledig zwart op wit zijn formeel namen van buurtschappen, wijken e.d. Daarbij worden geen andere maximumsnelheden opgelegd anders dan waar je voor het bord was.

Daarnaast heb je de gewone komborden, die iedereen kent.

De borden die Hajo bedoelt op de snelwegen heten daarom ook wel "pseudo-komborden".

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » vr 01 apr 2005, 14:15

René schreef:Volledig zwart op wit zijn formeel namen van buurtschappen, wijken e.d. Daarbij worden geen andere maximumsnelheden opgelegd anders dan waar je voor het bord was.
Zo kom je bijv. op de N345 tussen Zutphen en Apeldoorn door buurtschap De Kar. Inderdaad aangegeven met zwart-op-wit, dus je kan vrolijk met 80 doorkarren.
De borden die Hajo bedoelt op de snelwegen heten daarom ook wel "pseudo-komborden".
Toch wel handig, die borden, pseudo of niet. Daarna kun je nl. vrolijk zaken als 'Centrum' en 'Noord' aangeven, en mensen horen dan al te weten dat het Amsterdam betreft, door het pseudo-kombord.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 01 apr 2005, 15:20

In het buurtschap Heukelom bij Oisterwijk hangen blauw-op-witte borden. Die gaven geloof ik voorheen een Vmax van 70 km/h aan. Nu is dat verleden tijd door instelling van een 60 km/h-zone.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » vr 01 apr 2005, 17:54

René schreef:Volledig zwart op wit zijn formeel namen van buurtschappen, wijken e.d.
Of aanduidingen dat dorpen/steden daar beginnen, terwijl het nog geen bebouwde kom is.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » vr 01 apr 2005, 19:09

Aha, dat is natuurlijk ook een 'buurtschap' dat bord, zoals ik wel eens bij De Stolpen heb gezien.

Ik begon namelijk te twijfelen omdat het bord namelijk een forse omvang heeft!
Dank allen, ik blijf er dus lekker 80 rijden :)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 01 apr 2005, 19:26

Dat zou ik op Schiphol anders maar nog niet doen. Ik ga je morgenavond vertellen wat de Vmax. echt is. (Ik ga er een kijkje nemen als echte Forum-Verslaggever...)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie