Verkeersborden in Nederland

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Robonus » ma 07 okt 2019, 13:29

Goed punt, meestal pak ik die van https://www.verkeersbordenoverzicht.nl/
De vraag blijft echter staan ;)

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door RikB » ma 07 okt 2019, 13:49

Durashift schreef: zo 06 okt 2019, 21:52 Wat betreft je vraag over aan welke kant van de weg lopen indien er geen voetpad is: gewoon, gezond boeren verstand.
Daarnaast is het mij zo door mijn vader geleerd. ;)
Het is toch ook logisch? Als zwakke verkeersdeelnemer heb je dan tenminste (minder) het risico op verkeer dat in je rug komt aansnellen.. als is dat betreffende weggetje wel zodanig smal dat het niet veel uitmaakt, dat ben ik dan wel met je eens.
Je hebt dan wel meer zicht, maar zet het verkeer ook stil.
Meermalen meegemaakt dat er voetgangers elkaar tegenkwamen op een fietspad, beide liepen links. De rechts rijdende fietsers komen dus oog in oog te staan met een voetganger, en inhalen gaat niet...

Ook een keer iemand met een paard aan de hand links lopend tegen gekomen. Je mag dan dus echt stil gaan staan wachten totdat het overige verkeer van de andere kant weg is en je links er voorbij kan.

Loop er iemand rechts? dan rem je af to loopsnelheid, maar hoef je niet allebei te stoppen.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door paolie » ma 07 okt 2019, 13:53

^^ kwestie van beter anticiperen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 okt 2019, 14:01

RikB schreef: ma 07 okt 2019, 13:49Ook een keer iemand met een paard aan de hand links lopend tegen gekomen. Je mag dan dus echt stil gaan staan wachten totdat het overige verkeer van de andere kant weg is en je links er voorbij kan.
Een geleider van rij- of trekdieren (dus ook iemand met een paar aan de hand) is geen voetganger maar een bestuurder en dient dus per definitie rechts te houden (in tegenstelling tot een voetganger). Die persoon met zijn paard aan de hand was daar dus in overtreding (RVV 1990, artikel 3).

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Kaaiman » ma 07 okt 2019, 14:26

Robonus schreef: ma 07 okt 2019, 13:29 Goed punt, meestal pak ik die van https://www.verkeersbordenoverzicht.nl/
De vraag blijft echter staan ;)
De vraag geldt ook voor o.a.:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5802
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Schelpenpaadje » do 10 okt 2019, 11:40

Deze twee :G7: lijken bedoeld voor de paden die over de kade lopen:
https://goo.gl/maps/sSESiH3gV64Ab5Dd6

Formeel maken ze door hun oriëntatie t.o.v. de rijbaan de tussenliggende steeg inclusief de achterliggende parkeerplaats en woningen onbereikbaar voor auto's, fietsers enz.

Gevalletje vorm over functie? Of is er een regel waardoor ze toch (alleen) voor de zijpaden gelden?

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door paolie » do 10 okt 2019, 12:45

^^ Met een wit onderbordje met pijl naar links danwel rechts zou je het formeel correct regelen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Vinny » do 10 okt 2019, 20:20

Doe dan gewoon een stoeprand. Dit is verwarrend :nothanks:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Palance » wo 23 okt 2019, 18:37

Beijerlandselaan, Rotterdam. Er is niet alleen een stukje debilisering door de toegevoegde tekst, maar het bord staat nu ook nog eens aan het einde van de straat en niet aan het begin. Moeten vrachtwagens nu achteruit rijden? :roll:

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Palance » zo 27 okt 2019, 10:49

Binnenrotte, Rotterdam. Mag ik hier nu wel rijden met een personenwagen met, zeg, 4 aanhangers?
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » zo 27 okt 2019, 10:59

^^ Of het hier verstandig is betwijfel ik, en of je sowieso met vier aanhangers mag rijden waag ik ook te betwijfelen. ;) Bord C17 betekent:
Gesloten voor voertuigen en samenstellen van voertuigen die, met inbegrip van de lading, langer zijn dan op het bord is aangegeven

Maar door het onderbord is de werking van het bord beperkt tot uitsluitend vrachtwagens, en geldt het niet voor bv. een personenauto met een (lange) caravan, terwijl zo'n combinatie toch al gauw langer is dan 12 meter. Robert ten Brink mag hier dus gewoon inrijden met z'n All You Need Is Love-caravan achter de auto. ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Palance » zo 27 okt 2019, 11:33

Die heeft er al eens gestaan :mrgreen:
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Vinny » wo 30 okt 2019, 20:59

Subtiele manier van legalisering. Als het had gestaan: "Uitgezonderd productieteam Robert ten Brink" had geen buitenlander het begrepen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie » wo 30 okt 2019, 22:38

^^ Dat is nou het hele idee achter onderborden: als je ze niet begrijpt, houd je je gewoon aan het verkeersbord, dan gaat het bijna altijd goed want dan zit je aan de goede kant van de streep.

Behalve bij een parkeerbord (E4) met daaronder 'parkeren verboden van... tot...'
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

H_BD
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: za 28 apr 2018, 13:32

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door H_BD » ma 04 nov 2019, 9:36


Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Seat Ibiza » ma 04 nov 2019, 10:47

H_BD schreef: ma 04 nov 2019, 9:36Hier klopt iets niet.
Bedoel je het eigen brouwsel verkeersbord? Dat kan van voor de tijd zijn dat dit landelijk was vastgelegd.
Wikipedia schreef:In Nederland hebben fietsstraten geen juridische status, het zijn feitelijk fietspaden waarop alle overige categorieën weggebruikers zijn toegestaan. De normale regels van de Wegenverkeerswet gelden hier. Fietsers houden zoveel mogelijk rechts en rijden met maximaal twee personen naast elkaar als zij anderen niet hinderen. Elke fietsstraat kan zijn eigen beperkingen krijgen door extra bebording zoals een maximumsnelheid (bord A01-30) of inhaalverbod voor motorvoertuigen (bord F01). Het verkeersbord "Fietsstraat auto te gast" is in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens als informatiebord (bord F1002) opgenomen. Hiervoor hebben wegbeheerders vaak zelf verkeersborden bedacht; dit kwam de eenduidigheid en begrijpelijkheid bij de weggebruikers echter niet ten goede (te zien op de foto uit Delft).

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Rein » ma 04 nov 2019, 11:43

Ik zie hier onder meer een bord :G11: en ook al zit deze in een wit vlak, volgens mij betekent dit strikt genomen dat dit een fietspad is en geen fietsstraat. Bromfietsers en (ander) gemotoriseerd verkeer mag daar dus formeel gezien niet rijden. En dat lijkt ook weer niet de bedoeling.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Sibren » ma 04 nov 2019, 12:05

H_BD schreef: ma 04 nov 2019, 9:36 https://goo.gl/maps/vKSxe9XVd9JHGxdv6

Hier klopt iets niet.
Als je de camera omdraait, zie je ook een bijzondere variatie op een :E3: -zone en een heel schattige mini- :B6: :)
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door JB81 » ma 04 nov 2019, 14:48

^^
Zo heel bijzonder is die niet toch? Is een verbod op grond van de APV in plaats van het RVV. Dergelijke borden zie je ook vaak bij komgrenzen om het parkeren van vrachtauto's binnen de kom aan banden te leggen.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Sibren » ma 04 nov 2019, 15:05

^^ Die voor vrachtwagens ken ik inderdaad, maar voor fietsen heb ik het nog nooit met een P in een rode cirkel gezien. Misschien ben ik teveel de Groningse versie gewend (die trouwens ook niet uitblinkt in duidelijkheid).
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door paolie » ma 04 nov 2019, 15:11


Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Sibren » ma 04 nov 2019, 15:15

^^ Die lijkt me inderdaad het duidelijkst :top:
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Rein » ma 04 nov 2019, 15:25

JB81 schreef: ma 04 nov 2019, 14:48 ^^
Zo heel bijzonder is die niet toch? Is een verbod op grond van de APV in plaats van het RVV. Dergelijke borden zie je ook vaak bij komgrenzen om het parkeren van vrachtauto's binnen de kom aan banden te leggen.
Ik vraag me af in hoeverre een gemeente eigen verkeersborden mag bedenken. Onder het mom van APV hebben ze enerzijds wel bevoegdheden om bepaalde regels te stellen binnen hun gemeente, maar of dat ook tot uiting mag worden gebracht in zelf bedachte verkeersborden vraag ik me toch wel af.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Wouter N14 » ma 04 nov 2019, 17:23

Het vrachtwagenparkeerverbodsbord omvat een aantal verkeersregels die niet met één bord zijn aan te duiden vanuit het RVV. Dus dan kan het niet anders dan via de apv.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

H_BD
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: za 28 apr 2018, 13:32

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door H_BD » ma 04 nov 2019, 17:33

Rein schreef: ma 04 nov 2019, 11:43 Ik zie hier onder meer een bord :G11: en ook al zit deze in een wit vlak, volgens mij betekent dit strikt genomen dat dit een fietspad is en geen fietsstraat. Bromfietsers en (ander) gemotoriseerd verkeer mag daar dus formeel gezien niet rijden. En dat lijkt ook weer niet de bedoeling.
Die bedoelde ik ja, en precies wat jij zegt. Dit is gewoon een fietspad lijkt me.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie » ma 04 nov 2019, 18:35

Wel fijn dat de bromfietsen (die er niet mogen komen) zijn uitgezonderd van het eenrichtingsverkeer. Ze boffen maar.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door EtienneM » di 05 nov 2019, 11:21

H_BD schreef: ma 04 nov 2019, 9:36 https://goo.gl/maps/vKSxe9XVd9JHGxdv6

Hier klopt iets niet.
De verkeersbordencombinatie die ze normaal in Breda voor een fietsstraat gebruiken, heeft ook een onderbord waarbij ze bepaalde categorieën toestaan. Zie ook onderstaande foto waarbij meerdere dingen zijn misgegaan wat betreft de volgorde (enkele honderden meters verderop van jouw SV-link)

Afbeelding
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Via » di 05 nov 2019, 18:50

CROW raadt dit bord sowieso af en gebiedt de L51.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Snelwegfreak » di 05 nov 2019, 19:18

Deze, bedoel je? ;) :L51b:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Vinny » do 07 nov 2019, 21:43

https://ibb.co/M7FMvcY
Ik kwam in een andere draad deze foto tegen en ik wil hierbij mijn bedenkingen uiten tegen deze combinatie. Iedereen *zou moeten weten* dat na het passeren van dit bord, de maximumsnelheid 50 is, maar ik vrees dat bij vluchtige passage de gemiddelde weggebruiker denkt: "hé de zone 60 is afgelopen dus ik mag weer 80", in plaats van dat hij of zij zich realiseert dat hij zojuist een bebouwde kom is binnengereden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie