Duurzaam Veilig: Waterschap zet vraagtekens

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Duurzaam Veilig: Waterschap zet vraagtekens

Bericht door Rene » do 21 apr 2005, 8:56

De eerste tekenen dat het beleid om het Nederlandse buitengebied vol te plempen met drempels aan het wankelen is, blijken uit het Zeeuwse te komen. Eindelijk eens een Waterschap dat de vraag nu maar eens hardop stelt. Welke waterschappen en gemeenten durven te volgen ?
PZC (19-4-2005) schreef:Waterschap beziet nieuwe aanpak plattelandswegen

MIDDELBURG - Weg met die verkeersborden, drempels, plateaus en doseerpalen. Op plattelandsweggetjes moet de weg zelf, geholpen door de omgeving, laten zien dat je er niet hard kunt rijden. Dat wordt, als een onderzoek aantoont dat het werkt, de nieuwe aanpak van het waterschap Zeeuwse Eilanden.

Waterschapsbestuurder B. van de Hoef ergert zich als automobilist aan alle verkeersmaatregelen die de laatste jaren zijn genomen om de veiligheid te verbeteren. Althans, op doorgaande wegen waar veel verkeer komt, zijn die borden en drempels nuttig, vindt hij. Maar niet op de achterafweggetjes. En daar heeft het waterschap er veel van: 1800 kilometer, op Walcheren, de Bevelanden, Schouwen-Duiveland, Tholen en Sint-Philipsland. Dat is tachtig procent van alle wegen die Zeeuwse Eilanden beheert. Van de Hoef heeft zijn ergernis op papier gezet en uitgewerkt tot een nieuwe werkwijze voor het wegbeheer. En hij heeft zijn collega’s in het dagelijks bestuur van Zeeuwse Eilanden zover gekregen dat het waterschap gaat onderzoeken of zijn idee kans van slagen heeft. In het najaar moet het onderzoek, dat zich concentreert op Walcheren en De Poel tussen Goes en Heinkenszand, klaar zijn. Wegen worden nu beheerd vanuit het idee dat ze veilig moeten zijn. Daarom worden verkeersmaatregelen genomen. Die staan soms op gespannen voet met de bereikbaarheid en met natuur en landschap. In het belang van veiligheid wordt het comfort voor de automobilist geweld aangedaan en moeten natuur en landschap wat inschikken.

Langzamer
„Ik vraag me af of dat een juiste keuze is“, verklaart Van de Hoef, portefeuillehouder wegen bij Zeeuwse Eilanden. „Ik heb er jarenlang aan meegewerkt, maar ik merk nu aan mezelf dat maatregelen die mij dwingen om langzamer te gaan rijden, niet echt goed werken.“ Op wegen waar hij vanwege de omgeving niet sneller kan, rijdt hij wel rustiger. Van de Hoef wil het beheer van wegen voortaan benaderen vanuit de omgeving. „Het uitgangspunt blijft de veiligheid, maar de omgeving moet de veiligheid creëren. Je moet als automobilist aan de weg zelf kunnen zien dat je er niet hard moet rijden. Dus niet omdat er een bord staat dat zegt dat je maar zestig mag, maar omdat je aanvoelt dat het niet harder kan. Natuurlijk veilig, noem ik dat.“

Beplanting
Van de Hoef hoopt dat te bereiken door de beplanting langs plattelandswegen tot aan de rand van de weg te laten groeien. Daardoor wordt de ruimte smaller en gaan auto’s minder hard rijden en passen ze beter op als er tegenliggers aankomen. Ze moeten dan ook wachten op elkaar. Hetzelfde effect verwacht hij door de berm langs de weg niet meer te verharden. Want door die verharding gaan mensen juist harder rijden. De waterschapsbestuurder benadrukt dat deze maatregelen alleen genomen kunnen worden op kleine landwegen, en niet op wegen waar veel auto’s rijden. Daar blijven borden, drempels en plateaus noodzakelijk om de weg veiliger te maken en het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 21 apr 2005, 9:47

In de Kampioen van Mei staat ook een stuk over drempels.
Hier in Zwolle zijn ze er ook wat mee doorgeschoten.
Rondom ons huizenblok loopt een straatje, 10 drempels.
In de doorgaande weg door de wijk liggen ook een stuk of 7 drempels.
In doorgaande wegen door de wijk, maar die niet direct aan woonerven grenzen barst het ook van de drempels...
Ook de wegen naar de buitengebieden waar bijna nooit iemand komt ligt het ook vol met drempels... what's next?

Ik heb opzich niets tegen drempels; bij scholen en erfingangen werken ze goed. Maar voor fietsers, automobilisten en buschauffeurs is het niet prettig als om de 100 meter een drempel ligt.
Zo hebben ze een tijd geleden hier in buslijn 5 alle drempels "versoepeld" omdat de buschauffeurs klaagden over rugklachten.

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » do 21 apr 2005, 10:29

Van de Hoef hoopt dat te bereiken door de beplanting langs plattelandswegen tot aan de rand van de weg te laten groeien. Daardoor wordt de ruimte smaller en gaan auto’s minder hard rijden en passen ze beter op als er tegenliggers aankomen.
Goed plan, veel beter dan al die irritatie opwekkende drempels. In tunnels zie je (helaas) vaak hetzelfde effect: mensen gaan langzamer rijden, hoewel de rijbanen niet smaller zijn geworden. Met beplanting kun je dus min of meer hetzelfde effect bereiken.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 21 apr 2005, 10:31

Nee het waterschap wil de wegen versmallen en de berm versoften :shock:

Dat is echt een RAMP voor fietsers :!:

Op rustige polderwegen zijn vanzelfsprekend geen vrijliggende fietspaden (of fietsstroken); daarom is een goede berm erg prettig, wanneer er bijv. vrachtwagens rijden en jij als fietser bijna gedwongen wordt in de berm te fietsen. Dan heb ik veel liever een bredere weg zodat dat niet hoeft.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 21 apr 2005, 10:53

Er zijn in polders vaak genoeg opritten naar boerenerven, waar je als fietser even kunt wachten tot die enkele vrachtwagen voorbij is. Rij je toch door en moet je uitwijken in een modderige berm, dan is dat je eigen keus. Fietsers mogen in het verkeer ook best wel wat meer rekening gaan houden met anderen. Dat lijkt de laatste jaren een beetje vergeten te worden. :roll:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 21 apr 2005, 11:04

Er zijn in polders vaak genoeg opritten naar boerenerven, waar je als fietser even kunt wachten tot die enkele vrachtwagen voorbij is. Rij je toch door en moet je uitwijken in een modderige berm, dan is dat je eigen keus. Fietsers mogen in het verkeer ook best wel wat meer rekening gaan houden met anderen. Dat lijkt de laatste jaren een beetje vergeten te worden.
Hier spreekt duidelijk iemand die nog nooit in de ochtendspits heeft gefietst op de polderwegen in de driehoek Amstelveen-Uithoorn-Aalsmeer. Daar gaat het niet om een 'enkele vrachtwagen' maar om hele files van vrachtwagens op weg naar kwekerijen en een zooitje sluipverkeer (mensen die de files op de N 201, N 231 en N 523 willen vermijden) waar je niet goed van wordt. Ik vind het dan ook ONBEGRIJPELIJK dat de wegbeheerder besloten heeft om geen fietsstroken op de JC van Hattumweg aan te leggen, maar om (nu al weer heel verzakte) berm-keitjes aan te leggen. :!:
Situatieschets:
Afbeelding
Met oranje stippen staat mijn route naar het toenmalige eindpunt van metrolijn 51
Met groen zijn de wegen met smal profiel en slechte berm in de regio intetekend. De andere wegen hebben meestal tenminste fietsstroken.

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » do 21 apr 2005, 11:56

Hier spreekt duidelijk iemand die nog nooit in de ochtendspits heeft gefietst op de polderwegen in de driehoek Amstelveen-Uithoorn-Aalsmeer.
Zo te lezen kun je voortaan beter de bus pakken of zo, voordat je onder een vrachtwagen belandt...

Op het kaartje te zien hoef je maar een klein stukje over zo'n ''groen'' gedeelte. Ik neem aan dat je dat meer westelijk gelegen ''witte'' weggetje al uitgeprobeerd hebt?

Trouwens... (nog) geen auto tot je beschikking?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 21 apr 2005, 14:32

Zo te lezen kun je voortaan beter de bus pakken of zo, voordat je onder een vrachtwagen belandt...
Een bus pakken was tot vorig jaar september onmogelijk, omdat er geen overstap bestond tussen de bus uit Aalsmeer en metrolijn 51. Tegenwoordig bestaat die wel, alleen functioneert deze buitengewoon slecht. (Je staat vaak een kwartier te wachten).
De enig andere optie was de bus te nemen en over te stappen op een (toen net opgeheven tram) 6 dus dan pas overstappen op het Leidseplein op tram 10 of 7. Met een beetje geluk was ik binnen twee uur op de universteit en had ik een afstand van 20 kilometer afgelegd :roll:
Op het kaartje te zien hoef je maar een klein stukje over zo'n ''groen'' gedeelte.
Ongeveer een kilometer. Ik heb wel andere verschillende wegen uitgeprobeerd. Mijn humeur werd er in ieder geval niet beter door..., De aangegeven route was het snelst. 30 a 35 minuten fietsen naar de betreffende halte (Poortwachter).
Trouwens... (nog) geen auto tot je beschikking?
Nee ik heb geen rijbewijs. Maar ik woon nu wel in de stad. Dat is een verademing, want ik kan alles gewoon op de fiets doen.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 21 apr 2005, 16:44

Zachte bermen en bossages zijn sluipmoordenaars. Zachte bermen kan je slecht kan beoordelen, zeker in het donker, en het op polderwegen vaak vanwege passeren van trekker of vrachtwagen het enige alternatief voor passeren. Bossages ontnemen ook het zicht op zijwegen en overstekend wild (herten, konijnen, fazanten) en hebben de vervelende eigenschap dat goed moeten worden bijgehouden omdat anders de weg in de zomer flink wat smaller is dan in de winter.

Wie in Engeland wel eens countryside gaat rijden zal de bekende erf-heggen en muurtjes op de hoek van kruisingen wel eens vervloekt hebben. Veilig zijn ze niet in ieder geval.

Het waterschap heeft waarschijnlijk wel erg karakteristieke wegen: voornamelijk kaarsrechte wegen op hoge smalle dijklichamen. De gevolgen van van de weg rijden kunnen wel veel dramatischer zijn omdat je meteen 5-10 meter het talud af duikt of rolt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 21 apr 2005, 16:50

Peter schreef:Zachte bermen en bossages zijn sluipmoordenaars. Zachte bermen kan je slecht kan beoordelen, zeker in het donker, en het op polderwegen vaak vanwege passeren van trekker of vrachtwagen het enige alternatief voor passeren
Daarom een tip: wat te doen als je in de berm terecht komt. Moet je uitwijken en je rijdt met (te) hoge snelheid de berm in, dan vooral niet remmen! Het beste is om de auto rustig uit te laten rollen. Pas als de snelheid laag genoeg is kun je de auto weer de weg opsturen. Doe je dit niet, dan bestaat de kans dat de auto onbestuurbaar wordt en je de weg overschiet: tegen een tegenligger aan of aan de andere kant de sloot in. Moet je toch remmen (boom!), doe dit dan stevig en vooral pompend waarbij je het stuur stevig vasthoudt. Probeer langs de boom te sturen, bomen hebben de vervelende eigenschap niet voor een aanstormende auto uit de weg te gaan en ze geven ook niet mee, zeker niet de dikke... :D
Donateur Vereniging Wegenforum

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » do 21 apr 2005, 18:18

bomen hebben de vervelende eigenschap niet voor een aanstormende auto uit de weg te gaan en ze geven ook niet mee
Slagbomen soms wel...

(laatst nog een met de hand omhoog gedaan in een parkeergarage...)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 22 apr 2005, 7:52

Terug bij de oorspronk van het artikel: Van rijnmond.nl, 21-04-05
Het hoofd van de regionale hulpdiensten in de Rijnmond, Berghuijs, erkent dat het aanleggen van verkeersbelemmeringen soms in doorgeschoten. Maar hij denkt niet dat er slachtoffers overlijden doordat de ambulances te laat arriveren.
Het personeel van de ambulancediensten luidde donderdagochtend de noodklok over de vele verkeersdrempels en wegversmallingen.

Berghuijs wil met de Rotterdamse wethouder Hulman van Rotterdam bekijken op welke plaatsen de verkeersbelemmeringen onnodig zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 22 apr 2005, 13:14

Ik ben altijd blij als ik dit soort berichten lees, omdat er schijnbaar ook nog wegbeheerders zijn met lef.

Ik ben ook van mening dat sommige snelheidsremmers en vele verkeersborden op een plaats de verkeersveiligheid niet ten goede komen. Ook dat landschappelijke element is een goede zaak. Hier in Brabant is ook ooit een proef geweest met 'groene' snelheidsremmers. Kijk daarvoor eens op http://www.povbrabant.nl.

Zachte bermen lijkt me niets, op die wegen raak je snel van de weg en bij een stuurcorrectie stuit je op die 'snelheidsremmers' in de berm. :(

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 22 apr 2005, 23:46

De discussie over doorgetrokken strepen leidt ook her en der tot polemiek. Hier een bericht uit mijn eigen regio:
Noord-Hollands Dagblad (22-4-2005) schreef: Verkeersmaatregel op dijk naar Marken is 'levensgevaarlijk'

marken-De provincie Noord-Holland heeft van de dijk naar Marken een levensgevaarlijke weg gemaakt. Althans, dat vinden veel inwoners van het voormalige eiland. Het gevaar zit hem volgens hen in het feit dat sinds kort de weg is voorzien van een doorgetrokken streep.
Onlangs was de nieuwe situatie onderwerp van gesprek tijdens een bijeenkomst van de Eilandraad, en ook tijdens een vergadering van de raadscommissie algemene zaken kwam het onderwerp aan de orde.
Probleem is volgens de Markers, de Eilandraad en enkele politici dat veel toeristen en dagjesmensen vaak op de dijk half in de berm parkeren. Doorgaand verkeer moet dan flink uitwijken voor die geparkeerde voertuigen, maar sommige mensen beperken dat nu weer zoveel mogelijk omdat ze de doorgetrokken middenstreep niet durven te overschrijden. Zodoende razen ze rakelings langs de geparkeerde auto's.

De Eilandraad heeft inmiddels bij diverse instanties om opheldering gevraagd, maar heeft de reden van de verkeersmaatregel nog niet kunnen achterhalen. Voor politiechef Cees Smit van het wijkteam Waterland is de maatregel van de provincie eveneens een raadsel. ,,Een wegbeheerder kan zelfstandig dit soort maatregelen nemen, maar dient wel altijd advies in te winnen bij de politie. Ik waag te betwijfelen of dat in dit geval gebeurd is.''
Ook de gemeente lijkt van niks te weten, zo bleek eerder deze week tijdens de commissievergadering algemene zaken. De burgemeester en de ambtenaren konden in elk geval geen antwoord geven op vragen daarover.

Woordvoerster Laurian Zwart van de provincie vindt dat allemaal maar vreemd. ,,Want de maatregel is mede op verzoek van de gemeente genomen, om te voorkomen dat mensen vanaf parkeerplaatsen de weg opdraaien om terug te rijden. Dat levert gevaarlijke situaties op. We willen graag dat ze eerst verder rijden naar Marken, daar keren, en dan terugrijden. Daarover is vooraf ook contact geweest met de politie. De politiechef zou dat toch moeten weten.''
Al die doorgetrokken strepen - ze worden te pas, maar de laatste tijd vooral te onpas op de weg gekalkt. Zoveel is wel duidelijk.

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » za 23 apr 2005, 8:26

Probleem is volgens de Markers, de Eilandraad en enkele politici dat veel toeristen en dagjesmensen vaak op de dijk half in de berm parkeren.
Het is wachten voordat daar de eerste parkeermeters geplaatst worden... :evil:
We willen graag dat ze eerst verder rijden naar Marken, daar keren, en dan terugrijden.
:lol: