Verkeer en alcohol

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeer en alcohol

Bericht door Palance » do 03 dec 2009, 19:27

ACT-F schreef:Ik ben benieuwd naar je volgende Pavlovreactie, want onderbouwing ontbreekt vooralsnog.
Een makkelijke dooddoener. Ik heb beroepsmatig veel te maken met alcoholzaken, en vrijwel altijd zijn het bestuurders die wel vonden dat ze nog best konden rijden met een beetje alcohol op. Wat dat betreft is er onderbouwing genoeg, in tegenstelling tot bij jou, want jij komt niet verder dat jij vindt dat jij ook met een beetje alcohol op toch goed blijft rijden. Dat heet overmoed, en daar is het al heel erg vaak misgegaan.
Als jij drinkt en je rijdt daardoor in een boom, dan lig ik daar niet wakker van. Maar veelal nemen dronken bestuurders onschuldige medeweggebruikers mee in hun overmoed. En dat is wel degelijk een kwalijke zaak. Net als dat jij een spelletje (karten) in een afgesloten ruimte belangrijker vindt dan het echte leven op de openbare weg.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeer en alcohol

Bericht door Wouter N14 » do 03 dec 2009, 19:28

Laten we maar hopen dat hij er achter komt zonder iemand anders iets aan te doen :geheiligd:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: Verkeer en alcohol

Bericht door Euregio » do 03 dec 2009, 19:36

--
Laatst gewijzigd door Euregio op wo 10 nov 2010, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeer en alcohol

Bericht door Palance » do 03 dec 2009, 19:40

Wouter N14 schreef:Laten we maar hopen dat hij er achter komt zonder iemand anders iets aan te doen :geheiligd:
Dat is juist gezegd Wouter. Sommigen (evenals de schrijver hierboven) hebben blijkbaar soms een harde les nodig voordat het probleem doordringt. Jammer dat je heel erg vaak ziet dat anderen bij dit soort lessen betrokken raken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ehuls
verkeersader
Berichten: 642
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Verkeer en alcohol

Bericht door Ehuls » do 03 dec 2009, 19:52

Euregio schreef: Je moet met alcohol leren om er goed mee om tegaan.

Eerlijk gezegd. Ik slik medicijnen, de dokter verbied het mij om er mee te gaan rijden. Omdat het medicijn je reactie vermogen zogenaamd naar 0 brengt. Echter, ik gebruik het al 1 jaar, en elke dag ben ik op de weg tevinden.
Je moet op je zelf geloven! En niet achter iemands mening aan lopen, zonder het zelf ooit te ervaren, hoe alles werkelijk inelkaar steekt!
Als ik van een ''zuipfeest'' afkom, kan ik met een gerust hart weer richting Neuenhaus rijden. Ik ken mezelf. De auto, ik weet wat alcohol doet.
Iedereen is anders, en reageerd anders! Simpel.... Maar ja, je hebt altijd van die mensen lopen die achter de wet aanlopen.
Als ik in België ben, dan lijkt het wel of iedereen ''dronken'' achter het stuur zit.... Maar dat niet hebben gedronken waarschijnlijk ;) . Ik ben gewoon een goede rijder. Ook al zeg ik het zelf ha ha.
Gr: Euregio
Een van de effecten van alcohol is nou net dat het ook je beoordelingsvermogen aantast, en je jezelf gaat overschatten. Je kan na het gebruik van alcohol dus heel moeilijk inschatten of je nog wel kunt autorijden.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Verkeer en alcohol

Bericht door ACT-F » do 03 dec 2009, 19:59

Palance schreef:Een makkelijke dooddoener. Ik heb beroepsmatig veel te maken met alcoholzaken, en vrijwel altijd zijn het bestuurders die wel vonden dat ze nog best konden rijden met een beetje alcohol op. Wat dat betreft is er onderbouwing genoeg, in tegenstelling tot bij jou, want jij komt niet verder dat jij vindt dat jij ook met een beetje alcohol op toch goed blijft rijden. Dat heet overmoed, en daar is het al heel erg vaak misgegaan.
Selectieve waarneming dus. Probeer het eens een keer. Ik lees nergens dat je uit eigen ervaring spreekt. En mocht alcohol bij jou slecht vallen, dan respecteer ik je keuze dat je 0 promille aanhoudt. Maar de invloed van alcohol is per persoon zeer divers. En dat staat gewoon zwart op wit in de onderzoeken (Robert Borkenstein) en ik zie dat in mijn omgeving. Jij gaat er klakkeloos van uit dat als er alcohol in het spel is dat dat onomstotelijk de oorzaak is. Uit wetenschappelijk oogpunt gewaagde uitspraken, want het causaal verband ontbreekt. Overmoed? Kennen wij elkaar? En ben jij in staat in mijn koekenpan te kijken? Hoe wil je dat rijmen met andere werkzaamheden wanneer ik pertinent geen alcohol drink? Is de overmoed dan waarachtig verdwenen?
Palance schreef:Net als dat jij een spelletje (karten) in een afgesloten ruimte belangrijker vindt dan het echte leven op de openbare weg.
Ik heb nergens gezegd dat ik karten belangrijker vind dan het verkeer, dat is jouw interpretatie. Ik heb n.b. uitgelegd waarom ik bij het karten niet drink. Maar dat citeer je dan niet. Wederom geen onderbouwing, maar slechts onderbuikgevoelens en een Pavlovreactie op basis van een aangeleerd doctrine.
Laatst gewijzigd door ACT-F op do 03 dec 2009, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Meer bitumen!

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: Verkeer en alcohol

Bericht door Euregio » do 03 dec 2009, 20:00

--
Laatst gewijzigd door Euregio op wo 10 nov 2010, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Ehuls
verkeersader
Berichten: 642
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Verkeer en alcohol

Bericht door Ehuls » do 03 dec 2009, 20:06

ACT-F schreef:Selectieve waarneming dus. Probeer het eens een keer. Ik lees nergens dat je uit eigen ervaring spreekt. En mocht alcohol bij jou slecht vallen, dan respecteer ik je keuze dat je 0 promille aanhoudt. Maar de invloed van alcohol is per persoon zeer divers.
Zoals ik net al zei, zorgt alchohol er voor dat alle eigen ervaringen compleet onbetrouwbaar zijn. Je kan gewoon niet van jezelf zeggen of je nog wel goed rijdt na consumptie van alchohol.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Verkeer en alcohol

Bericht door ACT-F » do 03 dec 2009, 20:26

Ehuls schreef:Zoals ik net al zei, zorgt alchohol er voor dat alle eigen ervaringen compleet onbetrouwbaar zijn. Je kan gewoon niet van jezelf zeggen of je nog wel goed rijdt na consumptie van alchohol.
Een eigen ervaring is pas compleet onbetrouwbaar als het spreekwoordelijke filmpje ontbreekt. Waar zie je me voor aan? :lol: Het lijkt wel of sommigen het idee dat ik helemaal los ga, bijkans coma ga zuipen, en vervolgens in de auto stap. Neem maar van mij aan dat ik niet levensmoe ben en dat mijn alcoholconsumptie beperkt is als ik moet rijden. Tot op heden heb ik van mijn mede-passagiers nooit klachten gehoord over mijn rijstijl met een beetje drank op.
Meer bitumen!

Ehuls
verkeersader
Berichten: 642
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Verkeer en alcohol

Bericht door Ehuls » do 03 dec 2009, 20:49

Het overschatten van jezelf met alcohol gebeurt ook niet pas als je helemaal dronken bent, dat gebeurt ook gewoon na het nuttigen van maar een paar biertjes. Dan is het misschien nog wel het gevaarlijkste, omdat je nog niet doorhebt dat de alchohol je gedrag en reactievermogen beinvloedt, maar je al wel je eigen kunnen aan het overschatten bent.

Ik heb nog nooit met alchohol op auto gereden, maar wel vaak genoeg met verschillende maten van alchohol op op de fiets gezeten (wat natuurlijk eigenlijk ook niet mag), en weet daardoor aardig wat alcohol met je doet in het verkeer, al heeft de alchohol natuurlijk bij mij net zo goed mijn beoordelingsvermogen beinvloedt.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verkeer en alcohol

Bericht door Peter » do 03 dec 2009, 20:52

Ehuls schreef: Zoals ik net al zei, zorgt alchohol er voor dat alle eigen ervaringen compleet onbetrouwbaar zijn. Je kan gewoon niet van jezelf zeggen of je nog wel goed rijdt na consumptie van alchohol.
Dat is juist inderdaad. Voor drugs of medicijnen geldt hetzelfde overigens.

Als je jezelf wilt testen moet je een paar testen met een rijsimulator doen. Eerst twee keer nuchter (één keer om aan de simulator te wennen) en dan met 2 bier en dan met 6 bier op (of zo). Men heeft wel van dat soort testen gedaan met (inderdaad) zeer uiteenlopende resultaten. Een enkeling merkte 2 bier al in de resultaten en een ander reed met 10 bier nog even goed.
Je kan dit ook in een racecircuitsimulator doen in een gokhal of kroeg....

PS Glazen bier is eigenlijk geen goed meetmiddel. Promillage in bloed is al beter, maar dat hangt af van drinksnelheid, eigen gewicht, drankgewenning (afbraaksnelheid), volle/lege maag, etc.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

ACT-F
verkeersader
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Verkeer en alcohol

Bericht door ACT-F » do 03 dec 2009, 21:24

Ehuls schreef:Dan is het misschien nog wel het gevaarlijkste, omdat je nog niet doorhebt dat de alchohol je gedrag en reactievermogen beinvloedt, maar je al wel je eigen kunnen aan het overschatten bent.
Dat probeer ik nou al meerdere malen uit te leggen, ik voel het juist wel degelijk, maar vind het nog wel aanvaardbaar.
Meer bitumen!

ACT-F
verkeersader
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Verkeer en alcohol

Bericht door ACT-F » do 03 dec 2009, 21:27

Peter schreef:Een enkeling merkte 2 bier al in de resultaten en een ander reed met 10 bier nog even goed.
En dat is het venijn van alcohol, het reageert bij iedereen totaal anders. Laat ik voorop stellen dat ik het rijden met drank op beslist niet propageer, maar laat iedereen alsjeblieft voor zich zelf spreken. En daar lijken sommigen nogal moeite mee te hebben.
Peter schreef:PS Glazen bier is eigenlijk geen goed meetmiddel. Promillage in bloed is al beter, maar dat hangt af van drinksnelheid, eigen gewicht, drankgewenning (afbraaksnelheid), volle/lege maag, etc.
Promillage ook niet, juist vanwege het bovenstaand feit.
Meer bitumen!

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: Verkeer en alcohol

Bericht door Schenker » do 03 dec 2009, 21:31

Euregio schreef: Je moet met alcohol leren om er goed mee om tegaan.

Eerlijk gezegd. Ik slik medicijnen, de dokter verbied het mij om er mee te gaan rijden. Omdat het medicijn je reactie vermogen zogenaamd naar 0 brengt. Echter, ik gebruik het al 1 jaar, en elke dag ben ik op de weg tevinden.
Je moet op je zelf geloven! En niet achter iemands mening aan lopen, zonder het zelf ooit te ervaren, hoe alles werkelijk inelkaar steekt!
Als ik van een ''zuipfeest'' afkom, kan ik met een gerust hart weer richting Neuenhaus rijden. Ik ken mezelf. De auto, ik weet wat alcohol doet.
Iedereen is anders, en reageerd anders! Simpel.... Maar ja, je hebt altijd van die mensen lopen die achter de wet aanlopen.
Als ik in België ben, dan lijkt het wel of iedereen ''dronken'' achter het stuur zit.... Maar dat niet hebben gedronken waarschijnlijk ;) . Ik ben gewoon een goede rijder. Ook al zeg ik het zelf ha ha.
Gr: Euregio
Dat je zelf blijft nadenken is een goede zaak, dat moet je altijd blijven doen. Maar als onomstotelijk vast staat dat je ongelijk hebt en dan toch blijft volhouden dat je het zelf beter weet, dan ben je eigenwijs. Het is al meerdere keren gezegd hier dat onomstotelijk bewezen is dat je beoordelingsvermogen achteruit gaat door drinken.

Als bestuurder heb je een verantwoordelijkheid ten opzichte van jezelf, je familie en je mede weggebruikers. Dat je die naar jezelf en je familie toe veronachtzaamd, dat moet je zelf weten. Dat je andere weggebruikers door jouw gedrag aan gevaar blootstelt vind ik onacceptabel. Volledig terecht dus dat de wetgever heeft bedacht dat rijden onder invloed als misdrijf wordt gezien.

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: Verkeer en alcohol

Bericht door Schenker » do 03 dec 2009, 21:38

ACT-F schreef: Dat probeer ik nou al meerdere malen uit te leggen, ik voel het juist wel degelijk, maar vind het nog wel aanvaardbaar.
Ja, dat gaat een mooie boel worden. Bert die elke avond standaard 5 glazen naar binnen giet, vind zijn eigen rijkunsten prima aanvaardbaar als hij er drie op heeft. Op basis waarvan kan hij dat uberhaupt bepalen? Hoe bepaal jij wat aanvaardbaar is? Heb je objectieve metingen gedaan? Dat lijkt me niet, want die kun je helemaal niet doen. Jij beoordeelt jezelf vanuit een staat waarin (ik zeg het nog maar eens) wetenschappelijk is aangetoond dat je beoordelings- en reactievermogen achteruit gaat.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Verkeer en alcohol

Bericht door ACT-F » do 03 dec 2009, 23:42

Schenker schreef:Op basis waarvan kan hij dat uberhaupt bepalen? Hoe bepaal jij wat aanvaardbaar is? Heb je objectieve metingen gedaan? Dat lijkt me niet, want die kun je helemaal niet doen. Jij beoordeelt jezelf vanuit een staat waarin (ik zeg het nog maar eens) wetenschappelijk is aangetoond dat je beoordelings- en reactievermogen achteruit gaat.
Als anderen (incl. een politieagent :!: ) al jaren zeggen dat aan mijn rijstijl of gedrag niet te zien is of ik gedronken heb, dan heb ik er niet veel naast gezeten met eigen beoordeling. Die ene politieagent constateerde helaas ook dat ik op 0.86 promille zat. Wettelijk gezien mag het dus niet, maar afwijkend rijgedrag? Niet geconstateerd. Geld aftikken en verder gaan.
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeer en alcohol

Bericht door Palance » vr 04 dec 2009, 7:58

ACT-F schreef:. Laat ik voorop stellen dat ik het rijden met drank op beslist niet propageer, maar laat iedereen alsjeblieft voor zich zelf spreken. En daar lijken sommigen nogal moeite mee te hebben.
Dat is jouw perceptie. Ik stel slechts dat je nooit met drank op moet gaan rijden.
ACT-F schreef: Ik heb nergens gezegd dat ik karten belangrijker vind dan het verkeer, dat is jouw interpretatie. Ik heb n.b. uitgelegd waarom ik bij het karten niet drink.
Inderdaad. Omdat je vindt dat je bij karten meer moet concentreren dan bij 'gewoon' autorijden. En vanwege het competatieve karakter ervan (dus een spelletje).
Maar dat citeer je dan niet. Wederom geen onderbouwing, maar slechts onderbuikgevoelens en een Pavlovreactie op basis van een aangeleerd doctrine.
Geen onderbuikgevoelens, maar feiten. (namelijk de samnehang tussen alcohol en het aantal verkeersslachtoffers) Verder zie ik een hoop geblabla, maar uiteindelijk draai je wel om de gevolgen heen van alcoholgebruik en het feit dat je toch ergens een algemene grens moet trekken. dat jij zo goed denkt te kunnen rijden zegt er niets over dat je het de volgend ekeer weer zo goed kan (de omstandigheden kunnen per rot verschillen - daarom moet je een algemene grens trekken en handhaven).
Ik ben ook blij te lezen dat jouw rijstijl blijkbaar zo goed is dat je best wat op kunt hebben voordat je in een auto stapt, maar weet dan wel dat je zeker niet de enige bent die dat zo goed voor zichzelf kan uitmaken en ook niet de enige bent waarbij het wellicht een paar keer goed gaat, maar uiteindelijk toch helemaal verkeerd afloopt.

Verder heb ik jou niet gehoord over de gevolgen van het drinken en rijden, voor jezelf (boete, OBM, gevangnisstraf), maar met name voor anderen. Derhalve wens ik je met jouw mentaliteit heel veel succes en sterkte in je carriere als rijbewijsbezitter. Voor zolang dat nog duurt natuurlijk. Wellicht zie jij da pas in dat hetgeen jij een 'doctrine' noemt lang zo slecht niet is als jij denkt te weten. Vandaar dus dat ik jou welgemeend heel veel succes wens.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Verkeer en alcohol

Bericht door Ds79m » vr 04 dec 2009, 10:53

Persoonlijk vind ik dat drank en rijden niet samengaan. Ik zou de wettelijke grens dan ook gewoon op 0 of daar licht boven willen zetten. Dan heb je geen discussie of 1 of 2 biertjes net wel of net niet kunnen en is het gewoon verplicht om helemaal niet te gaan drinken.

Dat gezegd hebbende, wil ik aan de andere kant ook wel weer geloven dat genoeg van de anti-alcoholmensen zelf ook best weleens heeft gereden op een moment met minder reactievermogen. Denk bijvoorbeeld aan de vele vakantiegangers die in 1 ruk van en naar de Spaanse Costa's rijden. Daar zullen er genoeg tussen rijden die onderweg niet al te helder meer zijn en in de praktijk gevaarlijker dan een goede chauffeur die iets gedronken heeft. Maar in tegenstelling tot het drinken van een beperkte hoeveelheid alcohol, is dat juist iets waar nauwelijks een taboe op rust.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Ehuls
verkeersader
Berichten: 642
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Verkeer en alcohol

Bericht door Ehuls » vr 04 dec 2009, 11:07

^^ Ik heb een keer heel vermoeid achter het stuur gezeten, en geschrokken van het resultaat, ik merkte dat ik veel trager was met reageren dan normaal. Sindsdien let ik er ook op en hou ik er gewoon rekening mee dat ik uitgerust moet zijn als ik auto ga rijden.

Maar dan nog, het feit dat andere mensen soms ook wel eens iets doen wat de verkeersveiligheid niet ten goede komt is nog geen argument om eigen drankgebruik in het verkeer goed te praten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeer en alcohol

Bericht door Vinny » vr 04 dec 2009, 11:48

De discussie in dit topic geeft lange lappen tekst terwijl iedereen vergeet feitelijke onderbouwing voor zijn verhaal te geven. Palance geeft bijvoorbeeld aan dat er veel ongelukken zijn gebeurd 'waarbij drank in het spel is'. Ja dat geloof ik ook zo wel, alleen denk ik dat hierbij de persoon wel meer dan één biertje heeft gedronken ;) Kortom, het helpt als dan ook wordt aangegeven hóéveel alchohol in het bloed van deze persoon is aangetroffen.
Dat is ook het hele probleem van verkeer en alcohol. Eén glas bier hoeft je prestatie nog niet te verslechteren (al drink ik nooit alchohol als ik nog een prestatie moet leveren) maar daar blijft het meestal niet bij. Ik heb zelf mogen blazen in Berlijn bij meiden van de 'anti-alchohol brigade', en toen bleek dat ik nog gewoon mocht autorijden - ondanks dat ik al ongeveer het equivalent van 3 Nederlandse biertjes op had (anderhalf pint).
Ik neem dat voor kennisgeving aan. Ik zou niet de auto in stappen, maar ik begrijp dat mensen die gematigd gedronken hebben en nog steeds goed in staat zijn een auto kunnen besturen niet verweten kan worden wat hun collega-automobilisten doen: namelijk met 10+ bier nog gewoon autorijden en dan ook nog eens allemaal stunts gaan uitvoeren. Dat gaat natuurlijk fout. :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: Verkeer en alcohol

Bericht door Remco » vr 04 dec 2009, 12:13

Euregio schreef:Vergelijking:


Eerlijk gezegd. Ik slik medicijnen, de dokter verbied het mij om er mee te gaan rijden. Omdat het medicijn je reactie vermogen zogenaamd naar 0 brengt. Echter, ik gebruik het al 1 jaar, en elke dag ben ik op de weg tevinden.
Je moet op je zelf geloven! En niet achter iemands mening aan lopen, zonder het zelf ooit te ervaren, hoe alles werkelijk inelkaar steekt!
Als ik van een ''zuipfeest'' afkom, kan ik met een gerust hart weer richting Neuenhaus rijden. Ik ken mezelf. De auto, ik weet wat alcohol doet.
Iedereen is anders, en reageerd anders! Simpel.... Maar ja, je hebt altijd van die mensen lopen die achter de wet aanlopen.
Als ik in België ben, dan lijkt het wel of iedereen ''dronken'' achter het stuur zit.... Maar dat niet hebben gedronken waarschijnlijk ;) . Ik ben gewoon een goede rijder. Ook al zeg ik het zelf ha ha.
Gr: Euregio
Wat ben jij een ongelofelijke eikel :shutup:

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: Verkeer en alcohol

Bericht door Schenker » vr 04 dec 2009, 12:23

Vinny schreef:De discussie in dit topic geeft lange lappen tekst terwijl iedereen vergeet feitelijke onderbouwing voor zijn verhaal te geven.
Het is inmiddels heel wat posts geleden dus wellicht heb je het volgende gemist, ik liet toen een werkelijk voorbeeld zien van een bekende, en die ervaring is wel degelijk feitelijk:

Hij zei "als ik ga kleiduifsschieten met mijn vrienden ben ik altijd de beste, ik schiet 33% raak. Drink ik 1 biertje of een wijntje, dan ben ik nog steeds de beste maar ik schiet slechts 20% raak. Zonder dat ik iets voel van verminderde concentratie."

Dat is wat mij betreft de kern, je voelt niks vreemds en je voelt je nog steeds goed. Maar je vermogen om dingen goed te blijven doen, gaat dus objectief meetbaar achteruit. Als je dit naar autorijden vertaalt, kom je jaarlijks op een aantal extra ongelukken uit. Ik verwacht niet dat het aantal ongelukken enorm toeneemt, omdat er meerdere factoren een rol spelen. Daarom zal het in de meeste gevallen gewoon goed gaan bij een paar drankjes op, maar het is wel te verwachten dat het aantal ongelukken toeneemt, en dat de ongevallen ernstiger van aard zijn.

Dan kan je het onrechtvaardig vinden dat alcoholgebruik wel strafbaar is en bijvoorbeeld iets als slaperigheid niet, maar je hebt wat mij betreft de verantwoordelijkheid naar andere weggebruikers je zo veilig mogelijk te gedragen. Op slaperigheid kan je pas gepakt worden als je je onveilig gedraagt, niet preventief omdat het (op dit moment) niet meetbaar is. Alcoholgebruik is wel meetbaar, dus kunnen er objectieve maatstaven voor worden vastgesteld. De invloed van alcohol hoeft niet allesbepalend te zijn, dat is zo. Maar is dat een reden om overige weggebruikers aan meer risico bloot te stellen dan noodzakelijk? Ik denk van niet.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Verkeer en alcohol

Bericht door ACT-F » vr 04 dec 2009, 14:11

Palance schreef:Ik stel slechts dat je nooit met drank op moet gaan rijden.
Mooi, dat is dan jouw perceptie, maar spreek voor jezelf en dring niet een ander jouw mening op.
Palance schreef:Inderdaad. Omdat je vindt dat je bij karten meer moet concentreren dan bij 'gewoon' autorijden. En vanwege het competatieve karakter ervan (dus een spelletje).
Ah, heerlijk die interpretatiefouten. Competitie vat jij op als een spelletje, een dolletje. Ik bedoelde dus dat ik bij een competitie veel inspanning moet leveren om mijn tegenstander voor te blijven. Het verkeer is voor mij geen race tegen de klok of tegen een andere automobilist. Ik rij gewoon op een dooie akkertje mijn eigen tempo. Daar is veel minder concentratie voor nodig.
Palance schreef:Geen onderbuikgevoelens, maar feiten. (namelijk de samnehang tussen alcohol en het aantal verkeersslachtoffers)
Je weet dat die 0,5 promille niet zomaar uit de lucht gegrepen is, omdat daaronder geen samenhang te vinden is tussen alcohol en verkeersslachtoffers? Je weet dat die 0,5 promille een gemiddelde is van alle bestuurders waar onderling enorme verschillen zitten tussen de bestuurders die met dezelfde promillage compleet anders reageren op alcohol? Lees alsjeblieft de onderzoeken i.p.v. overheidspropaganda te ventileren.
Palance schreef:Verder heb ik jou niet gehoord over de gevolgen van het drinken en rijden, voor jezelf (boete, OBM, gevangnisstraf), maar met name voor anderen.
Eerste keer was 500 gulden, tweede keer €390 en inname rijbewijs. Bij de laatste keer heb ik onmiddellijk een fax gestuurd naar de OvJ omdat gevaarzetting absoluut niet aangetoond is, maar dat de inname van mijn rijbewijs mij buitenproportioneel veel geld zou kosten en een faillissement zou kunnen betekenen, iets wat niet in verhouding staat met de overtreding. Binnen 3 dagen had ik mijn rijbewijs terug. Voor laten komen bij de rechter en het bedrag laten afdingen naar €250.

De gevolgen voor anderen was dat ze de gedurende 3 dagen mijn chauffeur waren :blauweduim:
Meer bitumen!

ACT-F
verkeersader
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Verkeer en alcohol

Bericht door ACT-F » vr 04 dec 2009, 14:17

Ds79m schreef:Dat gezegd hebbende, wil ik aan de andere kant ook wel weer geloven dat genoeg van de anti-alcoholmensen zelf ook best weleens heeft gereden op een moment met minder reactievermogen. Denk bijvoorbeeld aan de vele vakantiegangers die in 1 ruk van en naar de Spaanse Costa's rijden. Daar zullen er genoeg tussen rijden die onderweg niet al te helder meer zijn en in de praktijk gevaarlijker dan een goede chauffeur die iets gedronken heeft. Maar in tegenstelling tot het drinken van een beperkte hoeveelheid alcohol, is dat juist iets waar nauwelijks een taboe op rust.
En dát is nou het hele discussiepunt. Het is niet relevant of je een banaan, chocolade, koffie, alcohol, drugs of medicijnen gehad hebt. In welke staat verkeer je op het moment dat je rijdt? Die moet voldoen aan bepaalde minimale eisen. Zolang je je daaraan houdt, is de hele discussie welke stoffen er in je lichaam zitten volledig irrelevant.

Het is de alcohol-verkeerdoctrine die er zo ingestampt zit waardoor bepaalde lieden niet meer buiten hun kaders kunnen denken. Een Pavlovreactie is het gevolg.
Meer bitumen!

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: Verkeer en alcohol

Bericht door Schenker » vr 04 dec 2009, 14:25

ACT-F schreef:Lees alsjeblieft de onderzoeken i.p.v. overheidspropaganda te ventileren.
Zou je eens wat documenten of links daar naar toe kunnen posten? Ik heb die onderzoeken nooit gezien, maar als ze er zijn wil ik graag de moeite doen ze eens door te lezen.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Verkeer en alcohol

Bericht door ACT-F » vr 04 dec 2009, 14:28

Schenker schreef:Op slaperigheid kan je pas gepakt worden als je je onveilig gedraagt, niet preventief omdat het (op dit moment) niet meetbaar is.
O jawel hoor, iemand die vermoeid is kan b.v. niet zien of een LED bij een bepaalde frequentie snel knippert of constant brandt. Heeft een vertraagde reactievermogen (met een simpel apparaat te testen) en heeft eveneens meer moeite met hand-oogcoördinatie, ook met een simpel apparaat te testen waar een bewegend voorwerp met de vinger gevolgd moet worden.
Meer bitumen!

ACT-F
verkeersader
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Verkeer en alcohol

Bericht door ACT-F » vr 04 dec 2009, 14:29

Schenker schreef:Zou je eens wat documenten of links daar naar toe kunnen posten? Ik heb die onderzoeken nooit gezien, maar als ze er zijn wil ik graag de moeite doen ze eens door te lezen.
Google eens naar Robert Borkenstein. Je hebt kans dat je o.a. op de site van de SWOV terecht komt waar de Nederlandse wetgeving op gebaseerd is.
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeer en alcohol

Bericht door Vinny » vr 04 dec 2009, 14:31

Kijk: Mijn stelling is - een promillage van 0,3 promille is niet meer of minder gevaarzettend dan 135 km/h rijden. Maar stel nu hé: Je bent 24 jaar. Je hebt net vijf jaar je rijbewijs, maar vanwege het studentenbestaan is autorijden er een beetje bij ingeschoten. Nu heb je net je eerste auto gekocht. Mooi ding. Kan snel rijden. Die avond ga je naar een willekeurige disco. Een beetje pronken. Hoort bij de leeftijd. Je gaat natuurlijk wel een beetje drinken. Maar goed, dat ene biertje, ach dat kan toch geen kwaad?
Om vijf uur 's ochtends, ver voor zonsopkomst ga je weer terug naar huis. En je neemt een paar vrienden mee. Altijd gezellig toch?
De maximumsnelheid: 120 km/h, ach dat is toch voor loosers. 121 km/h is net zo veilig (of onveilig) als 120 km/h, dus een beetje extra gas kan toch wel, toch?
Langzaam komt de mist opzetten. En waarom zou je je snelheid aanpassen. Het is half zes 's ochtends, er is toch geen kip op de weg...

En dan blijkt er ineens een bocht in de weg te zijn, die je op de heenweg ontgaan was... oeps :roll:
http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... lde_fataal
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Verkeer en alcohol

Bericht door ACT-F » vr 04 dec 2009, 14:45

^^

Het ongeluk van de jongeren uit Zeewolde kan ik me zeer goed heugen, want een dag voor het ongeluk heb ik precies dezelfde route gereden. Er waren toen werkzaamheden tussen de knooppunten Buren en Azelo. Ik reed 's avonds vanuit Hengelo richting Almelo. Er was een max. snelheid van 70 km/u ingesteld. Ik liet mijn snelheid zakken, maar voor ik de 70km/u bereikte vond ik het al veel te langzaam. Ik voerde mijn snelheid weer op, en pas bij 110 km/u vond ik het weer aangenaam. En wegwerkers waren er toch niet. Voor knooppunt Azelo hielden de werkzaamheden weer op waar je vervolgens weer 120km/u mocht rijden. Ik reed zelf 130/140, dat vond ik aangenamer. Vervolgens kom je bij Almelo met wederom een bord 70 km/u. Ik kende die bocht maar al te goed, dus ik liet mijn snelheid bij het bord zakken tot 80 à 90 km/u om vervolgens langzaam maar zeker uit te laten vieren tot aan de scherpe bocht naar rechts.

Maar hoe zou iemand reageren die daar onbekend is en nog geen 3km terug ervaren heeft dat 70km/u nogal onzinnig is als er geen wegwerkers zijn? Juist, die blijft lekker doorrijden. Ik wijt dit ongeluk rechtstreeks aan het onrealistische max. snelheidsbeleid. Maar dat is een hele andere discussie dan alcohol, want zelfs als je nuchter en klaarwakker was, had je dit ongeluk niet kunnen voorkomen.
Meer bitumen!

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: Verkeer en alcohol

Bericht door Euregio » vr 04 dec 2009, 16:01

--
Laatst gewijzigd door Euregio op wo 10 nov 2010, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie