Verkeer en alcohol

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

captain007
Forumbeheerder

Re: Verkeer en alcohol

Bericht door captain007 » ma 29 aug 2011, 19:22

SnarfFlevoland schreef:
captain007 schreef:Wat mij betreft mag er vandaag nog een 0,0 promile regel komen.
Dat is dan leuk voor de mensen die vanuit hunzelf alcohol aanmaken. Daarom is die 0,2 promille er ook als maximum voor jongeren en geen 0,0 promille.
Het gaat natuurlijk om de communicatie naar buiten. Natuurlijk is 0,0 promille niet handhaafbaar (wat nu als je toevallig een bonbon hebt gegeten met een likeurtje erin), maar door het zo te communiceren is alle schijn van het eventueel nog een glas mogen drinken weg. Hoe vaak hoor je wel niet, ach één a twee glazen mag nog. Sterker nog het is zelfs een vraag in het theorie examen voor het rijbewijs. Door de grens gewoon naar de nullijn te trekken ben je daar vanaf en dan zorg je nog voor een wettelijke correctie (net zoals bij snelheid bijvoorbeeld), waardoor je het probleem met de absolute nulgrens oplost.

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 aug 2011, 20:19

Wimpie24 schreef:Dat treft, 2 weken terug heb ik nog een boete van 127 euro moeten omdat ik net 0,02 promille teveel had bij een toevallige controle :p
Dat vind ik dan nog heel schappelijk. Want is het niet zo dat de norm in België 0,5 promille is? Dan heb je echt duidelijk te veel gedronken. En eigenlijk is één glas bier/wijn/andere drank al te veel - ik merk het effect in ieder geval wel. Sinds ik mijn rijbewijs heb drink ik daarom ook vrijwel alleen maar alcoholvrij bier.

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » ma 29 aug 2011, 20:43

@ Coen Tunnel,

Wist je trouwens dat er vroeger in de Tour de France, stevig wijn werd gedronken, en dat dit zelfs eens het leven van een van de renners heeft gekost, die had het verkeerde gedronken, geloof ik
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » ma 29 aug 2011, 20:49

^^ In de laatste étape drinkt de groep van de gele trui toch een glaasje?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 29 aug 2011, 20:57

De resultaten op zich verbazen me niet echt wat Belgie betreft, men riskeert het nog vaak om met een slok op achter het stuur te kruipen, hoewel het al minder erg is dan vroeger. Wat mij iets meer verbaasde was dat ook Nederland nog vrij hoog scoort (29,6 procent) bij ongevallen en alcohol, dat had ik lager verwacht.

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » ma 29 aug 2011, 21:14

keokiracer schreef:^^ In de laatste étape drinkt de groep van de gele trui toch een glaasje?
Kleine correctie: Étappe. :mrgreen:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.

N ° de membre 40

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » ma 29 aug 2011, 21:21

Echt niet, ik ben van de buitenlandse spelling (als het mij uitkomt :p)
http://en.wikipedia.org/wiki/L%27%C3%89tape_du_Tour
:PP:
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » ma 29 aug 2011, 21:29

^^ Jaja, voor al die keren dat jij mij op mijn spellingsfauten wees, gun jij mij niet eens één correctie? :( :D

N ° de membre 40

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » ma 29 aug 2011, 21:31

Nee :PP:

Ook hier gaan we :offtopic:

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » ma 29 aug 2011, 21:31

Wimpie24 schreef:Dat treft, 2 weken terug heb ik nog een boete van 127 euro moeten omdat ik net 0,02 promille teveel had bij een toevallige controle :p
Hoe zit het met het strafblad in Belgenland?
In Nederland is het een misdrijf en blijft 20 jaar op je strafblad staan.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 29 aug 2011, 21:35

^^ In Belgie bij de zwaardere gevallen geloof ik.
Is dat dan ook het geval in Nederland bij een lichte overschrijding, dus zoals in dit voorbeeld 0,52 promille? Als dit het geval is, dan vind ik dat wel heel erg zwaar als er voor de rest geen ongeval gebeurt is...

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » ma 29 aug 2011, 21:38

daviedoff schreef: Is dat dan ook het geval in Nederland bij een lichte overschrijding, dus zoals in dit voorbeeld 0,52 promille? Als dit het geval is, dan vind ik dat wel heel erg zwaar als er voor de rest geen ongeval gebeurt is...
Je hebt al een marge van 0,5 promille, dan vind ik het ook meer dan terecht dat het als misdrijf wordt genoteerd. Dan heb je dus gewoon gedronken en dan heb je al een - naar mijn mening te grote - marge gehad.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 29 aug 2011, 22:35

geelhoed schreef:
Hoe zit het met het strafblad in Belgenland?
In Nederland is het een misdrijf en blijft 20 jaar op je strafblad staan.
Overtredingen in het verkeer komen normaal gezien nooit op je strafblad. Tenzij er tenminste onvrijwillige doodslag in het spel is.
Coen Tunnel schreef:
Dat vind ik dan nog heel schappelijk. Want is het niet zo dat de norm in België 0,5 promille is? Dan heb je echt duidelijk te veel gedronken. En eigenlijk is één glas bier/wijn/andere drank al te veel - ik merk het effect in ieder geval wel. Sinds ik mijn rijbewijs heb drink ik daarom ook vrijwel alleen maar alcoholvrij bier.
Vanaf een meting van 0,22 promille tot 0,35 promille bij het blazen kan je een boete van maximaal 500 euro krijgen. Bij meer dan 0,35 promille kan die geldboete tot 2000 euro oplopen. Bij die laatste vervalt ook het recht tot sturen voor tenminste 5 uren. Ik zelf zit al ruim boven die 0,35 promille voordat ik ook maar iets van effect merk.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » ma 29 aug 2011, 22:41

Wimpie24 schreef: Overtredingen in het verkeer komen normaal gezien nooit op je strafblad.
Wat ik zojuist nagezocht heb: alcohol van 0,5 tot 0,8 promille is nog een overtreding en daarboven een misdrijf.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 29 aug 2011, 22:44

@Wimpie: Dat zijn geen promilles die je nu opnoemt, dat is een andere eenheid, maar vraag me nu niet de precieze naam...
Enja op zich is dat wel een feit, de ene persoon is de andere niet... Ik ken er die na 4 glazen al half bezopen zijn en anderen waaraan je nog niets "abnormaals" ziet als ze 10 potten bier ophebben. Dus eigenlijk zegt het alcoholpercentage ook niet alles...

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » ma 29 aug 2011, 22:55

daviedoff schreef:@Wimpie: Dat zijn geen promilles die je nu opnoemt, dat is een andere eenheid, maar vraag me nu niet de precieze naam...
"
In nederland zijn we gewend aan 220 µg/l (0,5 promille)(microgram per liter, of voor eenstreper "uggels") en 88 µg/l (0,2 promille) voor beginnend bestuurders
En de 350 µg/l (0,8 promille) is ook in NL een grens: Die van een EMA vioor beginnend bestuurders.
Maar alle alcohol inbreuken zijn misdrijven.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 29 aug 2011, 23:33

De correcte waarden;
"alcoholconcentratie van ten minste 0,5 gram en minder dan 0,8 gram per liter bloed"
De waarden die ik gaf zijn ook correct maar de eenheid was verkeerd
"ten minste 0, 22 milligram en minder dan 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht "
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » di 30 aug 2011, 9:03

^^Het gaat niet om de cijfers, maar om het princiepe: geen alcohol in het verkeer, ook niet "één pilsje"
Met het verschuilen achter de cijfertjes, maak je het alleen maar erger.
Alcohol en verkeer zijn 2 zaken die niet bij elkaar horen, de combinatie is alleen maar als misdrijf te duiden, en zodra je naar buiten toe iets dergelijks bagataliseert, raak je binnen de kortste keren in iedere samenleving afgebrand.
Voorbeelden te over, denk maar eens aan de eens beroemde Marco Bakker, dat hij met alcohol op een ongeluk veroorzaakte, was al ernstig genoeg, maar hij verdedigde zich met dat zijn cruisecontrole was blijven hangen.
Een verontschuldiging is beter op z'n plaats dan gegoochel met cijfers, en duiden op anderen die in hun lichaam alcohol aanmaken.
Laatst gewijzigd door Naturist op di 30 aug 2011, 12:40, 2 keer totaal gewijzigd.

N ° de membre 40

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 30 aug 2011, 10:04

Uit het oogpunt van handhaving heb je niet zo heel veel aan dat principe. Als persoonlijk principe lovenswaardig, maar ook de ochtend na een feestje kun je nog de effecten van 1 bier in je bloed hebben/meten. Dat vergeten dan velen weer.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » di 30 aug 2011, 12:38

^^ Als ik goed reken kreeg wimpie24 het verbaal niet voor het drinken van één pilsje. En natuurlijk hoeft hij van mij -in principe- die pilsjes of andere alcoholische versnaperingen niet te laten staan, zolang hij daarna maar zijn auto voldoende tijd principieel laat staan, en niet tussentijds het ène principe voor het andere pricipe inruild. Een dergelijke ruilhandel leidt principieel tot het verwateren van man's principe's, en dat zijn zaken waar men principieel tegen zou moeten zijn, of niet soms? :PP:
Laatst gewijzigd door Naturist op di 30 aug 2011, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.

N ° de membre 40

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » di 30 aug 2011, 14:03

In principe ben ik niet principieel tegen principes, maar uit principe wil ik nog wel eens een uitzondering maken voor echte principiele principes die tegen mijn principe in gaan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

simon
autoweg

Bericht door simon » di 30 aug 2011, 16:47

captain007 schreef:Hoe vaak hoor je wel niet, ach één a twee glazen mag nog. Sterker nog het is zelfs een vraag in het theorie examen voor het rijbewijs. Door de grens gewoon naar de nullijn te trekken ben je daar vanaf en dan zorg je nog voor een wettelijke correctie (net zoals bij snelheid bijvoorbeeld), waardoor je het probleem met de absolute nulgrens oplost.
Nee hoor, daar los je niets mee op. Niet drinken kun je namelijk heel ruim nemen. Sommige mensen hanteren "acht uur niet drinken" als grens. Ben je dan alcoholvrij? Waarschijnlijk heeft iemand die tien biertjes achterover slaat en daarna acht uur gaat slapen meer alcohol in zijn bloed dan iemand die één biertje drinkt en een uur later in de auto stapt.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » di 30 aug 2011, 19:40

^^ Zo is er wel eens een vrachtwagenchauffeur tijdens de ochtenduren aangehouden die, zonder dat dit de bedoeling was, nog met teveel alcohol in zijn bloed achter het stuur zat. Die chauffeur had de avond ervoor een feestje gehad maar was vergeten dat, ook al heb je x uur geslapen en is het al een andere dag, het lichaam meer tijd nodig had om de alcohol weer af te breken.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 30 aug 2011, 22:32

^^ Ik weet zeker dat ik vroeger toen ik net mijn rijbewijs had, ik vrijwel iedere week zondagochtend dronken achter het stuur heb gezeten. En ik heb dat (toentertijd) nooit geweten... :wall:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 30 aug 2011, 22:47

^^ Ook bij mij was dit misschien wel mogelijk toen ik een jaar of 20 was, en inderdaad je beseft het eigenlijk niet...
En je zou er sowiso nog van opkijken waar en wanneer bepaalde bestuurders onder invloed zijn... Je zou eens een controle-actie moeten houden op de snelwegparkings de maandagmorgen vroeg of zelfs de zondagavond, er zouden veel van die Oost-Europese truckers prijs hebben denk ik nadat ze een weekend goed aan de drank (vooral vodka) hebben gezeten, ik heb dat genoeg gezien op de parking van Jabbeke langs de E40...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 01 nov 2011, 10:03

Kijk, zo hoort het. :top:
nu.nl schreef:DEN HAAG - Mensen die een nacht in de politiecel moeten doorbrengen om hun roes uit te slapen, moeten zelf opdraaien voor de kosten. Dronkaards hoeven niet hun roes uit te slapen op kosten van de staat.
Dat brengt de VVD dinsdag naar voren bij de behandeling van de begroting van het ministerie van Veiligheid en Justitie. ,
"De Nederlandse politie runt nu eenmaal geen hotel'', vindt VVD-Kamerlid Jeanine Hennis. De zuiplappen kosten geld en vormen een risico voor de agenten die hen insluiten.
Het ging over zuiplappen op straat, maar hoort m.i. ook te gelden voor elke alcoholmobilist die wordt aangehouden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 01 nov 2011, 10:12

Eigenlijk heb ik nooit het nut ingezien om dronken mensen, die echter voor de rest niets kwaads in de zin hebben, toch op te sluiten. Indien ze natuurlijk agressief worden en/of gevaarlijk gedrag vertonen is het een ander verhaal natuurlijk. Nu gebeurt dat niet meer, maar in mijn "wilde jaren" een jaar of 10 geleden liep ik ook wel eens over straat hoor met veel te veel op, maar het zat nooit in mij om agressief te worden ofzo, nooit een vlieg kwaad gedaan...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 01 nov 2011, 11:09

Dronken mensen zijn echter wel vaak vervelend en gevaar voor zichzelf, maar vooral de omgeving. Je weet immers vaak niet meer precies wat je doet (iets dat, als er wat gebeurt, vaak als smoes wordt gebruikt). Overigens gaat het niet zozeer om aangeschoten mensen, maar eerder om zuiplappen die écht ver weg zijn waar bescherming op zijn plaats is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 01 nov 2011, 11:15

Worden dronken mensen dan ook niet gewoon thuis afgezet indien bijvoorbeeld in een kleine plaats de agenten betreffende persoon kent?

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 01 nov 2011, 11:26

Palance schreef: Het ging over zuiplappen op straat, maar hoort m.i. ook te gelden voor elke alcoholmobilist die wordt aangehouden.
Die worden in de regel niet direct een nacht opgesloten, zo ze al een politiebureau van binnen zien (niet nodig bij mobiele post).

Iedereen die wegens ernstige overlast een nachtje moet afkoelen zou een rekening mogen krijgen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...