Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door mhkamp » ma 24 aug 2015, 9:38

^^ Ik zal het sterker vertellen. Laatst reed voor mij een auto met aanhanger en daarachter een lesauto. Alhoewel er ruimte zat was om in te halen, wat ik gedaan heb, bleef de lesauto mooi achter de auto met aanhanger zitten.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Kaaiman » ma 24 aug 2015, 9:45

Ook bij inhalen mag je niet harder dan de Vmax. Het snelheidsverschil moet dus behoorlijk groot zijn (bijv. tractor of brommobiel), mocht je een inhalende lesauto spotten.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door duikgek89 » ma 24 aug 2015, 9:51

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door HylkeAnne » ma 24 aug 2015, 11:05

Ik haal eigenlijk nooit in, en maar zelden een landbouwvoertuig terwijl er toch genoeg rijden hier in de omgeving. Ik word wel vaak ingehaald, netjes 80 daar waar 80 is toegestaan. Altijd maar dat gejaag, ik plan gewoon goed en ga op tijd weg. :top:

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door keokiracer » ma 24 aug 2015, 11:46

Chris schreef:Als bijrijder? Kom op, 80 km/h op zo'n brede rechte weg is uitermate traag.
Gisterochtend, N289 tussen Rilland en Hoogerheide. Ik reed zo 110 terwijl je er 80 mag. Toch maar een tikje terug en de hele tijd 100 gereden, geen enkel probleem. Oesterdam was ~120 (@100). Ook geen enkel probleem. Met 80 val je op de Oesterdam echt in slaap... Zeker op zondagochtend toen ik letterlijk nog geen 10 auto's heb gezien op de 15 km van de N659.

Inhalen heb ik overigens welgeteld 1x gedaan tijdens mijn rijlessen: een trekker op de Antwerpsestraatweg net ten noorden van aansluiting Hoogerheide.
Buiten rijlessen heb ik het al een aantal keren gedaan. Vooral Texel is heerlijk om te oefenen: bijna geen DV dus vrijwel geen onzinnige inhaalverboden en genoeg trage toeristen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door RSK » ma 24 aug 2015, 12:56

Mijn meeste inhaalervaring heb ik in het buitenland opgedaan, vooral op de Savoyardse D117 wil er nog wel eens een toerist voor je neus zitten die niet in de bergen durft te rijden en/of de weg daar niet kent. Wel haal ik de laatste tijd steeds vaker in Nederland in, sowieso op plaatsen zonder asmarkering. Waar wel doorgetrokken asmarkering ligt, respecteer ik die tot dusver. Alhoewel het laatst op de N212 al behoorlijk begon te kriebelen om een slome bus voorbij te gaan...

De limiet van 80 is op veel wegen niet geloofwaardig te noemen, zeker als er een vrijliggend fietspad aanwezig is. De N459, N419, N219 en N207 zijn zomaar een paar voorbeelden van wegen waar 100km/h zonder inhaalverbod grotendeels prima zou kunnen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Mandelsoft » ma 24 aug 2015, 13:31

Soms heb ik het gevoel dat Zuid-Holland te weinig provinciale wegen als stroomweg te classificeren. Daardoor krijg je heel uiteenlopende GOWs die qua functie en layout totaal niet op elkaar lijken. Als voorbeeld noem ik twee wegen bij mij in de buurt: de Katwijkerlaan en de N470 Zoetermeer - Pijnacker.

Katwijkerlaan
Afbeelding
  • Smal profiel, aan de ene kant begrensd door een sloot en aan de andere kant een smalle heg met een fietspad
  • Vmax 60 (en harder moet je ook niet willen)
  • Landbouwverkeer toegestaan.
  • Weg zit vol met erfaansluitingen, vooral aan de noordkant.
  • Inhaalverbod m.u.v. landbouwvoertuigen.
  • Vrij onoverzichtelijke gelijkvloerse kruisingen die door begroeiing of bebouwing wordt beschut.
  • Classificatie: GOW
N470 Zoetermeer - Pijnacker
Afbeelding
  • Breed profiel: middenberm, half-verharde zijbermen. Waarschijnlijk breed genoeg om 2+1 te implementeren (zodat je tenminste kan inhalen).
  • Vmax 80 (maar 100 zou hier prima kunnen).
  • Landbouwverkeer en langzame voertuigen (brommobielen, fietsers, scooters) verboden.
  • Geen erfaansluitingen of gelijkvloerse kruisingen tussen Zoetermeer en Pijnacker voor maar liefst 5 kilometer.
  • Overzichtelijke weg met weinig visuele hinder (met uitzondering van de twee dive-unders)
  • Middenberm maakt inhalen onmogelijk.
  • Classificatie: GOW
Twee totaal verschillende wegen, en allebei hebben ze toch dezelfde classificatie :nuts:

Deze laatste weg is in mijn optiek geschikt voor de classificatie stroomweg; ook de wegen waar deze op aansluit (de N470 ri. Delft en de N470 in Zoetermeer zelf) bevatten ook geen erfaansluitingen, hebben een middenberm, hebben een hoge Vmax, en weren langzaam verkeer. De weg wordt hoofdzakelijk voor inter-lokaal verkeer gebruikt. Waarom dit dan geen stroomweg is, is mij een raadsel :dontknow:
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Kaaiman » ma 24 aug 2015, 14:59

Als de wegbeheerder de richtlijnen volgt, zou die eerstgenoemde weg een ETW worden. De te hoge intensiteiten voor een ETW worden dan gewoon gemotiveerd genegeerd... :duck:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Snelwegfreak » vr 11 sep 2015, 19:26

Ik stuitte zojuist op een opvallende uitspraak:
Gemeente: geen lantaarnpalen op 'gevaarlijke, donkere weg' in Handel

"Nee, lantaarnpalen is geen optie. Want het gaat om een erftoegangsweg en die mogen vanuit het Duurzaam Veilig-beleid niet verlicht worden", zegt wethouder Anke van Extel.
Van deze redenatie fronste ik ook mijn wenkbrauwen...
"Eind september komt er kantmarkering, waardoor fietsers 's nachts beter zichtbaar zijn. Voor automobilisten zorgt de markering voor een optisch smallere weg. Daardoor gaan auto's minder snel inhalen", aldus de wethouder.

Artikel op Omroep Brabant: http://www.omroepbrabant.nl/?news/23575 ... ndel+.aspx:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Martinus
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 19:24
Locatie: Hoogstraten

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Martinus » vr 11 sep 2015, 19:48

^^ Hoogstwaarschijnlijk zal het wel weer om geld gaan, dat 't te duur is om de weg te verlichten. Wat mij dan ook nog 'stoort' aan de reactie van de wethouder, is om meteen zo stellig nee te zeggen tegen de oplossing die wat mij betreft het meest succesvol is. De desbetreffende weg is namelijk volgens het meldpunt verkeersveiligheid van Omroep Brabant het gevaarlijkste punt van de provincie juist vanwege het ontbreken van wegverlichting.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Snelwegfreak » vr 11 sep 2015, 19:55

Ik vraag me af of de wethouder überhaupt van de verkeerskundige kaas gegeten heeft. En wat zijn wegbeheerders vaak hypocriet. Elk jaar roepen dat we minder verkeersslachtoffers willen, maar vaak voor de goedkoopste (en vaak minst effectieve) oplossing gaan. Toch onbegrijpelijk...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Wouter N14 » vr 11 sep 2015, 20:36

^^ Ik weet nog niet of het beter is om 'wegbeheerders' te vervangen door 'politici'.

En wat een gezwets, volgens mij zegt DV niets over verlichting toch? Of ben ik nu abuis...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door RSK » vr 11 sep 2015, 21:30

Volgens mij is dit gewoon een strak bedachte actie om de schuld af te schuiven op 'het beleid'. Misschien ook helemaal niet zo gek, slechte weginrichting wijten aan Duurzaam Veilig. Je hebt maar een nieuwsbericht en een half kamerlid nodig om DV afgeschaft te krijgen, kunnen we hopen. :dyn_hyp:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Palance » vr 11 sep 2015, 21:47

Wouter N14 schreef: En wat een gezwets, volgens mij zegt DV niets over verlichting toch? Of ben ik nu abuis...
Duurzaam Verlicht :yes:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Wouter N14 » vr 11 sep 2015, 21:50

^^ Oja dat was het :p
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Robbert297 » vr 11 sep 2015, 23:00

Zet daar gewoon wegverlichting neer! Richtlijnen zijn geen regels en je hoeft je er, indien nodig, niet aan te houden. In dit geval staat veiligheid boven alles en moet die wegverlichting gewoon komen.
Слава Україні

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door CasablancaMarocco » vr 11 sep 2015, 23:39

Duurzaam veilig heeft zich niet alleen beperkt tot het vaste land. :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door keokiracer » vr 11 sep 2015, 23:43

Waar bevindt die turborotonde zich?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Coen Tunnel » vr 11 sep 2015, 23:52

^^ Volgens mij is dat deze turborotonde bij Aeropuerto Internacional Reina Beatrix in Oranjestad, Aruba.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door keokiracer » vr 11 sep 2015, 23:54

^^ Lijkt te kloppen. Thanks :top:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door CasablancaMarocco » za 12 sep 2015, 0:01

Dat is inderdaad de locatie. :)
Eind oktober vertrek ik voor een week naar Aruba met huurauto, voor het lekkere weer, maar wat mij vooral interesseert is de mengeling van de Nederlandse invloeden op het eiland.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Robbert297 » za 12 sep 2015, 10:30

Nederlandse invloeden (en dus HELAAS ook Redesign) kom je ook tegen op Curaçao. Inderdaad erg interessant! :)
Слава Україні

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door mavas » za 12 sep 2015, 10:34

Snelwegfreak schreef:
Gemeente: "Nee, lantaarnpalen is geen optie. Want het gaat om een erftoegangsweg en die mogen vanuit het Duurzaam Veilig-beleid niet verlicht worden", zegt wethouder Anke van Extel.
Handboek Wegontwerp 2013, Erftoegangswegen, Pagina 76, Hoofdstuk 8.4 Openbare verlichting: In het algemeen wordt de verlichting langs etw's beperkt en in 60 km/h-gebieden bepoerkt tot:
- orientatieverlichting
- verlichting van bijzondere objecten
- woonclusters

8.4.1 Doel van OV.
OV in 60 km/h-gebieden wordt in het algemeen om de volgende redenen aangelegd:
- verbeteren van waarneembaarheid van locaties en wegverloop
- verbeteren sociale veiligheid
- verbeteren van de verkeersveiligheid

Terughoudendheid met verlichting in het buitengebied is echter op zijn plaats.

Waarneembaarheid
Op ETW's kan de waarneembaarheid van het wegverloop en van kritische punten bij duisternis of bij slechte weersomstandigheden in een aantal gevallen ongewenst slecht zijn. Verlichting kan nodig zijn bij:
- krappe bogen
- kruispunten
- wegversmallingen
- snelheidsbeperkende voorzieningen.
Uit bovenstaande haal ik dat het niet gewenst is om verlichting toe te passen op ETW's buiten de kom, behoudens bij woonclusters, bijzondere objecten, of als orientatieverlichting. Wat ik bovendien uit het handboek haal, is dat men het eerst met markering of bijvoorbeeld reflecterend materiaal moet uitproberen Mocht dat niet tot het gewenste resultaat leiden, dan zou je dus verlichting kunnen plaatsen of strategische punten, want verlichting van het gehele wegvak is niet gewenst.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Coen Tunnel » za 12 sep 2015, 10:42

Robbert297 schreef:Nederlandse invloeden (en dus HELAAS ook Redesign) kom je ook tegen op Curaçao. Inderdaad erg interessant! :)
Volgens mij kom je die Nederlandse invloeden op alle eilanden die tot ons Koninkrijk behoren tegen. En ook in Suriname, al gebruiken ze daar nog de borden van het RVV 1966. Die worden daar dus ook nog nieuw geplaatst.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Via » za 12 sep 2015, 17:41

Snelwegfreak schreef:Ik vraag me af of de wethouder überhaupt van de verkeerskundige kaas gegeten heeft. En wat zijn wegbeheerders vaak hypocriet. Elk jaar roepen dat we minder verkeersslachtoffers willen, maar vaak voor de goedkoopste (en vaak minst effectieve) oplossing gaan. Toch onbegrijpelijk...
Het is ook nooit goed he. In veel gemeentes, zeker in Brabant, is het beleid om op dergelijke erftoegangswegen type 2 (dus tot 3,50 m rijbaan) alleen oriëntatieverlichting toe te passen i.v.m. tegengaan van lichtvervuiling. In dit specifieke geval is er volgens mij enkel vanuit verkeersveiligheidsoogpunt verlichting gewenst en niet vanuit sociale veiligheid. Derhalve snap ik de keuze om geen verlichting toe te passen volledig. Wel jammer dat ze wel kantmarkering gaan trekken, want ook die hoort op zo'n smalle weg niet thuis.

Daarnaast neem ik dit soort meldpunten met een enorme korrel zout. Het doen van een melding is zo laagdrempelig dat problemen als het ware 'gecreëerd' worden. En buiten dat vraag ik me af hoeveel fietsers er zonder verlichting over de Pelgrimsweg rijden...

Martinus
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 19:24
Locatie: Hoogstraten

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Martinus » za 12 sep 2015, 19:44

In veel gemeentes, zeker in Brabant, is het beleid om op dergelijke erftoegangswegen type 2 (dus tot 3,50 m rijbaan) alleen oriëntatieverlichting toe te passen i.v.m. tegengaan van lichtvervuiling. In dit specifieke geval is er volgens mij enkel vanuit verkeersveiligheidsoogpunt verlichting gewenst en niet vanuit sociale veiligheid.
Het is vanuit die redenering logisch om inderdaad geen wegverlichting te plaatsen. Het probleem op de desbetreffende weg is echter dat het een weg is door een bos waardoor het, zeker gevoelsmatig, donkerder is dan op een weg door open gebied. Het argument lichtvervuiling is op deze weg dan ook minder krachtig vanwege het bos. Daarom speelt in deze specifieke situatie denk ik toch ook de sociale veiligheid een rol.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Mandelsoft » ma 28 sep 2015, 11:53

Blijkbaar is de Duurzaam Veilig ingerichte N470 niet zo heel veilig...
omroepwest.nl schreef:Provincie Zuid-Holland doet onderzoek naar ongevallen op N470

ZOETERMEER - De provincie Zuid-Holland gaat onderzoeken hoe het mogelijk is dat er zoveel ongelukken gebeuren op de N470 tussen Delfgauw en Zoetermeer. Uit cijfers die het AD heeft opgevraagd blijkt dat er in vijf jaar 45 ongelukken op de weg zijn gebeurd.
Vorige week raakten een moeder en twee jonge kinderen gewond bij een frontale botsing tussen Delfgauw en Oude Leede. Volgens een woordvoerder van de provincie zijn de recente ongevallen de aanleiding om de weg eens goed te onderzoeken. Daarbij wordt ook het verkeersgedrag van weggebuikers meegenomen. Afhankelijk van de uitkomsten van het onderzoek kan de weg dan worden aangepast waar nodig.

Met name bij de onderdoorgang bij de Zuideindseweg in Delfgauw gebeuren opvallend veel ongelukken, dus daar zal provincie extra aandacht voor hebben. Dagelijks maken 14.000 auto's per rijrichting gebruik van de verbindingsweg tussen de A12 en de A13.
Bron: http://www.omroepwest.nl/nieuws/2945217 ... en-op-N470
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door boe! » ma 28 sep 2015, 15:12

een frontale botsing
Best knap op een weg met gescheiden rijbanen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door mavas » ma 28 sep 2015, 15:31

^^ De rijbanen zijn weliswaar gescheiden van elkaar, maar niet fysiek. Er ligt alleen een grasbermpje tussen of een betonnen scheiding (die niet heel hoog is). Daar kan je gemakkelijk overheen doorschieten naar de tegenoverliggende rijrichting.

Ik vermoed dan ook dat de oplossing zal zijn dat in dat viaduct een barrier of geleiderails zal komen, dan is het vrijwel onmogelijk om nog op de andere rijbaan terecht te komen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door RSK » ma 28 sep 2015, 15:33

^^ Het is daar 2x1, dus met 28.000 voertuigen per dag is dat wegvak behoorlijk overbelast. Is die onderdoorgang daar eigenlijk ruim genoeg voor 2x2 met een barrier?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie