Markering Duurzaam Veilig

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » zo 03 jan 2016, 14:14

Ik vind dat Duurzaam Veilig met de dag onduidelijker worden...
Слава Україні

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door mavas » zo 03 jan 2016, 14:20

Rene schreef:
RSK schreef:Toch nog eens zitten dubben hoe je met de markering toch de maximumsnelheid kunt laten zien
Dat is m.i. geen functie van markering, maar van bebording. En juist door deze nare koppeling tot stand te hebben gebracht, zijn de essentiële functies van markering langzaam maar zeker steeds onduidelijker aan het worden. Daarom is het m.i. beter om het hele idee van snelheid te koppelen aan markering snel te laten varen.
Dat dus! :top:

Snelheden koppelen aan markering is leuk bedacht achter de bureaus, maar faalt gigantisch in de praktijk. Er zijn zoveel wegbeheerders die de richtlijn verkeerd toepassen, of de richtlijn negeren dat er tegenwoordig geen duidelijkheid meer is in de landelijke uitvoering. Daardoor is het voor de kenners als wij nog wel enigszins te volgen welke snelheid waar zou moeten gelden, maar het kost al verdomd veel energie, laat staan dat de "gewone" weggebruiker dit allemaal moet gaan begrijpen.
De enige aanwijzing die ze over het algemeen wel begrijpen is die groene streep, want die wordt nog wel consequent toegepast.
Laat staan dat een buitenlander hier een stukje gaat rijden, die heeft echt niet door dat de markering gekoppeld is aan snelheid. Europees gezien slaan wij behoorlijk de plank mis en vind ik dat we echt weer terug moeten naar de basis van wat markering moet doen: het wegverloop aangeven, aangeven of je wel of niet mag inhalen, de scheiding tussen rijrichtingen aangeven, en meer niet. Punt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » zo 03 jan 2016, 14:44

Precies. Gewoon terug naar het RONA-tijdperk.
Ik reed laatst over een weg met RONA-markering, en dat reed heerlijk!
De groene streep mag wat mij betreft wel blijven.
Слава Україні

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door boe! » zo 03 jan 2016, 14:54

Robbert297 schreef:Ik vind dat Duurzaam Veilig met de dag onduidelijker worden...
Valt eigenlijk wel me. Je hebt stroomwegen, gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen en elke categorie heeft zijn eigen wegmarkering. Slechts drie soorten dus maar die worden in de praktijk zo slecht toegepast, dat je niet meer weet waar je aan toe bent.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 jan 2016, 15:04

mavas schreef:Laat staan dat een buitenlander hier een stukje gaat rijden, die heeft echt niet door dat de markering gekoppeld is aan snelheid.
Zo heeft elk land zijn eigenaardigheden. In België mag je voorsorteren over een busstrook, terwijl dat in Nederland verboden is. Wist ik ook niet toen ik voor het eerst bij de Kleine Bareel weer de E19 richting Breda wilde oprijden en pardoes de toerit voorbij reed. In Nederland wordt je bij rijlessen aangeleerd om voor het oprijden van de rotonde richting aan te geven naar links of rechts, terwijl je in Duitsland pas bij het verlaten van de rotonde richting aan mag geven. Het is niet toegestaan om voor het oprijden van de rotonde richting aan te geven. In de meeste staten in de VS mag je bij rood licht wel naar rechts afslaan, tenzij een bord dat verbiedt. Ongetwijfeld zullen buitenlanders daar ook wel eens onterecht voor een rood licht wachten terwijl er achter hun een ongeduldig toeterende Amerikaan staat. Allemaal dingen die ook niet gelijk duidelijk zijn voor buitenlanders.

Daarnaast moet in Nederland een afwijkende snelheid nog altijd met borden worden aangegeven, onafhankelijk van hoe de markering eruit ziet.
verfmeer95 schreef:^^ Maar een groene lijn (autoweg) verhoogd de maximumsnelheid alleen maar van 80 naar 100.
Nee. Een groene streep verhoogt de snelheid helemaal niet. Het bord :G3: houdt altijd een Vmax :A1-100: in, tenzij er met borden een lagere Vmax is aangegeven. Of wou je stellen dat de Vmax hier 80 km/u is omdat de weg nog RONA-markering heeft en de groene streep ontbreekt?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Rene » zo 03 jan 2016, 15:06

Er zijn autosnelwegen waar je 130, 120, 100 of 80 mag. Als we vervolgens de niet-snelwegen beschouwen, dan zijn er SW's bubeko waar je 100 en 80 mag en zelfs een enkele autoweg bibeko waar je 70 mag, GOW's bubeko waar je 80, 60 of 50 mag, GOW's bibeko waar je 70, 50 of 30 mag, ETW's bubeko waar je 80, 60 of 50 mag en ETW's bibeko waar je 50, 30 of 15 mag. En dat zal ook wel zo blijven, want we hebben honderden wegbeheerders.

Wat is de zin om dan een koppeling tussen wegmarkering en maximumsnelheid na te willen streven ?
Inderdaad, dat is volstrekt zinloos.

En wat heeft de weggebruiker verder aan de informatie over het wegtype bij zijn rijtaak? Bitter weinig.
Ondertussen worden de functies van de wegmarkering die ik eerder al noemde uitgehold door al die gymzaalmarkering.
Rene schreef:Langsmarkering hoort m.i. los te staan van wegcategorisering.

Langsmarkering moet m.i. niet meer doen dan:
- de weggebruiker een duidelijk en rustig beeld geven van het wegverloop
- aangeven waar de rand verharding is (dus altijd ononderbroken)
- aangeven waar een scheiding der rijrichtingen is
- alleen op die plaatsen waar dat echt noodzakelijk is aangeven waar inhalen niet is toegestaan (enkele ononderbroken streep)
Verkeerskundig onderscheid maken in wegtype ten behoeve van wegontwerp (alignement, dwarsprofiel, kruispuntvormen, etcetera) is op zich geen slechte zaak.
Maar alles wat verder gaat dan dat (en daar valt de markering dus ook onder), daar is men naar mijn mening helaas in doorgeslagen.
Laatst gewijzigd door Rene op zo 03 jan 2016, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Snelwegfreak » zo 03 jan 2016, 15:08

Deze draad wijst uit dat de strepenboel zelfs voor Wegenforummers nog verwarrend kan zijn. Hoe kun je dan verwachten dat de gemiddelde weggebruiker het wel allemaal snapt? Nee, ik begin het meer en meer eens te worden met René wat betreft de functies van wegmarkeringen. Zeker gezien bovenstaande post met alle uitzonderingen die voorkomen. Dat is simpelweg niet meer aan te geven met markering. Volstrekt kansloos. Ben echter bang dat we niet meer van de EHK-drama af komen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 jan 2016, 15:15

Rene schreef:Er zijn autosnelwegen waar je 130, 120, 100 of 80 mag. Als we vervolgens de niet-snelwegen beschouwen, dan zijn er SW's bubeko waar je 100 en 80 mag en zelfs een enkele autoweg bibeko waar je 70 mag, GOW's bubeko waar je 80, 60 of 50 mag, GOW's bibeko waar je 70, 50 of 30 mag, ETW's bubeko waar je 80, 60 of 50 mag en ETW's bibeko waar je 50, 30 of 15 mag. En dat zal ook wel zo blijven, want we hebben honderden wegbeheerders.
En zijn er nog SW's bibeko zoals de N2 in Maastricht met Vmax 50, en er zullen vast nog wel wat andere autowegen bibeko met Vmax 50 zijn. En dan zijn er nog wegen waar de wegbeheerder een compleet van de richtlijnen afwijkende snelheid heeft ingesteld, zoals 70 bubeko of 40 bubeko (inmiddels gewijzigd naar Vadvies 40 - Vmax nu feitelijk weer 80!).

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » zo 03 jan 2016, 15:44

Ze zijn gewoon te veel doorgeslagen, wat bij iedereen tot verwarring leidt.
Ik vind het best als er een groene streep komt wat aangeeft dat je er 100 km/u mag, de kantmarkering op 60-wegen onderbroken wordt (maar niet zulke ielige streepjes die er nu liggen) en de rest bubeko gewoon normale RONA-markering krijgt. Dat maakt alles al veel duidelijker en dat creëert ook een rustiger wegbeeld.
Слава Україні

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door HylkeAnne » zo 03 jan 2016, 16:14

Ik vind Duurzaam Veilig helemaal niet verwarrend. Ik ben nergens zo een simpel systeem tegengekomen als bij ons. Dat wegbeheerders soms (lees heel vaak) de verkeerde snelheid aan een wegontwerp koppelen is niet de schuld van Duurzaam Veilig.

Binnen de bebouwde kom 30/50/70, daarbuiten 60/80/100. Hoe simpel wil je het hebben?

En die groene streep, ja dat is een geheugensteuntje. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-veiliger

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door HylkeAnne » zo 03 jan 2016, 16:17

Coen Tunnel schreef:of 40 bubeko (inmiddels gewijzigd naar Vadvies 40 - Vmax nu feitelijk weer 80!).
Nee dat is een 60-zone met een adviessnelheid van 40 vanwege het natuurgebied. In de avonduren wil je daar ook niet veel harder rijden vanwege het vele wild op de weg.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Rene » zo 03 jan 2016, 16:18

Vlak na de invoering van het RVV1990 was het nog een heel stuk simpeler.
Op de autosnelwegen 120.
Op autowegen 100.
Verder bubeko overal 80 en bibeko overal 50.
Afwijkingen werden met borden aangegeven.

In jouw bewoordingen voor wat betreft de niet-snelwegen:
Binnen de bebouwde kom 50, daarbuiten 80/100. Hoe simpel wil je het hebben?

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » zo 03 jan 2016, 16:19

Ik begin het steeds meer met Rene eens te worden.
Слава Україні

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door HylkeAnne » zo 03 jan 2016, 16:19

Ik moet er toch niet aan denken dat ze hier met 50 door de woonwijk jagen. :|

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » zo 03 jan 2016, 16:20

Nee er moet wel gewoon 30 gereden worden door woonwijken, maar dat is overal zo, ook in het buitenland. Over het algemeen is het bibeko 50, tenzij anders aangegeven.
Слава Україні

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door HylkeAnne » zo 03 jan 2016, 16:22

Overigens klopt dat wat Rene zegt ook niet, in die tijd kwam het erf ook nog voor, dat wat nu niet meer in de boeken staat. Dus was het 15/30/50/70 ;).

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Jackbauer1350 » zo 03 jan 2016, 16:22

boe! schreef:
Robbert297 schreef:Ik vind dat Duurzaam Veilig met de dag onduidelijker worden...
Valt eigenlijk wel me. Je hebt stroomwegen, gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen en elke categorie heeft zijn eigen wegmarkering. Slechts drie soorten dus maar die worden in de praktijk zo slecht toegepast, dat je niet meer weet waar je aan toe bent.
De termen stroomweg, gebiedsontsluitingsweg en erftoegangsweg zal de gemiddelde weggebruiker waarschijnlijk helemaal niets zeggen. Nu is dat dat ook helemaal niet nodig om dat te weten. Het moet gewoon duidelijk zijn waar je wel niet mag inhalen en welke snelheid er geldt. Dat is het duidelijkst met borden. Die geheugensteuntjes op de hectometering is mijn inziens veel duidelijker dan belijning aan max. snelheden koppelen.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door keokiracer » zo 03 jan 2016, 16:22

HylkeAnne schreef:Ik moet er toch niet aan denken dat ze hier met 50 door de woonwijk jagen. :|
Een maximumsnelheid is niet een verplichte snelheid hè. :roll:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 jan 2016, 16:25

HylkeAnne schreef:
Coen Tunnel schreef:of 40 bubeko (inmiddels gewijzigd naar Vadvies 40 - Vmax nu feitelijk weer 80!).
Nee dat is een 60-zone met een adviessnelheid van 40 vanwege het natuurgebied. In de avonduren wil je daar ook niet veel harder rijden vanwege het vele wild op de weg.
Het Streetviewbeeld uit 2014. Ik zie geen :zone-60: en alleen een advies 40.

Maar goed, er staat ook geen einde zone-30, terwijl je in Hoog Soeren nog wel in de zone-30 zit. Is dit inmiddels rechtgezet?
HylkeAnne schreef:Ik moet er toch niet aan denken dat ze hier met 50 door de woonwijk jagen. :|
Ook toen er nog niet overal een :zone-30: was werd er in veel smallere straten echt geen 50 gereden. Ja, formeel mocht het wel, maar het was vaak nauwelijks mogelijk. Je kunt ook de weg zo inrichten dat een hogere snelheid niet mogelijk is, zonder per se alles in een :zone-30: te willen stoppen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Rene » zo 03 jan 2016, 16:26

HylkeAnne schreef:Overigens klopt dat wat Rene zegt ook niet, in die tijd kwam het erf ook nog voor, dat wat nu niet meer in de boeken staat. Dus was het 15/30/50/70 ;).
Het woonerf was stapvoets, geen 15. En het werd alleen in woonstraten toegepast, niet in grote gebieden op ontsluitende wegen. 30 kwam niet voor. 70 alleen met borden. De algemene limiet was bibeko 50. Voor een ontsluitende weg door een woonwijk ook helemaal geen rare snelheid. 50 is langzaam zat op wegen met meer dan 1500 mvt/dag.

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door HylkeAnne » zo 03 jan 2016, 16:27

Omdat het bord aan die kant 'gejat' was. Hij stond er wel, nadat 'ie verdween heb ik daarover gelijk een mailtje gedaan naar de desbetreffende afdeling. En toen stond 'ie er weer.

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door HylkeAnne » zo 03 jan 2016, 16:30

Centrum van Apeldoorn was al eind jaren 80 30, met borden. Later als zone. En dat is maar goed ook, anders wordt het onmogelijk scheurijzers een prent te geven.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door mavas » zo 03 jan 2016, 16:41

HylkeAnne schreef:Ik vind Duurzaam Veilig helemaal niet verwarrend. Ik ben nergens zo een simpel systeem tegengekomen als bij ons. Dat wegbeheerders soms (lees heel vaak) de verkeerde snelheid aan een wegontwerp koppelen is niet de schuld van Duurzaam Veilig.

Binnen de bebouwde kom 30/50/70, daarbuiten 60/80/100. Hoe simpel wil je het hebben?
Het systeem is misschien heel simpel, maar de uitvoering is zo dramatisch slecht dat de gemiddelde weggebruiker het echt niet meer weet hoor. Sorry, maar het is theoretisch misschien allemaal leuk bedacht, maar zoals Rene hierboven heeft geschetst, is het echt niet zo simpel uitgevoerd als het is bedacht.
Bubeko komt trouwens ook 30 voor op ETW's.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door keokiracer » zo 03 jan 2016, 16:44

HylkeAnne schreef: En dat is maar goed ook, anders wordt het onmogelijk scheurijzers een prent te geven.
*Mompelt iets over artikel 5*
En scheurijzers, serieus?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door HylkeAnne » zo 03 jan 2016, 16:55

Dat is onbegonnen werk. Meneer agent: 'hij reed naar mijn idee te hard en onverantwoord'.

Nu krijg je '49 na correctie in 30-zone'. Dan weten we allemaal waar we het over hebben.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door waldo79 » zo 03 jan 2016, 17:51

Je doet voorkomen alsof er alleen maar gescheurd wordt in Apeldoorn-Centrum. Lijkt me nogal overdreven. En wegbeheerders hebben de neiging om hele gebieden tot 30 zone te bombarderen ook daar waar 50 rijden niet ongewenst is...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 jan 2016, 19:29

Op veel wegen waar vroeger nog 50 gold en die tegenwoordig in een zone-30 liggen werd ook vroeger al nauwelijks harder dan 30-40 km/u gereden.

De pest is dat gemeentes nu ook een :zone-30: inrichten op wegen waar je prima bv. 40-50 km/u zou kunnen rijden, zoals bijvoorbeeld hier of hier.

En op dit soort wegen werd ondanks een Vmax 50 toch al nauwelijks daadwerkelijk 50 gereden, maar eerder rond de 30. Het kan misschien geen kwaad, maar wat voegt het dan toe om die wegen per se in een zone-30 te willen drukken als er geen problemen zijn met veel te snelle bestuurders? In veel andere landen stellen ze ook niet en masse zulke zones in.

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door HylkeAnne » zo 03 jan 2016, 19:58


Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door keokiracer » zo 03 jan 2016, 20:02

Tuurlijk, want dat kun je allemaal toeschrijven aan het tot treurens toe verlagen van de maximumsnelheden :facepalm:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door HylkeAnne » zo 03 jan 2016, 20:02

Coen Tunnel schreef:hier of hier.
Daar is een snelheid boven de 30 zeer ongewenst. Afgezien van de ontbrekende fietsvoorzieningen, huizen die dicht op de weg staan (geluidsnormen) en kinderen die over kunnen steken. Alsjeblieft zet jezelf niet zo voor gek.

Plaats reactie