Moderator: Moderatoren
Mailtje sturen naar de wegbeheerderOkee, en wat moet ik daar mee?
Dat kunnen we aan de hand van deze foto niet beoordelen.RVV1966 Fan schreef: ↑ma 22 feb 2021, 16:46Er bestaat een mooi ander bord die hier beter op z'n plaats hoort![]()
Zo had ik het ook nog niet bekeken inderdaad. Wie hoort er dan eigenlijk voorrang te hebben?Coen Tunnel schreef: ↑ma 22 feb 2021, 17:01Ten oosten van Groesbeek kom je deze constructie tegen:
https://www.google.com/maps/@51.7837689 ... 312!8i6656
RVV 1990, artikel 15a, lid 2 zegt:
Bij overwegen laten weggebruikers een spoorvoertuig voorgaan en laten daarbij de overweg geheel vrij.
De overweg is aangegeven met andreaskruizen en de draisine is een spoorvoertuig. Maar de bestuurders van de draisine komen eentegen. Klopt ook niet bepaald...
Echt hoe krijg je het bedachtRVV1966 Fan schreef: ↑ma 22 feb 2021, 16:46Vandaag dit rare bord gespot bij Museumpark Orientalis vlakbij Nijmegen. Ze bedoelen te zeggen dat je je auto hier niet mag parkeren maar nu lijkt het wel of het een einde is van parkeren van auto's.
Er bestaat een mooi ander bord die hier beter op z'n plaats hoort
De B06 staat rechts van het naast het spoor liggend fietspad. Daar geldt ie dan ook voor.Coen Tunnel schreef:De bebording conflicteert. De
geeft een overweg aan en je moet een spoorvoertuig (dus ook een draisine) voor laten gaan. Maar zit je op de draisine, dan kom je een
tegen. Ik denk dat die niet geldig is, omdat een
niet geldt voor degenen die een vrijliggende spoorlijn gebruiken - die zijn geen weggebruikers zoals omschreven in artikel 1 van RVV 1990.
Ik kan er niks anders van maken dan dat de draisine voorrang heeft.
Misschien toch eens beter kijken, want dit is toch echt een
Hoezo?
BordenCoen Tunnel schreef: ↑ma 22 feb 2021, 18:55De bebording conflicteert. Degeeft een overweg aan en je moet een spoorvoertuig (dus ook een draisine) voor laten gaan.
Dat een draisine geen tram is en een tram expliciet wordt genoemd in het RVV 1990. In dit geval heeft de draisine ook een eigen vrijliggend spoor en deelt dit niet met andere weggebruikers, er zijn slechts overwegen waar de spoorlijn wordt gekruist door wegen.harry schreef: ↑di 23 feb 2021, 21:02Een tram is toch ook een weggebruiker? Vaak rijdt die op een rijbaan waar ook ander verkeer komt.
Op kruisingen heeft die meestal voorrang, soms zelfs met slagbomen geregeld.
Maar de tram moet verkeer op een voorrangsweg voorrang geven.
Wat is het verschil met een draisine?
Omdat de definitie van weggebruikers in het RVV 1990 beperkt is tot:
Een bestuurder van een draisine is dus geen verkeer, noch een weggebruiker volgens het RVV.RVV 1990 schreef:verkeer: alle weggebruikers;
weggebruikers: voetgangers, fietsers, bromfietsers, bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, van een motorvoertuig of van een tram, ruiters, geleiders van rij- of trekdieren of vee en bestuurders van een bespannen of onbespannen wagen;
DeRVV 1990 schreef:Bij overwegen laten weggebruikers een spoorvoertuig voorgaan en laten daarbij de overweg geheel vrij.