Markering Duurzaam Veilig

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Via » do 06 jun 2019, 11:53

Gaiajohan schreef: zo 02 jun 2019, 20:46 Nou zojuist in een Tesla model 3 mogen rijden. Die rijstrookassistent laat ook direct zien waarom de etw-60 markering ronduit belachelijk is.
In geen enkel ander land zou die functionaliteit zó de weg kwijt raken als op etw-60..
Ik ga aan de kant voor een auto, systeem helemaal in paniek.. ik rij iets over de streep heen, systeem weer in paniek

Ik hoop dat dit snufje op nieuwe voertuigen leidt tot het verdwijnen van de etw-60 markering, liefst opgedragen vanuit de EU
Dat niet alleen, er is ook jaren na invoering nog steeds geen oplossing voor overgangen. Door de EHK-markering heb je zó veel onlogische en lelijke situaties, onderstaand een aantal voorbeelden.

Sluit niet lekker aan voor zowel auto's als fietsers:
https://www.google.nl/maps/@51.6132575, ... 312!8i6656

De andere kant van deze weg ook niet:
https://www.google.nl/maps/@51.6058587, ... 312!8i6656

Gelijkwaardige zijweg visueel niet zichtbaar in de markering:
https://www.google.nl/maps/@51.6123539, ... 312!8i6656

Bushaltes ogen niet goed afgebakend door de 3-3:
https://www.google.nl/maps/@51.5458613, ... 312!8i6656

En zo kun je nog tig situaties opnoemen die vaak ook nog per wegbeheerder en zelfs per aanlegperiode bij dezelfde wegbeheerder verschillen...

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Wesso » za 21 mar 2020, 21:03

Quizvraagje:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18012
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Snelwegfreak » za 21 mar 2020, 21:12

Wat de f is deze? :lol:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Wesso » za 21 mar 2020, 21:18

Het goede antwoord is B volgens juffrouw De Mol. :top: :facepalm:

Volgens mij zijn er meerdere antwoorden goed (en die staan er niet allemaal bij)...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Palance » za 21 mar 2020, 21:25

Het goede antwoord moet zijn dat je dat hier niet uit op kan maken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 652
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door CasablancaMarocco » za 21 mar 2020, 21:34

Gezien het trottoir aan beide kanten van de weg lijkt mij dit een weg binnen de bebouwde kom, dus mijn optie gaat naar maximaal 50 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Wouter N14 » za 21 mar 2020, 22:24

Aangezien 50 niet bij de opties staat, is 80 het enige juiste antwoord (binnen deze vraagstelling).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Wesso » za 21 mar 2020, 22:55

Maar 60 valt in de praktijk niet uit te sluiten, dus in dit geval zou ik zeggen 60 en 80.

30, 50, 60, 70, 80, kan allemaal.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » za 21 mar 2020, 23:14

Gewoon een rukvraag rukantwoorden dus. Geen wonder dat DV-markering voor sommige automobilisten onduidelijk is.

Ik reed overigens vandaag over een GOW-80 met een enkele asmarkering.
Слава Україні

Piles
autoweg
Berichten: 1304
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Piles » zo 22 mar 2020, 8:13

Wesso schreef: za 21 mar 2020, 22:55 Maar 60 valt in de praktijk niet uit te sluiten,
Ligt dat aan de theorie van DV of aan de uitvoering van de wegbeheerders?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Wouter N14 » zo 22 mar 2020, 9:19

Wesso schreef: za 21 mar 2020, 22:55 Maar 60 valt in de praktijk niet uit te sluiten, dus in dit geval zou ik zeggen 60 en 80. 30, 50, 60, 70, 80, kan allemaal.
Daarom: binnen de vraagstelling. Uiteraard wordt daar uitgegaan van een strikt theoretische situatie, dus dan moet je de beantwoording ook zo simpel laten. En gelukkig staat 50 er niet bij en blijft er dus meer één antwoord over.
Piles schreef: zo 22 mar 2020, 8:13 Ligt dat aan de theorie van DV of aan de uitvoering van de wegbeheerders?
Beide.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Victor » zo 22 mar 2020, 21:52

Grappig, heb er ook naar zitten kijken - er was verder toch niks leuks op tv. Linda vond het zelf allemaal heel vreemd, had zulke strepen nog nooit gezien... :roll:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Chris » do 26 mar 2020, 12:32

De Lageweg tussen Kuinre en Ossenzijl. Het lijkt er op dat men het geen echte GOW wilde laten zijn, maar vanwege het vrijliggende fietspad en ontbreken van frequente erfaansluitingen kon er ook geen ETW-60 van gemaakt worden. Je mag hier dus 80.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 583
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Sibren » do 26 mar 2020, 13:00

^^ In dit soort gevallen is de weg vaak niet breed genoeg voor de volwaardige GOW-markeringen. Op Google Earth meet de Lageweg 5,20 meter breed. De minimumbreedte voor een GWO volgens het HWO is 7,00 meter. Dan heeft de wegbeheerder een aantal opties:
  • De weg verbreden (is zeer duur),
  • De snelheid verlagen naar 60 km/h (is ongeloofwaardig),
  • De GOW-markering versmald aanbrengen (kan gevaarlijk zijn, bestuurders denken meer ruimte te hebben dan dat ze daadwerkelijk hebben),
  • ETW-markering aanbrengen (gaat tegen DV in).
  • RONA-markering behouden (gaat tegen DV in).
Hier heeft de wegbeheerder dus gekozen voor de vierde optie. Op die manier mogen bestuurders nog 80 km/h blijven rijden, wat wel bij het wegbeeld past, maar door het ontbreken van de asmarkering blijven ze wat alerter bij tegemoetkomend verkeer, wat nodig is aangezien de weg niet heel breed is. Dat is in ieder geval de theorie. Hier vind ik het nog netjes toegepast want de 60 km/h-zone geldt alleen ter hoogte van een groep boerderijen met een kronkel in de weg, op de rest mag je 80.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Emil » do 26 mar 2020, 13:32

Ik mis een zesde optie:
  • Géén markering
Dat is op deze weg een prima optie. Als vind ik RONA op smalle doorgaande wegen in het buitengebied nog steeds het mooist en meest logisch.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 583
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Sibren » do 26 mar 2020, 13:37

Ik weet niet wat voor intensiteiten deze weg kent, maar 80 km/h zonder markering lijkt mij persoonlijk toch wel spannend. Vooral in het donker. Het vraagt natuurlijk wel weer om oplettendheid van de bestuurder, dat is positief. De RONA-markering is daarvan weer het tegenovergestelde: Door de asmarkering waant iemand zich al gauw veilig van tegenliggers. Op zo'n relatief smalle weg is er, al helemaal bij landbouwverkeer, toch even wat meer aandacht vereist.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Wesso » do 26 mar 2020, 14:05

De weg zonder markering uitvoeren had wat mij betreft wel gekund. De lichte betonranden zijn eigenlijk ook een soort markering voor de berm.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Wouter N14 » do 26 mar 2020, 14:06

In Friesland ken ik dan weer de variant met doorgetrokken kantmarkering. De weg is ook aan de smalle kant voor 80, maar het rijdt wel lekker door :)
https://goo.gl/maps/2vruiYv6HUyCLmev7
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18012
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Snelwegfreak » do 26 mar 2020, 14:09

Als wij weggebruikers nou gewoon nog zoiets hadden als 'gezond verstand', dan zou 80 km/h op zo'n weg helemaal geen problemen hoeven te zijn. Bij een tegenligger even de snelheid er wat uit, ietsjes uitwijken en klaar.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Chris » ma 30 mar 2020, 15:50

De N927 bij Sint Nicolaasga. De weg is ingericht als een erftoegangsweg maar heeft een maximumsnelheid van 80 km/h. Omdat er ook een T-splitsing met een linksaffer in zit hadden ze daar wel even een middenstreep nodig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Coen Tunnel » ma 30 mar 2020, 17:27

Lekker duidelijk weer. :geenlach: En veilig ook, 80 zonder middenstreep. :roll:

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Emil » di 31 mar 2020, 8:38

In de provincie Groningen zijn heel veel wegen op deze manier ingericht. Het verkeersaanbod is laag, maar de wegen hebben wel een belangrijke verbindingsfunctie. Bewoners zitten daar helemaal niet te wachten op 60 km/h. Wegen als N998, N996 en N995 zijn altijd al 80km/h geweest, soms met RONA. Ze zijn te smal voor een GOW, dus ingericht als ETW met behoud van 80km/h. Zo die je dat een landelijk beleid niet altijd toepasbaar is.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 583
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Sibren » di 31 mar 2020, 8:48

De N373 tussen Langelo en Roderesch heeft ook zo'n gelegenheidsmiddenstreep voor een linksaffer. Ook hier is de snelheidslimiet 80 km/h terwijl er ETW-markering ligt:

Afbeelding
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Kaaiman » di 31 mar 2020, 9:15

Zodra een weg een totale verhardingsbreedte van 6,60 m heeft, kan een weg in Drenthe al GOW zijn volgens de DROP (Drentse Richtlijnen Ontwerp Provinciale wegen). Deze maat is gebaseerd op de standaardmaat van de asfaltwegen met betonbanden die voornamelijk in de jaren '50 en '60 zijn aangelegd, veelal de tertiaire wegen van toen. Een standaard provinciale ETW is 6,30 m breed, dus dat scheelt haast niks. Er zijn zelfs enkele wegen van 6,30 m waar men betonstroken langs heeft gelegd zodat een totale verhardingsbreedte van 6,60 bereikt werd en daarmee GOW kon worden.

Ik snap de keuze wel vanuit kosten-, landschappelijk en bereikbaarheidsoogpunt, maar voor de veiligheid is het zeker niet optimaal. Het verhoogde ongevalsrisico wordt door de veelal lage intensiteiten echter voor lief genomen. Toch zie ik liever de Drentse manier van na 2007 (streven naar zo veel mogelijk GOW) dan de Groningse (zo veel mogelijk ETW-80 als GOW-80 niet past).

Overigens is het streefbeeld van de N373 nog altijd een GOW. Zelf denk ik dat GOW alleen tussen Norg en Assen zinvol is, zeker als je de N858 ook helemaal als GOW inricht. Een GOW tussen Norg en Roden is leuk, maar landschappelijk erg lastig over het bestaande tracé. Niet voor niets waren er in de jaren '60 concrete plannen voor een compleet nieuw autowegtracé Assen - Roden.

Verder zie ik nog wel wat in het opwaarderen van de Wiltenkamp/Westerstukkenweg langs de gasopslag Langelo, om zo een rondweg om Langelo te vormen. Als je de N373 toch een upgrade wilt geven, doe het dan zo.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Thomasdef03
polderweggetje
Berichten: 23
Lid geworden op: di 23 jun 2020, 17:16

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Thomasdef03 » di 23 jun 2020, 18:58

Ik denk dat dit onder de markering duurzaam veilig valt, maar zeker weten doe ik het niet. Ik reed vandaag in Pijnacker op de Vlielandseweg, vanuit Pijnacker richting Zoetermeer. Aan beide zijdes van de weg is een smalle groene strook aangebracht. Die ligt er sinds er een adviessnelheid van 30 geldt (sinds ongeveer een jaar is dat het geval). Die adviessnelheid geldt vermoedelijk vanwege de trillingshinder van zware voertuigen. De weg zelf maakt slechts een zeer geringe bocht en dat over de gehele lengte. Op andere (gele) verkeersborden is namelijk de tekst te lezen. "zwaar verkeer, matig uw snelheid." De maximumsnelheid is echter nog steeds 50. Ik reed 50, maar ineens schoot er een fietser voor me vanaf de rechterkant (het fietspad ligt aan de linkerkant), maar hij was duidelijk niet van plan om over te steken. Hij wou op de rijbaan blijven rijden. Ik zag hem erg laat en kon hem ook haast niet zien (hij kwam ineens vanachter een geparkeerde auto vandaan.) Gelukkig liep het goed af. Ik ben er wel van geschrokken, want zoiets heb ik niet eerder meegemaakt. Ik ben me daarom gaan afvragen hoe die situatie heeft kunnen ontstaan, en ben bij mezelf te rade gegaan, of ik de situatie had kunnen voorkomen, maar voor zover ik weet was dat niet het geval. Volgens mij zat die fietser zelf fout. Ik heb zo het vermoeden dat het een Pool was, die wonen er bij ons vrij veel, die dacht dat het om een fietsstrook ging. In het buitenland worden fietsstroken geloof ik wel vaker groen gemarkeerd. Toch blijf ik het erg apart vinden dat hij zich er zo maar vanachter een geparkeerde auto voorwerpt. En ik ben me daardoor dus ook gaan afvragen wat die groene strook daar doet. Is dat inderdaad vanwege advies 30? of heeft het een andere betekenis? En het lijkt dus meer verwarring dan duidelijkheid te zaaien.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Chrysa » di 23 jun 2020, 20:42

Geen idee hoe de weg daar er nu uitziet, want de groene stroken kan ik in Streetview niet zien, maar het gaat aangepakt worden. :lol:
Laatst gewijzigd door Chrysa op di 23 jun 2020, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Coen Tunnel » di 23 jun 2020, 23:38

Chrysa schreef: di 23 jun 2020, 20:42 Geen idee hoe de weg daar er nu uitziet, want de groene stroken kan ik in Streetview niet zien, maar het gaat https://www.pijnacker-nootdorp.nl/artikelen/onderhoud-vlielandseweg.htm :lol:
Je hebt de url en je tekst omgedraaid. :lol:

Code: Selecteer alles

[quote=Chrysa post_id=1099848 time=1592937746 user_id=5621]
Geen idee hoe de weg daar er nu uitziet, want de groene stroken kan ik in Streetview niet zien, maar het gaat [url=aangepakt worden.]https://www.pijnacker-nootdorp.nl/artikelen/onderhoud-vlielandseweg.htm[/url]  :lol:
[/quote]
Je zal bedoelen:
Chrysa schreef: di 23 jun 2020, 20:42 Geen idee hoe de weg daar er nu uitziet, want de groene stroken kan ik in Streetview niet zien, maar het gaat aangepakt worden. :lol:

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Chrysa » di 23 jun 2020, 23:45

En dan had ik nog niet eens gedronken. :oops:

Opgelost. :top:

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1186
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door EtienneM » wo 24 jun 2020, 0:21

Chrysa schreef: di 23 jun 2020, 20:42 Geen idee hoe de weg daar er nu uitziet, want de groene stroken kan ik in Streetview niet zien, maar het gaat aangepakt worden. :lol:
Ze schrijven in de besluitvorming voor het ontwerp ‘voorop te lopen op de landelijke discussie van wegen naar 30 binnen de bebouwde kom’. Je mag dus 50, maar voor nu alles ontworpen op 30 met borden ‘advies 30’. Beetje vreemde gang van zaken. Daarnaast mogen ze in het schetsontwerp ook nog even de borden van RVV1990 erbij pakken.


Passage uit het verkeersrapport:

De toepassing van een GOW30 (met vrijliggend fietspad en twee rijstroken) komt voor zover bekend op dit moment nog niet voor in Nederland. Een dergelijke GOW30 is wel in lijn met de actuele roep om een standaard snelheidslimiet van 30 km/uur binnen de bebouwde kom, zoals recent gesteld door de RAI Vereniging en al eerder bepleit door Fietsersbond, Veilig Verkeer Nederland en SWOV. Ook past een GOW30 in het ontwerpprincipe Langzaam Rijden Gaat Sneller (Largas). Dit principe gaat uit van een lagere maximumsnelheid, maar een betere doorstroming door aanpassing van kruispunten. Ook anticipeert een GOW30 op de toekomstige invoering van de intelligente snelheidsassistent die waarschijnlijk per 1 mei 2022 in alle nieuwe voertuigen binnen Europa verplicht is. Een dergelijk systeem geeft de chauffeur feedback die is gebaseerd op kaartinformatie en verkeersborden als de snelheid wordt overschreden. Wettelijk is een GOW30 al toepasbaar, echter in de landelijke richtlijnen Duurzaam Veilig zijn nog geen voorbeelden voor de inrichting van een dergelijke weg opgenomen. De GOW30 wordt wel al als idee genoemd door de gemeente Rotterdam in hun mobiliteitsplan.
:nuts:
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Kaaiman » wo 24 jun 2020, 9:45

Áls je dan met maximumsnelheden iets wilt, doe het dan goed en sluit meer aan bij de praktijk. Maak bibeko standaard overal 40 km/u, met woonerven 20 km/u (krappe 30-zones kunnen dan woonerf worden) en alleen de vrijliggende GOWs 50 of 60 km/u. En bubeko alles 60 km/u en alleen de vrijliggende 1x2 GOWs 80 km/u en 2x2 GOWs 90 km/u (wordt er nu vaak ook al gereden).

En dan 90 op 1x2 autowegen, ook 90 open 2x2 GOWs bubeko (scheelt inhaalacties met vrachtverkeer), 110 op 2x2 autowegen (haalt veel prettiger vrachtwagens in) en 130 op autosnelwegen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie