Markering Duurzaam Veilig

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Snelwegfreak » zo 16 mar 2014, 15:22

Mandelsoft schreef:De wegbeheerder is in dit geval gewoon een krepser en heeft de EHK erbij gehaald om zo min mogelijk uit te geven. Tja, ZO moet je het dus niet gebruiken
En toch is dit iets wat ik in de praktijk gemerkt heb: men weet prima hoe het wel en niet moet, maar vanwege de kosten wordt er in 99% van de gevallen voor een onzinnige oplossing gekozen. Nou ja, oplossing... Meestal zijn het halve oplossingen die het probleem niet echt oplossen.
Mandelsoft schreef:... of de A59 aanpakken zodat er geen behoefte is aan een sluiproute...
Je kunt er lollig over doen, maar dit is wel de kern van het probleem: we zijn in Nederland heel goed in het aanpakken van de symptomen in plaats van het probleem bij de bron aanpakken. Derhalve wordt er weer wat minder geld uitgegeven, maar wel aan zaken die niets helpen... :neenee:
Enne gojje mins blieft altied leave.

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door HylkeAnne » zo 16 mar 2014, 20:26

De gemeente Apeldoorn is al jaren bezig met het degraderen van wegen, vooral 50 naar 30 met heel veel drempels. Recente metingen hebben uitgewezen dat je beter met 200 over de Duitse Autobahn kan rijden dan over verschillende Apeldoornse ontsluitingswegen, wat betreft het brandstofverbruik.

Recent zijn twee belangrijke ontsluitingswegen gedegradeerd naar 60, zoals deze:

Afbeelding

De markering is niet weggehaald, maar er ligt een laagje asfalt met irritante steentjes overheen. De kwaliteit van de weg is dus enorm achteruit gegaan. Er zijn geen drempels geplaatst. Gezien de vrijliggende fietspaden kan hier natuurlijk prima 80 kilometer per uur gereden worden.

En dan deze:

Afbeelding

Afbeelding

De kwaliteit van deze weg is de laatste jaren enorm achteruit gegaan, op dit moment wordt deze weg helemaal vernieuwd. De breedte is niet veranderd. Ook deze is dus recent gedegradeerd naar 60, en voorzien van twee vreemde drempels die zo hoog waren dat je ook in een goed geveerde auto moest afremmen tot onder de 30 kilometer per uur. Ja, moest, want ze zijn weer weggehaald. Ik weet nog niet waarom, aangezien deze nog niet zo lang geleden zijn geplaatst. Misschien heeft mijn vele geklaag bij de gemeente dan toch geholpen. Een onrealistische 30-zone is onlangs ook al opgeheven, dus het lijkt wel te werken. Ik ben ook al een aantal keer uitgenodigd om zaken te bespreken.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Snelwegfreak » zo 16 mar 2014, 20:40

Werkelijk belachelijke afwaarderingen. 80 km/h op die wegen is niks mis mee, vooral niet omdat het nog steeds een maximumsnelheid is. Dat houdt in dat je dat niet hoeft te rijden, maar je snelheid ook aan kan passen naar de omstandigheden. Maar waarom zouden we toch in godsnaam weggebruikers nog zelf laten nadenken? Dit is wel één van mijn grootste frustraties richting Duurzaam Veilig, maar vooral ook de onkunde van beleidsmakers (lees: gemeenten).
Enne gojje mins blieft altied leave.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door sirdanilot » zo 16 mar 2014, 21:08

Op die wegen zou ik zeggen: 80, en bij kruispunten even 60 km/u. Het bos ontneemt namelijk het zicht op de kruisende wegen, daarom lijkt een korte 60 regime bij de kruispunten mij niet overbodig. Maar op de rechte stukken kan 80 inderdaad prima.

Ook opvallend dat je hier gewoon mag inhalen...

Dit (rijksstraatweg wassenaar) is ook een voorbeeld van een 60 weg met drempels waar tot onder de 60 voor moet afremmen. Dit in verband met het kruispunt. Natuurlijk loopt de snelweg hier parallel, dus men wil misschien ook niet te veel sluipverkeer hebben hier.
Laatst gewijzigd door sirdanilot op zo 16 mar 2014, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Snelwegfreak » zo 16 mar 2014, 21:11

En wat ga je nou bereiken met een stukje 60 km/h van 100 meter lang? Juist, helemaal niks. Dat heeft dus totaal geen zin, niemand die zich daar aan gaat houden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door sirdanilot » zo 16 mar 2014, 21:13

^^ Flitspaal ! :twisted:

Nee, maar serieus: ik zie veel liever korte beperkingen waar dat moet, en waar dit ook wordt gehandhaafd, dan ellenlange nodeloze stukken met max 60. Hoeveel moeite is het nu om even in te houden bij een kruipsunt, en daarna weer terug naar de 80? Ik doe dat zelfs uit mezelf bij onoverzichtelijke kruispunten op 80-wegen: eventjes gas los, niet helemaal naar 60 maar wel naar rond de 75 of 70 of zo, en als er niks is weer terug naar 80.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op zo 16 mar 2014, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Vinny » zo 16 mar 2014, 21:14

Het voordeel van een dubbele middenstreep is dat je heel eenvoudig kunt zien aan de weg dat je tegenliggers kan verwachten. Voor stroomwegen (en gebiedsontsluitingswegen) vind ik dat dan weer een prettig concept.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door HylkeAnne » zo 16 mar 2014, 21:14

sirdanilot schreef:Op die wegen zou ik zeggen: 80, en bij kruispunten even 60 km/u.
Dat is ook mijn voorstel, de 60-zone laten ingaan bij de kruising, daar waar die twee rare hoge drempels geplaatst waren. Na de kruising verlaat je de zone weer en wordt het weer 80.
Hier dus: http://goo.gl/maps/Ay6Ol

Snelwegfreak schreef:En wat ga je nou bereiken met een stukje 60 km/h van 100 meter lang? Juist, helemaal niks. Dat heeft dus totaal geen zin, niemand die zich daar aan gaat houden.
De gemeente Apeldoorn heeft langs het kanaal zo'n soortgelijke weg onlangs vernieuwd, deze is wel 80 km/u gebleven. Alleen bij de kruisingen 60 (dus geen zone, maar gewoon een bord) en dat bevalt prima. Net als in Duitsland, 100 op de Landstraße en 70 bij kruisingen. Ik rem altijd netjes af tot 70, ik rijd in Duitsland ook nooit te hard omdat ik weet dat een bord daar niet voor niets geplaatst is. Da's hier in Nederland wel anders.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door sirdanilot » zo 16 mar 2014, 21:17

Overigens moet ik zeggen dat de wegen rond Apeldoorn om één of andere reden wel uitnodigen tot hard rijden, dat merkte ik toen mijn broer en ik er reden. Mijn broer rijdt normaal gewoon netjes de Vmax maar hij reed daar toch wat harder. In principe mag er dus wel wat aan gedaan worden, maar dan wel altijd maatwerk, niet rucksigtlos overal zone 60 neerplempen ;)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Snelwegfreak » zo 16 mar 2014, 21:18

Vinny schreef:Het voordeel van een dubbele middenstreep is dat je heel eenvoudig kunt zien aan de weg dat je tegenliggers kan verwachten. Voor stroomwegen (en gebiedsontsluitingswegen) vind ik dat dan weer een prettig concept.
Dat is tegenwoordig dus nodig, vanwege de dubbele streep van EHK. Voorheen wist je dat sowieso al, alsook door het bord :J29:

Natuurlijk zie ik ook veel liever dat dat soort wegen gewoon 80 km/h blijven en bij kruispunten naar 60 km/h gaan, maar aangezien ik verwacht dat toch niemand zich eraan gaat houden vind ik dat 80 km/h meer nut heeft. Maar goed, ik zal zeker niet om korte stukjes 60 km/h treuren hoor, als de rest 80 km/h blijft ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Mandelsoft » zo 16 mar 2014, 22:42

sirdanilot schreef:Op die wegen zou ik zeggen: 80, en bij kruispunten even 60 km/u. Het bos ontneemt namelijk het zicht op de kruisende wegen, daarom lijkt een korte 60 regime bij de kruispunten mij niet overbodig. Maar op de rechte stukken kan 80 inderdaad prima.
Snelwegfreak schreef:En wat ga je nou bereiken met een stukje 60 km/h van 100 meter lang? Juist, helemaal niks. Dat heeft dus totaal geen zin, niemand die zich daar aan gaat houden.
Je kan het nog altijd op z'n Brits doen:
Afbeelding
"VAART MINDEREN!"
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door HylkeAnne » ma 17 mar 2014, 17:08

Ook in Groningen doen ze aan degraderen....

Beeld uit 2009, al wel Duurzaam Veilig.
Afbeelding

Beeld uit 2010, vanuit een zijweg, bizar.
Afbeelding

http://goo.gl/maps/p8Kpo

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door mavas » ma 17 mar 2014, 17:57

^^ DAar heb ik me ook al eens over verbaasd. Ik zie daar totaal geen reden om 60 in te voeren, want er ligt zelfs een fietspad naast.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Groningen » ma 17 mar 2014, 20:44

^^ Ik begrijp het wel. Want de Eemshaven is nu zeker niet meer zo'n desolate vlakte als op de SV-beelden. Er zijn nu meer bedrijven, meer in- en uitritten, meer verkeer en vooral veel bouwverkeer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Vinny » ma 17 mar 2014, 21:50

Voorheen wist je dat sowieso al, alsook door het bord
Zo'n bord kun je natuurlijk om de 200 meter neerzetten, zoals ze bijv. in Frankrijk doen, of middels mottoborden duidelijk maken op de N 34. ("Tegenliggers, inhalen levensgevaarlijk"). Je kunt ook gewoon een dubbele streep toepassen. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Kaaiman » di 18 mar 2014, 7:18

Groningen schreef:^^ Ik begrijp het wel. Want de Eemshaven is nu zeker niet meer zo'n desolate vlakte als op de SV-beelden. Er zijn nu meer bedrijven, meer in- en uitritten, meer verkeer en vooral veel bouwverkeer.
Ik begrijp het niet. De Kwelderweg heeft parallelwegen en daardoor maar enkele zijwegen. Erfaansluitingen zijn er niet. Geen redenen om deze GOW zo te verknallen.

Het is puur een beleidsvraagstuk. De Kwelderweg was tot in de jaren 2000 nog rijksweg 33, maar inmiddels overgedragen aan het havenbedrijf. Die zal wel alleen maar ETW's willen hebben zonder erbij na te willen denken of dat naar de weggebruiker logisch is of niet.

De verdediging zal wel zijn dat er vrijwel enkel bestemmingsverkeer rijdt; doorgaand verkeer neemt de N363
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Jackbauer1350 » do 20 mar 2014, 11:13

Die weg is zeker "zone 60" want ik zie geen 60 borden bij de kruisingen staan. En belijning zegt niet alles want ik ken ook wegen met zo'n inrichting waar het gewoon 80 km/u is.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door captain007 » do 20 mar 2014, 11:30

^^ Ja die aanname is correct. Op de N46 staan die borden net voor de rotonde waar je de Eemshaven op rijdt:
Afbeelding
DSC_0670 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Edit: Zo ziet de weg zelf er dus uit. Beetje belachelijke downgrading:
Afbeelding
DSC_0672 by jeroenvanlieshout, on Flickr

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door waldo79 » do 20 mar 2014, 11:42

De zone-60 begint al voor het einde van de autoweg. Bijzonder :heygrr:

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door HylkeAnne » do 20 mar 2014, 12:45

HylkeAnne schreef:en voorzien van twee vreemde drempels die zo hoog waren dat je ook in een goed geveerde auto moest afremmen tot onder de 30 kilometer per uur. Ja, moest, want ze zijn weer weggehaald. Ik weet nog niet waarom, aangezien deze nog niet zo lang geleden zijn geplaatst.
Volgens de gemeente komen er nog meer drempels, maar dit keer 'wel volgens de juiste richtlijnen'. Waardeloos beleid.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Mandelsoft » do 20 mar 2014, 12:53

HylkeAnne schreef:'wel volgens de juiste nog steeds creatief geïntepreteerde richtlijnen'
Volgens mij bedoelen ze dit in werkelijkheid :mrgreen:
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door HylkeAnne » do 20 mar 2014, 13:08

^^ Ik ben er ook bang voor. Straks de fundering eens inspecteren met een meetlint.

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door HylkeAnne » do 20 mar 2014, 23:23

Een meneer hield de wacht, de weg was net geasfalteerd en dus niet kunnen meten. Vanavond even stiekem over de weg gereden, de drempels zijn wel iets verbeterd, tot 50 km/u redelijk te nemen. Met 60 begint het al wat minder prettig te worden, met grotere voertuigen zal afremmen tot onder de 50 noodzakelijk zijn. Jammer, weer een weg vernield. De weg hadden ze ook beter kunnen versmallen, hij is breder dan veel 80-km wegen zijn.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Gaiajohan » do 20 mar 2014, 23:52

Ht lijkt erop dat de Maasbrug bij Roermond ook permanent 50kmh is geworden met een verschrikkelijke belijning. Wel vreemd. Je komt van de 100kmh N280 af, en verder mag je gewoon 80 langs Roermond. En dan ff de brug 50kmh maken.. :facepalm: :facepalm:
Ja de bebording is nog 'tijdelijk' geel, maar er ligt nu een vrij permanente dikke '50' op de weg in beide richtingen..
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door boe! » vr 21 mar 2014, 8:40

^^ Zijn de rijstroken niet smaller geworden door de barrier die in het midden is geplaatst?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Rene » vr 21 mar 2014, 8:47

^^
Dan hadden ze simpelweg een van de tweerichtingsfietspaden moeten opheffen.
Die fietspaden zijn geen aanhangconstructie, dus dat had makkelijk gekund.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Via » di 22 apr 2014, 18:03

In het kader van ''het gaat ook wel eens goed'':

https://www.google.nl/maps/@51.714085,5 ... 1zBvow!2e0
De tegemoetkomende rijbaan op deze foto is inmiddels overlaagd en voorzien van een doorgetrokken kantstreep aan de middenbermzijde en een onderbroken kantstreep aan de buitenzijde. Toen is ook maar meteen de markering op deze rijbaan aangepast naar de correcte links doorgetrokken en rechts onderbroken strepen. :top:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Snelwegfreak » di 22 apr 2014, 21:50

Nóg beter zou zijn doorgetrokken strepen aan beide kant en een 3-9 in het midden... :dyn_hyp:
Enne gojje mins blieft altied leave.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door RSK » di 22 apr 2014, 23:59

Daar wil ik op zich in mee, alleen mag er een iets andere verhouding worden toegepast dan 3-9. Maar daar komen we wel uit, klein detail.

Zonder dollen, onderbroken dubbele strepen zijn een aanfluiting. Het ziet er gewoon niet uit.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door mhkamp » di 11 nov 2014, 17:06

Zonde om daar een nieuwe topic over te openen, maar wat ik me afvraag is:

Waar komt het Duurzaam Veilig/EHK vandaan? Is er iemand die in Frankrijk op vakantie is geweest en dacht 'Hé dat is iets voor onze mooie plattelandswegen?' en heeft daar vervolgens een eigen sausje (groene middenstreep) overheen gegoten?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Plaats reactie