Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 10 jun 2007, 11:38

Wouter N14 schreef:Het maakt niet uit hoe diep je je pedaal intrapt bij het accelereren, als je maar geen overbodige toeren maakt.
Het gaat niet om de theorie van hoe het zou kunnen, maar om de praktijk van hoe het over het algemeen gaat...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 10 jun 2007, 14:32

Charles heeft trouwens ook nog ooit een foto gepost van een gloednieuwe weg in Limburg die ook voorzien was van RONA-belijning:

Afbeelding

Wat zou dat mooi zijn als het op meer plekken zou voorkomen. :)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 10 jun 2007, 15:01

Toch hoeft DV nou niet per sé lelijk te zijn, ik heb er zelf geen moeite mee, mits de Vmax maar overeenkomt met de belijning (daar schort het veelal dus aan).

Maar goed, dít vind ik dus een mooi stuk weg (en ja, je mag er 80).

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » zo 10 jun 2007, 16:35

Dit vind ik dan toch beter:

Afbeelding

(Even niet gekeken naar de snelheden.)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » zo 10 jun 2007, 19:45

Als de combinatie wegbeeld - maximumsnelheid - belijning klopt, zijn de irritante onderbroken kantlijnen wel de laatste dingen waar ik me aan stoor. (bij wijze van spreken dan)

Dubbele asmarkering blijf ik een goed punt vinden. Tevens kun je daaruit afleiden dat je tegemoetkomend verkeer kunt verwachten. Bij 2 rijbanen in dezelfde richting is er immers enkele asmarkering. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 10 jun 2007, 20:46

Dubbele asmarkering vind ik zo slecht.
De waarde van de dubbele doorgetrokken streep is er enorm door gedevalueerd.
Vier jaar geleden nog haalde niemand het in zijn hoofd om die te overschrijden.
Tegenwoordig is dat zo anders, met zoveel en zulke lange stukken weg met een dubbele doorgetrokken streep. :?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » zo 10 jun 2007, 23:00

Helemaal mee eens. De dubbele doorgetrokken streep duidde gevaar aan, dat je extra moest opletten. Nu zie je het overal... :roll:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 11 jun 2007, 6:42

Blijkbar is het dan 'bijna overal' gevaarlijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 11 jun 2007, 16:43

Nou nou, het is opeens een stuk gevaarlijker geworden he. Vooral ook wegen die van RONA-autoweg (100 km/h) naar DV-GOW (80 km/h) zijn gegaan. Flauwekul dus! :evil:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 11 jun 2007, 16:54

Palance schreef:Blijkbaar is het dan 'bijna overal' gevaarlijk.
Alleen niet in de perceptie van de weggebruiker. Met als gevolg: negeren van die markering.
Geloofwaardigheid van verkeersmaatregelen, dat is bij DV over het algemeen ver te zoeken.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » ma 11 jun 2007, 18:08

Frontale aanrijdingen zijn de meest ernstige en die komen ook nog eens veel voor op dergelijke wegen. Uit die gedachte is de dubbele asstreep voortgekomen. Dat is natuurlijk een aardige gedachte, alleen 1) lok je ander ongewenst gedrag uit (inhalen waar niet kan) en 2) je gaat voorbij aan de praktijk waarin dergelijke maatregelen niet voldoende toepasbaar zijn.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 jun 2007, 20:05

Probleem is dat de dubbele asstreep overal opduikt, ook daar waar die niet nodig is.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 12 jun 2007, 9:46

Maar de bedoeling van die asstreep lijkt mij dan toch duidelijk genoeg?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 12 jun 2007, 10:00

De bedoeling van een enkele asstreep is al duidelijk genoeg :roll:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » di 12 jun 2007, 10:27

Een dubbele asstreep duidde altijd op een situatie die gevaarlijker was dan normaal en zorgde ervoor dat automobilisten extra voorzichtig waren. Nu die dubbele asstreep te pas en te onpas wordt toegepast daalt de waarde ervan nog sneller dan die van een Reichsmark in de jaren '20. Nee, wat mij betreft passen we de dubbele doorgetrokken asstreep alleen toe bij echt gevaar, zoals onoverzichtelijke bochten.

Een dubbele onderbroken asstreep is natuurlijk al helemaal idioot. Een dubbele markering duidde, of zou moeten duiden op een situatie die gevaarlijk was/is. Maar aangezien je bij een dubbele onderbroken asmarkering gewoon mag inhalen is dat niet van toepassing. Afschaffen dus.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 12 jun 2007, 17:05

René schreef:De bedoeling van een enkele asstreep is al duidelijk genoeg :roll:
Dat zou het moeten zijn, ja.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 12 jun 2007, 18:09

Wouter N14 schreef:2) je gaat voorbij aan de praktijk waarin dergelijke maatregelen niet voldoende toepasbaar zijn.
Het was eerst toch ook de bedoeling dat er zoveel mogelijk fysieke maatregelen tussen de strepen zouden komen? Zie de proeftuin Zeeland waar dat wel is gedaan op sommige plekken. Maar die dingen maakten het inhalen (wat toch wel gedaan wordt) extra onveilig en daarom is dat geloof ik afgeschaft. Ook voor hulpdiensten een stuk prettiger. ;)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » di 12 jun 2007, 19:13

Ja, als je als wegbeheerder echt je stinkende best wilt doen en een uitmuntende DV-score wilt behalen dan wordt je inderdaad nog geacht om fysieke elementen te plaatsen tussen de asstrepen. Dat zijn van die rubber strips of plastic halve bollen. Of die vreselijke oranje flapjes. En ja, die worden binnen een maand kapotgereden. De N206 Katwijk - De Zilk was de Zuid-Hollande proeftuin voor dergelijke maatregelen en de levensduur van de verschillende elementen was niet echt overtuigend.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » di 12 jun 2007, 19:14

Palance schreef:
René schreef:De bedoeling van een enkele asstreep is al duidelijk genoeg :roll:
Dat zou het moeten zijn, ja.
Het gaat ook niet alleen om het verduidelijken van het inhaalverbod, maar ook om het zo groot mogelijk maken van de ruimte tussen twee elkaar tegemoetrijdende voertuigen. Er is als het ware een linker redresseerruimte ingebouwd. En dat lukt niet met een enkele asstreep.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

mac0162
stadsweg
Berichten: 308
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 18:17

Bericht door mac0162 » di 12 jun 2007, 20:43

Het is op dit moment aan de orde in Blik op de weg. Op zich duidelijke uitleg, maar de noodzaak wordt nog steeds niet aangekaart.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 12 jun 2007, 22:28

Wouter N14 schreef:Er is als het ware een linker redresseerruimte ingebouwd. En dat lukt niet met een enkele asstreep.
Jawel. Gewoon de rijstrookbreedte aanpassen op de vetergang bij hogere snelheden, en niet zo achterlijk smal maken. Zoals op Duitse Bundesstrassen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » di 12 jun 2007, 22:35

Een streep heeft toch een alarmerende werking voor van koers geraakte voertuigen. Dat betekent dat je bij een dubbele asstreep dus eerder gewaarschuwd wordt dan bij een enkele, en dus ook op een moment dat je nog verder verwijderd bent van de tegengestelde rijstrook.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 13 jun 2007, 10:05

Alleen als die is uitgevoerd in thermoplast met de nodige afwateringsgeultjes erin, gaat dat verhaal op.
Maar die alarmerende werking komt dan vooral door het ribbelen, en niet door de streep zelf.

Als alarmeren je doel is, leg dan een asfaltkleurige ribbelzone op 20 cm rechts van de asstreep neer, maar ga niet de weggebruiker lopen irriteren met nodeloze dubbele markering (en daarmee de waarde van een dubbele streep feitelijk devalueren).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 13 jun 2007, 20:47

Ik ben voor een dubbele asstreep. Zo wordt je eenvoudig geattendeerd dat tegenliggers mogelijk zijn op de weg. Zodoende is het een adequaat hulpmiddeltje om frontale aanrijdingen te voorkomen, en heeft zich meerdere malen bewezen. (net als een groene middenstreep op autowegen).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » wo 13 jun 2007, 20:53

René schreef:leg dan een asfaltkleurige ribbelzone op 20 cm rechts van de asstreep neer
Misschein is dit dan een goed compromis tussen RONA en DV. Hoewel, de ribbelmarkering hebben ze juist in de ban gedaan vanwege... geluidsoverlast :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 14 jun 2007, 13:54

Vinny schreef:Ik ben voor een dubbele asstreep. Zo wordt je eenvoudig geattendeerd dat tegenliggers mogelijk zijn op de weg.
Dat geldt voor ALLE wegen, de snelwegen en enkele dubbelbaans wegen daargelaten. Zwak argument dus.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » do 14 jun 2007, 15:14

Als je niet weet dat er tegenliggers kunnen komen kun je beter je rijbewijs inleveren.

De groene middenstreep op autowegen (daar i.c.m. met een dubbele asmarkering) vind ik nog tot daar aan toe, maar op andere wegen zie ik het liever niet.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » do 14 jun 2007, 18:21

Als de nieuwe standaard dubbele asmarkering de betekenis van de oude dubbele asmarkering verpest, stel ik voor dat we in zulke gevallen dubbele dubbele asmarkering gebruiken. Of iets anders tussen de twee strepen, want in die ruimte moet je toch leuke tekeningen kunnen maken. Misschien zigzagstrepen, die hebben al de gewenste "let op"-betekenis.

Werkelijk, ik vind het te belachelijk voor woorden dat ueberhaupt ooit een dubbele streep is ingevoerd om te waarschuwen. Dat is een geheel niet intuïtief verkeersteken, omdat de enkele doorgetrokken streep al bestond. Als de nieuwe dubbele asmarkering de betekenis van de oude verzwakt, dan verzwakte de oude dubbele doorgetrokken streep ook de oude enkele asmarkering in de betekenis van "inhaalverbod". Tenzij je "gevaarlijke situatie" ziet als overtreffende trap van "inhaalverbod", maar dat lijkt mij larie. Bij een doorgetrokken streep mag je niet inhalen, bij een dubbele doorgetrokken streep "echt niet"? "helemaal niet"?

Waarschuwingstekens vind menigeen op dit forum "debilisering van de weggebruiker", behalve als het gebruikt kan worden om DV mee af te kraken :)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » do 14 jun 2007, 18:56

Wisten jullie dat het nog veel erger had gekund? Er was eerst sprake om ook stroommarkering toe te passen. Dit waren korte strepen die vanuit de kantmarkering een stukje de rijstrook op liepen. Reed je de goede kant op, dan zag dat er schematisch zo uit : / \ . Reed je spook, dan stonden de strepen 'anti-stroom': \ / . Er bestaan volgens mij geen plaatjes van en dus weet ik ook niet precies hoe het er uit zou moeten hebben gezien.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 14 jun 2007, 20:36

Wouter N14 schreef:Wisten jullie dat het nog veel erger had gekund? Er was eerst sprake om ook stroommarkering toe te passen.
Nee, dat wist ik niet. Maar het verbaast me eerlijk gezegd nou helemaal niets... :roll:

Plaats reactie