Markering wegen onbegrijpelijk

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » zo 26 feb 2006, 20:50

René schreef:Inhalen een verkeersveiligheidsprobleem ? Dan moeten we geen inhaalverboden instellen van 30 km lang (waarbij je grootschalige negatie van het verbod dagelijks kunt verwachten - dus wat is de waarde van zo'n verbod ?), maar dan moet je voldoende veilige inhaalmogelijkheden scheppen. Wegvakken met een extra rijstrook dus.
Mee eens: 2+1 alternerend zoals op de B54. En niet zoals in Nederland twee rijstroken bij een kruispunt met verkeerslichten en er vervolgens een snelheidsbeperking met camera's aan koppelen zoals bijv. op de N11.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » zo 26 feb 2006, 20:57

De B54 is inderdaad een voorbeeld van hoe het ook kan. (Hoewel sommigen het levensgevaarlijk vinden.)

Afbeelding
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 26 feb 2006, 21:25

En niet zoals in Nederland twee rijstroken bij een kruispunt met verkeerslichten en er vervolgens een snelheidsbeperking met camera's aan koppelen zoals bijv. op de N11.
De N11 is voorzover ik weet over zijn gehele lengte 2+2 ;)
en het aantal ongevallen zal wat stijgen (maar ook niet extreem - zie het voorbeeld Denemarken, waar het tegenovergestelde gebeurde). Daarna
In Denemarken is de maximumsnelheid ook niet oneindig geworden. Voorzover ik weet is de Vmax van 110 naar 130 gegaan.

Heb zelf een Israelisch onderzoek gelezen dat het tegenovergestelde beweert. Ik zal kijken of ik de link nog kan vinden. Hierin werd beweerd dat een strakkere handhaving en lagere limieten beter waren voor de verkeersveiligheid. In België wordt overigens het omgekeerde beweerd (zie ook mijn scriptie). De waarheid zal dus wel in het midden liggen... :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 27 feb 2006, 11:40

Frits schreef:De B54 is inderdaad een voorbeeld van hoe het ook kan. (Hoewel sommigen het levensgevaarlijk vinden.)
Het stuk tussen Münster en Steinfurt heeft een groot gedeelte een betonnen scheiding. Tussen Steinfurt en Ochtrup mist er een stukje (helaas, 4 verkeerslichten (weinig oponthoud)), en tussen Ochtrup en Gronau ligt dan weer de mooie 2+1/1+2 weg. Erg handig om het vrachtverkeer in te halen. Auto's hoef je weinig in te halen, aangezien men in Duitsland wél 100 of 120 rijdt op het OWN als dat mag. Das in Nederland wel anders. En dan kom je Nederland binnen: 1+1, 100km/h =V-gemiddeld: 80. Jammer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 27 feb 2006, 13:29

100 km/h is op veel wegen in het buitengebied veel te hard. Gewoon 80 kan echter wel overal in mijn ogen. ;)

En laten we veel provinciale wegen dan ook eens opkrikken naar 100 km/h-wegen, i.c.m. ongelijkvloerse kruisingen op drukke punten. Dan krijgen we ook een reeel OWN. ;)

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » ma 27 feb 2006, 18:58

Duitsland kent ook zijn 60 en 80 km wegen, alleen worden die met herhaalde borden weergegeven. Veel lokale wegen (K, L), maar ook B-wegen zijn beperkt tot 80. Ik kan mij geen 60-km zone herinneren, maar misschien zijn ze er wel. 30-km zones in steden zijn heel gebruikelijk.

Ik vind Vmax 100 op kronkelige wegen met opritten eigenlijk te hard. Nederland is aan de andere kant weer te streng voor rechte wegen zonder fietsverkeer, waar 100 best zou kunnen, zoals in Veenhuizen, waar de enige N-weg (N-917 ?) trajectcontrole staat.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 27 feb 2006, 18:59

De westerschelde tunnel heeft ook trajectcontrole, en de zeelandbrug volgens mij ook :)
En eigenlijk kan je de A/N13 bij Delft ook wel meetellen :cry: En de A10, de A12, de A20...


Waar gaat het toch heen :x

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 27 feb 2006, 20:27

In Duitsland komt 70 veel voor als beperking buiten de bebouwde kom :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 27 feb 2006, 20:29

Ja. Ook 60 heb ik wel gezien op Bundesstraßen. En 80 langs sommige dorpen, maar de B20 en B85 waren volgens mij verder geheel 100. Én elke kruising had een voorsorteervak, dus geen enorme afremmingen op de weg zelf.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 28 feb 2006, 13:48

Vinny schreef:In Duitsland komt 70 veel voor als beperking buiten de bebouwde kom :)
In Belgie ook. :)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » wo 01 mar 2006, 20:20

Nog wat relevante berichten:
Haarscheurtjes in draagvlak nieuwe wegmarkering

Het markeren van alle Nederlandse wegen volgens de zogenoemde essentiële herkenbaarheids kenmerken (EHK) verloopt niet naar ieders wens. Zo ergert de Groningse Regiopolitie zich er aan dat inhalen over ‘groene’ asmarkering op stroomwegen niet kan worden beboet omdat er juridisch geen sprake is van asstrepen, maar van kantlijnen. Daarnaast is er kritiek op sommige regionale initiatieven om de weggebruiker te informeren over de nieuwe wegmarkeringen.

‘U kent ze wel, de 30 km-gebieden met twee witte strepen langs de kanten van de weg en een 30 km-bord, waar je makkelijk met je Chessna kunt landen’, sputtert Luppo Arends van Regiopolitie Groningen. Hij botst met de wetgeving als het gaat om het handhaven van verkeersregels, met name op wegen die min of meer conform de EHK-richtlijn zijn gemarkeerd. Om bijvoorbeeld het inhaalverbod op rijstroken met een dubbele doorgetrokken asstreep te kunnen handhaven, lokt de Groningse Regiopolitie nu een proefproces uit.
Arends: ‘Wij werden geconfronteerd met de uitspraak van het Hof in Leeuwarden (9 februari 2005, LJN AS5734, red.) die stelt dat wanneer de ruimte tussen twee doorgetrokken asstrepen breder is dan 18 cm, er geen sprake meer is van een asstreep maar van een kantstreep. De geadviseerde groene asbreedte bij stroomwegen volgens de EHK-richtlijn bedraagt echter 30 tot 80 cm. ‘Inderdaad’, bevestigt Eddy Westdijk van het CROW, uitgever van de EHK-normering, ‘Het was ons bekend, maar binnen de werkgroep EHK, waar de wegbeheerders op alle niveaus waren vertegenwoordigd, werd de veiligheid van de weggebruiker belangrijker gevonden. Wij hopen daarom dat de wet in de toekomst wordt aangepast aan de praktijk.’ Regiopolitie Groningen poogt dat nu af te dwingen via een proefproces dat een beboete medewerker momenteel aanspant. Het alternatief om inhalen op stroomwegen toch te beboeten door de bekeuring anders te formuleren, ziet Arends niet zitten: ’Je moet burgers dan een bekeuring geven omdat ze niet voldoende rechts hebben gehouden. Dat begrijpt de burger niet.’
Jammer vindt Arends het ook dat wegbeheerders zich vaak niet houden aan artikel 24 van het BABW, dat wegbeheerders oproept om overleg te voeren met de politie alvorens zij een weg gaan inrichten. ‘Zo voorkom je handhavingsproblemen achteraf.’ En die signaleert hij volop. Neem de bebording. ‘Rijkswaterstaat heeft nu bijvoorbeeld langs de N33 een bord geplaatst met de tekst: ‘groene streep: 100 mag’. Ik heb in mijn district een autoweg met een versmald weggedeelte waar 70 km/uur geldt. Wat gaat de weggebruiker hier doen als hij ook hier een groene middenstreep aantreft?’ De oplossing ligt volgens Arends niet alleen in meer overleg tussen wegbeheerder en politie bij herinrichtingsplannen, maar ook in landelijke sturing over de communicatie naar de weggebruiker. Die ontbreekt inderdaad, zo bevestigt ook Wilma Slinger van het KpVV. ‘Met het uitkomen van de EHK-richtlijn is de werkgroep EHK opgeheven en na het ontwikkelen van handvatten voor wegbeheerders om de nieuwe wegmarkering te communiceren naar de weggebruiker (zie http://www.crow.nl/ehk/, red.) is ook de projectgroep rondom communicatie opgeheven.’ Arends vindt toch dat er iets moet gebeuren. ‘Nu zie je een soort badmintonspel ontstaan, men gaat nu naar elkaar wijzen.’
Bron: http://www.verkeerskunde.nl
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » wo 01 mar 2006, 20:21

CROW helpt wegbeheerders met nieuwe wegmarkeringen
Datum 27-2-2006

CROW start op 21 maart een landelijke serie workshops om wegbeheerders te helpen bij de implementatie van de nieuwe wegmarkering. Onder de titel ‘Herken uw weg’ wordt tijdens bijeenkomsten verspreid over het hele land, ingegaan op de toepassing van deze zogeheten essentiële herkenbaarheidskenmerken (EHK) en bovenal op de communicatie naar de weggebruiker. Want daar schort het aan, zo bevestigt recent onderzoek door de ANWB.

Weggebruikers moeten in één oogopslag aan de inrichting van de weg kunnen zien welk verkeersgedrag van hen wordt verwacht. Daarom is een nieuw soort wegmarkering ontwikkeld; de essentiële herkenbaarheidskenmerken van stroom-, gebiedsontsluitings- en erftoegangswegen.
Deze nieuwe markeringen worden, veelal gelijktijdig met groot onderhoud, al in verschillende provincies toegepast, maar de betekenis van de nieuwe markeringen is nog niet bij alle weggebruikers duidelijk. Dat bevestigt ook de ANWB. De workshops worden ondersteund met CROW-publicatie 203 ‘Richtlijn Essentiële Herkenbaarheidkenmerken van weginfrastructuur’. Deze publicatie is totstandgekomen in opdracht van het Nationaal Mobiliteit Beraad, waarin alle overheden zijn vertegenwoordigd, en is bedoeld als wegwijzer voor de wegbeheerders die de nieuwe markeringen gaan implementeren. Naast de publicatie kunnen wegbeheerders aanvullende en actuele informatie over de EHK vinden op http://www.crow.nl/ehk.
De workshops hebben plaats van 21 maart tot en met 8 juni. Meer informatie over plaats en data is te vinden op de website van het CROW.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 01 mar 2006, 20:37

Ja daag! Helpen noemen ze dat, een cursus waar de veelvoud aan regels moet worden uitgelegd die ze zelf hebben gemaakt. Het feit dat de professionals die dagelijks met wegen bezig zijn niet weten hoe een weg ingericht dient te worden geeft voor mij al aan dat er veel te veel typen en afwijkingen zijn binnen die EHK. :neenee:

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » wo 01 mar 2006, 20:46

CROW start op 21 maart een landelijke serie workshops om wegbeheerders te helpen bij de implementatie van de nieuwe wegmarkering.
Als ze daar nou eerst mee waren begonnen, voordat ze alle wegen gingen verminken... :wall:
De autogordel: een band voor het leven.

funnydjel
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 19:09

Re:

Bericht door funnydjel » zo 10 jun 2018, 19:16

Coen Tunnel schreef: vr 17 feb 2006, 13:17 In ieder geval worden de problemen rond de nieuwe belijning nu erkend; dat vind ik wel fijn. Laat ze er eerst maar eens wat aan doen en het goed uitleggen aan de burger. Het idee is op zich goed, maar de uitvoering er van is vooralsnog slecht.
Vreemd 12 jaar later en er is nog niks mee gedaan, beter gezegd. We hebben amper nog 80 wegen en de middenstreep is nagenoeg volledig verdwenen. Wat we er voor terug hebben gekregen is dat de verkeersslachtoffers flink aan het stijgen zijn jaarlijks.

De fietsers zijn nu de zondebok. Hadden vroeger veilige donkere 80 wegen met gescheiden fietspad. Zijn nu 60 dodenswegen geworden met fietsers op de weg

Allemaal te danken aan deze kerel uit het Noorden begin 21e eeuw

http://www.wired.com/wired/archive/12.12/traffic.html

En het wordt nog beter, blijkbaar stuurt Line Assistance je nog verder naar het midden van de weg doordat deze de witte st

Tot daar met de veiligheid.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Re:

Bericht door Egbert » ma 11 jun 2018, 7:29

funnydjel schreef: zo 10 jun 2018, 19:16
De fietsers zijn nu de zondebok. Hadden vroeger veilige donkere 80 wegen met gescheiden fietspad. Zijn nu 60 dodenswegen geworden met fietsers op de weg
Zijn er 80km wegen omgebouwd naar 60km wegen waarbij het gescheiden fietspad is opgeheven?

Ik kwam laatst op een 60km weg waar een vrijliggend fietspad langs gemaakt werd. Zal me benieuwen of de weg dan ook weer 80km wordt.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Re:

Bericht door Wouter N14 » ma 11 jun 2018, 7:44

funnydjel schreef: zo 10 jun 2018, 19:16 Vreemd 12 jaar later en er is nog niks mee gedaan, beter gezegd. We hebben amper nog 80 wegen en de middenstreep is nagenoeg volledig verdwenen. Wat we er voor terug hebben gekregen is dat de verkeersslachtoffers flink aan het stijgen zijn jaarlijks.
Stel je niet zo aan en verdiep je eens in de materie.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Markering wegen onbegrijpelijk

Bericht door Peter » ma 11 jun 2018, 8:07

ik kan me geen wegen voor de geest halen waar een vrijliggend fietspad is verwijderd ten faveure van rijden op de hoofdrijbaan, tenzij het stukjes zijn die bijvoorbeeld doodlopend zijn geworden. Maar wellicht zullen hier en daar er wel tegelfietspaden zijn opgeheven vanwege een gebrek aan middelen. Bij herinrichtingen tbv Vmax 30 zijn wel vaak vrijliggende fietspaden opgeheven.

Wat wel steeds vaker voorkomt zijn Vmax 60 wegen met vrijliggend bromfietspad en wegen met een Vmax 60 uitstraling (alleen gestreepte kantlijnen) maar wel met Vmax 80.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Markering wegen onbegrijpelijk

Bericht door Willem » ma 11 jun 2018, 13:58

Dit soort onmogelijke dingen komen nog wel eens voor:

https://www.google.nl/maps/@51.7404498, ... 312!8i6656

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Markering wegen onbegrijpelijk

Bericht door verfmeer95 » ma 11 jun 2018, 14:02

^^ Bijpassende naam.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Markering wegen onbegrijpelijk

Bericht door Egbert » ma 11 jun 2018, 16:05

Ja, hoe breder de rode strook hoe veiliger. Er zal toch wel ergens een punt komen dat de automobilist zich hier ook niet meer door laat foppen?

Ter compensatie https://www.google.nl/maps/@51.2820201, ... 312!8i6656
Maar hou dat een beetje stil, straks gaan ze hier nog een 60km weg van maken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Markering wegen onbegrijpelijk

Bericht door Vinny » ma 11 jun 2018, 20:39

Zulke dingen zijn nu eenmaal lastig van een bijpassende markering te voorzien. Ik denk dat het beter is om de "klassieke" belijning toe te passen en automobilisten op te voeden dat als ze fietsers inhalen dit:
- niet bij tegenliggers doen
- naar de andere weghelft uitwijken
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Markering wegen onbegrijpelijk

Bericht door Via » ma 11 jun 2018, 20:45

Precies mijn idee. Ik heb ook de indruk dat men fietsers juist rakelings langs de smalle suggestiestroken inhaalt.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Markering wegen onbegrijpelijk

Bericht door Egbert » di 12 jun 2018, 7:21

Mijn eigen ervaring als fietser: auto's houden dezelfde afstand naar jou als je zelf naar de rand van de weg houdt. Dus als je op 10 cm van de rand van de weg rijdt dan rijden de auto's ook op 10 cm afstand langs je heen, als je een meter van de rand rijdt houden ze ook veel meer ruimte.
Dit gaat in 95% van de gevallen op.

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: Markering wegen onbegrijpelijk

Bericht door Nahoj » di 12 jun 2018, 8:02

Willem schreef: ma 11 jun 2018, 13:58 Dit soort onmogelijke dingen komen nog wel eens voor:

https://www.google.nl/maps/@51.7404498, ... 312!8i6656
Zodra het zwarte gedeelte van de rijloper smaller is dan 1 auto heeft het geen nut meer. Hou die strook gewoon minimaal 3m breed, dan zal een groot deel van de auto's daar rijden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Markering wegen onbegrijpelijk

Bericht door duikgek89 » di 12 jun 2018, 8:25

Egbert schreef: di 12 jun 2018, 7:21 Mijn eigen ervaring als fietser: auto's houden dezelfde afstand naar jou als je zelf naar de rand van de weg houdt. Dus als je op 10 cm van de rand van de weg rijdt dan rijden de auto's ook op 10 cm afstand langs je heen, als je een meter van de rand rijdt houden ze ook veel meer ruimte.
Dit gaat in 95% van de gevallen op.
Misschien nog belangrijker, als je rechts ruimte hebt kun je altijd nog meer tussenruimte maken.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Markering wegen onbegrijpelijk

Bericht door duikgek89 » di 12 jun 2018, 8:27

Nahoj schreef: di 12 jun 2018, 8:02 Zodra het zwarte gedeelte van de rijloper smaller is dan 1 auto heeft het geen nut meer. Hou die strook gewoon minimaal 3m breed, dan zal een groot deel van de auto's daar rijden.
Als iedereen eraan went heeft het toch al geen nut... Dus schei gewoon uit met de kermis en ga terug naar de normale RONA markering die lijkt op wat internationaal gebruikelijk is.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Markering wegen onbegrijpelijk

Bericht door Willem » di 12 jun 2018, 9:57

Aan die weg zitten nogal wat campings en alle Duitsers en andere buitenlandse bezoekers weten al helemaal niet wat ze hiermee aan moeten.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Markering wegen onbegrijpelijk

Bericht door Rene » vr 15 jun 2018, 22:08

Nahoj schreef: di 12 jun 2018, 8:02Zodra het zwarte gedeelte van de rijloper smaller is dan 1 auto heeft het geen nut meer. Hou die strook gewoon minimaal 3m breed, dan zal een groot deel van de auto's daar rijden.
Fout. Bij minder dan 5,5 meter zwarte rijloperbreedte rijdt iedereen over die rode stroken heen. Die rode stroken zijn dus volstrekte zinloos. Maar dat wil in de hoofden van vele DV-adepten helaas niet indalen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Markering wegen onbegrijpelijk

Bericht door Snelwegfreak » za 16 jun 2018, 9:33

Dat kan ik bevestigen: de weg bij ons voor is 9 meter breed met fietsstroken van 2,25 meter en een rijloper van 4,50 meter breed, bij 50 km/h. Bijna iedereen rijdt standaard al half op de fietsstrook.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie