Verkeersborden in Nederland

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 dec 2020, 19:30

^^ De trailer in de achtergrond is van P&O Ferrymasters:

Afbeelding

Dat is wel een verdere sterke aanwijzing voor Europoort.

Edit: links in beeld is een schip te zien. De rode lijn duidt op Stena Line. Het lijkt de Stena Transporter te zijn. Die vaart normaal tussen Hoek van Holland en Killingholme.

Dus misschien toch Hoek van Holland...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 15 dec 2020, 10:32

Palance schreef:
do 15 okt 2020, 14:21
Deze staat sinds kort op de Zuiderparkweg bij de Ahoy (ook links van de rijbaan staat zo'n bord, die zie je niet op de foto), maar is nogal vreemd:

Rechtdoor (aan de rechterzijde van de streep) is voor bussen.
Links van de streep zie je een pijl naar rechts. Die komt niet overeen met de werkelijkheid aangezien je hier 2 rijstroken rechtdoor hebt. Ook de bewegwijzering geeft dat aan.

Deze borden staan ongeveer hier.

Het is me echt niet duidelijk welke situatie ze hier nou zouden willen laten zien. Het enige dat zeker klopt is dat er ter hoogte van het volgende kruispunt een rijbaanscheiding is (de verticale streep).
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding
Vorige week heb ik geconstateerd dat de borden zijn verwijderd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » vr 18 dec 2020, 2:33

Is deze bordencombinatie (pijl naar links met onderbord)... nuttig?
Vooral als je je 180 graden omdraait en die bordencombinatie ziet?

https://goo.gl/maps/SRwGmUXcoe8B1oXe9
It aint over 'till it's over...

Thom
woonerf

Bericht door Thom » vr 18 dec 2020, 7:32

^^ Voor fietsers is deze combinatie nuttig hoor. Nu weten ze vanaf welke richting ze verkeer kunnen verwachten. Mochten die borden er niet staan lijkt het voor hun op een tweerichtingsweg.
Beginner op dit forum

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 18 dec 2020, 7:33

Misschien voor fietsers (die wel uit die straat mogen komen), zodat zij weten dat ze ook naar rechts mogen / geen auto's van links hoeve te verwachten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

H_BD
dorpsstraat

Bericht door H_BD » vr 18 dec 2020, 19:27

Fietsers krijgen hier de ruimte: https://goo.gl/maps/fmtKxMo5exhKpUFQ7

Als je je omdraait zie je een :C14:. Fietsers mogen hoe dan ook niet op dat rode asfalt komen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 18 dec 2020, 20:10

^^ Onecht eenrichtingsverkeer. Hangt het in Amsterdam vol mee voor gemotoriseerde voertuigen op meer dan twee wielen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 18 dec 2020, 20:27

Het einde van een tweerichtingsfietspad kun je zowel met :C14: :C15: als met :C2: aangegeven. Hangt van de wegbeheerder of situatie ter plaatse af welk bord wordt neergezet. Ik heb ook wel eens gelezen dat er eigenlijk niet eens een bord hoeft te staan: een fietspad is niet tweerichting als dat niet expliciet wordt aangeven, en aan de rechterzijde is ook een fietspad en dús moeten fietsers gebruik maken van het fietspad aan die zijde van de weg.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

H_BD
dorpsstraat

Bericht door H_BD » vr 18 dec 2020, 20:45

Bedankt voor de uitleg. Als ik een :C1: aan het begin van een straat zie verwacht ik uit die straat geen verkeer (eigenlijk itt :C2:). Ik was in de veronderstelling dat dat voor een :C14: of andere variant ook gold.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 18 dec 2020, 21:13

H_BD schreef:
vr 18 dec 2020, 20:45
Ik was in de veronderstelling
Dat veronderstel jij dan goed.Het is verboden de betreffende weg te gebruiken. Dus je hoeft inderdaad geen verkeer te verwachten.
geslotenverklaring: verbod de betrokken weg in te rijden of in te gaan alsmede de betrokken weg te gebruiken;

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 18 dec 2020, 21:47

Zoals je zelf in een post eerder al aangeeft; sommige wegbeheerders kiezen er ook voor om een gesloten verklaring in één richting aan te geven met (bijvoorbeeld) :C6:, en dan kun je dus wel uitrijdend verkeer verwachten.

Persoonlijk denk ik dat gewoon het equivalent van :D4: in de Nederlandse verkeerswetgeving mist. Hiermee zou je prima een verbod aan kunnen geven om rechtdoor te rijden (als fietser, automobilist etc.). Zou in het gegeven voorbeeld bijzonder verhelderend zijn :)

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 18 dec 2020, 22:24

Vinny schreef:
vr 18 dec 2020, 21:47
Zoals je zelf in een post eerder al aangeeft; sommige wegbeheerders kiezen er ook voor om een gesloten verklaring in één richting aan te geven met (bijvoorbeeld) :C6:, en dan kun je dus wel uitrijdend verkeer verwachten.
Ik zeg inderdaad dat men dat doet. En ik heb zojuist uitgelegd dat dat niet kan. Dus dat jij aangeeft dat dat een manier is om eenrichtingsverkeer te bewerkstelligen klopt daarom niet.
Vinny schreef:
vr 18 dec 2020, 21:47
Persoonlijk denk ik dat gewoon het equivalent van :D4: in de Nederlandse verkeerswetgeving mist. Hiermee zou je prima een verbod aan kunnen geven om rechtdoor te rijden (als fietser, automobilist etc.).
Ik begrijp je uitleg niet.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 19 dec 2020, 9:01

Uitleg was duidelijker geweest als ik wat meer moeite had gedaan gisteren:
Afbeelding

Dit bord gebruiken dus om aan te geven dat je niet rechtdoor mag rijden, of fietsen. Het bord bestaat niet in Nederland dus het zal eerst een wettelijke basis moeten krijgen.

MaartenE
stadsweg

Bericht door MaartenE » za 19 dec 2020, 9:10

Wel apart, er is geen oversteekplaats om naar het andere fietspad over te steken.
Wel om van het fietspad rechts naar links over te steken, maar andersom mag dus niet. Jammer als je op het verkeerde fietspad bent gaan rijden.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 19 dec 2020, 9:12

Wat is er mis met :D5: :D5L: of :D7: ?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 19 dec 2020, 9:17

Die moet je voor de kruising neer zetten en kan, als de kruising ingewikkeld is verwarrend zijn. Niet inrijden op de plaats waar het verkeer normaal gesproken in zou rijden lijkt me een stuk duidelijker.

H_BD
dorpsstraat

Bericht door H_BD » za 19 dec 2020, 10:36

Maar wat is er dan mis met een (in dit geval) :C2:?

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 19 dec 2020, 10:57

Als gevolg van bordeninflatie denk ik dat een :C2: minder fietsers doet besluiten een andere route te kiezen dan een :C14:. Maar goed, ik denk dat veel fietsers zich ook niet door een :C14: laten belemmeren om door te rijden.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » za 19 dec 2020, 13:34

Als ik bekend ben met een verkeerssituatie fiets ik gewoon door. Bord of niet. Tenzij ik weet dat ik bij een VRI ongelukkig uitkom ofzo.

Ja, noem me aso.

Maar het is meestal veiliger en vlotter om aan je eigen straatkant te blijven dan 2x een drukke weg over te steken. Mits het fietspad niet strak tegen de rijbaan voor het autoverkeer ligt natuurlijk. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 19 dec 2020, 14:29

Vinny schreef:
za 19 dec 2020, 9:17
Die moet je voor de kruising neer zetten en kan, als de kruising ingewikkeld is verwarrend zijn. Niet inrijden op de plaats waar het verkeer normaal gesproken in zou rijden lijkt me een stuk duidelijker.
Waarom een extra bord erbij verzinnen als we er al een bord voor hebben? De :C2: volstaat gewoon.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » za 19 dec 2020, 15:01

Kaaiman schreef:
za 19 dec 2020, 13:34
Als ik bekend ben met een verkeerssituatie fiets ik gewoon door. Bord of niet.
Toen ik nog in Rijen werkte, en op de fiets naar mijn werk ging, heb ik op de heenweg ook altijd deze :C2: genegeerd. 15 jaar lang 8-)
https://www.google.nl/maps/@51.5759648, ... 312!8i6656
Maar dat was vanaf dat punt ook nog maar een heel kort stukje tot het bedrijf.
het is meestal veiliger en vlotter om aan je eigen straatkant te blijven dan 2x een drukke weg over te steken.
Precies dat. Zo kon ik gewoon het hele stuk van de N631 tot het bedrijf aan de noordkant van de N282 blijven.
Dat scheelde ook weer een paar minuten :p

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 19 dec 2020, 16:19

Rein schreef:Als gevolg van bordeninflatie denk ik dat een :C2: minder fietsers doet besluiten een andere route te kiezen dan een :C14:. Maar goed, ik denk dat veel fietsers zich ook niet door een :C14: laten belemmeren om door te rijden.
https://goo.gl/maps/ds8968TSYeczQQ2bA

De eerste paar keer is het éénrichtingsbord me als fietser echt overvallen. Je komt van een tweerichtingsfietspad, ineens houden de middenstrepen op en na de rotonde mag je echt niet meer verder. Op het punt waar ik de 'still' van SV heb gezet moet je als fietser naar rechts (de rotonde volgen) om de Oppenhuizerweg te vervolgen. De wegbeheerder geeft dat echter in zijn geheel niet aan! Alleen als je plaatselijk bekend bent weet je dat.

In zo'n geval begrijp ik dat fietsers gaan spookrijden.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 19 dec 2020, 17:18

Rein schreef:
za 19 dec 2020, 10:57
Als gevolg van bordeninflatie denk ik dat een :C2: minder fietsers doet besluiten een andere route te kiezen dan een :C14:. Maar goed, ik denk dat veel fietsers zich ook niet door een :C14: laten belemmeren om door te rijden.
Berucht hiervoor is de Erasmusbrug in Rotterdam waar best overlast is van spookrijdende fietsers op de smalle paden. Een :C14: helpt er inderdaad geen moer.

https://goo.gl/maps/F9jVJ5CwjNLf7PBE7

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 19 dec 2020, 23:30

Maar dat vind ik ook te wijten aan de fysieke weginrichting. Je wordt als fietser geleid naar links, maar je mag niet links de brug over. Dan kan er wel een tweetalige wegwijzer staan, maar als je gewoon de 'rode loper' volgt wordt je welhaast naar links gedwongen..., dus ja; fietsers die spookrijden overtreden de wet, maar dit wordt in de hand gewerkt door de gemeente. Zelfs het bord 'andere richtingen' vervangen door 'centrum' en 'station' zou al helpen.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » za 19 dec 2020, 23:55

Vinny schreef:
za 19 dec 2020, 23:30
als je gewoon de 'rode loper' volgt wordt je welhaast naar links gedwongen...
Dat vind ik nogal meevallen. En trouwens, echt rood is daar juist de loper die de weg oversteekt naar de andere kant van de brug ;)

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » zo 20 dec 2020, 2:25

Vinny schreef:
Maar dat vind ik ook te wijten aan de fysieke weginrichting. Je wordt als fietser geleid naar links, maar je mag niet links de brug over. Dan kan er wel een tweetalige wegwijzer staan, maar als je gewoon de 'rode loper' volgt wordt je welhaast naar links gedwongen..., dus ja; fietsers die spookrijden overtreden de wet, maar dit wordt in de hand gewerkt door de gemeente. Zelfs het bord 'andere richtingen' vervangen door 'centrum' en 'station' zou al helpen.
Ik snap het even niet. Er is/was last van spookrijdende fietsers. Er staat dat bord.

Dus in dat geval flink beboeten, en niets wijten aan weginrichting of wat dan ook. Er staat een heel duidelijk bord... als dan mensen alsnog tegen de richting inrijden, tja... dat ligt aan die mensen en hun eigenwijsheid en/of blindheid. Niks anders.
It aint over 'till it's over...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 20 dec 2020, 7:49

Er is ooit een campagne geweest om spookrijdende fietsers toe te roepen met de naam van een forumlid.

Afbeelding

https://nos.nl/artikel/2246955-boe-roep ... sbrug.html

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 20 dec 2020, 10:18

Victor schreef:
za 19 dec 2020, 23:55
Vinny schreef:
als je gewoon de 'rode loper' volgt wordt je welhaast naar links gedwongen...
Dat vind ik nogal meevallen. En trouwens, echt rood is daar juist de loper die de weg oversteekt naar de andere kant van de brug ;)
Je komt hier aanfietsen:
https://goo.gl/maps/v51ACkZdF2xpsU2Y6

Ik zou hier ook denken dat je gewoon aan de linkerzijde de brug over kan fietsen. Dat suggereert het wegbeeld.

Of ik het ook echt zou doen weet ik niet, ik fiets namelijk nooit in Rotterdam; maar ik zou zelf het verbodsbord waarschijnlijk helemaal gemist hebben door de drukke kruising ervoor en moeilijke Engelstalige bewegwijzering. Blij dat ik eindelijk de brug over kan ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 20 dec 2020, 10:19

Overigens zouden een paar pijlen op het wegdek ook al enorm kunnen schelen. Dat hebben ze in Nijmegen gedaan en dat werkt ook erg goed.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 20 dec 2020, 11:11

Vinny schreef:
za 19 dec 2020, 16:19
https://goo.gl/maps/ds8968TSYeczQQ2bA

De eerste paar keer is het éénrichtingsbord me als fietser echt overvallen. Je komt van een tweerichtingsfietspad, ineens houden de middenstrepen op en na de rotonde mag je echt niet meer verder. Op het punt waar ik de 'still' van SV heb gezet moet je als fietser naar rechts (de rotonde volgen) om de Oppenhuizerweg te vervolgen. De wegbeheerder geeft dat echter in zijn geheel niet aan! Alleen als je plaatselijk bekend bent weet je dat.
Ik heb een paar keer gekeken vanuit verschillende blikrichtingen, maar ik zie nergens een tweerichtingfietspad? :dontknow:
Is de situatie nu anders dan op de Streetviewbeelden?