Markering Duurzaam Veilig

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Egbert
expressweg
Berichten: 2719
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Egbert » di 13 okt 2020, 21:48

Je moet dit iets minder cryptisch opschrijven voor mij. Een fietspad kan geen onderdeel van de obstakelvrije zone uitmaken. Betekent dat dat een fietspad niet tot de obstakelvrije zone behoort of dat een fietspad niet binnen de obstakelvrije zone mag liggen?

En more to the point: was is het verschil tussen de Middenpeelweg in mijn voorbeeld en de Winschoterweg in Sibren's voorbeeld dat die laaste geen 80-km weg kan zijn?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Wouter N14 » di 13 okt 2020, 22:49

Egbert schreef: di 13 okt 2020, 21:48 Je moet dit iets minder cryptisch opschrijven voor mij. Een fietspad kan geen onderdeel van de obstakelvrije zone uitmaken. Betekent dat dat een fietspad niet tot de obstakelvrije zone behoort of dat een fietspad niet binnen de obstakelvrije zone mag liggen?
Beiden, maar ik zal het morgen even nakijken.
Egbert schreef: di 13 okt 2020, 21:48En more to the point: was is het verschil tussen de Middenpeelweg in mijn voorbeeld en de Winschoterweg in Sibren's voorbeeld dat die laaste geen 80-km weg kan zijn?
Dat iets in stringente richtlijnen is afgesproken betekent uiteraard niet dat de hele buitenwereld opeens wordt omgebouwd. Het is echter wel een reden waarom wegen worden afgewaardeerd.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Egbert
expressweg
Berichten: 2719
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Egbert » wo 14 okt 2020, 7:59

Ik noem het waanzin dat een dergelijke weg volgens dergelijke dogma's geen 80-km weg meer zou mogen zijn. Echt waar, de veiligheidsjihad is hier volstrekt doorgeschoten.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Hajo » do 15 okt 2020, 12:58

^^ Niet alleen daar. In heel Nederland. Nergens, in geen enkel ander land, kom je zoveel verkeersdrempels of volkomen onlogische maximum snelheden tegen als hier. :roll:

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » do 15 okt 2020, 13:43

Ik ben zelf verkeerskundige bij een gemeente en ben daarbij zeer terughoudend in het plaatsen van drempels, versmallingen etc.

Ik krijg regelmatig meldingen binnen van bewoners die klagen over te hard rijdend verkeer en wensen daarbij verkeersdrempels, versmallingen of bloembakken. Nee, nee en nee. Doen we niet. Wel zou je op gelijkwaardige kruispunten gebruik kunnen maken van kleine plateaus, waardoor de attentie op dat stuk verhoogd wordt, maar van echte drempels die verkeer moet afremmen, zie ik altijd af.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Kaaiman » do 15 okt 2020, 13:57

Bloembakken op de weg zijn sowieso verschrikkelijk linke ondingen. Dat dat überhaupt nog legaal is, verbaast me eerlijk gezegd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » do 15 okt 2020, 13:59

^^ Klopt, dat is een manier om op een goedkope wijze automobilisten te pesten en de bewoners weer blij te maken. De wegen worden er op die manier alleen maar onveiliger door. Pure meuk, die bloembakken. Niet aan beginnen.
Слава Україні

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Wimpie25 » do 15 okt 2020, 14:04

Hajo schreef: do 15 okt 2020, 12:58 ^^ Niet alleen daar. In heel Nederland. Nergens, in geen enkel ander land, kom je zoveel verkeersdrempels of volkomen onlogische maximum snelheden tegen als hier. :roll:
Vlaanderen kan er anders ook wat van. Nederland Gidsland enzo... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Palance » do 15 okt 2020, 14:32

Robbert297 schreef: do 15 okt 2020, 13:59 ^^ Klopt, dat is een manier om op een goedkope wijze automobilisten te pesten en de bewoners weer blij te maken. De wegen worden er op die manier alleen maar onveiliger door. Pure meuk, die bloembakken. Niet aan beginnen.
Het is wel makkelijk om alles dat de automobilist niet zint als 'pesten' te kwalificieren. ;)

Wat betreft die bloembakken, drempels en chicanes: Daar zijn bewoners lang niet altijd blij mee. Er zijn genoeg voorbeelden van bewoners die zonder overleg een drempel voor hun deur kregen.
Ik heb ook een tijd in een straat gewoond precies bij een drempel. Je schrikt je elke keer een ongeluk als er iets zwaars (of iets met een aanhangwagen) overheen dendert. Dat hoor en voel je wel. Het is zeker niet zo dat die dingen zo gewild zijn in woonwijken. Maar een gemeente wil nog wel eens een goede sier maken (soms zelfs naar aanleiding van 1 klacht van een bewoner die niets meer te doen heeft dan klagen), en legt zo'n ding dan vaak zomaar aan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door mavas » do 15 okt 2020, 14:46

Egbert schreef: wo 14 okt 2020, 7:59 Ik noem het waanzin dat een dergelijke weg volgens dergelijke dogma's geen 80-km weg meer zou mogen zijn. Echt waar, de veiligheidsjihad is hier volstrekt doorgeschoten.
Dit vind ik een goed voorbeeld van een weg waar 60 het maximum is, maar deze is ingericht als GOW: https://www.google.nl/maps/@52.3324816, ... 384!8i8192
Idem voor de N518: https://www.google.nl/maps/@52.4473314, ... 384!8i8192

Voor mij prima voorbeelden waarom een GOW-60 prima zou moeten kunnen. Ik zou het absurd vinden als dit soort wegen zouden worden ingericht als ETW.
Daarom pleit ik ook voor herinvoering van de GOW-60 in de handboeken.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » do 15 okt 2020, 15:18

Palance schreef: do 15 okt 2020, 14:32
Robbert297 schreef: do 15 okt 2020, 13:59 ^^ Klopt, dat is een manier om op een goedkope wijze automobilisten te pesten en de bewoners weer blij te maken. De wegen worden er op die manier alleen maar onveiliger door. Pure meuk, die bloembakken. Niet aan beginnen.
Het is wel makkelijk om alles dat de automobilist niet zint als 'pesten' te kwalificieren. ;)
Klopt hoor, is ook kort door de bocht. Wat ik bedoelde te zeggen is dat wegchicanes, drempels en bloembakken in veruit de meeste gevallen niet nodig zijn en ze de betreffende weg vaak alleen maar onveiliger maken of extra overlast bezorgen bij bewoners (zoals de drempels). En vaak worden ze voor automobilisten als vervelend ervaren. Het voegt al met al in de meeste gevallen niets toe om zulke maatregelen te treffen.
Слава Україні

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Rein » do 15 okt 2020, 16:38

mavas schreef: do 15 okt 2020, 14:46 Dit vind ik een goed voorbeeld van een weg waar 60 het maximum is, maar deze is ingericht als GOW: https://www.google.nl/maps/@52.3324816, ... 384!8i8192
Idem voor de N518: https://www.google.nl/maps/@52.4473314, ... 384!8i8192
Vooral de eerste is een voorbeeld waar een Vmax van 60 km/h niet onlogisch is. De weg zelf heeft echter een min of meer doorgaande functie en een 'echte' ETW is het dus ook niet. Overigens zou het qua concept eigenlijk ook raar zijn wanneer een provincie een ETW zou beheren.

JJVernig
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: di 23 jan 2007, 10:34

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door JJVernig » vr 16 okt 2020, 21:03

^^
Vooral de eerste is een voorbeeld waar een Vmax van 60 km/h niet onlogisch is. De weg zelf heeft echter een min of meer doorgaande functie en een 'echte' ETW is het dus ook niet. Overigens zou het qua concept eigenlijk ook raar zijn wanneer een provincie een ETW zou beheren.[/quote]
De eerste is m.i. juist degene waarvan de validiteit van een 60 km/h lastig te maken is. Want als we dat soort wegen gaan afwaarderen zitten we op een hellend vlak. Half Nederland ziet er zo uit, deze is misschien enigszins smal, maar niet eens extreem.

Tweede voorbeeld is eigenlijk veel beter, dit is ook geen 60-zone en echt begrijpelijk rondom de gevaarzetting, dus hoeft er wat mij betreft geen aparte weginrichting worden gemaakt .
--Disclaimer: bovenstaande opmerking(en) komen geheel voor rekening van de auteur --

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Rein » vr 16 okt 2020, 21:41

^^ Nou ik weet niet of jij wel eens op dat deel van de N206 komt, maar 80 km/h is daar gewoonweg te snel. Die weg is vrij smal, vrij bochtig en er rijden op een groot deel ook fietsers op de rijbaan. Je hoeft geen hele grote veiligheidsfetisjist te zijn om de logica van 60 km/h op die weg te zien. Zelf vind ik de Nederlandse maximum snelheden vaak betuttelend, maar hier is 60 km/h wat mij betreft echt wel op zijn plaats. Dat de Vmax op een klein stukje zelfs bubeko 30 km/h is, vind ik dan weer wel erg overdreven.

JJVernig
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: di 23 jan 2007, 10:34

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door JJVernig » za 17 okt 2020, 9:04

Rein schreef:^^ Nou ik weet niet of jij wel eens op dat deel van de N206 komt, maar 80 km/h is daar gewoonweg te snel. Die weg is vrij smal, vrij bochtig en er rijden op een groot deel ook fietsers op de rijbaan. Je hoeft geen hele grote veiligheidsfetisjist te zijn om de logica van 60 km/h op die weg te zien. Zelf vind ik de Nederlandse maximum snelheden vaak betuttelend, maar hier is 60 km/h wat mij betreft echt wel op zijn plaats. Dat de Vmax op een klein stukje zelfs bubeko 30 km/h is, vind ik dan weer wel erg overdreven.
Hmm okay, ik kom er niet regelmatig, maar misschien inderdaad niet op de drukkere momenten. Ik rijd er meestal niet te hard.

Ik ben wel in de overtuiging maximum snelheden niet voor de drukste momenten moeten worden bepaald. Mijn maximum zou 80 zijn, maar echt niet over het hele stuk. Ik denk graag zelf na [emoji6]
--Disclaimer: bovenstaande opmerking(en) komen geheel voor rekening van de auteur --

Gebruikersavatar
Thom
verkeersader
Berichten: 532
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 23:12
Locatie: Hulst, Goeree-Overflakke en Rotterdam

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Thom » do 22 okt 2020, 16:25

Rond begin 2014 hebben ze de N61 westelijke van de Sluiskilbrug aangepast naar het nieuwe tracé van de Sluiskiltunnelweg (N62). Voorheen liep de weg in één rechte lijn naar de rotonde van Westerscheldetunnelweg westelijk van het Zevenaarviaduct.

Anno 2020 lijkt dit stuk weg, gezien van de Sluiskilbrug, een autoweg compleet met bebording en groene middenstreep.
Afbeelding
Locatie: https://www.google.nl/maps/@51.2928725, ... 6656?hl=nl

Na ongeveer 1km kom je op het nieuwe tracé met belijning en veranderd de autoweg zonder :G4: in een GOW 80km/h.
Afbeelding
Locatie: https://www.google.nl/maps/@51.2939373, ... 6656?hl=nl

Mag dit zomaar? Of zijn de wegbeheerders wat vergeten? Volgens de kaart van Rijkswaterstaat is het 'oude' gedeelde is beheer van RWS en halverwege is dit de Westerscheldetunnel NV.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Wouter N14 » do 22 okt 2020, 16:33

Zolang er geen :G4: staat is het nog steeds een autoweg en mag je 100, tenzij je een zijweg passeert en de :G3: niet herhaald wordt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Willem » do 22 okt 2020, 16:36

^^ Het zal zo gelaten zijn in afwachting van een komende reconstructie en afwaardering naar :zone-60:

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door petervdveen » vr 23 okt 2020, 17:39

Wouter N14 schreef: do 22 okt 2020, 16:33tenzij je een zijweg passeert en de :G3: niet herhaald wordt.
Nee toch?
Bij opritten zie je ook geen herhaling.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Wouter N14 » vr 23 okt 2020, 17:45

^^ Bij een gelijkvloerse aansluiting gelden volgens mij andere regels dan bij ongelijkvloerse.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Rein » vr 23 okt 2020, 18:06

Voor zover ik weet zou een :G3: (formeel) altijd moeten eindigen met een :G4: en is er op dit gebied geen verschil tussen gelijkvloers en ongelijkvloers.

In dit geval lijkt me dat er een wegbeheerder vergeten is een :G4: neer te zetten. Mocht er 500m verder een snelheidscontrole zijn dan kom je er wel mee weg, maar 10 km verder zal je moeilijk vol kunnen houden dat je nog dacht dat je op een autoweg reed (als het wegbeeld al die tijd compleet iets anders suggereert).

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door captain007 » di 27 okt 2020, 16:43

^^ Zover zal het daar wel niet komen, want je komt toch uiteindelijk onherroepelijk op een andere autoweg uit na de aansluiting waar deze weg op uitkomt.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door jan » wo 09 dec 2020, 15:50

De provincie Gelderland gaat delen van de N786 en N789 degraderen naar ETW60.

Voor de N786 gaat het om het deel A50 - Beekbergen en wel om de volgende redenen:
De N786 wegvak A50-Beekbergen heeft geen primaire verkeersfunctie in het wegennet.
De functie is niet in overeenstemming met gebruik.
De weginrichting voldoet niet aan de richtlijnen van een 80 km/u weg.
Er is sprake van hoog letselrisico.

https://www.gelderland.nl/N786-A50-Beekbergen

Dus eigenlijk zeggen ze met de eerste 2 punten dat de weg te rustig is en daarom niet GOW 80 kan/mag blijven? :? Het deel tussen de A50 en Loenen ziet er m.i. precies hetzelfde uit, maar is wel drukker en blijft (voorlopig) ongewijzigd.

Het deel van de N789 (Loenen - kanaal) kent deels veel bebouwing en bomen langs de weg, waardoor ik daar 60 eninszins kan snappen. Maar waarom dan een ETW inrichting met bijbehorede markering en drempels ipv GOW60..? Ik begrijp die keuze niet.
https://www.gelderland.nl/N789

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 652
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door CasablancaMarocco » wo 09 dec 2020, 19:32

Wat een onzin inderdaad, 80 is hier echt wel op zijn plaats, in Duitsland zou zo'n wegvak zelfs gewoon 100 zijn.
We leven in een tijd dat elk klein risico uitgesloten moet worden helaas. :nahzeg:


Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Wouter N14 » wo 09 dec 2020, 19:36

De afstand tot het fietspadje is wel een terecht aandachtspunt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Coen Tunnel » wo 09 dec 2020, 19:57

Laten we wel wezen, zo belangrijk zijn de N786 Beekbergen-A50 en de N789 Loenen-Loenense Brug ook niet. En beiden hebben wel wat substandaard elementen. Waar de N786 tussen de A50 en Loenen iets is verbreed en gemoderniseerd (zie ook de kantverharding) geldt dat niet voor het noordelijker deel naar Beekbergen. De vraag is dan of je daar in moet investeren, of dat degraderen meer voor de hand ligt. Ik vind de keuze te billijken, wat mij betreft had dat deel van de N786 naar de gemeente afgestoten kunnen worden. Het is op zich alleen interessant voor de ontsluiting van Beekbergen vanuit het noorden en vanaf Loenen.

De N789 tussen Loenen en de Loenense Brug slingert en gaat langs redelijk wat bebouwing. Het fietspad ligt hier verder van de weg maar gezien het karakter van de weg begrijp ik ook hier de degradatie wel. Het is gelukkig ook geen lang stuk.

Kortom, in beide gevallen vind ik het geen gekke keuze. Ook al ben ik geen voorstander van zomaar degraderen, over deze twee wegvakken kan ik me niet bepaald druk maken.

Ook dit stukje N789 had misschien beter aan de gemeente overgedragen kunnen worden, samen met het westelijke eindje van de N787, als de provincie in ruil daarvoor de N789 had verlegd langs het kanaal tot aan de Badhuislaan (aansluiting op de N786). Want de weg langs het kanaal is in dit gebied véél meer de doorgaande weg dan een aantal wegen die nu provinciaal zijn.

math1985
woonerf
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 14:39

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door math1985 » wo 12 mei 2021, 17:20

Privéterrein van Schiphol, maar ik vond het behoorlijk eng om links van deze dubbele doorgetrokken streep te rijden. Mag dit van duurzaam veilig?

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3334
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door sven_engelen » di 18 mei 2021, 13:49

^^ Aan het einde van blokmarkering een dubbele doorgetrokken streep is volgens mij gewoon volgens richtlijn hoewel ik me hier zou afvragen wat het nut ervan is die doorgetrokken streep zo lang dubbel door te trekken. Dan had ik liever een enkele doorgetrokken streep gezien.
Svenlo

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1015
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door LennyKravitz » wo 02 jun 2021, 22:01

math1985 schreef: wo 12 mei 2021, 17:20 Privéterrein van Schiphol, maar ik vond het behoorlijk eng om links van deze dubbele doorgetrokken streep te rijden. Mag dit van duurzaam veilig?
Wat is daar eng aan? :dontknow:
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Kaaiman » wo 02 jun 2021, 22:57

Check je sarcasmemeter. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie