Nieuwe VRI's Wezep

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Stefanuzz
verkeersader
Berichten: 505
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Nieuwe VRI's Wezep

Bericht door Stefanuzz » vr 09 jun 2006, 17:21

Vandaag doen ze het eindelijk, de nieuwe VRI's van Siemens, bij afslag 17 van de A28 bij Wezep.

Ik vind de stoplichten niet lelijk, maar ook niet mooi (Let op: Inderdaad echt STOPlichten!)

De Stoplichten waren bedoelt om de verkeersdoorstroming in de spitsuren te verbeteren, maar wat ik vandaag zag is alles behalven verbeteren...

Afbeelding
Afbeelding

Alle foto's


Oh en ja, het zijn wel led-lampjes, maar op de foto's lijken het gewoon lampen ;)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » vr 09 jun 2006, 17:29

die vanglichten zijn wel fraai!
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Stefanuzz
verkeersader
Berichten: 505
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Stefanuzz » vr 09 jun 2006, 17:32

Wouter N14 schreef:die vanglichten zijn wel fraai!
Dat zijn die hoge verkeerslichtjes?

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » vr 09 jun 2006, 18:32

Dat zijn mooie verkeerslichten. Maar blijkbaar met een slechte circulatie gezien de verkeersopstoppingen.
De autogordel: een band voor het leven.

Stefanuzz
verkeersader
Berichten: 505
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Stefanuzz » vr 09 jun 2006, 19:04

Ik heb even met Macromedia Fireworks een 'schets' gemaakt waarin alle lichten even worden geshowd, zoals ik heb gezien.. (Heb net van 18.00 tot 18.15 even proberen de werkwijze te zien ontdekken en het ritme heb ik gevonden ;))

Hier het voorbeeld (4 sec. per frame)
............................................ /\ Oldebroek /\ .....................................................
Afbeelding
............................................ \/ Wezep \/ ......................................................

Ik vind het een totaal vage ritme die de stoplichten hebben. Als er geen verkeer onder de A28 vanaf Oldebroek komt, staan toch allebei de lichten (richting Wezep en oprit A28 ri Zwolle) op groen... terwijl als die naar de oprit (ri. Zw) dan rood wordt en verkeer rechtdoor naar Oldebroek op groen gaat... zou handiger zijn...

Ik hoop dat ze de regelmaat uit het stoplicht halen, want op deze manier blijven er elke dag tussen 15.30 en 18.00 veel opstoppingen ontstaan, door wachtend verkeer op de rotonde en dat maakt het al helemaal een zooi... :roll: slechte zaak van de gemeente!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 09 jun 2006, 19:14

komt het niet omdat de A28 vanmiddag al vol stond vanaf 't Harde tot aan Zuidwolde? (bijna 50!km)

Mikhail
expressweg
Berichten: 3266
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » vr 09 jun 2006, 19:18

Misschien heel off topic :oops: maar ik heb het al op verschillende wegWEIZERS gezien :? een aanduiding naar een dorp met daar achter geen aantal km maar gewoon een streepje :? wat is hier de bedoeling van?

Wel mooi gedaan die animatie van die stoplichten ;) heb je er zolang gestaan dat je ze al vanbuiten kent?
****

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » vr 09 jun 2006, 19:19

Mikhail schreef:een aanduiding naar een dorp met daar achter geen aantal km maar gewoon een streepje :? wat is hier de bedoeling van?
Dit wil gewoon zeggen, dat je er in feite al bent (of hooguit een paar honderd meter).
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 09 jun 2006, 19:19

dat betekend dat de afstand minder dan 1km is, en je in feite er al bent :)

Mikhail
expressweg
Berichten: 3266
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » vr 09 jun 2006, 19:21

Chris schreef:dat betekend dat de afstand minder dan 1km is, en je in feite er al bent :)
Kun je er gewoon ook niets bijzetten he :) IN belgië vind je ze beide, met afstand op of zonder :)
****

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 09 jun 2006, 20:42

Mooie stoplichten daar. Nog wel ff de verlichting ophangen. ;)

Tims
woonerf
Berichten: 75
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 15:17
Locatie: Waalwijk

Bericht door Tims » vr 09 jun 2006, 21:18

Tegenwoordig heb je ook verkeerslichtcentrales met een zelfleerfuctie.
Dat wil zeggen dat ze met een standaardprogramma worden afgeleverd, en zelf bijleren hoelang een licht op groen of rood mag blijven. Je het dus best kans - als het zo'n censtrale is - dat over een paar weken de installatie heel anders reageert op het verkeersaanbod.

Stefanuzz
verkeersader
Berichten: 505
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Stefanuzz » vr 09 jun 2006, 22:20

Nou wat ik dus weet is dat er niet door de file last was van drukte op het kruispunt.. de STOPlichten zijn erg slecht ingesteld...

En ik heb er een kwartiertje gestaan om het in de gaten te krijgen ;)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » za 10 jun 2006, 9:27

Die minirotonde is wel een probleem. Bij een beetje file staat de rotonde helemaal vast. Niet echt over nagedacht.

Stefanuzz
verkeersader
Berichten: 505
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Stefanuzz » za 10 jun 2006, 12:47

boe! schreef:Die minirotonde is wel een probleem. Bij een beetje file staat de rotonde helemaal vast. Niet echt over nagedacht.
Nahja mini-rotonde valt wel mee, deze rotonde ligt er al jaaaarren, dus daar hadden ze makkelijk aan kunnen denken...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » za 10 jun 2006, 16:06

Stefanuzz schreef:
Wouter N14 schreef:die vanglichten zijn wel fraai!
Dat zijn die hoge verkeerslichtjes?
nee, het zijn juist die kleine lampjes die onder de normale lantaarn hangen, op de 2e foto :D
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Stefanuzz
verkeersader
Berichten: 505
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Stefanuzz » za 10 jun 2006, 17:36

Oh om eerlijk te zijn vind ik die eigenlijk behoorlijk lelijk... (Als je ze van dichtbij bekijkt wel..)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » za 10 jun 2006, 17:47

tja, misschien moet ik ze eerst eens in het echt zien. Ik vind het in elk geval aardig om eens iets anders te zien dan de Vialis-lampen!
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » za 10 jun 2006, 17:48

Stefanuzz schreef:Nou wat ik dus weet is dat er niet door de file last was van drukte op het kruispunt.. de STOPlichten zijn erg slecht ingesteld...
Misschien dat ze ingesteld staan als een soort van TDI? Op de A28 daar staan toch vaak files?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 10 jun 2006, 18:01

Wouter N14 schreef:Ik vind het in elk geval aardig om eens iets anders te zien dan de Vialis-lampen!
Nou nou, ik zie nog altijd meer klassieke lantaarns nieuw geplaatst worden dan de ViaLina's.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » za 10 jun 2006, 18:06

wederom bedoel ik weer het onderste lichtje. Dat is een algemeen Vialis-product dat ik heel veel bijgeplaatst zie worden op oude VRI's, bijvoorbeeld bij fietserslichten. Heel goed natuurlijk, want het zijn hele handige lampen, maar ik kende tot dusver dus alleen die Vialis-LED-lampen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Stefanuzz
verkeersader
Berichten: 505
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Stefanuzz » za 10 jun 2006, 20:39

Jeroen schreef:
Stefanuzz schreef:Nou wat ik dus weet is dat er niet door de file last was van drukte op het kruispunt.. de STOPlichten zijn erg slecht ingesteld...
Misschien dat ze ingesteld staan als een soort van TDI? Op de A28 daar staan toch vaak files?
Ja, maar ook tijdens spitsuren heeft ie de zelfde ritme, en dat zorgt gewoon voor een file, alleen dan niet op de A28, maar op de provenciale wegen die onder de A28 en dus via de VRI's moeten gaan... Daarom noem ik het ook Stoplichten ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » za 10 jun 2006, 21:14

Mikhail schreef:
Chris schreef:dat betekend dat de afstand minder dan 1km is, en je in feite er al bent :)
Kun je er gewoon ook niets bijzetten he :) IN belgië vind je ze beide, met afstand op of zonder :)
Als er in Nederland niks bijstaat, betekent dat lang niet altijd dat je er al (bijna) bent. Niet altijd staan de afstanden aangegeven... Vandaar dat streepje.

Stefanuzz
verkeersader
Berichten: 505
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Stefanuzz » zo 11 jun 2006, 13:55

Nu weer ontopic :)

Gisteravond en vandaag even bij de VRI's gestaan, met de volgende resultaten:

Klik!

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » zo 11 jun 2006, 14:06

:shock: Sommige DTV onderzoeken zijn er niks bij. :lol:

Stefanuzz
verkeersader
Berichten: 505
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Stefanuzz » zo 11 jun 2006, 14:13

En dit is alleen pas in het weekend... morgen ofzo rond 16.30 ook nog even kijken daaro... kijken hoe druk het dan is...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » zo 11 jun 2006, 14:42

Je hebt gelijk dat de beste oplossing niet een vaste cyclus is, maar gewoon gebruik maken van de detectielussen (die dingen hebben ze niet voor niets in het wegdek gefreesd :?: ).

Afgezien daarvan is de huidige afstemming niet logisch. Je kan in 3 keer al het verkeer afwikkelen.

1) Groen voor rechtdoorgaand verkeer tussen Wezep en Oldebroek in beide richtingen (zowel auto als fiets). Vanuit Oldebroek richting Amersfoort kan direct mee.

2) Linksaf de snelweg op in beide richtingen groen. Rechtsaf vanaf de snelweg kan direct mee.

3) Groen vanaf de snelweg, beide kanten op + rechtsaf snelweg op in beide richtingen.

Nu zie ik regelmatig groen voor richting A, richting B zou ook groen kunnen zijn maar staat op rood. De VRI is gewoon verkeerd ingeregeld.

Stefanuzz
verkeersader
Berichten: 505
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Stefanuzz » ma 12 jun 2006, 14:45

Tims schreef:Tegenwoordig heb je ook verkeerslichtcentrales met een zelfleerfuctie.
Dat wil zeggen dat ze met een standaardprogramma worden afgeleverd, en zelf bijleren hoelang een licht op groen of rood mag blijven. Je het dus best kans - als het zo'n censtrale is - dat over een paar weken de installatie heel anders reageert op het verkeersaanbod.
Tja, zou kunnen, maar zou ik daar na 3 dagen volop in gebruik, nu al van wat kunnen zien? Want de wachttijden worden nog langer lijkt het wel.. als voetganger heb ik net stilgestaan: 1 minuut en 17 seconde, voor zelfs 2 auto's... de VRI's reageren heb ik het idee gigantisch slecht op de detectielussen..

Stefanuzz
verkeersader
Berichten: 505
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Stefanuzz » di 13 jun 2006, 19:43

Oldebroek.net schreef:Grote verkeersopstopping Zuiderzeestraatweg / Rondweg / A28 mét een aanrijding..

Bekijk alle foto's van de gigantische drukte, KLIK HIER!

Vandaag was het weer zo ver. Door een grote file op de A28 tussen 't Harde en Zwolle Zuid stond het verkeer compleet vast op de Zuiderzeestraatweg en de afrit van de A28 richting Zwolle.

Het verkeer kwam van verschillende kanten. Om te beginnen vanaf de afrit van de A28. Doordat er een file op de snelweg stond, kozen veel automobilisten er voor om te proberen binnendoor naar Zwolle te komen.

Afbeelding
Afbeelding

Vanaf Oldebroek kwam ook veel verkeer. Dat moest allemaal ook richting Wezep.

Afbeelding

Verkeer vanaf het centrum van Wezep kwam op de Stationsweg al tot stilstand.

Afbeelding

Het verkeer vanaf Wezep-Noord kwam ook in de file terecht bij de rotonde. Daardoor werd de rotonde ook extra druk.

Afbeelding

Door alle auto's die van alle richtingen door het drukke stuk heen moesten werd het waarschijnlijk door de warmte voor een paar automobilisten het té veel. Er ontstond een kop-staart botsing tussen 2 auto's. Het bleef beperkt tot blikschade en een uitgeklapte airbag.

Afbeelding
Afbeelding

Toch is het erg tegenstrijdig met de ideeën van de Provincie om de doorstroming van dit traject te versoepelen door plaatsing van verkeerslichten. Doordat de verkeerslichten vaak onnodig lang op groen staan, ontstaat er drukte die niet nodig hoeft te zijn. In het krantenartikel die vanmorgen is gepubliceerd in de Stentor, wordt door de Provincie commentaar gegeven dat er gister wat zou zijn verandert aan de regeling van de VRI's, alleen tot nu toe lijkt het tegendeel bewezen.

Afbeelding
Geen auto te bekennen vanaf Oldebroek die linksaf de snelweg op wou. Toch gaat het licht richting de A28 op groen...

Veel automobilisten ergeren zich groen en geel aan de nieuwe verkeerslichten. In de file kreeg ik commentaar van een automobilist die niet tevreden was met de verkeerslichten en zich eigenlijk afvroeg waarom de provincie dit besluit heeft genomen. Ook omwonende rondom de afslag en bewoners van Wezep-Noord ergeren zich er aan. Veel verkeer van het noordelijke deel van Wezep-Noord rijdt normaal via de rotonde, maar veel bewoners gaan nu liever via de Boni dan te moeten wachten in de file op de Zuiderzeestraatweg en voor de Rotonde.

Bekijk alle foto's van de gigantische drukte, KLIK HIER!
(Door mij zelf geschreven..)

Echt zo'n ongelovelijke geld-over-de-balk-smijterij... de meeste mensen die ik heb gesproken hierover vinden dat de VRI's weer weg moeten...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » di 13 jun 2006, 19:46

Stefanuzz schreef:Echt zo'n ongelovelijke geld-over-de-balk-smijterij... de meeste mensen die ik heb gesproken hierover vinden dat de VRI's weer weg moeten...
Kwestie van die dingen goed afstellen. Als die afrit echt zo druk is lijkt het meer zéér onverstandig om die VRI's te verwijderen.
Laatst gewijzigd door Jeroen op di 13 jun 2006, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie