Verkeersborden in Nederland

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Vinny » di 25 jul 2017, 18:48

Wouter N14 schreef:^^ Zal een zandbank zijn.
Eerder een vloedgolf die de uitholling overdwars heeft overstroomd. Later zijn er waterplanten in gaan groeien.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Peter » wo 26 jul 2017, 6:35

Iets kruidigs gesnoven, gerookt of gespoten, Vinny ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76494
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Chris » zo 30 jul 2017, 20:23

Volgens mij staan hier twee overbodige verkeersborden.

Afbeelding
Zwolle by European Roads, on Flickr

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie » zo 30 jul 2017, 21:00

Inderdaad. Die zone-30 daarachter. En dat einde-komportaal had op het komportaal mogen worden weergegeven. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Wouter N14 » di 01 aug 2017, 20:40

Alles is hier overbodig want dit is geen geloofwaardige komgrens.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie » di 01 aug 2017, 21:55

Wouter N14 schreef:Alles is hier overbodig want dit is geen geloofwaardige komgrens.
Dat maakt de einde-zone-60 niet overbodig.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » di 01 aug 2017, 23:34

Wouter N14 schreef:Alles is hier overbodig want dit is geen geloofwaardige komgrens.
Mwa, als je hier aan komt rijden zie je de bebouwing al duidelijk liggen. Echt onverwacht komt het ook niet: https://www.google.nl/maps/@52.4755402, ... 312!8i6656

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Peter » wo 02 aug 2017, 9:29

Attietattie schreef: Dat maakt de einde-zone-60 niet overbodig.
Verklaar ?
Een nieuwe Vmax zone heft neem ik aan de oude automatisch op (net als een regulier snelheidsbord de voorgaande opheft). Als er geen Vmax-30-zone was (maar een impliciet Vmax 50 Bibeko door kombord) zou je kunnen redeneren dat een einde zone60-bord gepast is (maar waarschijnlijk nog steeds niet nodig naar de letter van de wet dat een kombord zonder Vmax onderbord feitelijk een Zone Vmax 50 geeft)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » wo 02 aug 2017, 10:46

Peter schreef:
Attietattie schreef: Dat maakt de einde-zone-60 niet overbodig.
Verklaar ?
Een nieuwe Vmax zone heft neem ik aan de oude automatisch op (net als een regulier snelheidsbord de voorgaande opheft).
Nee.

RVV artikel 66, lid 2:
  • Indien boven een verkeersbord het woord «zone» is aangebracht zonder aanduiding van het gebied van de zone, geldt het verkeersbord in een gebied dat wordt begrensd door het verkeersbord en een of meer in samenhang met dat verkeersbord geplaatste borden waarmee het einde van de zone wordt aangeduid.
Op sommige plekken in Nederland schijnt het voor te komen dat je een zone binnen een andere zone hebt.
Als er geen Vmax-30-zone was (maar een impliciet Vmax 50 Bibeko door kombord) zou je kunnen redeneren dat een einde zone60-bord gepast is (maar waarschijnlijk nog steeds niet nodig naar de letter van de wet dat een kombord zonder Vmax onderbord feitelijk een Zone Vmax 50 geeft)
Er kunnen bibeko hogere maximumsnelheden dan 50 worden toegepast. Ik ben er niet zo zeker van dat een :H1: juridisch een :zone-60: opheft.

Zie ook RVV artikel 63:
  • Verkeerstekens gaan boven verkeersregels, voor zover deze regels onverenigbaar zijn met deze tekens.
Dat zou betekenen dat de :zone-60: boven RVV artikel 20 gaat, waar in staat dat de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom 50 km/u is. Een :zone-30: of :a1-70: overrulet immers ook de :H1:. Waarom zou een :zone-60:, die niet beëindigd is, dat niet doen?

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 591
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Sibren » ma 07 aug 2017, 19:45

Streetview uit 2009 van een splitsing in Meerwijck. Nog niets vreemds aan de hand.
Afbeelding

Vandaag liep ik er, en de bebording is veranderd, maar de haaientanden niet:
Afbeelding

De :B5: is nu een :B6: , en de :B6: komende vanaf het bruggetje is verwijderd. Verder geen enkele borden als 'situatie gewijzigd' of 'conflicterende wegbelijning', dus hoe de voorrang nou zit is mij onduidelijk.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Vinny » ma 07 aug 2017, 20:35

Ik denk dat dit wel een mailtje waard is voor de wegbeheerder. Onbegrijpelijk dat tegenwoordig niet meer wordt geïnspecteerd of de nieuwe situatie nog wel voldoet aan de wet- en regelgeving...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Seat » di 08 aug 2017, 10:19

Vorige week viel mij op dat en in Amstelveen een bijzonder bordje bij geklust is op de Oranjebaan, deze locatie:

https://goo.gl/maps/UTE5EjbUZ6w

Omdat het kombord helemaal rechts (te) ver van de weg staat, hangt er nu een klein blauw vierkant bordje aan de lantaarnpaal met daarop de de tekst:

Amstel-
veen

Ook op die manier afgebroken. In volgens mij RWS-Dd of anders Cc. Het leek wel een soort engschrift. Lijkt mij niet helemaal de bedoeling...? :s

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 591
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Sibren » di 08 aug 2017, 13:02

Een soortgelijk geval in Leeuwarden, alhoewel zonder afbreking.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Seat » di 08 aug 2017, 13:42

^^ En in Leeuwarden is tenminste nog een komportaal en maximumsnelheid aangegeven. In Amstelveen niet. Mocht ik er ooit weer eens komen, maak ik een foto :top:

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 591
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Sibren » ma 14 aug 2017, 16:16

Vraagje naar aanleiding van dit bord dat ik vandaag zag:
Afbeelding

Staat hier nu een :C1: met uitzondering voor (brom)fietsers en bestemmingsverkeer, of staat hier dat " :C1: met uitzondering voor (brom)fietsers" alleen geldt voor bestemmingsverkeer? Met andere woorden: gezien de (brom)fietsers en bestemmingsverkeer op losse onderborden staan, klopt het dat er op het tweede onderbord ook 'uitgezonderd' had moeten staan?
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie » di 15 aug 2017, 0:46

Sibren schreef:gezien de (brom)fietsers en bestemmingsverkeer op losse onderborden staan, klopt het dat er op het tweede onderbord ook 'uitgezonderd' had moeten staan?
Niets aan toe te voegen. :top:

En die borden eronder: wat heeft een slecht wegdek met een zachte berm te maken? Behoort gras tegenwoordig ook al tot het dek?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 591
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Sibren » di 15 aug 2017, 10:44

^^ Dat scheelt dan wel weer een :J37: . Maar is er niet een richtlijn dat borden zo'n twee meter boven de grond moeten hangen? Dat halen deze natuurlijk niet ;)
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door feitelijk » di 15 aug 2017, 10:57

Geen klachten over de vertikale volgorde?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie » di 15 aug 2017, 11:48

Sibren schreef:^^ Dat scheelt dan wel weer een :J37: . Maar is er niet een richtlijn dat borden zo'n twee meter boven de grond moeten hangen? Dat halen deze natuurlijk niet ;)
Bubeko 120cm. Het zal er om hangen. :p
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7885
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » di 15 aug 2017, 11:50

Deze leuke combi kwam ik gisteren tegen bij m'n ronde over de Binnenring Parkstad. Ze staan bij de kruising Imstenraderweg/Molsberg.
Afbeelding
Afbeelding
De bordcombi op tweede foto klopt dan al meer, al had men beter de :J24: kunnen toepassen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie » di 15 aug 2017, 12:04

Niet 'beter'. Maar had zo gemoeten.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Wouter N14 » di 15 aug 2017, 20:11

^^ Nog beter: geen bord. Dergelijke waarschuwingen worden niet geacht bij kruispunten geplaatst te worden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door LennyKravitz » wo 16 aug 2017, 1:12

Gewoon omdat ik dit niet weet:

https://goo.gl/maps/1HiCF5DdY6E2


Buiten de tijden van het onderbord, dus 's avonds na 18:00... mag je dan hier met je auto parkeren?

OF - mag er dan helemaal niks staan?
It aint over 'till it's over...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Peter » wo 16 aug 2017, 5:21

Na 18:00 mag je daar gewoon parkeren (tot 08:00). Ik zie niet in waarom niet en dat lijkt ook de bedoeling van het onderbord om dat te faciliteren. Kom je met een touringcar dan mag je er zelfs 24x7 staan ;)
Misschien dat het een "alleen parkeren in de vakken" zone is, maar een parkeerstrook zal daar ook toegerekend worden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1189
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door EtienneM » zo 27 aug 2017, 13:04

Een juridisch vraagje over verkeersborden...

Maastricht heeft een verkeersbesluit (https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 48666.html) opgesteld om het duidelijk te maken dat dit fietspad langs de Akersteenweg éénrichtingsverkeer betreft. Ze willen op deze plek dus een :C15: plaatsen aan de linkerkant van de weg. Hierover zijn de volgende teksten in het verkeersbesluit te vinden:
Gemeente Maastricht

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Overwegende, de Akersteenweg een gebiedsontsluitingsweg is in de gemeente Maastricht;
- dat de 1 juliweg de Akersteenweg kruist;
- dat fietsers komende vanuit de 1 juliweg regelmatig het vrijliggende fietspad, ten zuiden van de Akersteenweg, in tegengestelde richting op fietsen;
- dat dit leidt tot onveilige situaties;
- dat het gewenst is om aan te geven dat fietsers komende vanaf de 1 juliweg niet het zuidelijk gelegen fietspad in westelijke richting op kunnen fietsen;
- dat plaatsing van de in dit besluit genoemde verkeersteken geschiedt zoals weergegeven op de tekening;
- dat betreffende straat in beheer en onderhoud is bij de gemeente Maastricht;
- dat te nemen verkeersmaatregelen besproken zijn met de Districtchef van politiedistrict Maastricht;
gelet op het bepaalde in de artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het “Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer” en paragraaf 4 van de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

BESLUIT
1.
in te trekken het bepaalde ten aanzien van de Akersteenweg in hun besluit van 13 juni 2016, Ruimte / Mobiliteit /2016-04333;
2.
door het plaatsen van het bord C15 van Bijlage I van het RVV aan te geven dat het zuidelijk gelegen fietspad ten westen van de 1 juliweg gesloten is voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen;

(...)
Mijn vraag was dus of het bord rechtsgeldig is aangezien het aan de linkerkant van de weg staat en of het bord niet een :C2: had moeten zijn. Het bord zelf is inmiddels al geplaatst...

(Bijgevoegde afbeelding bij verkeersbesluit)
Afbeelding
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie » zo 27 aug 2017, 14:01

Er staan twee dingen: dat ze niet willen dat het fietspad in westelijke richting wordt gebruikt én dat het fietspad gesloten is. Dat laatste hebben ze nu prima voor elkaar.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1189
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door EtienneM » zo 27 aug 2017, 22:55

^^ Heeft het nog consequenties dat het bord links van het fietspad staat? Er klopt dus niet veel van dit verkeersbesluit B(
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie » zo 27 aug 2017, 22:59

Borden worden geplaatst aan de rechterzijde van de weg of boven een rijstrook indien het bord uitsluitend voor die rijstrook geldt, dan wel links van de weg indien het bord uitsluitend voor de linkerzijde geldt.
Het bord geldt uitsluitend voor de linkerzijde van de weg.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door paolie » di 29 aug 2017, 8:31

^^ Dat klopt dus in dit geval. Het fietspad ligt aan de linkerzijde van de weg. Ik zou alleen een C2 in plaats van een C15 gebruiken. Hoewel je dat laatste bord wel vaker ziet op plekken waar eigenlijk éénrichtingverkeer bedoeld wordt.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1189
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door EtienneM » di 29 aug 2017, 18:42

Het bord staat er inmiddels een aantal weekjes, het lijkt me toch echt dat het een :C2: moet zijn en rechts moet staan ;)

Afbeelding
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Plaats reactie