Markering wegen onbegrijpelijk

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » zo 19 feb 2006, 21:08

Vinny schreef:Mijn ouders vinden het...b. weten ze die regels gewoon niet...
Omdat het dus ook (niet) of matig gecommuniceerd is naar de weggebruiker ;)

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » ma 20 feb 2006, 8:29

waldo79 schreef:
Vinny schreef:Mijn ouders vinden het...b. weten ze die regels gewoon niet...
Omdat het dus ook (niet) of matig gecommuniceerd is naar de weggebruiker.
Inderdaad...ik ben geen lijnen-kenner en heb dus geen idee hoe ik aan de wegmarkering zou moeten zien hoe hard ik op de betreffende weg mag rijden. Zoiets staat ook niet een theorieboekje o.i.d. vermeld, dus hoe zou ik het kunnen weten? :dontknow:
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » ma 20 feb 2006, 18:18

Volkstribuun schreef:Zoiets staat ook niet een theorieboekje o.i.d. vermeld, dus hoe zou ik het kunnen weten? :dontknow:
Wat dacht je van dit forum? :lol:
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 20 feb 2006, 18:50

Bart, bedankt voor je heldere uitleg. Ik was wel benieuwd wat een rechter nou zou zeggen.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3265
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » do 23 feb 2006, 21:03

Wat een verwarring :? plaats dan gewoon borden met snelheidzone's he :D

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » vr 24 feb 2006, 8:50

Ach, de groene lijn is vergelijkbaar met de gele flappen op de middenrail en zijn vervanger: het 100 km bordje op het hm paaltje. Zo ook de op het wegdek geschilderde max. snelheden. Ze zijn bedoeld als herinnering en geen zelfstandig ge/verbod.

Voor alle gevallen geldt dat als een snelheidslimiet onduidelijk is aangegeven, de boete geseponeerd of verlaagd wordt, mits je bezwaar aantekent. Eén lullig bordje met Vmax 70 of een bebouwde kom bord aan een weg met groene streep zal dus waarschijnlijk aanvechtbaar zijn. Duidelijke borden (ook ivm naderende rotondes, VRI's, scherpe bochten, wegwerkzaamheden, etc) zullen dan boven de streep gaan.

Het verbaast mij wel dat de kritiek op verkeerd lijnengebruik (ook door de ANWB) meestal zo verhuld wordt vermeld. Dat een overheid wacht met lijnenrenovatie tot een wegdekrenovatie is begrijpelijk, indien dit binnen 4-5 jaar voorzienbaar is. 80-wegen die een 60-uiterlijk krijgen na reconstructie is verwerpelijk. Er is maar één weg met een langer stuk verkeerd geplaatste groene streep toch ? Die bij Slochteren is maar een kort stukje geloof ik
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 24 feb 2006, 9:39

Op de N99 tussen Van Ewijksluis en Wieringen ligt ook een heel stuk (een paar kilometer) met een groene streep - en een Vmax 80.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 24 feb 2006, 10:59

Op de N99 tussen Van Ewijksluis en Wieringen
Dat is een weg van niets naar nergens. Lijkt me niet zo'n heel groot probleem... :lol: ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » vr 24 feb 2006, 14:58

De N99 loopt nou niet van niets naar nergens. Van Noord-Nederland richting Den Helder-Texel is de N99 een belangrijke route.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 25 feb 2006, 13:01

René schreef:Op de N99 tussen Van Ewijksluis en Wieringen ligt ook een heel stuk (een paar kilometer) met een groene streep - en een Vmax 80.
Misschien gold er, toen de belijning werd aangebracht, 100 km/h. Daarna is de Vmax verlaagd tot 80, maar men heeft de belijning niet aangepast.

Dat geeft meteen een groot nadeel van de nieuwe belijning aan: bij en verandering van de Vmax moet óók de belijning worden aangepast! Maar het is goedkoper om alleen een bord met de nieuwe Vmax te plaatsen dan een heel wegvak weer van nieuwe belijning te voorzien. Gevolg: situaties zoals door René beschreven.

Nee, ik begin een afkeer van die nieuwe belijning te ontwikkelen. Hoewel ik het eerst wel zag zitten. Maar nu ik steeds meer inconsequente toepassingen tegenkom, de strepenbrij bekijk en de nadelen begin te zien, geloof ik toch dat dit geen goed plan is geweest. Een terugkeer naar RONA lijkt mij dan ook gewenst, maar ja... :roll:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » za 25 feb 2006, 20:12

De RONA was tenminste duidelijk.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 25 feb 2006, 20:41

Hajo schreef:Misschien gold er, toen de belijning werd aangebracht, 100 km/h. Daarna is de Vmax verlaagd tot 80, maar men heeft de belijning niet aangepast.
Leuk speculeren, maar dat is dus niet het geval. De groene lijn is gewoon aangebracht op die weg, terwijl daar al lang 80 gold (en nog steeds geldt...)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » za 25 feb 2006, 20:46

Wat een domme fout! Maar dat komt wel meer voor met deze nieuwe belijning. Terug naar de RONA!

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 25 feb 2006, 21:51

René schreef:
Hajo schreef:Misschien gold er, toen de belijning werd aangebracht, 100 km/h. Daarna is de Vmax verlaagd tot 80, maar men heeft de belijning niet aangepast.
Leuk speculeren, maar dat is dus niet het geval. De groene lijn is gewoon aangebracht op die weg, terwijl daar al lang 80 gold (en nog steeds geldt...)
Een duidelijk geval van inconsequent gebruik dus... :roll:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » za 25 feb 2006, 21:53

Daar zijn er helaas te veel van. Want al wordt die groene streep nog niet geweldig veel toegepast, nu al zijn er zoveel inconsequenties waar je niet 100 km/u mag terwijl de groene streep dat wèl suggereert. De DV-markering wekt onveilige situaties in de hand, de RONA-markering is veiliger. Wat is er mis mee om gewoon met borden de maximumsnelheid aan te geven? Dat hoor je mijns inziens niet met belijning te doen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 25 feb 2006, 21:59

Coen Tunnel schreef:Wat is er mis mee om gewoon met borden de maximumsnelheid aan te geven?
Niks. ;)
Coen Tunnel schreef:Dat hoor je mijns inziens niet met belijning te doen.
Vind ik ook! Terwijl deze nieuwe belijning juist werd ingevoerd om in het bordenwoud te snoeien. Bepaalde belijning = bepaalde Vmax. Leuk idee, maar in de praktijk blijkt het niet echt te werken: onduidelijk, inconsequent gebruik, strepenbrij, komt voor naast de bestaande oude belijning wat verwarring in de hand werkt etc.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » za 25 feb 2006, 22:02

Snoeien in het bordenwoud: prima, maar het moet niet zo worden dat zo iets belangrijks als de maximumsnelheid nu door middel van de belijning wordt aangegeven en dan ook niet eens consequent!

Ja, je snoeit in het bordenwoud, maar hoeveel extra gewonden en doden zullen hierdoor vallen? Want inconsequent toegepaste belijning waardoor je niet meer weet hoe hard je nou mag rijden kan onveilige situaties creëren. En van de onderbroken kantstrepen ben ik ook geen fan, 's nachts kun je denken dat je op de linkerrijstrook rijdt en zul je wellicht willen corrigeren door naar rechts te sturen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 25 feb 2006, 22:20

Coen Tunnel schreef:En van de onderbroken kantstrepen ben ik ook geen fan, 's nachts kun je denken dat je op de linkerrijstrook rijdt en zul je wellicht willen corrigeren door naar rechts te sturen.
Dat valt wel mee. In Frankrijk kent men niets anders dan onderbroken kantstrepen. Bovendien: zelfs al is het volkomen donker, je verlichting verlicht toch ook de berm?

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » za 25 feb 2006, 22:41

Ik las ook een artikel hierover maar dan in de Kampioen van de ANWB veel vragen maar weinig antwoord de ANWB lag het wel goed uit. :D
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » zo 26 feb 2006, 7:32

Ideetje! Is het dan niet handig als de belijning voortaan de maximum snelheid aangeeft ipv het soort weg?

Maar goed, ook dan krijg je weer uitzonderingen, hoe geef je dan 70 aan, 50 aan, 90 aan?
Laten we het dan maar terugdraaien zeg ik! 8-)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 26 feb 2006, 16:12

Welja, we draaien het maar terug. ;)

Maar in hoofdzaak komt het dus allemaal weer door suffende ambtenaren... :roll:

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » zo 26 feb 2006, 16:57

mavas schreef:Maar goed, ook dan krijg je weer uitzonderingen, hoe geef je dan 70 aan, 50 aan, 90 aan?
Laten we het dan maar terugdraaien zeg ik! 8-)
Simpel: gewoon binnen de kom 50, buiten de kom 80, op autowegen 100 en op autosnelwegen 120. Geen uitzonderingen meer en al die "tussensnelheden" opheffen...heb je maar vier soorten lijnen nodig! Ideaal! :mrgreen:
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » zo 26 feb 2006, 17:29

Volkstribuun schreef:
mavas schreef:Maar goed, ook dan krijg je weer uitzonderingen, hoe geef je dan 70 aan, 50 aan, 90 aan?
Laten we het dan maar terugdraaien zeg ik! 8-)
Simpel: gewoon binnen de kom 50, buiten de kom 80, op autowegen 100 en op autosnelwegen 120. Geen uitzonderingen meer en al die "tussensnelheden" opheffen...heb je maar vier soorten lijnen nodig! Ideaal! :mrgreen:
Goed plan maar ik hou het toch liever dat men het met borden aangeeft en niet met strepen dit is voor een buitenlander (en voor ons ook uiteraad :mrgreen: ) wat makkelijker. ;) Ze hebben niets voor niets borden uitgevonden.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 26 feb 2006, 18:08

Volkstribuun schreef:Simpel: gewoon binnen de kom 50, buiten de kom 80, op autowegen 100 en op autosnelwegen 120. Geen uitzonderingen meer en al die "tussensnelheden" opheffen...heb je maar vier soorten lijnen nodig! Ideaal! :mrgreen:
Kan nog simpeler, kijk naar de Oosterburen.
Eén snelheid voor bibeko: 50
Eén snelheid voor bubeko: 100
Eén snelheid voor autosnelwegen. 130 of zo.

Geen gedonder met markering, dus overal weer gewoon ononderbroken kantstrepen en gewone, enkele onderbroken deelstrepen.

Daar waar dat locatiegebonden nodig is kan met een bord model A1 de maximumsnelheid plaatselijk verder gereduceerd worden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 26 feb 2006, 18:55

Eén snelheid voor bubeko: 100
Door een snelheidsverschil met bijv. bussen en vrachtwagens lok je hierdoor levensgevaarlijke inhaalmanoevres uit bij tegenliggers. 100 alleen bij wegen waarbij de tegengestelde richting fysiek is afgeschermd door middel van een barrier of middenberm dus!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » zo 26 feb 2006, 19:09

Vinny schreef:100 alleen bij wegen waarbij de tegengestelde richting fysiek is afgeschermd door middel van een barrier of middenberm dus!
Waarom? In Duitsland kan het blijkbaar wel overal met 100 (en soms 120) bubeko.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 26 feb 2006, 19:14

Waarom? In Duitsland kan het blijkbaar wel overal met 100 (en soms 120) bubeko.
Kennelijk wonen er minder gekken. Het verkeersaanbod is lager op veel K en L wegen. Een inhaalverbod wordt er wel gerespecteerd. Tja, een echt antwoord op je vraag kan ik niet geven Frits. Wel de bittere cijfers: 100 kilometer wegen zijn zo'n beetje de onveiligste wegen van Nederland...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » zo 26 feb 2006, 19:29

In Nederland is het verhogen van de maximumsnelheid helaas onbespreekbaar. Er rust een taboe op. Het verkeer stroomt beter door en mensen zullen minder de neiging hebben tot gevaarlijke inhaalmanouvres.
De autogordel: een band voor het leven.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » zo 26 feb 2006, 20:11

Frits schreef:In Nederland is het verhogen van de maximumsnelheid helaas onbespreekbaar. Er rust een taboe op. Het verkeer stroomt beter door en mensen zullen minder de neiging hebben tot gevaarlijke inhaalmanouvres.
Mits iedereen zich aan die snelheid houdt. Dat gebeurt helaas niet, waardoor mensen weer gaan inhalen. :roll:
Laatst gewijzigd door boe! op zo 26 feb 2006, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 26 feb 2006, 20:39

Maar in Nederland houdt niemand zich aan de Vmax omdat die zo vreselijk laag zijn...

Stel wel laten de snelheden vrij, zoals bv. in Duitsland. Gedurende het eerste halfjaar zul je zien dat veel mensen de auto eens uitproberen, en het aantal ongevallen zal wat stijgen (maar ook niet extreem - zie het voorbeeld Denemarken, waar het tegenovergestelde gebeurde). Daarna zul je zien dat de meesten het wel gezien hebben en ook op hun beurs gaan letten: hardrijden kost nu eenmaal veel geld. De goegemeente gaat dan vrijwillig een eigen snelheid kiezen. Dit, tezamen met het feit dat je niet overal driepoten op de vangrails hoeft te verwachten, maakt dat mensen veel ontspannender gaan rijden, en ook op de plekken waar wel snelheidsbeperkingen staan deze beter gaan respecteren. De opgefoktheid in het verkeer zal enorm dalen - met alle positieve gevolgen van dien. Mijn persoonlijke inschatting is dat na een moeizaam eerste halfjaar de situatie zal normaliseren, en er na 2 jaar een situatie vergelijkbaar aan de Duitse zal ontstaan. In mijn ogen zou dat pure winst zijn.

Dat zou uiteindelijk ook zijn weerslag kunnen hebben op het OWN. De kans dat met een dergelijk regime op de lange termijn de V85-snelheid buiten de bebouwde kom gaat dalen (van 100 km/h), acht ik aanzienlijk. De huidige Nederlandse mentaliteit van "je rijdt altijd de maximumsnelheid als dat mogelijk is" verdwijnt immers in het Duitse snelhedenmodel.

Inhalen een verkeersveiligheidsprobleem ? Dan moeten we geen inhaalverboden instellen van 30 km lang (waarbij je grootschalige negatie van het verbod dagelijks kunt verwachten - dus wat is de waarde van zo'n verbod ?), maar dan moet je voldoende veilige inhaalmogelijkheden scheppen. Wegvakken met een extra rijstrook dus.

Plaats reactie