Verkeersborden in Nederland

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Palance » zo 18 mar 2018, 14:32

Leuke voorbeelden, en het geeft duidelijk de onzin aan van tweetalige komborden in Nederland

Ik kwam gisteren dit exemplaar tegen op VZP den Andel, ik had hem nog nooit 'los' gebruikt zien worden:
Afbeelding

Volgens Streetview staat hij er al minstens sinds augustus 2017
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Emil » ma 19 mar 2018, 13:47

Palance schreef: zo 18 mar 2018, 14:32 Leuke voorbeelden, en het geeft duidelijk de onzin aan van tweetalige komborden in Nederland
In Friesland vind ik het aardig nuttig, aangezien plaatsnamen in het Fries behoorlijk afwijkend kunnen zijn aan de van de Nederlandse namen en beide namen ook officieel gebruikt worden. In overwegend Friestalige gemeentes is eenzijdig Fries ook voldoende, het gaat om de randgevallen zoals Smallingerland, Opsterland, Westerkwartier, Kollumerland en Nieuwkruisland.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Via » zo 25 mar 2018, 16:00

Valt me op dat de nieuwste borden :B1: voortaan ook een zwart biesje om het gele vlak hebben. Goede toevoeging want zeker tussen wit en geel is het contrast vaak erg slecht.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Rein » zo 25 mar 2018, 17:57

Lijkt mij onnodig gezien de unieke vorm/stand van dat bord waardoor je het niet kunt verwarren met welk ander bord dan ook.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Rene » zo 25 mar 2018, 20:51

Via schreef: zo 25 mar 2018, 16:00 Valt me op dat de nieuwste borden :B1: voortaan ook een zwart biesje om het gele vlak hebben. Goede toevoeging want zeker tussen wit en geel is het contrast vaak erg slecht.
Loopt inderdaad vooruit op de herziene NEN-norm. Nederland volgt daarin nu ook het Verdrag van Wenen. Alle andere Europese landen deden dat al voor wat betreft dit bord.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Chrysa » di 27 mar 2018, 18:08

Wat voor vergunning zal ik hiervoor kunnen krijgen? Eentje die me verbiedt om daar te fietsen of eentje die me toestaat op de rijbaan te fietsen?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » di 27 mar 2018, 20:35

Een vergunning om daar met een motorvoertuig te rijden, zodat het voor vergunninghouders geen verplicht (brom)fietspad is.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Chrysa » di 27 mar 2018, 23:05

Zou er geen :C12: oid moeten staan dan? "Verboden in te rijden voor motorvoertuigen uitgezonderd vergunninghouders" is een stuk logischer dan "Verplicht fietspad uitgezonderd vergunninghouders".

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie » di 27 mar 2018, 23:47

Chrysa schreef: di 27 mar 2018, 23:05 Zou er geen :C12: oid moeten staan dan? "Verboden in te rijden voor motorvoertuigen uitgezonderd vergunninghouders"
Maar dan is het geen verplicht fietspad.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Emil » zo 01 apr 2018, 16:11

De auto op onderstaande foto houdt volgens dit nieuwbericht (https://www.sikkom.nl/dappere-franse-au ... sstraat-1/) de werkzaamheden op. De auto wordt weggesleept en de kosten zijn voor de eigenaar van de auto. Dat kan toch niet waar zijn? Die gele borden hebben geen juridische waarde en de eigenaar kan net zo goed drie maanden op vakantie zijn. Wat kan een wegbeheerder doen aan bebording om dit juridisch op te vangen? Ik denk niets.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Emil op zo 01 apr 2018, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door duikgek89 » zo 01 apr 2018, 16:30

^^
Link gerepareerd. Ging eerst vreemd genoeg terug naar dit topic.

Hoe dat juridisch zit weet ik niet. Maar als de borden later neergezet zijn dan de auto daar geparkeerd is vind ik het not done om aan die auto te gaan zitten.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door boe! » zo 01 apr 2018, 19:46

duikgek89 schreef: zo 01 apr 2018, 16:30Hoe dat juridisch zit weet ik niet.
Ik ook niet, maar ik neem aan dat de borden ter informatie zijn en dat ze zijn geplaatst n.a.v. een (juridische) beslissing van de wegbeheerder om deze straat te reconstrueren. En als gevolg van die beslissing zal je niet (meer) mogen parkeren. De wegbeheerder zal nog wel geprobeerd zal zijn om met de eigenaar in contact te treden, maar als dat niets oplevert dan resteert niets anders als wegslepen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door duikgek89 » zo 01 apr 2018, 19:55

We kunnen hier ook niet oordelen omdat we niet weten wat er voorgevallen is.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Emil » zo 01 apr 2018, 23:57

Nee maar goed, zelfs al staan die gele borden er ruim van tevoren. Dan nog zie ik geen officieel verkeersbord dat mij verbied om op deze straat te parkeren na deze datum. Zo tegendraads zullen de meeste mensen niet zijn gelukkig :lol: maar het zet mij wel aan het denken over de aansprakelijkheid hiervan.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Victor » ma 02 apr 2018, 14:11

^^ Dan zou iedereen zulke wegwerkzaamheden kunnen blokkeren door op het juiste moment zijn auto er te parkeren?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 apr 2018, 16:13

^^ Nou ja, de vraag lijkt mij wel gerechtvaardigd of het terecht is dat men de eigenaar laat opdraaien voor de wegsleepkosten. Als die inderdaad bv. een paar maanden op vakantie is en daar legaal heeft geparkeerd, wat is dan de wettelijke basis om de wegsleepkosten op de eigenaar te verhalen?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door boe! » ma 02 apr 2018, 17:42

^^ Het niet opvolgen van een aanwijzing.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Palance » ma 02 apr 2018, 18:02

Maar als je die aanwijzing nou niet hebt kunnen lezen? Je gaat bv op 20 maart op vakantie, en op 21 maart worden er borden geplaatst voor werkzaamheden op 28 maart.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door boe! » ma 02 apr 2018, 18:30

Er wordt niet op 21 maart besloten om de straat te reconstrueren. Daar gaat een vrij langdurig proces aan vooraf. De aanwonenden zullen dus al veel langer weten dat de werkzaamheden gaan plaatsvinden, ze zullen ook al veel eerder zijn geïnformeerd en hebben dus meer tijd om hierop in te spelen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Palance » ma 02 apr 2018, 19:16

Dat weet je niet. In veel gemeenten worden dit soort werkzaamheden tijdig aangekondigd op een website of in een lokaal sufferdje, maar niet iedereen leest het en het wordt ook niet altijd (tijdig) aangekondigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie » ma 02 apr 2018, 19:31

boe! schreef: ma 02 apr 2018, 18:30 Er wordt niet op 21 maart besloten om de straat te reconstrueren. Daar gaat een vrij langdurig proces aan vooraf. De aanwonenden zullen dus al veel langer weten dat de werkzaamheden gaan plaatsvinden, ze zullen ook al veel eerder zijn geïnformeerd en hebben dus meer tijd om hierop in te spelen.
Dat is absoluut niet altijd het geval. Maar daar gaat het niet om. Mogelijk is diegene al een jaar weg. De vraag is of je iemand op kunt laten draaien voor de kosten van het afslepen, als diegene niet op de hoogte was/had kunnen zijn.

Normaliter worden die borden 2 weken van tevoren geplaatst. Direct aanwonenden worden aangeschreven. Ik raad aan, iedereen die dergelijke borden plaatst/laat plaatsen, foto's te maken van de situatie, direct na plaatsing. Dan kun je dus vrij nauwkeurig bekijken of iemand er al stond of niet.

Het is heel simpel: die auto moet daar worden verwijderd. Wie daarvoor gaat betalen, moet achteraf worden bekeken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Peter » di 03 apr 2018, 11:01

Parkeerverboden worden in de regel een week of meer vantevoren ter plaatse aangekondigd met borden. Ik vermoed dat dit ook de ondergrens is waarbij wegsleepkosten (en soms stallingskosten) op de eigenaar kunnen worden verhaald. Ik denk dat er wel jurisprudentie is. Soms moet het sneller (breuk waterleiding) maar dan liggen de kosten bij de uitvoerder.

Wat redelijk is, is natuurlijk een grijs gebied. Wie maanden (zonder auto) op reis gaat, moet inderdaad nagaan of er werkzaamheden gepland zijn (als hij/zij geen eigen terrein met oprit bezit). Maar bij 2 of 3 weken vakantie wordt het al vaag en niet alle gemeentes hebben een goede website voor wegwerkzaamheden. De mensen in de straat zelf worden bij grootschalige werkzaamheden (riool wel, kabel meestal niet) gewaarschuwd, maar in de stad moet je soms 3 straten verderop je auto parkeren.

In dit geval met niet geldige verkeersborden voor een parkeerverbod, zal je als eigenaar sterk staan tegenover de gemeente (of de aannemer) betreffende sleepkosten of een boete. Je ziet ook wel dat men de auto slechts een paar meter verplaatst, wat soms zelfs met een paar sterke mannen lukt (stuurslot zit soms dwars).

Wel je eigen pech als je je auto terugvindt, maar niet kan gebruiken omdat je door werkzaamheden niet weg kan.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Willem » di 03 apr 2018, 15:08

Maar als je langer dan drie weken met vakantie o.i.d. gaat is er vast wel iemand die de planten water geeft en de post netjes op een stapeltje legt. Die persoon kan vast wel contact opnemen om te zeggen dat de auto verplaatst moet worden en eventueel zelf het ding verplaatsen, als de eigenaar vertelt waar de sleutel ligt.
Laatst gewijzigd door Willem op di 03 apr 2018, 20:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Peter » di 03 apr 2018, 15:48

Vermoedelijk wel inderdaad. Maar voor twee weken (zonder achterblijvende huisdieren) is het meestal niet nodig om de planten water te geven of de brievenbus te legen. Daarom zou een 2-3 weken notificatie wel aardig zijn naar je eigen burgers.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » di 03 apr 2018, 15:49

Willem schreef: di 03 apr 2018, 15:08Maar als je langer dan drie weken met vakantie o.i.d. gaat is er vast wel iemand die de planten water geeft en de post netjes op een stapeltje legt. Die persoon kan vast wel contact opnemen om te zeggen dat de auto verplaatst moet worden en eventueel zelf het ding verplaatsen, als de eigenaar verteld waar de sleutel ligt.
Dat is lang niet altijd zo in een steeds individualistischer wordende wereld, waarin ook steeds meer mensen geen echte planten hebben en steeds minder fysieke post ontvangen.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Gaiajohan » wo 04 apr 2018, 19:02

Waar slaan zwart-gele varianten van BB03 eigenlijk op? Ik kom ze in de officiële lijsten nergens tegen
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie » wo 04 apr 2018, 20:39

Chevronbord is dat toch? Dat zijn tijdelijke.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Demassel » wo 04 apr 2018, 21:02

Gaiajohan schreef:Waar slaan zwart-gele varianten van BB03 eigenlijk op? Ik kom ze in de officiële lijsten nergens tegen
Zal wel aan mij liggen, maar waar zie je die?

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Demassel » wo 04 apr 2018, 21:03

Attietattie schreef:Chevronbord is dat toch? Dat zijn tijdelijke.
Dat is de BB12 toch?

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Egbert » wo 04 apr 2018, 21:14

Demassel schreef: wo 04 apr 2018, 21:02
Gaiajohan schreef:Waar slaan zwart-gele varianten van BB03 eigenlijk op? Ik kom ze in de officiële lijsten nergens tegen
Zal wel aan mij liggen, maar waar zie je die?
A29 afslag 20 Barendrecht.
Afbeelding

Plaats reactie