Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Robbert297 » zo 03 apr 2016, 0:14

Fietsers op de rijbaan op een ETW-30 is helemaal prima, maar zet er dan geen fietssuggestiestroken neer...
Als er een vrijliggend fietspad naast de weg ligt en het is een relatief drukke fietsroute, laat dat fietspad dan lekker liggen. Dat is beter voor zowel de automobilist als de fietser.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Snelwegfreak » zo 03 apr 2016, 0:17

En maak er dan direct weer een GOW-50 van. Iets wat volgens mij op desbetreffende weg sowieso wel kan met die fietsstroken. Ik ben overigens heel benieuwd wat een busmaatschappij of nog sterker, hulpdiensten van die drempels vinden... :nuts:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Robbert297 » zo 03 apr 2016, 0:20

Daar een GOW-50 van maken gaat tegen het DV-principe in, dus dat zal niet snel gebeuren. Nou ben ik ook niet bekend met de intensiteiten etc, dus ik kan er verder geen uitspraak over doen.

Ik denk dat hulpdiensten en busmaatschappijen hier niet blij mee zijn, net als iedereen die over die drempels moet. Het is gewoon irritant.
Слава Україні

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door boe! » zo 03 apr 2016, 13:35

Connexxion heeft een jaar of 2 geleden aangegeven dat ze geen nieuwe routes door 30-km zones gaan rijden. Oftewel ze mijden de verkeersdrempels en andere attributen die goed doorrijden onmogelijk maken.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Robbert297 » zo 03 apr 2016, 13:38

Hier heb je het gedonder al... Drempels alleen plaatsen als het écht nodig is. Er zijn zat betere alternatieven die veel minder irritant zijn, maar wel goed werken.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Mandelsoft » zo 03 apr 2016, 13:49

Robbert297 schreef:Daar een GOW-50 van maken gaat tegen het DV-principe in, dus dat zal niet snel gebeuren.
Heb jij DV überhaupt wel doorgelezen?
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Robbert297 » zo 03 apr 2016, 13:55

^^ Jazeker. Van de stad zoveel mogelijk een verblijfsgebied maken met zo min mogelijk doorgaande 50-wegen in het gebied.
Tevens moet het verschil in snelheid, richting en massa zo klein mogelijk zijn. Fietsers laten fietsen op een 50-weg is dus uiteraard minder veilig dan op een 30-weg.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Mandelsoft » zo 03 apr 2016, 15:38

Wat nog een stap veiliger is, is om de fietsers helemaal te scheiden van het autoverkeer. Zo kunnen de auto's prima 50 rijden.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Snelwegfreak » zo 03 apr 2016, 15:45

^^ Give this man a cookie.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Jackbauer1350 » zo 03 apr 2016, 15:53

Het klinkt ook gewoon heel tegenstrijdig om uit veiligheidsoogpunt fietsers te gebruiken als snelheidsremmende maatregel voor autoverkeer. Daarbij ook in het achterhoofd hebbend dat kinderen een groot deel uitmaken van het fietsverkeer.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Robbert297 » zo 03 apr 2016, 16:51

Ik zou het niet bepaald leuk vinden als ik een 50-weg voor m'n deur zou hebben...
En ja, als er ruimte is voor een vrijliggend fietspad, laat dat fietspad dan liggen! Maar ja, die ruimte is er niet altijd, en dan kun je niet anders dan fietsers op die 30-weg laten fietsen.
Het verschilt allemaal echt per situatie.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Snelwegfreak » zo 03 apr 2016, 16:54

Waarom niet? Ben je ook al gehersenspoeld..?

Ik heb ook een 50 km/h-weg voor het huis maar ik heb er geen last van. Vrij rustige wijktoegangsweg. Je doet nu net alsof een GOW-50 hel en verdoemenis veroorzaakt. Het gaat meer om intensiteiten dan om wegtype. Een enorm drukke zone 30 lijkt me veel minder prettig dan een rustige GOW-50... :nothanks:
Enne gojje mins blieft altied leave.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door RSK » zo 03 apr 2016, 16:57

Ik snap dat gezever over de limiet voor je deur ook niet. Het is dat ik niet in België wil wonen, anders ging mijn voorkeur zonder meer uit naar een huisje aan de N4 of N5, waar je gewoon vanaf je oprit door kunt trekken naar de 120km/h. :hap:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Chris » zo 03 apr 2016, 16:59

Jackbauer1350 schreef:Het klinkt ook gewoon heel tegenstrijdig om uit veiligheidsoogpunt fietsers te gebruiken als snelheidsremmende maatregel voor autoverkeer. Daarbij ook in het achterhoofd hebbend dat kinderen een groot deel uitmaken van het fietsverkeer.
En fietsers een steeds groter aandeel van alle verkeersdoden uitmaken...

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Robbert297 » zo 03 apr 2016, 17:07

Gehersenspoeld? Right... :nothanks:

Dus wat jij eigenlijk probeert te zeggen is dat als een bepaalde ETW druk is, je er dan maar een GOW van moet maken met vrijliggende fietspaden, zodat het dan veiliger voor iedereen wordt?

Ik zeg alleen dat men in de steden zoveel mogelijk een verblijfsfunctie wil gaan creëren, en dat er daardoor maar een paar GOW-50 wegen in dat gebied te vinden zijn. Dit is o.a. om sluipverkeer te voorkomen en daar kan ik mij wel in vinden. Je wilt toch niet dat bijna alle wegen in een stad 50-wegen zijn? Tuurlijk ben ik er op tegen als alles 30 wordt. maar dat gaat ook niet gebeuren (hoop ik).

Als er een vrijliggend fietspad naast een weg ligt, dan moet die er vooral blijven. Niets liever dan het verkeer gescheiden houden. Maar in woonwijken wil je dat gewoon niet. Maar zoals ik al zei verschilt het per situatie: Bij mij voor de deur ligt een vrij drukke ETW-30 weg mét vrijliggend fietspad. Deze weg loopt niet dwars door een woonwijk, dus 50 is hier mogelijk. Omdat men het doorgaand verkeer hier eigenlijk wil weren, hebben ze het 30 gemaakt en bij alle kruispunten een busvriendelijke plateau aangelegd.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Snelwegfreak » zo 03 apr 2016, 17:19

Robbert297 schreef:Dus wat jij eigenlijk probeert te zeggen is dat als een bepaalde ETW druk is, je er dan maar een GOW van moet maken met vrijliggende fietspaden, zodat het dan veiliger voor iedereen wordt?
Exact. Wat is daar raar aan..?
Robbert297 schreef:Ik zeg alleen dat men in de steden zoveel mogelijk een verblijfsfunctie wil gaan creëren, en dat er daardoor maar een paar GOW-50 wegen in dat gebied te vinden zijn. Dit is o.a. om sluipverkeer te voorkomen en daar kan ik mij wel in vinden. Je wilt toch niet dat bijna alle wegen in een stad 50-wegen zijn? Tuurlijk ben ik er op tegen als alles 30 wordt. maar dat gaat ook niet gebeuren (hoop ik).
Dat is dus een compleet verkeerde gedachtengang. Dan ga je wegen zomaar 30 maken omdat het in een stad is. Nee, je moet kijken naar de functie van een weg. Je moet niet afwaarderen vanwege het afwaarderen. Je kunt wel alles zone 30 maken, maar je hebt altijd ook je ontsluitingen nodig. En ontsluitingswegen? Juist, GOW-50. En sluipverkeer? Dat ontstaat juist als er geen goede ontsluitingswegen zijn. Dan gaan mensen naar alternatieven zoeken. Dat krijg je dus ook als je alle belangrijke wegen vol plempt met zones 30 en drempels...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Robbert297 » zo 03 apr 2016, 17:32

^^ Als je m'n bericht nog eens leest, kun je zien dat ik niet alles 30 wil hebben. Een paar ontsluitingswegen zijn hartstikke prima en zijn ook zeker nodig, maar dan inderdaad wel met vrijliggende fietspaden. Als je op de meeste 30-wegen ook vrijliggende fietspaden gaat plaatsen, dan maak je het voor de automobilist dus aantrekkelijk om die 30-wegen te nemen ipv de ontsluitingswegen, en dat is nou juist net niet de bedoeling.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Snelwegfreak » zo 03 apr 2016, 17:38

Ik ga ook niet specifiek tegen jouw mening in maar tegen wat jij zegt. Of dat jouw mening is of de DV-principes is mij om het even. Ik krijg alleen wel het vermoeden dat jij die principes verdedigt. Dat mag overigens, maar dat wil niet zeggen dat ik het daarmee eens ben ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door RSK » zo 03 apr 2016, 17:39

Het is duidelijk dat hier twee kanten op geredeneerd wordt.
  1. Vrijliggend fietspad > weg aantrekkelijker > sluipverkeer
  2. Veel verkeer > weg onveilig > vrijliggend fietspad
Wat mij betreft moet je denken vanuit 2. Als je volgens de redenatie van 1 inzet op afwaarderen, kom je er uiteindelijk op uit dat je heel veel wegen moet afwaarderen, zodat men uiteindelijk alsnog de kortste weg kiest of de limiet negeert. Meer GOW-50's = minder verkeer op ETW-30's.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Robbert297 » zo 03 apr 2016, 17:57

Snelwegfreak schreef:Ik ga ook niet specifiek tegen jouw mening in maar tegen wat jij zegt. Of dat jouw mening is of de DV-principes is mij om het even. Ik krijg alleen wel het vermoeden dat jij die principes verdedigt. Dat mag overigens, maar dat wil niet zeggen dat ik het daarmee eens ben ;)
En dan ben ik meteen gehersenspoeld? Ook niet echt aardig. :(
Kijk, ik vind het hele DV-principe best wel oké en ben er dan ook met veel dingen eens, maar ook met veel dingen niet. Ik vind niet heel DV goed of slecht. De meeste dingen vind ik zelfs slecht, maar ik ben het wel met dit punt eens dat de stad zoveel mogelijk een verblijfsfunctie moet hebben. De maatregelen die ze dan nemen (neem Apeldoorn), kunnen dan wat mij betreft weer vele malen beter en minder irritant.
RSK schreef:Het is duidelijk dat hier twee kanten op geredeneerd wordt.
  1. Vrijliggend fietspad > weg aantrekkelijker > sluipverkeer
  2. Veel verkeer > weg onveilig > vrijliggend fietspad
Wat mij betreft moet je denken vanuit 2. Als je volgens de redenatie van 1 inzet op afwaarderen, kom je er uiteindelijk op uit dat je heel veel wegen moet afwaarderen, zodat men uiteindelijk alsnog de kortste weg kiest of de limiet negeert. Meer GOW-50's = minder verkeer op ETW-30's.
Het ligt er ook aan met welke situatie je te maken hebt. Heb je bijvoorbeeld een drukke weg die inderdaad onveilig is en er zijn al weinig GOW's, dan kun je inderdaad het beste een vrijliggend fietspad bouwen. Het maakt dan niet uit of het nog een ETW of GOW is. Als je autoverkeer onmogelijk kunt weren, kun je inderdaad het beste de fietsers scheiden van de rijbaan. Dat is veiliger voor iedereen.
Maar als er al genoeg GOW's zijn, dan wil je op de ETW's zo min mogelijk verkeer hebben. Als je daar dan een vrijliggend fietspad gaat bouwen, wordt die ETW alleen maar drukker met verkeer, en dat is nou net wat die stad niet wil. Met genoeg GOW's in de buurt kun je het autoverkeer prima weren van die ETW.
Je moet er dus m.i. per situatie naar kijken.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Snelwegfreak » zo 03 apr 2016, 19:44

Robbert297 schreef:En dan ben ik meteen gehersenspoeld? Ook niet echt aardig.
Je doet een opleiding verkeerskunde en krijgt daar ook DV onderwezen. Als je dan vindt dat er veel meer zone 30 moet komen, zonder goed te kijken of het wel zo verstandig is, vind ik dat je dan inderdaad gehersenspoeld bent. DV grossiert namelijk in wegen in hokjes proppen en vaak niet ten goede. DV heeft een aantal goede punten, maar logisch nadenken voor je het Boek der boeken volgt is wel aan te raden.

Ik zie hetzelfde overigens bij oud-huisgenoten van me die nu in Delft studeren. Die hoor ik soms ook dingen beweren die nergens op slaan of ik zie ze een ontwerp maken dat verkeerskundig niet sterk is. Ik zeg het ook altijd tegen hun: wat ze je ook aanleren en vertellen, blijf altijd zelf nadenken. Wees kritisch.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Robbert297 » zo 03 apr 2016, 19:55

Tuurlijk denk ik logisch na. Je streeft naar iets. Dat is iets anders dan het ook werkelijk creëren.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Vinny » zo 03 apr 2016, 20:10

Jackbauer1350 schreef:Het klinkt ook gewoon heel tegenstrijdig om uit veiligheidsoogpunt fietsers te gebruiken als snelheidsremmende maatregel voor autoverkeer. Daarbij ook in het achterhoofd hebbend dat kinderen een groot deel uitmaken van het fietsverkeer.
Als er geen ruimte is voor een apart fietspad dan kun je beter fietsers juist een beetje meer in het midden van de rijstrook hebben. Dan vallen ze veel beter op, en bovendien betekent het dat auto's echt moeten inhalen en niet "er tussendoor kruipen", waardoor als de auto te weinig ruimte laat - onstabiele - fietsers hun evenwicht kunnen verliezen en dan is het alsnog onveilig.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Snelwegfreak » zo 03 apr 2016, 20:17

Ik weet niet of fietsers zich veilig voelen midden op een rijstrook of rijbaan. Zeker ongeduldige automobilisten moeten en zullen dan gevaarlijkere capriolen uit halen om in te halen. Plus, zelf vind ik het vreselijk onprettig om een auto vlak achter me te hebben in een fietsstraat.
Enne gojje mins blieft altied leave.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door RSK » zo 03 apr 2016, 23:47

Hier dan wat beelden uit Reeuwijk, waar (zoals ik al zei) het verplichte fietspad is opgeheven en de weg (voorheen een nette GOW-50 zoals in het eerste stuk van het filmpje nog het geval is) is voorzien van een nieuwe deklaag met zonder belijning, inclusief versmallingen en een limiet van 30. En daar moeten de fietsers dus voor zorgen, want op de weg zelf rij je al snel richting de 50. Heel erg duurzaam veilig toch?
Link
Argument om hier een zone-30 van te maken was trouwens omdat de Randweg anders niet aantrekkelijk genoeg was voor doorgaand verkeer. Tja, wat wil je als je die over een groot stuk 50 maakt waar 70 makkelijk zou kunnen... :facepalm:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Robbert297 » ma 04 apr 2016, 8:38

^^ Nou weet ik niet of het een goed idee was om die 50-weg af te waarderen, maar de weg is op zich nu wel prima ingericht als ETW. In ieder geval geen onnodige drempels.

Ik ben op zich tegen fietsstroken op 30-wegen, maar als de betreffende wegen echt een lage fietsintensiteit en hoge verkeersintensiteit hebben, dan zijn fietsstroken wel beter als er geen ruimte is voor een vrijliggend fietspad.
Слава Україні

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door mavas » ma 04 apr 2016, 13:43

^^ Een ETW zou zo ingericht moeten zijn dat je er automatisch niet harder wilt rijden dan 30. De weg moet zelfverklarend kunnen zijn vind ik. Ik vind het gevaarlijk als je een ETW zonder drempels maakt, omdat dat juist het gevoel kan geven dat je lekker door kunt trappen en dat de weg op een GOW gaat lijken.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Robbert297 » ma 04 apr 2016, 15:39

^^ En daarom ben ik tevreden met plateaus. Die staan tenminste op een logische plek.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Vinny » ma 04 apr 2016, 18:49

Snelwegfreak schreef:Ik weet niet of fietsers zich veilig voelen midden op een rijstrook of rijbaan. Zeker ongeduldige automobilisten moeten en zullen dan gevaarlijkere capriolen uit halen om in te halen. Plus, zelf vind ik het vreselijk onprettig om een auto vlak achter me te hebben in een fietsstraat.
https://goo.gl/maps/oZPuUM1sVTo
https://goo.gl/maps/xFcdfehuVYu

Deze wegen zijn aanzienlijk veiliger geworden door brede fietsstroken. Ik heb toch het idee dat de oude indeling, twee smalle rijstroken voor al het verkeer in plaats van één rijstrook voor auto's en twee fietsstroken, krap inhalen - en fietsers inhalen met tegenliggers stimuleert ondanks allerlei mottoborden waarin dat werd afgeraden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Robbert297 » ma 04 apr 2016, 20:31

^^ Ook dit vind ik een prima weg. Hier konden ze niet anders dan fietsstroken plaatsen, omdat er simpelweg geen ruimte is voor een vrijliggend fietspad. Toch wil je fietsers het aantrekkelijk maken om deze route te nemen, dus is dit de beste oplossing. Ik vind fietsstroken sowieso niet verkeerd op ETW-60 wegen.
Op deze ETW-60 mag je niet fietsen, maar er is ook geen fietspad. Deze 60-weg is veel te druk om hier fietsers op te laten fietsen. Ik zie hier ook een vrijliggend fietspad komen, alleen zijn er helaas nog geen plannen.
Слава Україні

Plaats reactie