Verkeersborden in Nederland

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » zo 27 mei 2007, 16:14

In Schoonebeek hangt aan de ene kant van de Margrietlaan een bord C6 en aan de andere kant C12. Een bord G12a was duidelijker en vooral consequenter geweest. :roll:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door ReisThijs » ma 28 mei 2007, 13:06

Matthijs schreef:Je bedoelt dat ze in A'dam ipv 'verboden in te rijden, uitgez. fietsers' simpelweg 'verboden voor auto's' gebruiken?

Daar heb ik dus echt een hekel aan, en m.i. is het ook erg fout.
Dat zie je in Rotterdam ook veel. Inderdaad erg verwarrend, waarom men dat niet gewoon op de landelijk gebruikelijke manier aangeeft, snap ik ook niet.

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Bericht door Wally » ma 28 mei 2007, 14:32

ReisThijs schreef:
Matthijs schreef:Je bedoelt dat ze in A'dam ipv 'verboden in te rijden, uitgez. fietsers' simpelweg 'verboden voor auto's' gebruiken?

Daar heb ik dus echt een hekel aan, en m.i. is het ook erg fout.
Dat zie je in Rotterdam ook veel. Inderdaad erg verwarrend, waarom men dat niet gewoon op de landelijk gebruikelijke manier aangeeft, snap ik ook niet.
Ik heb een vergelijkbare situatie eens voorgelegd aan een wegbeheerder van een deelgemeente in Rotterdam. Betrof een eenrichtingweg waarin bord C12 werd gebruikt ipv C02 met onderbord.
De reden die hij opgaf was dat op deze manier paard en wagen niet onnodig werden gehinderd (!) (had te maken met venters die vroeger met paard en wagen langs huis kwamen). Bovendien bespaar je een onderbord uit.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » ma 28 mei 2007, 17:17

Dat zijn echt hele kwalijke argumenten die aangedragen worden! Uit bord C12 blijkt namelijk niet dat er sprake is van éénrichtingsverkeer, dus als jij daar als fietser inrijdt mag je verwachten dat jou ook geen gemotoriseerd verkeer tegemoet komt. :neenee:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Bericht door Wally » ma 28 mei 2007, 19:53

Wouter N14 schreef:Dat zijn echt hele kwalijke argumenten die aangedragen worden! Uit bord C12 blijkt namelijk niet dat er sprake is van éénrichtingsverkeer, dus als jij daar als fietser inrijdt mag je verwachten dat jou ook geen gemotoriseerd verkeer tegemoet komt. :neenee:
Inderdaad zeer kwalijk, ik ben bang dat deze 'oplossing' voorlopig gehandhaafd blijft. Totdat er een fietser ondersteboven wordt gereden en/of er een rechtzaak tegen de gemeente volgt...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » vr 01 jun 2007, 18:56

Afbeelding
Foto: F. Koster, Zeist. Foto genomen tussen Drempt en Steenderen (ten zuiden van Zutphen).

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » vr 01 jun 2007, 19:03

Op iedere weg zitten toch uilskuikens? :dontknow:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » vr 01 jun 2007, 19:16

^^ Dat was ook de reactie van de fotograaf. :)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 02 jun 2007, 14:23

Grappig bord. Ik ken wel de padden op de borden:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » zo 03 jun 2007, 23:24

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » zo 10 jun 2007, 15:16

Schapen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 22 jun 2007, 19:53

In Den Bosch zag ik dat rond het Centraal Station nogal wat verkeersborden vervangen waren door gloednieuwe Diamond Grade-exemplaren. Nu is dat niet zo opvallend, maar wel dat er oranje stickers achterop zitten van de Stadsbedrijven. Dit is vrijwel bij alle verkeersborden in de stad zo, en in Den Bosch gebruikt men ook voor gewone verkeers- en onderborden altijd Uu als lettertype. Ben benieuwd of ze die echt zelf produceren, want dat lijkt me niet echt goedkoop.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » vr 22 jun 2007, 22:16

Sociale werkplaats?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 13 jul 2007, 20:20

Wat me afgelopen week is opgevallen is dat bij alle wegen die de provincie Zuid-Holland beheert de verkeersborden met andere soort klemmen dan gebruikelijk worden opgehangen. Er zitten in het bord een paar dwarsstaafjes waarin een soort pennetjes steken. Vroeger een vaker gebruikt systeem in de rest van het land, maar Zuid-Holland past het nog helemaal nieuw toe. Misschien kan iemand er eens een foto van maken? :)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » vr 13 jul 2007, 23:27

Link naar een PDF-bestand van de bordenboer van de provincie Zuid-Holland. Bovenaan zie je de achterkant van een fietspadbord. Bedoel je die klemmen?
http://www.img.nl/vermolen/producten/1/102.pdf
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 14 jul 2007, 13:58

Nee, dat zijn de klemmen die ik versta onder de noemer 'standaard'. ;)

Ik zou zeggen let eens op wat ik bedoel als je over een provinciale weg in Zuid-Holland rijdt.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Verkeersborden

Bericht door Via » do 06 sep 2007, 19:09

Afbeelding

Apart bord bij de N260. ©Flitsservice.nl

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersborden

Bericht door Rene » ma 29 okt 2007, 11:19

Telegraaf (29-10-2007) schreef:Verkeersbord aangepast
Wit randje voor kleurenblinden
door Harrie Nijen Twilhaar

EDE - Verkeersborden worden de komende jaren aangepast voor kleurenblinden. Die zorgen nu voor levensgevaarlijke situaties op de weg omdat zij vooral de kleur rood niet of nauwelijks kunnen onderscheiden. Verkeersinstituut CROW gaat richtlijnen voor de overheid opstellen om borden en signaleringsapparatuur voor deze groep mensen met een visuele handicap zichtbaar te maken. Dat gebeurt in samenwerking met het Arnhemse onderzoeksbureau 'Blind Color' dat oplossingen voor kleurenblinden aandraagt.
Het plan is om het rood voor kleurenblinden zichtbaar te maken door borden en signaleringsapparatuur aan te passen. De meeste kleurenblinden zien nauwelijks het verschil tussen rood, oranje, groen, bruin en geel. Volledig kleurenblinden zien verder geen verschil tussen donkerrood en zwart. Door verkeersborden met rood te omranden met een witte bies, zoals ook bij blauwe verkeersborden ook het geval is, kunnen kleurblinden de voor hen statische borden wel zien.
Matrixborden zouden in plaats van een rood kruis, voorzien moeten worden van oranjerode leds, zoals dat gebeurt in andere Europese landen. „Hiervoor worden nu de richtlijnen opgesteld voor gemeenten en provincies hoe de verkeersborden eruit moeten komen te zien", aldus CROWwoordvoerster Caroline Berg.

Ruim 700.000 Nederlanders hebben te maken met deze visuele handicap. Bij een op de twaalf mannen (8%) wordt kleurenblindheid vastgesteld, bij vrouwen een op de 250 (0,4%) door een andere chromosoomsamenstelling.
Wegbeheerders als Rijkswaterstaat, provincie en gemeenten kunnen op basis van de CROW-richtlijnen de huidige verkeersborden straks vervangen. Er is nog geen termijn voor invoering afgesproken.
Blind Color zegt blij te zijn met de ontwikkelingen. „We proberen al jarenlang ons probleem bij de overheid kenbaar te maken. Het gaat verder dan alleen een verkeersbord. Wat moet je als het rode oliesignaal op het dashboard oplicht en je toch dagenlang doorrijdt, of de rode stopknop bij een machine niet kan zien", zegt Meinard Noothoven van Goor.
In Duitsland zit al sinds jaar en dag een wit randje om de rode rand van een verkeersbord...

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verkeersborden

Bericht door Juerd » ma 29 okt 2007, 17:44

Ik neem aan dat ook het rood van verkeerslichten zou moeten worden aangepakt. Daar kan bijv. prima een randje wit licht omheen (andersom niet).

Het is sowieso vervelend dat in het verleden ooit is bedacht dat rood een signaalkleur was. Dat klopt biologisch niet: rood valt in een gemengd beeld het MINST op van alle kleuren. Bovendien is rood op zwart een grove overtreding van de heraldische kleurenregel. (Helder groen en blauw reken ik daarin overigens wel als metaal.)
Laatst gewijzigd door Juerd op ma 29 okt 2007, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersborden

Bericht door Wouter N14 » ma 29 okt 2007, 17:48

De NS heeft al een paar jaar geleden haar rode lichten vervangen door een andere tint, om ze zo zichtbaar te maken voor kleurenblinden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersborden

Bericht door Palance » ma 29 okt 2007, 17:48

Zie onderstaand filmpje van TV Oost, te zien via nu.nl. Je ziet wel vaker van dit soort lokale initiatieven, maar volgens mij sterven ze telkens weer een zachte dood. Het gaat over de wildgroei aan verkeersborden in Enschede.

http://www1.nu.tv/home/video/show/7620
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersborden

Bericht door Rene » ma 29 okt 2007, 19:43

Juerd schreef:Ik neem aan dat ook het rood van verkeerslichten zou moeten worden aangepakt. Daar kan bijv. prima een randje wit licht omheen (andersom niet).
Nee, dank je feestelijk. Mede namens alle brildragers met brilleglazen -4 en sterker. Die krijgen namelijk invallend licht van dynamische borden als door een prisma aangeboden, wat leidt tot kleurverschuivingen. Errug gezellig... (niet dus).

(Wit licht breekt anders dan rood, met als gevolg dat de twee ringen niet netjes tegen elkaar aan liggen. Als er bijvoorbeeld links wat zwart tussen de beide kleuren zit, dan heb je rechts een roze overlap van beide kleuren. Het is ook een van de redenen waarom je bij dynamische borden beter de snelheid en de rode rand als lichtgevend element kunt gebruiken op een zwart achtervlak, in plaats van het 1:1 in dezelfde kleuren weergeven van een vast RVV-bord.
Brildragers van deze sterkte zijn er overigens véél meer dan dat er kleurenblinden zijn, en met brildragers moet ook rekening worden gehouden.

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: Verkeersborden

Bericht door Wally » ma 29 okt 2007, 21:18

Juerd schreef:Ik neem aan dat ook het rood van verkeerslichten zou moeten worden aangepakt. Daar kan bijv. prima een randje wit licht omheen (andersom niet).
Volgens mij hoeft dit niet aangezien het verkeerslicht (de naam zegt het al) licht uitstraalt en daardoor wel opvalt tegen het schild.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verkeersborden

Bericht door Juerd » di 30 okt 2007, 1:35

Wally, in het artikel wordt gesproken over rode kruizen die onzichtbaar zijn. Dat is ook rood licht.

Dacht je overigens dat indirect licht voor je ogen 'n ander soort licht was? Alles wat je ziet is licht.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Verkeersborden

Bericht door Via » di 30 okt 2007, 17:10

Hmm, ik snapte al niet waarom wij géén witte randjes om de borden hadden. Op zich vind ik het wel wat hebben, maar volgens mij is het ook een wel iets nieuws omdat bijna alle RVV 1966-borden zijn vervangen. De bordenfabrieken moeten ook blijven draaien he. :P

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verkeersborden

Bericht door Juerd » di 30 okt 2007, 18:43

Misschien een mooi moment om over te gaan op simpelere dragers. Zou 'n kunststof plaat (evt met versteviging) niet een stuk goedkoper (en mooier) zijn voor de vele borden bibeko? Die kun je ook veel makkelijker op voorraad houden, vervoeren, etc.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersborden

Bericht door Wouter N14 » di 30 okt 2007, 19:30

Verkeersborden G12 e.d. (blauwe ronde) hebben al een witte rand :) .
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verkeersborden

Bericht door Peter » wo 31 okt 2007, 12:02

Wally schreef:
Juerd schreef:Ik neem aan dat ook het rood van verkeerslichten zou moeten worden aangepakt. Daar kan bijv. prima een randje wit licht omheen (andersom niet).
Volgens mij hoeft dit niet aangezien het verkeerslicht (de naam zegt het al) licht uitstraalt en daardoor wel opvalt tegen het schild.
Voor verkeerlichten geldt dat in de regel het licht + paal al opvallend is. Niet voor niets dat 90% van de gemeenten verkeerlichtpalen van zwart-witte banden voorziet. Een enkele keer zie je een slecht geplaatst licht, waar paal en licnt overdag slecht zichtbaar zijn. Normaal is het voor de kleurenblinde nog slechts een kwestie van wel licht of geen licht en de positie van het licht.
Ook de overweg en bruglichten + slagbomen zijn geblokt voor duidelijkheid, naast lichten. Ook knipperen helpt hier om contrast te geven.

Een rood kruis op een groene achtergrond (bomen) kan voor een kleurenblinde slecht zichtbaar zijn zonder contrast (zwart of wit voor licht rood of wit voor donker rood).

Rood is meer een eeuwenoude associatie met bloed, die ook al eeuwenlang met gevaar wordt geassocieerd. Het dierenleven associeert gevaar veeleer met geel, of beter nog voor contrast: zwart-geel.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Verkeersborden

Bericht door R4 » wo 31 okt 2007, 12:07

Peter schreef:Normaal is het voor de kleurenblinde nog slechts een kwestie van wel licht of geen licht en de positie van het licht.
Wat doe je dan met verkeerslichten waar de lichtbak niet verticaal maar horizontaal aan een uithanger hangt? In sommige gevallen maakt men dan het rode licht groter van diameter, maar niet altijd.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verkeersborden

Bericht door Juerd » wo 31 okt 2007, 12:14

Oh, is dat schreeuwende geblok dáárvoor. Weet ik dat ook eindelijk :) Thanks.

Plaats reactie