Rare combinatie borden bij Zone 30

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » di 28 jun 2005, 17:20

Hajo schreef:De term "fietssuggestiestroken" kent de wet volgens mij niet. Er is sprake van een gewoon fietspad. In het buitengebied worden deze fietspaden op normale wegen, die smaller zijn dan gebruikelijk, aangeduid door een onderbroken óf ononderbroken streep ongeveer 1.50 meter van de berm. De strook asfalt achter deze streep wordt, voor de duidelijkheid, soms in rood uitgevoerd.

De strepen zijn onderbroken zodat het motorvoertuigen is toegestaan van het fietspad gebruik te maken als er een tegenligger aankomt. Op sommige plaatsen, bijvoorbeeld bij een wegversmalling, is de streep ononderbroken.

De kantlijn (afscheiding van de berm) tenslotte moet, volgens de nieuwe richtlijnen, onderbroken zijn.
Nee, een fietspad dient als zodanig gekenmerkt te zijn door fietssymbolen. Anders zou ook het verschil met een parkeerstrook niet te zien zijn bij brede stroken. Een rode kleur aanbrengen is geen officiele markering. Op een rode strook zonder fietssymbolen en zonder separaat perkeerverbod mag je gewoon parkeren. Deze situaties bestaan ook in den lande en er wordt hier ook daadwerkelijk geparkeerd.

Fietssuggestiestroken zijn dus stroken die niet (of niet uitsluitend) voor (brom)fietsers bedoeld zijn en dus ook geen fietssymbool hebben. Sommigen mogen niet eens door bromfietsers gebruikt worden omdat er een vrijliggend bromfietspad ligt. De wet kent de term misschien niet, maar dat is volgens mij ook niet zo relevant, tenzij de strook ook voor parkeren gebruikt zou kunnen worden en de strook (met name buiten de bebouwde kom op voorrangswegen) niet meer als rijweg aangemerkt kan worden.

Een doorgetrokken lijn van het fietspad mag inderdaad niet overschreden worden door fietsers en auto's, behalve (in ieder geval in de praktijk) voor dwarsverkeer (uitritten en parkeervakken bereiken). Volgens mij mag een bromfiets ook niet op een fietspad met doorgetroken streep rijden, tenzij de strook als bromfietspad (met bord) is gekenmerkt. Bij een onderbroken lijn mag de bromfietser op het pad, maar hoeft het niet, zover ik weet.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 28 jun 2005, 18:33

Hajo schreef:Maar: óók max. 60 wegens vele de uitritten, de mogelijke aanwezigheid van landbouwverkeer, de smalle breedte van de weg, vaak omzoomd met bomen, niet geschikt voor doorgaand verkeer.
Dat laatste steekt me, veel wegen die normaal gesproken doorgaand zijn, worden nu opeens vaak veranderd in een 60 km/h-weg. Dat vind ik geen goede zaak.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 28 jun 2005, 20:07

Peter schreef:[Fietssuggestiestroken zijn dus stroken die niet (of niet uitsluitend) voor (brom)fietsers bedoeld zijn en dus ook geen fietssymbool hebben.
En toch, ze bestaan, fietssuggestiestroken met fietssymbool... :roll:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » di 28 jun 2005, 22:41

René schreef:
Peter schreef:[Fietssuggestiestroken zijn dus stroken die niet (of niet uitsluitend) voor (brom)fietsers bedoeld zijn en dus ook geen fietssymbool hebben.
En toch, ze bestaan, fietssuggestiestroken met fietssymbool... :roll:
Hoe kan dat nou weer? Dan is het toch een fietsstrook? Of zit je ons in de maling te nemen :?: :lol:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 28 jun 2005, 23:09

Nee, rode stroken met fietssymbool en een onderbroken streep, ze komen feitelijk voor. Wat is nou de status van zo'n geval ?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 29 jun 2005, 10:39

René schreef:Nee, rode stroken met fietssymbool en een onderbroken streep, ze komen feitelijk voor. Wat is nou de status van zo'n geval ?
Dat is gewoon een fietsstrook, waar auto's ook mogen komen - bijvoorbeeld omdat er een parkeerstrook of uitvoegstrook rechts van de fietsstrook ligt.
Bij een doorgetrokken streep is de fietsstrook echt verboden gebied voor auto's.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » wo 29 jun 2005, 11:56

Of bedoel je een fietsstrook (dus met fietssymbool) waar niet gefietst mag worden, Rene? Die heb ik wel eens gezien 1 of 2 jaar geleden, maar ik weet niet meer waar.

Er lag dus een verplicht bromfietspad naast de weg, waardoor de suggestiestrook een raar karakter kreeg. Mogelijk een markeringsfoutje, danwel een slimme ambtenaar die niet wilde dat er geparkeerd werd op de brede "suggestie" strook en geen geld had voor verbodsborden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » wo 29 jun 2005, 17:01

René schreef:Nee, rode stroken met fietssymbool en een onderbroken streep, ze komen feitelijk voor. Wat is nou de status van zo'n geval ?
Dat lijkt me een fietsstrook dus.
Ik heb altijd geleerd dat je niet op of naast een fietsstrook mag stilstaan of parkeren, maar er wel overheen mag rijden. Dus stoppen om in te parkeren kan dan ook weer niet. (Vandaar dat ze in Haarlem langs 1 weg een fietssuggestiestrook hebben gelegd, zodat auto's normaal kunnen inparkeren.)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8655
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 29 jun 2005, 17:10

Rode strook met fietssymbool: officieel fietspad. Verplicht voor fietsers. Bromfieters zijn alleen toegestaan als die strook in de bebouwde kom ligt, daarbuiten moet het expliciet aangegeven staan.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » wo 29 jun 2005, 17:59

Volgens mij is het rode alleen maar voor de herkenbaarheid (accentuering) en heeft het geen enkele wettelijke status. Er zijn immers ook plenty fietstroken zonder rood asfalt of rode klinkers.

Ik heb het niet proberen na te zoeken of de rode kleur in een wetstekst een status geeft, dus wie weet corrigeert iemand mij nog.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Muldertjuh
woonerf
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 10:23
Locatie: Zaltbommel

Bericht door Muldertjuh » wo 29 jun 2005, 21:58

Peter schreef:Volgens mij is het rode alleen maar voor de herkenbaarheid (accentuering) en heeft het geen enkele wettelijke status. Er zijn immers ook plenty fietstroken zonder rood asfalt of rode klinkers.

Ik heb het niet proberen na te zoeken of de rode kleur in een wetstekst een status geeft, dus wie weet corrigeert iemand mij nog.
Ik heb het ook niet opgezocht, maar dat rode heeft volgens mij ook geen enkele status.. ook het fietssymbool niet, mits gecombineerd met doorgetrokken streep.
dus daarom kunnen er ook suggestiestroken zijn met symbolen erin.

maar ik zal het ook voor de zekerheid eens nazoeken, want ik raak van jullie in de war. :cry:
Hoe zorgt men ervoor dat herten bij die verkeersborden oversteken?

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Bericht door peejay » vr 01 jul 2005, 14:04

ViaHaaren schreef:
IQ[] schreef:Als ze dit goed willen doen, moeten ze er geen zone 30 bord neer zetten, maar een gewoon bord met 30 erop. Dan ben je van dit probleem af, toch?
Ook dat mag niet, kijk naar deze foto van Duurzaam Veilig:

http://www.veiligverkeer.com/images/pra ... _MAX94.jpg
Omschrijving
Slecht voorbeeld overgang 80-60 km/h-weg
Kanttekening
- Behalve uit het bord 60 km blijkt nergens dat de automobilist een weg met een ander verkeersregime binnenrijd.

- Bord B1 (voorrangsweg) mag volgens de Uitvoeringsvoorschriften BABW niet toegepast worden op een 60 km/h weg.

- Bij een 60 km/h weg behoort een 1-3 kantmarkering toegepast te worden i.p.v. de doorgetrokken streep
"Bord B1 (voorrangsweg) mag volgens de Uitvoeringsvoorschriften BABW niet toegepast worden op een 60 km/h weg."

Voorrangskruisingen (bord B3/4/5) mogen dus wel?
Rij met je hart

Muldertjuh
woonerf
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 10:23
Locatie: Zaltbommel

Bericht door Muldertjuh » vr 01 jul 2005, 15:17

In een 60 km zone horen in het principe van Duurzaam Veilig geen voorrangskruisingen te zitten.

als ze toch voorkomen is dat dus een slechte toepassing van DV, maar het kan wel.
Hoe zorgt men ervoor dat herten bij die verkeersborden oversteken?

Muldertjuh
woonerf
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 10:23
Locatie: Zaltbommel

Bericht door Muldertjuh » do 14 jul 2005, 16:46

om even terug te komen op die fietsstrook.
dit is wel een goede ! :D

Afbeelding
Hoe zorgt men ervoor dat herten bij die verkeersborden oversteken?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 14 jul 2005, 17:26

Ja die fietsstrook is wereldberoemd. Het heeft zelfs een aantal jaar geleden in de Kampioen gestaan. Het was geschilderd op een kademuurtje in Volendam. Na veel protest van omwonenden is de fietsstrook weer verdwenen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10243
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » do 14 jul 2005, 23:14

Sponsered by Duurzaam Veilig ;)

Plaats reactie