Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door EtienneM » ma 18 mar 2019, 11:24

Kaaiman schreef: ma 18 mar 2019, 11:00 Theoretisch natuurlijk een prachtig verhaal, maar wil je het ideaal, dan moet je dus een fietspad, erftoegangsweg, gebiedsontsluitingsweg met middenberm, erftoegangsweg en weer een fietspad aanleggen. Dan heb je snelheid en massa daadwerkelijk gescheiden. Onbetaalbaar.
Een beetje zoals de N61 tussen Schoondijke en IJzendijke dus, maar dan als gebiedsontsluitingsweg in plaats van een stroomweg. Zoals je ziet neemt dat redelijk wat ruimte in beslag ja...

Afbeelding
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Trekker
zandpaadje
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 19 jul 2017, 14:38

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Trekker » ma 18 mar 2019, 12:12

^^ waarom is hier dan niet 2x2 neergelegd, ruimte genoeg desnoods ten koste van 1 van de parallelwegen

GuteFahrt schreef: zo 17 mar 2019, 11:58 Klopt het dat een doel van Duurzaam Veilig was/is dat landbouwverkeer steeds meer van gebiedsontsluitingswegen bubeko moesten/moeten worden geweerd? Als ik op deze pagina kijk zie ik bij landbouwverkeer staan:

* Landbouwverkeer In principe geen In principe geen (wat slaat op de twee typen GOW-Bubeko wegen die er zijn)

Volgens mij komt het hoe dan ook nog wel geregeld voor omdat er simpelweg geen alternatief is alhoewel dus niet gewenst.

De reden dat ik het vraag is omdat soms ook het alternatief wordt opgeofferd zodat het landbouwverkeer toch weer op de hoofdrijbaan terecht komt.
Dat klopt en dat is een grote frustratie van veel loonwerkers. hoofdoorzaken:
- op dezelfde weg met fietsers, die vaak niet goed opletten(jong/bejaard). te laat opmerken dat er een trekker achter hun komt met een gang van 40km/h (of meer; 50 is niet uitzonderlijk en 60 zouden velen ook wel kunnen)
- de weg veelal te smal is. max 5.5meter

terugkomend op het laatste punt: houdt rekening mee dat een standaard transportcombinatie in zijn totaliteit gewoon 3 meter breed mag zijn en vaak ook is, en met een simpele ontheffing zo aan de 3m50 kan zitten.
Dan kom je voor een normaal bruikbare parallelweg al op een breedte van 2x3m =6m minimaal +nog een marge voor passeren en weg randen uit op een weg die veelal minstens zo breed zou moeten zijn als een normale rijbaan.

neem daarbij ook mee dat met de invoering van kenteken plicht voor T4-trekkers(cons snelheid <40km/h) de toegestane snelheid omhoog zal brengen naar 40km/h en er vanuit Europa ook een hogere snelheidslimiet zal worden gepusht voor T5 trekkers (cons snelheid >40km/h) deze laatste zijn al veelal in omloop, bijna alle trekkers van na 2010 die je op dit moment ziet rondrijden zijn verkrijgbaar in een T5 uitvoering. T5trekkers kunnen eenvoudig de

Dit alles lijkt mij een reden om het beleid: trekkers naar de parallelweg dirigeren te heroverwegen. zeker op N-wegen als een GOW-80 met lage intensiteiten

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Egbert » ma 18 mar 2019, 13:21

Trekker schreef: ma 18 mar 2019, 12:12 ^^ waarom is hier dan niet 2x2 neergelegd, ruimte genoeg desnoods ten koste van 1 van de parallelwegen
De parallelwegen zijn natuurlijk ook direkt toegangswegen tot de akkers. Die moet je dus aan beide zijden leggen. Daarom ook het fietspad tussen de parallelweg en de hoofdweg.
Maar lekker inefficient gebruik van ruimte is het wel.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Emil » ma 18 mar 2019, 18:44

mavas schreef: ma 18 mar 2019, 9:22 Net zoals de vraag waarom een 2x1 GOW of SW bijna niet voorkomt: Het antwoord is dat dit ook veel ruimte kost en een stuk duurder is.
Bovendien, en dat is mijn grootste bezwaar tegen de fysieke rijrichtingscheiding, is dat bij incidenten of onderhoud minimaal 1 rijrichting geheel afgesloten is. Waar moet je dan met het verkeer heen?
Grootste bezwaar is wat mij betreft dat je niet kunt inhalen. Maar die discussie wordt al ellendig lang gevoerd en het lijkt alleen maar erger en erger te worden. Het blijft mij bevreemden dat er steeds meer conflictvrije GOW wegen worden aangelegd met inhaalverboden. Een groene streep zou daar de enige juiste maatregel moeten zijn.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Kaaiman » di 19 mar 2019, 8:11

Ik heb het al wel vaker gezegd, maar qua markering gaan we wat mij betreft terug naar RONA, met toevoeging van de groene middenstreep voor enkelbaans stroomwegen. En de dubbele asmarkering voor GOW's, maar dan wel weer in de 3 gradaties van RONA: kort, lang en doorgetrokken. Met mogelijkheid voor asymmetrie op z'n Noors, waarbij kort-lang naast elkaar kan liggen (eenzijdig inhalen afgeraden) en lang-doorgetrokken (eenzijdig inhaalverbod).
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Robbert297 » di 19 mar 2019, 8:42

^^ Wat zie je dan graag op ETW's bubeko?
Слава Україні

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door paolie » di 19 mar 2019, 9:33

^^ enkele asmarkering of niks.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Steyn_E » di 19 mar 2019, 17:30

Een eenzijdig inhaalverbod kom je nu ook wel eens tegen, ook met DV-markering. Ben er laatst nog ergens 1 tegengekomen, was in Friesland ergens.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Coen Tunnel » di 19 mar 2019, 17:54

^^ Op de N381 komt het ook voor, inclusief groene streep:

https://www.google.com/maps/@52.8030477 ... bfov%3D100

Ik meen me te herinneren dat het tot een paar jaar terug ook wel op de N48 voorkwam, maar daar is inhalen nu geloof ik niet meer toegestaan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Chris » vr 16 aug 2019, 17:39

Ziet dit er uit als een GOW-50? :p

Afbeelding
Buitensingel Emmeloord by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door mavas » vr 16 aug 2019, 17:42

Knappe jongen om daar 50 te rijden :D
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Wouter N14 » vr 16 aug 2019, 18:51

Gelukkig mag je er inhalen :emo:

En wat doet die :B1: daar? :nooo:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Snelwegfreak » vr 16 aug 2019, 19:04

Allemachtig, dit gaat toch nergens meer over? Dit is een nominatie voor "meest onzinnige bibekogrens aller tijden".
Enne gojje mins blieft altied leave.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door boe! » vr 16 aug 2019, 19:26

Chris schreef: vr 16 aug 2019, 17:39 Ziet dit er uit als een GOW-50? :p
waar is deze foto genomen? Er staat Buitensingel onder de foto, maar ik kan in Emmeloord geen Buitensingel vinden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Chris » vr 16 aug 2019, 19:29

Die straat staat inderdaad niet met naam in Google Maps, dat viel mij ook al op. Het is bij de noordelijkste rotonde van de N718 aan de noordkant van Emmeloord. De Buitensingel is een ontsluitingsweg van een nieuwbouwwijk. Ik vraag me af of dat wellicht ooit nog eens doorgetrokken gaat worden naar het kruispunt N351-N714 als een nieuwe noordelijke randweg. De huidige weg oogt nogal GOW-80 voor wat niet meer dan een lokale ontsluiting is.

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Nahoj » za 17 aug 2019, 9:43

Echt een duidelijk verschil in omgeving bij deze overgang :facepalm:

Bij een boete wegens snelheidsovertreding zou je het kunnen gooien op uitlokking :mrgreen:

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Steyn_E » za 17 aug 2019, 14:49

Ik heb wel eens vaker het idee dat de komgrens wat ver van de bebouwing af ligt, maar dit slaat toch wel alles. Waarom zou je daar überhaupt 50 moeten rijden? Niemand die er last van kan hebben als je daar gewoon 80 zou mogen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door boe! » za 17 aug 2019, 15:42

Ik denk dat die komgrens tijdelijk is. De Buitensingel eindigt nu in een woonwijk. Sporen van verlenging zijn al zichtbaar op satellietbeelden en ik kan mij wel vinden in de suggestie van Chris dat de Buitensingel ooit wellicht gaat aansluiten op de N351/N714. Als dat gebeurt dan zal deze komgrens wel verdwijnen. Nu heeft de komgrens vooral extra attentiewaarde dat je een bebouwde kom inrijdt en dat je niet om de bebouwde kom heenrijdt.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door RSK » di 03 dec 2019, 11:51

Chris schreef: zo 17 mar 2019, 12:05 Als men het landbouwverkeer helemaal van de rijbaan wil weren (inclusief oversteken) heb je parallelwegen aan beide kanten nodig. En dat kost veel geld en ruimte en dat is er logischerwijs meestal niet.

Dit zou dan het ideaalbeeld moeten zijn. Alhoewel sommigen de mix landbouwverkeer / fietsers te gevaarlijk vinden en ook nog vrijliggende fietspaden willen.
Afbeelding
N194 N507 Obdam-3 by European Roads, on Flickr
Een dwarsprofiel van een metertje of 28... Ik weet niet hoeveel landbouwverkeer je doorgaans hebt op dit soort wegen, maar zou het geen optie zijn om hier 2x2 van te maken met bredere rijstroken (3,50 en rechts 3,75) voor de broodnodige passeerruimte? Je zit dan alleen met links- en rechtsaf slaan bij uitritten, maar dat lijken er ook maar een handvol per kilometer te zijn. Kom ik met wat redresseerruimte even snel op een dwarsprofiel van 9 meter per richting; 2 meter middenberm maakt 20 voor de weg. Nog eens twee meter middenberm naar een vrijliggend fietspad van 3,5 meter en je komt op 25,5 uit. Genoeg om voor de plekken met uitritten een kleine uitbuiging te maken van beide richtingen, zodat je landbouwverkeer in het midden 5 meter halfverharding kunt geven om voor te sorteren of in te voegen. Het verschil in veiligheid zal goeddeels theoretisch zijn, maar je infrastructuur als geheel wordt er oh zo veel praktischer van.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door mavas » di 03 dec 2019, 13:16

Chris schreef: zo 17 mar 2019, 12:05 Dit zou dan het ideaalbeeld moeten zijn. Alhoewel sommigen de mix landbouwverkeer / fietsers te gevaarlijk vinden en ook nog vrijliggende fietspaden willen.
Bedoel je zoiets? https://www.google.nl/maps/@52.7556637, ... a=!3m1!1e3 ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Wouter N14 » di 03 dec 2019, 21:50

^^ Die tussenbermen vind ik wel erg smal (en makkelijk overrijdbaar). Kan mij ook indenken dat dat 's nachts verwarrend is.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

JJVernig
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: di 23 jan 2007, 10:34

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door JJVernig » za 01 feb 2020, 20:23

28 meter dwarsdoorsnede voor een provinciale weg. :nuts: Vrijwel de rest van de wereld legt daar een 2x2 stroomweg op neer.... A9 schotland
--Disclaimer: bovenstaande opmerking(en) komen geheel voor rekening van de auteur --

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Coen Tunnel » za 01 feb 2020, 20:48

^^ Dan heb je nog steeds geen goede voorziening voor langzaam verkeer. Tractoren op zo'n weg zijn ook niet bepaald veilig door grote snelheidsverschillen met het overige verkeer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door RSK » za 01 feb 2020, 21:35

De vraag is natuurlijk wel in hoeverre het nog nodig is om aparte voorzieningen voor landbouwverkeer te maken. Als de kentekenplicht straks in gaat, mogen tractoren waarschijnlijk een stuk sneller gaan rijden. Dan houdt de noodzaak voor gescheiden voorzieningen bij een riant breed bromfietspad wel op, en ligt 2x2 wel degelijk meer voor de hand.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door MaartenE » zo 02 feb 2020, 8:09

Ben wel benieuwd hoe vaak fietsers van beide wegen gebruik maken. Denk dat er niet al te ver vandaan wel wat kruispunten zullen liggen, zodat je de fietspaden kan schrappen en er een normaal fietspad aan één van beide zijden aangelegd kan worden? Desnoods zorg je voor oversteek voorzieningen bij kruispunten.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Wouter N14 » zo 02 feb 2020, 12:16

RSK schreef: za 01 feb 2020, 21:35 De vraag is natuurlijk wel in hoeverre het nog nodig is om aparte voorzieningen voor landbouwverkeer te maken. Als de kentekenplicht straks in gaat, mogen tractoren waarschijnlijk een stuk sneller gaan rijden. Dan houdt de noodzaak voor gescheiden voorzieningen bij een riant breed bromfietspad wel op, en ligt 2x2 wel degelijk meer voor de hand.
Ik vind niet dat met het verhogen van de snelheid een probleem wordt opgelost. Op z'n best komen er problemen bij. Landbouwvoertuigen hebben nog steeds een kreukelzone van 0, een forse massa en (ik vermoed) een relatief lange remweg. Dat gaat dus ook problemen opleveren in relatie tot andere motorvoertuigen lijkt mij.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

JJVernig
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: di 23 jan 2007, 10:34

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door JJVernig » zo 02 feb 2020, 12:23

Coen Tunnel schreef: za 01 feb 2020, 20:48 ^^ Dan heb je nog steeds geen goede voorziening voor langzaam verkeer. Tractoren op zo'n weg zijn ook niet bepaald veilig door grote snelheidsverschillen met het overige verkeer.
Ik weet niet hoe (on)veilig mijn voorbeeld is, maar de Max snelheid is daar wel 112 km/h. Als het echt niet te doen was, hadden ze langzaam verkeer er wel vanaf gehaald, maar ze reden er echt.
--Disclaimer: bovenstaande opmerking(en) komen geheel voor rekening van de auteur --

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Wouter N14 » zo 02 feb 2020, 12:25

^^ In België vinden ze het ook prima met 120 km/u. En beiden landen doen het minder goed qua verkeersslachtoffers dan Nederland...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Snelwegfreak » zo 02 feb 2020, 12:29

Europese vrachtauto's hebben ook 0 kreukelzones en een forse massa. Die rijden in de praktijk ook rond de 85 tot 90 km/h. Uiteraard is het afhankelijk van de situatie zelf, maar ik zie landbouwvoertuigen liever op de rijbaan met autoverkeer waar zij, zeg 50 km/h, mogen rijden, dan op een parallelweg waar zij tussen de fietsers rijden.

In dat laatste geval wordt echter het inhalen een probleem, maar dan kun je dus m.i. beter voor 2x2 kiezen in plaats van zo'n compleet krankzinnig 28 meter dwarsprofiel met parallelweg - hoofdrijbaan - parallelweg. Zeker als hierbij het landbouwverkeer dus tussen de fietsers rijdt.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Via » zo 02 feb 2020, 12:37

Een 2x2 is alleen geen oplossing voor de erfaansluitingen van landbouwpercelen. Of je zou die op een soort doorlopende service-/vluchtstrook zetten.

Plaats reactie