Verkeersborden in Nederland

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 04 mar 2006, 20:54

Jeroen schreef:Ik kwam dit bord laatst nog tegen. Op zich niet zo'n vreemd bord (afgezien dat het van het nog van het oude RVV is), maar dat onderbord is wel raar. Er leek ook niets afgeplakt te zijn.

Afbeelding
:neenee: Het lijkt erop alsof de wegbeheerder wil zeggen dat de weg gesloten is voor motorfietsen (huidig bord C11 RVV). Dat bord was zeker niet op voorraad of zo... :roll:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 05 mar 2006, 10:57

Het lijkt erop dat e gewoon letters vanaf gepulkt zijn door iemand. De tekst staat ook niet gecentreerd op het bordje. ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 05 mar 2006, 11:33

ReisThijs schreef:Ik heb hier nog twee verkeersborden die hoogstwaarschijnlijk niet in het RVV zijn opgenomen.

Op een brug on Rotterdam:
Afbeelding
Ik was van plan het een dezer dagen te fotograferen, maar je was me voor :) Het hangt bij een brug in Rotterdam op de Kop van Zuid, in de Stieltjesstraat, vlakbij het Wilhelminaplein. (het "Poortgebouw")
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door ReisThijs » ma 06 mar 2006, 20:22

Op de Hoge brug (de voetgangersbrug naar ceramique) staat een opmerkelijk verbod:
Afbeelding

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » ma 06 mar 2006, 20:29

Jawel, een bekend bord :D
Bord is geplaatst n.a.v. de vele "booglopers". Ik ken er ook een paar... (nee ik zelf niet). Maar dit bord geeft eigenlijk aan dat je er wel zou mogen fietsen of zo?! :roll:

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » ma 06 mar 2006, 20:30

ReisThijs schreef:Op de Hoge brug (de voetgangersbrug naar ceramique) staat een opmerkelijk verbod:
Afbeelding
ze verwachtte superman misschien :lol:

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » ma 06 mar 2006, 21:37

Mikhail schreef:
ReisThijs schreef:Op de Hoge brug (de voetgangersbrug naar ceramique) staat een opmerkelijk verbod:
Afbeelding
ze verwachtte superman misschien :lol:
Zal ik hem effe bellen. ;) Ik vind het een goed bordje wat bij die brug staat maar hou wilden ze dat gaan controleren?
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door ReisThijs » ma 06 mar 2006, 23:53

Wat me ook opviel in Maastricht, er hangen onder de eenrichtingsverkeer-borden geen 'uitgezonderd (brom)fietsers. In plaats daarvan wordt vermeld voor wie het bord wél geldt:
Afbeelding

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » di 07 mar 2006, 0:19

ReisThijs schreef:Wat me ook opviel in Maastricht, er hangen onder de eenrichtingsverkeer-borden geen 'uitgezonderd (brom)fietsers. In plaats daarvan wordt vermeld voor wie het bord wél geldt:
Afbeelding
alles behalve fietsers en auto's mag hier niet in, dat is raar je zou denken alles behalve fietsers mag in deze enkelrichting straat tegen het verkeer in rijden :?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 07 mar 2006, 8:28

Dit is volgens mij tegen de regels.
Het bord moet zodanig zijn dat het voor iedereen geldt, waarbij een uitzondering kan worden gemaakt op het onderbord.
Zo is een bord voor mensen die de taal niet machtig zijn altijd in negatieve zin interpreteerbaar, wat "veiliger" zou zijn.
Vraag mij niet of het daadwerkelijk veiliger is (daar heb ik ook mijn twijfels bij), maar zo heb ik het ooit uitgelegd gekregen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » di 07 mar 2006, 9:36

Seat Ibiza schreef:Jawel, een bekend bord :D
Bord is geplaatst n.a.v. de vele "booglopers". Ik ken er ook een paar... (nee ik zelf niet). Maar dit bord geeft eigenlijk aan dat je er wel zou mogen fietsen of zo?! :roll:
Het is natuurlijk niet te doen om alles wat onmogelijk is ook te gaan verbieden (op borden)...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 07 mar 2006, 9:38

Bij sneeuw kun je er vanaf skieën :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » di 07 mar 2006, 16:04

ReisThijs schreef:Wat me ook opviel in Maastricht, er hangen onder de eenrichtingsverkeer-borden geen 'uitgezonderd (brom)fietsers. In plaats daarvan wordt vermeld voor wie het bord wél geldt:
Dat soort onderborden waarop vermeld wordt voor wie het verbod wél geldt zijn (helaas) niet zeldzaam. Ik heb ze op verschillende plekken al gezien, o.a. in Breda. Niet echt het toppunt van duidelijkheid, nee.

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » di 07 mar 2006, 18:24

In Rotterdam schijnt deze bord/onderbord-combinatie ook voor te komen.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » di 07 mar 2006, 19:10

Kijk ook even in ander topic :idea:

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door ReisThijs » vr 07 apr 2006, 22:47

Vreemde situatie in Delft: mag je hier nu wel of niet fietsen?
Afbeelding

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » vr 07 apr 2006, 23:17

ReisThijs schreef:Vreemde situatie in Delft: mag je hier nu wel of niet fietsen?
http://i2.tinypic.com/t7k20z.jpg
Weeral zo'n domme fout he? Als je het bord echt moet naleven zijn de voetgangers in fout, want je moet in één richting wandelen - wat zowiezo dom zou zijn - en fietsers zijn dus verboden? Is dit een wandelzone of ook een autozone? Dan kan het gewoon zijn dat auto's hier maar in één richting mogen rijden, lijkt me logischer!

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » za 08 apr 2006, 0:58

Ik zie het probleem niet echt... :roll:

Uitzonderingsborden gelden enkel (enfin, in België toch) voor het bord waar ze onder hangen.

Om het hele gedoe te verklaren:
Het onderste bord zegt dat dit het begin is van een voetgangerszone. In zo'n zone mogen enkel voertuigen rijden die daarvoor toestemming hebben en zij moeten voetgangers voorrang verlenen, zelfs als die op de rijbaan lopen. Fietsers mogen er gerust fietsen, maar mogen voetgangers niet hinderen, m.a.w. als er teveel voetgangers zijn, dan moeten ze afstappen. Het bovenste bord wil hier dus zeggen dat in deze straat eenrichtingsverkeer is voor de voertuigen die hier mogen rijden, behalve voor fietsers, die hier in twee richtingen mogen rijden.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » za 08 apr 2006, 9:06

Het enige bord dat hier mist zijn de tijden waarop deze weg een voetgangerszone of eenrichtingsweg is.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » za 08 apr 2006, 9:41

Aan de fietsen op de achtergrond te zien mag je hier wel fietsen ;) (maar dat zegt in feite natuurlijk niks, (hier in Helmond een fiets verbod op de Markt maar er staan wel enkele tientallen fietsen en er wordt overal rondgefietst.. :roll: ))
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » za 08 apr 2006, 15:43

boe! schreef:Het enige bord dat hier mist zijn de tijden waarop deze weg een voetgangerszone of eenrichtingsweg is.
Een dergelijk bord hoeft niet, want ook in die voetgangerszone mogen voertuigen rijden, maar enkel met toestemming (zie mijn vorige post). Voor die voertuigen geldt dan eenrichtingsverkeer, uitgezonderd fietsers.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » za 08 apr 2006, 15:53

R4 schreef:
boe! schreef:Het enige bord dat hier mist zijn de tijden waarop deze weg een voetgangerszone of eenrichtingsweg is.
Een dergelijk bord hoeft niet, want ook in die voetgangerszone mogen voertuigen rijden, maar enkel met toestemming (zie mijn vorige post). Voor die voertuigen geldt dan eenrichtingsverkeer, uitgezonderd fietsers.
In België misschien, maar in Nederland is fietsen in een voetgangerszone verboden. Daar kun je een bekeuring voor krijgen.

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door ReisThijs » za 08 apr 2006, 17:01

boe! schreef:Het enige bord dat hier mist zijn de tijden waarop deze weg een voetgangerszone of eenrichtingsweg is.
Een bord als deze in Utrecht dus:
Afbeelding
Probeer hier maar eens te fietsen in de aangrenzende straten net buiten het voetgangersgebied, op zaterdagmiddag. Geen doorkomen aan met al die voetgangers op straat. Het winkelend publiek snapt helemaal niks van deze borden, de meeste mensen zien iedere winkelstraat als voetgangerszone.
Laatst gewijzigd door ReisThijs op za 08 apr 2006, 17:04, 2 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » za 08 apr 2006, 17:03

Zoiets ja.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » za 08 apr 2006, 17:13

ReisThijs schreef:Een bord als deze in Utrecht dus:
http://i2.tinypic.com/t8so7t.jpg
Probeer hier maar eens te fietsen in de aangrenzende straten net buiten het voetgangersgebied, op zaterdagmiddag. Geen doorkomen aan met al die voetgangers op straat. Het winkelend publiek snapt helemaal niks van deze borden, de meeste mensen zien iedere winkelstraat als voetgangerszone.
Zaterdagmiddag (dus tussen 12.00 uur en 18.00 uur) mag je hier ook helemaal NIET fietsen.
Dus wie snapt het bord nou niet? :shock:

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door ReisThijs » za 08 apr 2006, 17:17

Seat Ibiza schreef:Zaterdagmiddag (dus tussen 12.00 uur en 18.00 uur) mag je hier ook helemaal NIET fietsen.
Dus wie snapt het bord nou niet? :shock:
Ik bedoel dan ook de straten waar je wel mag fietsen (dus de straat waar je fietst voor je dit bord tegenkomt), maar die als voetgangersgebied worden gebruikt. Nog hinderlijker dan die in de weg lopende voetgangers zijn misschien nog wel de mensen die voor je fietsen en hun bel niet gebruiken!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 08 apr 2006, 21:46

Mikhail schreef:Als je het bord echt moet naleven zijn de voetgangers in fout, want je moet in één richting wandelen
Borden eenrichtingsverkeer gelden alleen voor bestuurders, en dus niet voor voetgangers.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 09 apr 2006, 11:49

Ik heb ooit in Maastricht een waarschuwing gekregen voor het fietsen in het voetgangersgebied. Ik kon gelukkig de agent wijsmaken dat ik natuurlijk niet dit soort onderborden ga bestuderen. Sterker nog, mij was dat hele bord niet eens opgevallen. Gelukkig kon ik met mijn 'Westerse' accent er mee wegkomen (Ja ik woon natuurlijk meer dan 200 km van de plaats van overtreding). Tenslotte was ik nog nooit eerder op de fiets in Maastricht geweest...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 12 mei 2007, 14:39

Een aantal verkeersborden die nog aan het RVV zouden kunnen worden toegevoegd, of anders als APV-bord kunnen worden gebruikt:

Afbeelding

Betekenissen lijken me duidelijk, het bord met de vrachtwagen is overigens voor waterwingebieden, om vrachtwagens met grondwaterverontreinigende stoffen te weren. ;)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » za 12 mei 2007, 17:25

Ik zie het nut van 'gesloten voor bussen' niet zo. Het nut van een bord 'busbaan' dan weer wel (autowegbord, maar dan met bus). :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie