Verkeersborden "fietspad"

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
A15-racer

Verkeersborden "fietspad"

Bericht door A15-racer » za 28 mei 2005, 17:29

Zou iemand mij het exacte verschil kunnen uitleggen tussen onderstaande twee borden:
AfbeeldingAfbeelding
In Tiel stonden vroeger naast alle fietspaden borden van het eerste type, maar die zijn sinds kort allemaal vervangen door borden van het tweede type. Iemand daar misschien een verklaring voor?

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » za 28 mei 2005, 17:31

bord1: verplicht fietspad. Als fietser dien je hier gebruik van te maken.

bord2: een fietspad, maar wat mn als fietser niet verplicht hoeft te gebruiken. Deze paden zijn verboden voor bromfietsen. (vroeger zat er dus ook dat onderscheid in, tegenwoordig niet meer, omdat je van bord1 ook de variant met de bromfiets hebt.)


Zo zat het volgens mij.

A15-racer

Bericht door A15-racer » za 28 mei 2005, 17:32

bas1984 schreef:bord1: verplicht fietspad. Als fietser dien je hier gebruik van te maken.

bord2: een fietspad, maar wat mn als fietser niet verplicht hoeft te gebruiken. Deze paden zijn verboden voor bromfietsen. (vroeger zat er dus ook dat onderscheid in, tegenwoordig niet meer, omdat je van bord1 ook de variant met de bromfiets hebt.)
Toch blijf ik het verschil vaag vinden.

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » za 28 mei 2005, 17:33

het is inderdaad vaag en ik denk dat je bord twee tegenwoordig niet meer nodig hebt, omdat je van bord1 ook de variant met de bromfiets hebt.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Verkeersborden "fietspad"

Bericht door Hajo » za 28 mei 2005, 17:48

A15-racer schreef:Zou iemand mij het exacte verschil kunnen uitleggen tussen onderstaande twee borden:
AfbeeldingAfbeelding
In Tiel stonden vroeger naast alle fietspaden borden van het eerste type, maar die zijn sinds kort allemaal vervangen door borden van het tweede type. Iemand daar misschien een verklaring voor?
Bord 1: Verplicht fietspad. Fieters zijn verplicht hiervan gebruik te maken.
Verboden voor bromfietsen!

Bord 2: Aanduiding fietspad. Niet verplicht. Verboden voor bromfietsen met in werking zijnde motor. (Je moet dus trappen of lopen)

Bord met bromfiets: Verplicht pad voor bromfietsers. Verboden voor fietsers.

Dan is er ook nog een combinatie: fietser en bromfiets. Verplicht voor beiden. Komt ook in de bebouwde kom voor als de wegbeheerder meent dat de bromfietser hier beter het fietspad kan volgen omdat het op de gewone weg te onveilig voor hem is. Bromfietsers zijn alleen buiten de bebouwde kom op een zodanig aangegeven fietspad (bord fiets en bromfiets) toegestaan. Binnen de bebouwde kom mag de bromfietser normaal gesproken geen gebruik van het zodanig aangegeven verplichte fietspad maken, maar moet zich op de normale weg begeven.

NOOT:
Vanf 1 september moeten snor- en bromfietsen een eigen kentekenplaat voeren. Het huidige verzekeringsplaatje vervalt. Bromfietsen krijgen een gele kentekenplaat met zwart opschrift, snorfietsen een blauwe met wit opschrift. De verplichte gele en oranje sticker vervalt dan. De combinatie wordt (waarschijnlijk) drie letters en drie cijfers of drie cijfers en drie letters.

A15-racer

Bericht door A15-racer » za 28 mei 2005, 18:01

Dus als er een fietspad ligt en er staat bordtype 2 bij hoeven fietsers daar geen gebruik van te maken :?? Ze kunnen dan dus ook gewoon over de rijbaan fietsen, terwijl een fietspad naast de betreffende weg ligt :??

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 28 mei 2005, 18:04

A15-racer schreef:Dus als er een fietspad ligt en er staat bordtype 2 bij hoeven fietsers daar geen gebruik van te maken :?? Ze kunnen dan dus ook gewoon over de rijbaan fietsen, terwijl een fietspad naast de betreffende weg ligt :??
Ja. Raar, maar waar. Voor de fietser is er in dit geval en bij dat bord GEEN verplichting het zo aangegeven pad te volgen. Goed, ik ga eten. :D

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Verkeersborden "fietspad"

Bericht door LennyKravitz » za 28 mei 2005, 19:17

A15-racer schreef:Zou iemand mij het exacte verschil kunnen uitleggen tussen onderstaande twee borden:
AfbeeldingAfbeelding
In Tiel stonden vroeger naast alle fietspaden borden van het eerste type, maar die zijn sinds kort allemaal vervangen door borden van het tweede type. Iemand daar misschien een verklaring voor?
Bord een is een verplicht fietspad, en de tweede niet...

Het verschil zit 'm in de plaats en richting van het fietspad... De eerste is vnl. voor fietspaden naast wegen (waar men liever geen fietsers heeft)...

De tweede is voor fietsroutes die andere richtingen op gaan dan een weg bijvoorbeeld... zoals een fietspad door een bos of door een park... je kan een fietser niet verplichten het park in te fietsen als hij/zij daar niet heen wil...

Vroeger had het tweede bord vaak een onderbord "dus niet brommen"... wat ik altijd wel grappig vond...
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15217
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 28 mei 2005, 19:27

Maar waar staan die borden in Tiel dan? Langs wegen of in de bossen of parken?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 28 mei 2005, 20:33

Bij het linker bord mag je als fietser niet op de gewone rijbaan fietsen, maar moet je op het aparte fietspad fietsen. Bij het rechter bord mag je als fietser kiezen waar je fietst: op de rijbaan of op het fietspad.

Een gemeente die het linker bord vervangt door het rechter bord werkt mee aan de gedachtengang: "fietsers op de rijbaan is lagere snelheid is veiliger". Volgens mij is fietsers op een apart fietspad toch echt wel veiliger. Maar ja, anti-auto-beleid van tegenwoordig, hè :evil:

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Verkeersborden "fietspad"

Bericht door IQ[] » za 28 mei 2005, 20:49

LennyKravitz schreef:
A15-racer schreef:Zou iemand mij het exacte verschil kunnen uitleggen tussen onderstaande twee borden:
AfbeeldingAfbeelding
In Tiel stonden vroeger naast alle fietspaden borden van het eerste type, maar die zijn sinds kort allemaal vervangen door borden van het tweede type. Iemand daar misschien een verklaring voor?
Bord een is een verplicht fietspad, en de tweede niet...

Het verschil zit 'm in de plaats en richting van het fietspad... De eerste is vnl. voor fietspaden naast wegen (waar men liever geen fietsers heeft)...

De tweede is voor fietsroutes die andere richtingen op gaan dan een weg bijvoorbeeld... zoals een fietspad door een bos of door een park... je kan een fietser niet verplichten het park in te fietsen als hij/zij daar niet heen wil...

Vroeger had het tweede bord vaak een onderbord "dus niet brommen"... wat ik altijd wel grappig vond...
Klopt, ik was laatst een "stukje" fietsen (70km, ik ben gek) naar en door Nederland. In de buurt van Luyksgestel loopt er een fietspad door de bossen (dus bord van het type rechts). Dat fietspad loopt van Lommel naar Bergeijk ofzo. Lijkt me dus vreemd dat als je op een weg fietst die het fietspad schuin kruist, dat je ineens naar Lommel of Bergeijk MOET fietsen als je naar Luyksgestel wil...
Mooie oplossing dus, en ook geen bromfietsen 8-)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 28 mei 2005, 20:51

Bij het linkerbord mag je ook niet meer met een bromfiets komen.
Dat mag enkel nog op paden die het ronde bord met de witte fiets bovenin en de witte bromfiets onderin tonen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » za 28 mei 2005, 20:58

René schreef:Bij het linkerbord mag je ook niet meer met een bromfiets komen.
Dat mag enkel nog op paden die het ronde bord met de witte fiets bovenin en de witte bromfiets onderin tonen.
Ter aanvulling dan nog: bij het linkerbord mag je dus (of beter MOET) nog wel met een snorfiets rijden; bij het rechter mag dat dus niet.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 28 mei 2005, 21:12

Dat zal niet lang meer duren - er is een wetswijziging in de maak waarin electrisch aangedreven fietsen niet langer als bromfiets worden beschouwd.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » za 28 mei 2005, 21:17

René schreef:Dat zal niet lang meer duren - er is een wetswijziging in de maak waarin electrisch aangedreven fietsen niet langer als bromfiets worden beschouwd.
Hier kan ik je even niet volgen...
Bromfiets = fiets met hulpmotor (geel plaatje) ; helm verplicht / Vmax 30 of 40 km/h
Snorfiets = fiets met hulpmotor (oranje plaatje) ; geen helmplicht / Vmax 25 km/h
Waar komt die elektrisch aangedreven fiets opeens vandaan en wat wil je daarmee aangeven m.b.t. het fietspad? :o

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » do 09 jun 2005, 14:11

Het woordelijk geschreven fietspad wordt vaak gebruikt om aan te geven dat er ook gefietst mag worden, maar dat ook met voetgangers moet worden rekening gehouden. Vaak inderdaad paden door het bos en park.

Het bord: verplicht bromfietspad (blauw bord zonder fiets dus) heb ik nog maar 1 keer gezien (en ik weet niet meer waar). Heel zeldzaam volgens mij.

Soms is een fietspad ook dermate smal (er zijn er wel van 20-30 cm breed) of van slechte kwaliteit dat het aan de fietser wordt overgelaten om er al dan niet van gebruik te maken. Vroeger (en wellicht nu nog) was het 2-richtingen fietspad op de Wassenaarseweg bij het ANWB-gebouw in Den Haag verplicht richting Den Haag en vrijwillig richting Wassenaar. Op zich logisch omdat wijkbewoners komend uit de richting Den Haag anders 2 maal de weg zouden moeten kruisen wat onveiliger is dan op de hoofdweg te blijven rijden.

Wielrenners negeren vaak ook het verplichte fietspad op rustige wegen omdat het fietspad te smal, ongelijkmatig of te bochtig is om snelheid te kunnen maken. Op zich zou dat moeten kunnen als een bromfiets ook van de hoofdweg mag gebruik maken. De (geoefende) wilerijder rijdt immers sneller dan de wetsgetrouwe brommerrijder (met 30 of 40 volgens de wet). Ik vermoed dat de politie meestal niet moeilijk doet.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie