Markering Duurzaam Veilig

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door sirdanilot » di 03 dec 2013, 21:21

Ik moet zeggen dat ik het eigenlijk ook wel snap, met die nogal brede 'vluchtstroken'. Het beste zou zijn om hier paaltjes te zetten net zoals langs de N256 in Noord-Beveland.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 03 dec 2013, 21:21

Je komt het vaak tegen bij kunstwerken. Ik vind dit een van de grootste nadelige bijeffecten van de ehk/basiskenmerken.
Wouter N14 schreef:Eerste reactie: haha, wat dom.
Afbeelding
Foto: Blik Op Noordwijkerhout, http://www.omroepwest.nl/nieuws/03-12-2 ... e-vangrail

Tweede reactie: hmm, dat lijkt zo wel een rechter rijstrook...
Afbeelding
Foto: Blik Op Noordwijkerhout, http://www.omroepwest.nl/nieuws/03-12-2 ... e-vangrail

Streetview: http://goo.gl/maps/87fJY
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 03 dec 2013, 21:27

Lijkt mij een gevalletje aansprakelijkheid door de wegbeheerder. Die kiest er willens en wetens voor om optisch 2 rijstroken hier te laten lopen en zonder waarschuwing eentje te laten eindigen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 03 dec 2013, 21:40

Klopt, er staat ook geen waarschuwingsbord 'einde vluchtstrook'.

Inderdaad erg zuur, en het had ook veel minder 'grappig' kunnen aflopen...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 03 dec 2013, 22:07

Duizenden auto's per dag rijden dagelijks zonder problemen aan dit punt voorbij. En als er één automobilist is die het niet begrijpt, dan ligt het aan de wegbeheerder? :nothanks:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 03 dec 2013, 22:17

^^ Ontwerpfouten komen wel vaker pas aan het licht nadat het duizenden keren goed is gegaan en een keertje mis. Bijvoorbeeld in de luchtvaart :idea:

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » di 03 dec 2013, 22:25

Daarom moet je vluchtstroken op dit soort wegen ook verwijderen. :PP:

Nee zonder gekheid, dit blinkt niet uit in duidelijkheid voor een leek.

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » di 03 dec 2013, 23:01

Dit lijkt mij eerder een gevalletje railverkeer :mrgreen:

EDIT: Even opgezocht op Maps, en het betreft dit stukje: https://maps.google.nl/?ll=52.301095,4. ... 22,,2,1.55

Voor een leek lijkt dit wel een vierstrooksweg!
Laatst gewijzigd door Mandelsoft op di 03 dec 2013, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » di 03 dec 2013, 23:11

Ik mis in deze situatie sowieso de zwart-witte borden die het einde van een vluchtstrook bewijzeren. Als het geen vluchtstrook is, dan zou ik zeggen: haal het asfalt weg of zet er betonblokken op.

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 04 dec 2013, 6:37

Met het simpelweg vervangen van die onderbroken lijn door een doorgetrokken streep ben je er natuurlijk ook al.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 04 dec 2013, 11:00

^Maar dat mag niet, omdat het niet mag van DV.

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 04 dec 2013, 11:28

Is DV de wetgever in Nederland? Nee, het is een bedacht systeem om de wegen vermeend veiliger te maken. Staat er in de wet dat wegen verplicht DV moeten zijn? Ik weet dat niet, maar vermoed van niet. En als het niet in de wet staat is het gechargeerd gesteld niet verplicht en mag je er dus van afwijken. En ook van sommige wettelijke verplichtingen mag je afwijken wanneer de wet hiervoor de ruimte biedt.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » wo 04 dec 2013, 12:04

Regels zijn er in mijn ogen om uitzonderingen op te maken voor die omstandigheden die dat vereisen. Helaas loopt alles in Nederland vrij snel vast op uitvoerenden die zich erop beroepen op de tenenkrommende uitspraak: "Ik heb de regels niet gemaakt, ik voer ze alleen maar uit." :booooos: Oftewel: zelf nadenken is verboden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 04 dec 2013, 12:55

Het gebeurt wel degelijk dat de 3-3 meter kantmarkering van DV op sommige punten doorgetrokken wordt. Tenminste, in Noord-Holland wel. Op plekken waar je niet wilt dat men stil gaat staan in de berm zoals in de buurt van een kruispunt of op (smallere) kunstwerken.
Enne gojje mins blieft altied leave.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 04 dec 2013, 15:54

Rein schreef:Met het simpelweg vervangen van die onderbroken lijn door een doorgetrokken streep ben je er natuurlijk ook al.
Dat zou hier inderdaad geen overbodige luxe zijn. In een onbewaakt ogenblik zou iemand die hier onbekend is zomaar kunnen denken dat hier een extra rijstrook rechts is. Als het zicht dan wordt ontnomen door een busje of iets anders dan is dit geval zo gebeurd. Ik denk dus dat de weggebruiker die dit is overkomen een aardige case heeft tegen de wegbeheerder. Immers, onderbroken markering heeft in deze een hele andere betekenis gekregen dan op een stuk waar het letterlijk kantmarkering is.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » wo 04 dec 2013, 18:17

Rein schreef:Is DV de wetgever in Nederland? Nee, het is een bedacht systeem om de wegen vermeend veiliger te maken. Staat er in de wet dat wegen verplicht DV moeten zijn? Ik weet dat niet, maar vermoed van niet. En als het niet in de wet staat is het gechargeerd gesteld niet verplicht en mag je er dus van afwijken. En ook van sommige wettelijke verplichtingen mag je afwijken wanneer de wet hiervoor de ruimte biedt.
Je moest eens weten hoe veel wegen die hier op het forum als DV worden beschouwd feitelijk daar nog altijd van afwijken... :shutup:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 05 dec 2013, 11:32

captain007 schreef: Ik denk dus dat de weggebruiker die dit is overkomen een aardige case heeft tegen de wegbeheerder. Immers, onderbroken markering heeft in deze een hele andere betekenis gekregen dan op een stuk waar het letterlijk kantmarkering is.
Goede opmerking. Ik ben dan ook heel erg benieuwd of hier een rechtszaak uit voorkomt. Zou een hele interessante worden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 05 dec 2013, 11:35

Ik zit me net de bedenken, volgens mij mogen op een GOW helemaal geen vluchtstroken voorkomen volgens de ontwerpeisen. Vandaar dat deze dan ook niet is aangegeven lijkt me.
En wat zijn we toch weer slecht bezig met de EHK, gewoon weer terug naar de doorgetrokken kantmarkering aub.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 05 dec 2013, 11:40

^^ Klopt, geen vluchtstroken op een gow.

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » do 05 dec 2013, 12:41

Ik heb zojuist gevraagd aan de docent Road Safety op de TU Delft (F.C.M. Wegman) wat nu precies de reden is voor de onderbroken kantmarkering van de GOWs. Zijn antwoord: "Daar zijn geen goede redenen voor. Eigenlijk kan je beter ononderbroken kantmarkering gebruiken.", aldus de expert.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 05 dec 2013, 12:42

Waarschijnlijk iets van optische versmalling of drukker wegbeeld waardoor je langzamer gaat rijden...
Enne gojje mins blieft altied leave.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 05 dec 2013, 14:08

Ik heb eens ergens gelezen dat dat was vanwege het stroboscopisch effect wat er door zou ontstaan. Ik meen dat dat zelfs over de N206 tussen Noordwijk en De Zilk ging.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 05 dec 2013, 15:12

mavas schreef:En wat zijn we toch weer slecht bezig met de EHK, gewoon weer terug naar de doorgetrokken kantmarkering aub.
Vasthoudend aan de huidige richtlijnen en de interpretaties daarvan, is de N206 ook weer zo´n twijfelgeval. De autowegstatus van de weg impliceert een doorgetrokken kantstreep, de maximumsnelheid en de beleidsmatige categorisering echter een onderbroken kantstreep.

Persoonlijk zou ik op de N206 een stroomwegmarkering zonder groene streep toepassen, omdat het wel een autoweg is, maar jurisprudentie aangeeft dat de groene streep in de gewone situatie 100 km/u betekent.

Nog beter: de N206 en Duinpolderweg geheel als stroomweg categoriseren met een Vmax van 100 km/u. Dan doe je recht aan de beleving van de automobilist. Maar ja, het is wel Nederland natuurlijk...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » do 05 dec 2013, 15:36

Duinpolderweg wordt ingezet op 80 km/h.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 05 dec 2013, 19:39

Ik zie hier in deze draad weer de termen DV en EHK door elkaar gehaald worden. DV schrijft geen onderbroken kantmarkering voor, dat is een uitwerking geweest voor een model-GOW binnen EHK. De functionele betekenis schijnt te zijn dat als je onderbroken kantmarkering ziet je als weggebruiker rekening moet houden met zijwegen en je mag ook parkeren in de berm. Fundamenteel onveiliger hoeft dat niet te zijn: Frankrijk kent bijvoorbeeld onderbroken markering op alle typen wegen en dat is men daar dus gewend.

In dit geval is de wegmarkering niet leek-proof aangelegd. Nou: dat is sinds EHK is uitgerold wel vaker een probleem. Er zijn te veel mensen die maar een beetje aan lopen klooien helaas.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » do 05 dec 2013, 21:09

Vinny schreef:De functionele betekenis schijnt te zijn dat als je onderbroken kantmarkering ziet je als weggebruiker rekening moet houden met zijwegen en je mag ook parkeren in de berm.
Beide pertinente onzin als je het mij vraagt. GOW's zijn voorrangswegen en daar mag je bubeko nooit op de rijbaan parkeren, en de berm is ook ongewenst. En een doorgetrokken streep die ter plaatse van inritten en zijwegen een 1-1 patroon krijgt is veel attentieverhogender op de plaatsen waar het moet dan een doorlopende 3-3 markering. :roll:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 05 dec 2013, 21:27

Nou het heeft in ANWB-achtige bladen gestaan. Ik verzin het zelf ook niet hé..., wat mij betreft hadden we de oude belijning gehouden. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 06 dec 2013, 0:12

Wouter N14 schreef:Ik vind dit een van de grootste nadelige bijeffecten van de ehk/basiskenmerken.]
Het is geen bijeffect, het is met afstand de grootste stommiteit (design-flaw) van de EHK.

De betekenis van een kantlijn moet zijn: niet hieroverheen. Ononderbroken dus.
Al dat gedoe met onderbroken kantlijnen om een wazig DV-wegtype aan te duiden zijn simpelweg niet doordacht.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » vr 06 dec 2013, 18:49

^^Als je op een GOW tegenwoordig wilt inhalen moet je via de berm :mrgreen:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 09 dec 2013, 0:09

Rene schreef:
Wouter N14 schreef:Ik vind dit een van de grootste nadelige bijeffecten van de ehk/basiskenmerken.]
Het is geen bijeffect, het is met afstand de grootste stommiteit (design-flaw) van de EHK.

De betekenis van een kantlijn moet zijn: niet hieroverheen. Ononderbroken dus.
Al dat gedoe met onderbroken kantlijnen om een wazig DV-wegtype aan te duiden zijn simpelweg niet doordacht.
Inderdaad. Als je erover mag rijden kan je net zo goed geen kantlijn voorzien.
sirdanilot schreef:^Maar dat mag niet, omdat het niet mag van DV.
Het is dan misschien wel Duurzaam Veilig, maar het is zeker niet duurzaam veilig.

Ik heb sowieso het idee dat DV (en dan vooral EHK) voor en door experts is en de gewone weggebruiker er weinig boodschap aan heeft.