Verkeersopvoeding moet in het secundair

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Verkeersopvoeding moet in het secundair

Bericht door R4 » do 07 sep 2006, 1:45

VRTnieuws.net schreef:"Verkeersopvoeding moet in het secundair"
ma 04/09/06 - De federale en Vlaamse regering willen een betere verkeersopvoeding in de middelbare scholen. Vanaf volgend schooljaar moet er ook 60.000 euro extra voor uitgetrokken worden.

De regeringen reageren daarmee op een onderzoek van de VAB waaruit blijkt dat jongeren de verkeersregels onvoldoende kennen, en dat de helft van de middelbare scholen geen aandacht besteedt aan verkeersopvoeding.

Voor verkeersopvoeding zijn er geen strikte eindtermen waarover de leerlingen een examen moeten afleggen.

De scholen hebben wel beloofd dat ze vakoverschrijdend het verkeersreglement ter sprake brengen.

Via de Vlaamse Stichting Verkeerskunde krijgt het lager onderwijs 700.000 euro per jaar, vanaf volgend schooljaar moet er ook 60.000 euro naar het secundair gaan.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 07 sep 2006, 8:20

In Nederland zijn er op de basisscholen verkeerslessen, gevolgd door een examen op de fiets. Dat zijn leuke tijden met al die extra verkeersborden met onderbordjes "Verkeersexamen". Dat gebeurt volgens mij in de hoogste of een-na-hoogste klas (groep 7 of 8) van het lager onderwijs. Op de middelbare scholen gebeurt er volgens mij niksm eer mee, hoewel het best nodi zou zijn (zeker rond de leeftijd waarop men brommer of scooter gaat rijden). Ik weet echter niet of er tegenwoordig nog verkeerslessen in de paketten zitten (in mijn tijd niet), maar het zou niet overbodig zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » do 07 sep 2006, 12:37

Palance schreef:In Nederland zijn er op de basisscholen verkeerslessen, gevolgd door een examen op de fiets. Dat zijn leuke tijden met al die extra verkeersborden met onderbordjes "Verkeersexamen".
Uit ervaring kan ik je vertellen dat die verkeerslessen en het afsluitende praktische examen in de hoogste klas van de lagere school in mijn tijd (schooljaar 1998-1999) echt een lachtertje was. Er werd geen theoretisch examen afgenomen en iedereen kreeg uiteindelijk een "certificaat van goed verkeersgedrag". In de stad was een route uitgestippeld, waarin op bepaalde punten surveillanten zaten. Zelfs leerlingen die het vertikten bij kruisingen hun hand uit te steken, mochten slagen.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » do 07 sep 2006, 15:02

Ik ben zelfs nog door rood gefietst tijdens dat examen terwijl er een examinator naast stond. :D
Was ook niet mijn schuld, de examinator stond met z'n kop precies voor het verkeerslicht, waardoor ik die niet had gezien. :D :D

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 07 sep 2006, 20:19

Verkeersonderwijs op de middelbare school zou zeker welkom zijn.

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » do 07 sep 2006, 20:22

René schreef:Verkeersonderwijs op de middelbare school zou zeker welkom zijn.
Mwah, het gaat niet sec om het geven van verkeersonderwijs, maar aan de invulling die daar aan gegeven zal worden. Zeker als het een vrijblijvend, semi-facultatief cursusje wordt (vgl. een nutteloos vak als "verzorging"), zullen de lieve kindertjes er moeilijk voor te porren zijn.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 07 sep 2006, 20:26

Wat mij betreft moeten de lessen afgesloten worden met een het examen voor het theoriecertificaat voor de bromfiets. Wedden dat er dan wel voldoende animo is ?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 08 sep 2006, 15:48

René schreef:Verkeersonderwijs op de middelbare school zou zeker welkom zijn.
Dat zou voor velen een mooi spijbeluurtje worden denk ik zo. ;)

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 08 sep 2006, 16:02

Niet echt, op veel Vlaamse scholen worden aanwezigheden regelmatig gecontroleerd en een aantal uur spijbelen kan je problemen bezorgen om je diploma te krijgen.

Er wordt gespijbeld in Vlaanderen, maar niet heel veel hoor. Men treedt daar trouwens streng tegen op (en terecht vind ik).
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 08 sep 2006, 16:08

Hier wordt echt vaak gespijbeld, en vaak kan het makkelijk straffeloos, dat heb ik vorig jaar wel gemerkt... :lol:

Plaats reactie