Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Snelwegfreak » zo 02 feb 2020, 12:42

Erfaansluitingen zijn ook een probleem op 1x2 wegen, dus dat houd je toch wel. Desnoods kun je in plaats van integraal 2x2 ook kiezen voor inhaalstroken, zoals bij veel kruispunten al het geval is. Alleen moet je ze dan iets verder doortrekken.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 02 feb 2020, 14:43

Snelwegfreak schreef:
zo 02 feb 2020, 12:29
Europese vrachtauto's hebben ook 0 kreukelzones.
Aan de voorkant hebben ze dat wel degelijk. Ook hebben vrachtwagens onderrijbeveiliging, dat zie ik bij landbouwvoertuigen nog niet gebeuren.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » zo 02 feb 2020, 15:12

JJVernig schreef:
zo 02 feb 2020, 12:23
Ik weet niet hoe (on)veilig mijn voorbeeld is, maar de Max snelheid is daar wel 112 km/h. Als het echt niet te doen was, hadden ze langzaam verkeer er wel vanaf gehaald, maar ze reden er echt.
Ik ken dat soort wegen, ik heb zelf in Engeland ook wel op zulke dual carriageways gereden. Dat het gebeurt betekent natuurlijk niet dat het wenselijk is dat voertuigen met zo'n groot snelheidsverschil tussen de auto's rijden.

Hetzelfde heb je in België, vooral op wegen als de N4, waar de trekkers rijden op een weg waar auto's 120 km/u mogen. Compleet verouderd wegontwerp.

Chrysa
verkeersader

Bericht door Chrysa » ma 03 feb 2020, 2:12

Levensgevaarlijk ook nog, dan rij je lekker 120 over een weg en knal je opeens bijna achterop een tractor die krap 30 rijdt. Nee, wat mij betreft worden die zo snel mogelijk van de expreswegen verbannen.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » ma 03 feb 2020, 8:10

^^ De moderne trekkers kunnen wel harder dan 30 tegenwoordig. Maar ik snap je punt.

Chrysa
verkeersader

Bericht door Chrysa » ma 03 feb 2020, 9:19

In de heuvels van de Ardennen wisselt hun snelheid nogal soms. Vlaanderen heeft ze volgens mij al van elke 2x2 weg verbannen, of in ieder geval de Vmax op 90 gezet.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 03 feb 2020, 10:01

^^ Verbannen is natuurlijk ideaal, maar het vergt aanleg van alternatieve infrastructuur als er erftoegangen in het geding zijn. En de kosten daarvan zijn te hoog, zodat je dus inderdaad eindigt met alle verkeer toelaten op de 2x2 en maximumsnelheid verlagen. Ik zou dan persoonlijk een lans willen breken voor 2+1-wegen met smalle vluchtstrook ("super two" in Amerikaanse stijl). Het langzame verkeer kan dan zo ongeveer op de witte kantstreep rijden, en verder is het alignement als het goed is dusdanig breed dat je dit langzame verkeer wel voorbij zult kunnen zonder daarvoor te moeten wachten op de inhaalstrook in jouw richting. Misschien met een heel klein beetje je linkeras over de middenstreep, maar tegemoetkomend verkeer zou daardoor niet echt gehinderd moeten zijn. Maximumsnelheid zou dan nog steeds 90 of 100 moeten zijn, maar het verkleint de kans dat je ineens een zeer langzame weggebruiker voor je bumper hebt wel aanzienlijk (rekening houdend met het feit dat de zichtlijnen op dit soort wegen meestal ook verre van perfect zijn). In de tussentijd ervoor waken dat een al te frivole cultuur ontstaat waar snellere weggebruikers ook langzamere auto's naar de vluchtstrook duwen om in te kunnen halen op het enkelstrooks gedeelte.

Kaaiman
2x4 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 03 feb 2020, 10:20

Snelwegfreak schreef:
zo 02 feb 2020, 12:29
Europese vrachtauto's hebben ook 0 kreukelzones en een forse massa. Die rijden in de praktijk ook rond de 85 tot 90 km/h. Uiteraard is het afhankelijk van de situatie zelf, maar ik zie landbouwvoertuigen liever op de rijbaan met autoverkeer waar zij, zeg 50 km/h, mogen rijden, dan op een parallelweg waar zij tussen de fietsers rijden.

In dat laatste geval wordt echter het inhalen een probleem, maar dan kun je dus m.i. beter voor 2x2 kiezen in plaats van zo'n compleet krankzinnig 28 meter dwarsprofiel met parallelweg - hoofdrijbaan - parallelweg. Zeker als hierbij het landbouwverkeer dus tussen de fietsers rijdt.
Wat mij betreft inderdaad liever GOW-I (2x2 dus) met landbouwverkeer erop en een fietspad ernaast, dan een tractorvrije GOW-II (dus 2x1 of 1x2) met parallelweg(en). En misschien zelfs liever GOW-I dan enkelbaans stroomweg, maar dat hangt een beetje af van de situatie.

Voor tractors op stroomwegen wordt het wel een ander verhaal vind ik. 40/50 km/h versus 80/90 is toch van een iets andere orde dan 100 en hoger.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 05 feb 2020, 15:50

Chrysa schreef:
ma 03 feb 2020, 9:19
In de heuvels van de Ardennen wisselt hun snelheid nogal soms. Vlaanderen heeft ze volgens mij al van elke 2x2 weg verbannen, of in ieder geval de Vmax op 90 gezet.
N74 heeft nog een stukje met 120 en trekkers toegelaten. Ook wel eens een tegengekomen.