Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door SnarfFlevoland » wo 10 okt 2012, 15:47

Coen Tunnel schreef:LKW-Maut op zondag € 100 per kilometer maken. Dan is er geen wettelijke belemmering in Duitsland om door te rijden en kun je als politie vrachtwagenchauffeurs sommeren om door te rijden en de vluchtstrook te verlaten. Volgen ze het bevel van de politie niet op, dan kun je ze arresteren voor het negeren van een politiebevel. Eventueel de vrachtwagen wegslepen en de kosten verhalen op de chauffeur/vervoerder. Met een keiharde aanpak kan het probleem echt wel opgelost worden, alleen gedoogt men liever dan het probleem op te willen lossen.
Goed voorstel! :) Alleen vrees ik met grote vreze dat na de invoering van zo'n idee vervoersbedrijven naar de rechter stappen en de staat aanklagen tegen 'onevenredige tolkosten'. Ik ben dan bang dat de staat hun tolkosten naar beneden moet bijstellen, met als resultaat dat de vervoersbedrijven gewoon gaan rijden op zondag. Zo'n idee moeten ze dan dermate goed invoeren, dat daar weinig tegen te protesteren valt.
Peter schreef:€ 0,50 / km (verdubbeling) niet, maar zal de meesten toch doen besluiten buiten de zon/feestdag te rijden, tenzij ze maar een paar km moeten of erge haast hebben.
Ik denk dat er genoeg vervoersbedrijven te vinden zijn die bij verdubbeling van de tolkosten gewoon gaan rijden op zondag. En dat is wat nu precies niet moet gebeuren. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Vinny » wo 10 okt 2012, 18:54

Zo laat je de automobilist de dupe worden van Duitse wetgeving voor vrachtwagens.
Inderdaad. Dan hebben de Duitsers er namelijk ook last van en is de kans groter dat er beweging komt in het dossier ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door jeroent » do 11 okt 2012, 14:51

Vinny schreef: Dit zijn de feestdagen in Duitsland (worden niet in alle deelstaten beschouwd als vrije dag):
Leuk lijstje, maar het LKW Fahrverbot geldt maar op een subset van die dagen. Als maar 1 of 2 deelstaten een (meestal katholieke feestdag) vieren dan is er geen LKW Fahrverbot (Driekoningen, Maria Hemelvaart).

En zoals al gezegd, de enige dagen die echt overlast veroorzaken aan de grens zijn 1 mei en 3 oktober. Dat komt omdat de bulk van de vrachtwagens naar Oost-Europa gaat en dus bij De Lutte/Niedersachsen de grens overgaat. De NRW dagen zijn daarom minder een probleem (Sacramentsdag en Allerheiligen). En als NL ook een feestdag heeft is het ook veel minder druk.

Code: Selecteer alles

Datum	Feiertag	Wo gilt das Fahrverbot?
01. Januar 2012	Neujahr	bundesweit
06. April 2012	Karfreitag	bundesweit
09. April 2012	Ostermontag	bundesweit
01. Mai 2012	Tag der Arbeit	bundesweit
17. Mai 2012	Christi Himmelfahrt	bundesweit
28. Mai 2012	Pfingstmontag	bundesweit
07. Juni 2012	Fronleichnam	nur in den Bundesländern Baden-Württemberg, Bayern, Hessen, Nordrhein-Westfalen, Rheinland-Pfalz und Saarland
03. Oktober 2012	Tag der deutschen Einheit	bundesweit
31. Oktober 2012	Reformationstag	nur in den Bundesländern Brandenburg, Mecklenburg-Vorpommern, Sachsen, Sachsen-Anhalt und Thüringen.
01. November 2012	Allerheiligen	nur in den Bundesländern Baden-Württemberg, Bayern, Nordrhein-Westfalen, Rheinland-Pfalz und Saarland
25. Dezember 2012	1. Weihnachtsfeiertag	bundesweit
26. Dezember 2012	2. Weihnachtsfeiertag	bundesweit
gewoon boetes uitdelen dan komt het wel goed.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Jeroen » do 11 okt 2012, 22:48

duikgek89 schreef:Daarnaast, als niet iedereen vanuit Rotterdam vrolijk naar de grens kachelt om daar de boel dicht te zetten zou dat ook al schelen.
Als je van die kant af komt kun je nog problemen te voorkomen om niet te ver door te rijden, uiteraard. Maar die havens zijn ook maar een klein deel op het totale transport en ook daar staan de beperkte legale parkeerplaatsen die er nog zijn op een normale avond al vol. Laat staan op zo'n Duitse feestdag, want dan ben je natuurlijk niet de enige die daar wil blijven staan.
duikgek89 schreef:En anders gaan ze maar lekker ergens bubeko in de berm staan of bibeko ergens waar parkeren eigenlijk nergens op slaat maar waar het wel mag.
Dat is het punt juist, het mág gewoon vrijwel nergens meer...
duikgek89 schreef:Dus in Duitsland mag vol=vol dus opzouten blijkbaar wel?
Ehh..ja, als fysiek alles ook al echt volgebouwd is, zijn er ook niet veel andere mogelijkheden meer. En dan staat er nota bene op de meeste autohofen nog een mannetje bij die het een beetje regelt om de ruimte zo efficient mogelijk te benutten..

Ik wilde alleen aangeven wat voor puinhoop het rijverbod de dag er op veroorzaakt. Ineens moet een dag transport 'ingehaald' worden en daar zijn gewoon veel te weinig parkeerplaatsen voor.
duikgek89 schreef:Dan moeten de chauffeurs hun rug recht houden en gewoon niet gaan. Met gedogen komen we per definitie al nergens, gewoon HARD optreden, dan worden er vanzelf andere oplossingen verzonnen. Wat mij betreft gaan ze in de bebouwde kom van Enschede in de weg staan of weet ik veel wat MAAR NIET op de snelweg...
Je begrijpt zelf hoop ik ook wel dat een paar honderd vrachtwagens in een stad *iets* meer overlast oplevert dan als je ze over een paar kilometer vluchtstrook parkeert...
duikgek89 schreef:In Duitsland mag je niet rijden, de transportbedrijven moeten toch zo nodig. Duitsland maakt geen parkeerplaatsen aan de grenzen en de transportbedrijven menen dat ze daarom de snelwegen dicht mogen zetten. En het ergste is nog dat de mietjes van de Nederlandse overheid zich met dat probleem op laten zadelen. Alles aan de grenzen gewoon op de bon, afslepen of de grens over sturen, boeteclaims consequent afwijzen en het probleem terugleggen bij diegene die het veroorzaken.
En als de transportbedrijven willen dat er iets aan gedaan wordt moeten ze dat maar aan de Duitse overheid vragen, en als ze aandacht moeten trekken moeten ze maar gewoon net voordat het rijverbod ingaat alle snelwegen in Duitsland dicht gaan zetten, wedden dat heel Duitsland dan op Berlijn begint te zeiken?
Een grens blijft gewoon een grens, of dat nou een snelweg, provinciale weg of een boerenpad is. Ik ben tégen dat rijverbod, maar zolang Duitsland (en zo een beetje heel centraal-europa) weigert die af te schaffen hebben wij dat maar te accepteren en moeten we de gevolgen daarvan op ons eigen grondgebied voor lief nemen.

Wat mij betreft zijn er dan voorlopig ook maar 2 reele opties: voldoende parkeerplaatsen bijbouwen (zoals nu bij Venlo is gebeurd) ofwel het vluchtstrookparkeren op die dagen gedogen.
Chris schreef:Waanzinnige oplossingen voor een klein probleem. :p
Inderdaad. Het gaat om een paar dagen per jaar over enkele kilometers snelweg dat de vluchtstrook tijdelijk als parkeerruimte gebruikt wordt. De intensiteiten rond de grenzen zijn niet erg hoog, dus een verkeersinfarct hoeft ook niet verwacht te worden...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door duikgek89 » vr 12 okt 2012, 1:27

Jeroen schreef:
duikgek89 schreef:Dan moeten de chauffeurs hun rug recht houden en gewoon niet gaan. Met gedogen komen we per definitie al nergens, gewoon HARD optreden, dan worden er vanzelf andere oplossingen verzonnen. Wat mij betreft gaan ze in de bebouwde kom van Enschede in de weg staan of weet ik veel wat MAAR NIET op de snelweg...
Je begrijpt zelf hoop ik ook wel dat een paar honderd vrachtwagens in een stad *iets* meer overlast oplevert dan als je ze over een paar kilometer vluchtstrook parkeert...
Ga lekker voor het rijverbod in gaat in de bebouwde kommen van Emmerich, Rheine, Goch, Nettetal of een andere willekeurige Duitse plaats staan. Op de vluchtstrook parkeren mag namelijk ook niet, ga dan ergens anders staan waar het niet mag, bij voorkeur in Duitsland, het land dat de overlast veroorzaakt.
Een grens blijft gewoon een grens, of dat nou een snelweg, provinciale weg of een boerenpad is. Ik ben tégen dat rijverbod, maar zolang Duitsland (en zo een beetje heel centraal-europa) weigert die af te schaffen hebben wij dat maar te accepteren en moeten we de gevolgen daarvan op ons eigen grondgebied voor lief nemen.
Ja je kop in het zand steken en alles slikken wat ze je door de strot willen drammen is inderdaad het beste wat je kunt doen. Het wordt tijd dat Nederland zich niet als braafste jongetje van de klas steeds in de hoek laat zetten. Het braafste jongetje zou eens een beetje van zich af moeten bijten. Leg het probleem maar bij de transportfirma's en Duitsland neer en dan zoeken die het maar fijn uit met zijn allen, wedden dat ze een oplossing vinden? Maar omdat de Nederlandse overheid zo slap is hebben de transportbedrijven en Duitsland lak aan het probleem.
Verder, een grens blijft gewoon een grens is net wat men in Europa niet wilt, nou als je steeds meer autonomiteit uit handen wilt geven is dat prima, maar dan stellen staatsgrenzen ook niet meer voor dan provinciegrenzen en moet je ze mijns inziens ook zo behandelen.
Wat mij betreft zijn er dan voorlopig ook maar 2 reele opties: voldoende parkeerplaatsen bijbouwen (zoals nu bij Venlo is gebeurd) ofwel het vluchtstrookparkeren op die dagen gedogen.
Voldoende parkeerplaatsen bijbouwen lijkt me een goede optie. Op Duitse kosten of op kosten van de vervoerders en bij voorkeur op Duits grondgebied net na de grens, waar je tijdens het rijverbod wel de parkeerplaats op mag rijden. Zoals eerder gezegd, pak het gewoon aan, ookal hebben ze geen alternatief en dwing ze zo om hun eigen shit op te lossen. Misschien zijn er dan wel mogelijkheden dat ze zelf eens een flink stuk grond kopen, daar wat beton in smijten en daar tegen een kleine vergoeding parkeren toestaan, maar die mogelijkheden gaan zich NIET ontwikkelen zolang je alles gedoogd. Of misschien zijn er wel een aantal boeren of loonbedrijven die op hun erf een stuk of 5, misschien iets meer, vrachtauto's kwijt kunnen tegen een vergoeding. Of misschien zijn er wel transportbedrijven die wat vreemde vrachtauto's kunnen accomoderen... Of misschien is de parking bij de Slootwater-Veste wel een optie? Maar wacht even, er is natuurlijk weer een of ander stompzinnig regeltje in microscopisch kleine lettertjes in een of ander achterlijk bestemmingsplan wat dat verbied... Linksom weeft dit achterlijke land een net van achterlijke regels om zichzelf waar ze nooit meer uitkomen maar rechtsom wordt van bepaalde groepen alles gedoogd terwijl de gewone burger consequent genaaid, belazerd en uitgekleed wordt, maar als die laatste opstandig wordt dan moeten we dat natuurlijk weer gaan aanpakken want dat is toch zo verschrikkelijk. We leven toch verdorie niet in een 19e eeuwse dictatuur?
Chris schreef:Waanzinnige oplossingen voor een klein probleem. :p
Inderdaad. Het gaat om een paar dagen per jaar over enkele kilometers snelweg dat de vluchtstrook tijdelijk als parkeerruimte gebruikt wordt. De intensiteiten rond de grenzen zijn niet erg hoog, dus een verkeersinfarct hoeft ook niet verwacht te worden...
Het gaat niet eens om een verkeersinfarct maar om het principe. De gewone automobilist mag nog geen scheet laten in de auto of hij krijgt een bon van 200+ euro aan z'n broek maar als Duitsland een beetje lastig doet en de transportbedrijven vooral niet de intentie hebben om ook maar met iemand rekening te houden mag ineens alles. Een snelweg moet een veilige weg zijn waar je SNEL van A naar B kunt rijden. Dat dat SNEL in grote delen van het land al om zeep geholpen is door idiote snelheidslimieten, overbelaste wegen, incapabele automobilisten die het verkeer ophouden en ander leed is al erg genoeg. Maar nu kun je ook op andere snelwegen niet meer veilig en snel van A naar B komen omdat je om vrachtwagens en chauffeurs heen moet slalommen terwijl de angstige wegbeheerder 70 op de borden zet en de Klierige Lamlendige Pik Dienst er een camera tussen verstopt. Dan heb je de snelweg gedegradeerd tot niveau provinciale weg (ja ook niet helemaal, want die liggen tegenwoordig vol met rond-en-rond-en-rond-en-rond rotondes, 60 zones, onoverzichtelijke wegen van rechts met voorrang met als kers op de taart ook nog allemaal rijdende chicanes...

Begrijp me goed, ik ben niet tegen de transportsector. Maar ik ben wel tegen dit gekloot. Het beste is inderdaad als die politieke apen in Berlijn het rijverbod gewoon af zouden schaffen (al is het alleen maar op feestdagen die in de werkweek vallen). Maar dat doen ze niet zolang iedereen alles blijft slikken wat ze doen. En de transportsector zal hier en daar een beetje zagen, maar als je die op hun achterste poten wilt krijgen moet je ze aanpakken en als ze gaan zeiken gaan ze maar lekker naar Berlijn.

edit:
ja dit lucht op :mrgreen:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door SnarfFlevoland » vr 12 okt 2012, 14:40

Je kan je nog zo druk maken over dit probleem, maar andere Europese landen gaan heus niet hun regels aanpassen voor Nederland. Hoog of laag springen heeft geen enkele zin. En ik denk dat Jeroen het duidelijk heeft verwoord met de volgende woorden:
Jeroen schreef:Ik ben tégen dat rijverbod, maar zolang Duitsland (en zo een beetje heel centraal-europa) weigert die af te schaffen hebben wij dat maar te accepteren en moeten we de gevolgen daarvan op ons eigen grondgebied voor lief nemen.
En precies zo is het! Je kan prima tegen het rijverbod zijn, maar het veranderd niks aan de situatie. En persoonlijk ben ik ook van mening dat op de vluchtstrook parkeren een prima noodoplossing is. Een paar stilstaande vrachtwagens kunnen niet veel kwaad. Bovendien staan ze op de vluchtstrook en niet op de rijbaan. Aan de andere kant moet Duitsland natuurlijk voor voldoende parkeerplaatsen zorgen (dit is verder ook een algemeen probleem), maar als je reeël bent weet je dat dit niet in een paar dagen opgelost kan worden.
Groningen schreef:De buren zijn niet zo gek om voor die paar dagen per jaar megaparkeerplaatsen te bouwen. Dus moet men er maar aan wennen dat er een paar dagen per jaar op de vluchtstrook van nog geen 1% van de NL'se snelwegen een rij vrachtwagens staat.
Precies. Nederland hoeft ook helemaal niks te bouwen. De vluchstrook kan prima dienen om vrachtwagens in de wachtrij te laten wachten tot 22:00 uur.
duikgek89 schreef:
SnarfFlevoland schreef:Ben je wel eens bij de grensovergang van Basel of Rheinfelden geweest? Daar staat overdag ook een hele rij aan vrachtwagens geparkeerd omdat ze moeten wachten op de douane. Dat gaat daar al jaren goed. Op de radio hoor je vaak dat de A5 last heeft van zogenaamde "LKW-Stau". Het personenverkeer heeft er weinig last van.
Ben er weleens geweest en heb dat ook weleens gezien, maar dat is een grens naar een niet-EU land, vind ik toch net iets anders. Bovendien is dat structureel.
Beter incidenteel als structureel toch? Ik denk dat we nu van een mug een olifant aan het maken zijn. Parkeren op de vluchtstrook is nog altijd veel beter als op de rijbaan, maar bij Weil am Rhein gaat zelfs op de rijstrook het al jaar en dag goed. Laat staan voor die paar keer bij de Lutte op een vluchtstrook. Gewoon voor goede informatie voorzieningen zorgen en klaar is kees. Dure parkeerplaatsen hoeft Nederland beslist niet te bouwen. Een grens is een grens en een ieder land heeft zo zijn eigen regels. En als we alle regels in Europa zouden generaliseren, dan denk ik dat eerder Nederland een rijverbod kan invoeren dan dat Duitsland dit kan afschaffen.
duikgek89 schreef:Het wordt tijd dat Nederland zich niet als braafste jongetje van de klas steeds in de hoek laat zetten. Het braafste jongetje zou eens een beetje van zich af moeten bijten. Leg het probleem maar bij de transportfirma's en Duitsland neer en dan zoeken die het maar fijn uit met zijn allen, wedden dat ze een oplossing vinden? Maar omdat de Nederlandse overheid zo slap is hebben de transportbedrijven en Duitsland lak aan het probleem.
Bij Weil am Rhein legt Zwitserland hun probleem toch ook bij Duitsland neer? Waarom is Duitsland altijd het braafstje jongetje uit de klas? Als die Zwitsers zo nodig niet bij de EU willen horen, prima, maar laten ze alsjeblieft die rij vrachtwagens in hun eigen land ergens parkeren. Daar mag de Duitse snelweg niet de dupe van worden. De Autobahn is toch geen parkeerplaats?!

Eind goed, al goed: Ga gewoon met een diplomatieke manier met elkaar om in Europa. Elk land is anders en mag andere regels hebben. Dat is het recht van ieder land. We moeten gewoon allemaal een beetje geven en nemen en dan komt het wel goed. Ruzie maken om dit soort kleine dingetjes is echt 'not done'.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door mhkamp » vr 12 okt 2012, 15:01

SnarfFlevoland schreef:Elk land is anders en mag andere regels hebben. Dat is het recht van ieder land. We moeten gewoon allemaal een beetje geven en nemen en dan komt het wel goed. Ruzie maken om dit soort kleine dingetjes is echt 'not done'.
We leven in Europa, Schengen is ingevoerd, we hebben de euro. Grenzen vervagen, maar niet op dit punt. Dan is er in één keer een grens! Dan klopt er iets niet, lijkt me....
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door duikgek89 » vr 12 okt 2012, 15:30

SnarfFlevoland schreef:Je kan je nog zo druk maken over dit probleem, maar andere Europese landen gaan heus niet hun regels aanpassen voor Nederland. Hoog of laag springen heeft geen enkele zin. En ik denk dat Jeroen het duidelijk heeft verwoord met de volgende woorden:
Jeroen schreef:Ik ben tégen dat rijverbod, maar zolang Duitsland (en zo een beetje heel centraal-europa) weigert die af te schaffen hebben wij dat maar te accepteren en moeten we de gevolgen daarvan op ons eigen grondgebied voor lief nemen.
En precies zo is het! Je kan prima tegen het rijverbod zijn, maar het veranderd niks aan de situatie. En persoonlijk ben ik ook van mening dat op de vluchtstrook parkeren een prima noodoplossing is. Een paar stilstaande vrachtwagens kunnen niet veel kwaad. Bovendien staan ze op de vluchtstrook en niet op de rijbaan. Aan de andere kant moet Duitsland natuurlijk voor voldoende parkeerplaatsen zorgen (dit is verder ook een algemeen probleem), maar als je reeël bent weet je dat dit niet in een paar dagen opgelost kan worden.
Het hoeft ook niet in een paar dagen, het mag ook een paar weken duren. Ik weet ook wel dat dit niet opgelost wordt, maar dat wil niet zeggen dat ik dat goed moet vinden.
Groningen schreef:De buren zijn niet zo gek om voor die paar dagen per jaar megaparkeerplaatsen te bouwen. Dus moet men er maar aan wennen dat er een paar dagen per jaar op de vluchtstrook van nog geen 1% van de NL'se snelwegen een rij vrachtwagens staat.
Precies. Nederland hoeft ook helemaal niks te bouwen. De vluchstrook kan prima dienen om vrachtwagens in de wachtrij te laten wachten tot 22:00 uur.
Daar zijn we het dan niet over eens. Een vluchtstrook is een vluchtstrook, een onderdeel van een SNELweg. Niet een parkeerstrook.
duikgek89 schreef:
SnarfFlevoland schreef:Ben je wel eens bij de grensovergang van Basel of Rheinfelden geweest? Daar staat overdag ook een hele rij aan vrachtwagens geparkeerd omdat ze moeten wachten op de douane. Dat gaat daar al jaren goed. Op de radio hoor je vaak dat de A5 last heeft van zogenaamde "LKW-Stau". Het personenverkeer heeft er weinig last van.
Ben er weleens geweest en heb dat ook weleens gezien, maar dat is een grens naar een niet-EU land, vind ik toch net iets anders. Bovendien is dat structureel.
Beter incidenteel als structureel toch? Ik denk dat we nu van een mug een olifant aan het maken zijn. Parkeren op de vluchtstrook is nog altijd veel beter als op de rijbaan, maar bij Weil am Rhein gaat zelfs op de rijstrook het al jaar en dag goed. Laat staan voor die paar keer bij de Lutte op een vluchtstrook. Gewoon voor goede informatie voorzieningen zorgen en klaar is kees. Dure parkeerplaatsen hoeft Nederland beslist niet te bouwen. Een grens is een grens en een ieder land heeft zo zijn eigen regels. En als we alle regels in Europa zouden generaliseren, dan denk ik dat eerder Nederland een rijverbod kan invoeren dan dat Duitsland dit kan afschaffen.
Waar ik dus kotsmisselijk van wordt is dat "Europa" verworden is van een setje afspraken tussen een paar landen naar niet alleen een doel op zich, maar ook naar een logge organisatie bevolkt met allemaal smeerlappen die op bepaalde kleine punten zich persé met de anderen willen bemoeien en landen autonomiteit af willen nemen, maar die op andere punten hun verantwoordelijkheid niet willen nemen. Grensproblemen zijn punten waar Europa zich verantwoordelijk zou moeten voelen en die Europa zou moeten oplossen, maar daar voeren ze geen flikker uit.
duikgek89 schreef:Het wordt tijd dat Nederland zich niet als braafste jongetje van de klas steeds in de hoek laat zetten. Het braafste jongetje zou eens een beetje van zich af moeten bijten. Leg het probleem maar bij de transportfirma's en Duitsland neer en dan zoeken die het maar fijn uit met zijn allen, wedden dat ze een oplossing vinden? Maar omdat de Nederlandse overheid zo slap is hebben de transportbedrijven en Duitsland lak aan het probleem.
Bij Weil am Rhein legt Zwitserland hun probleem toch ook bij Duitsland neer? Waarom is Duitsland altijd het braafstje jongetje uit de klas? Als die Zwitsers zo nodig niet bij de EU willen horen, prima, maar laten ze alsjeblieft die rij vrachtwagens in hun eigen land ergens parkeren. Daar mag de Duitse snelweg niet de dupe van worden. De Autobahn is toch geen parkeerplaats?!
Dat mogen Duitsland en Zwitserland samen uitvechten. Zwitserland is bij ons probleem geen partij.
Eind goed, al goed: Ga gewoon met een diplomatieke manier met elkaar om in Europa. Elk land is anders en mag andere regels hebben. Dat is het recht van ieder land. We moeten gewoon allemaal een beetje geven en nemen en dan komt het wel goed. Ruzie maken om dit soort kleine dingetjes is echt 'not done'.
Ja Duitsland en Frankrijk mogen bepalen en de rest mag doen wat hun zeggen en hun autonomiteit en geld afstaan. Dat is gewoon beroving.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door SnarfFlevoland » vr 12 okt 2012, 15:57

duikgek89 schreef:Een vluchtstrook is een vluchtstrook, een onderdeel van een SNELweg. Niet een parkeerstrook.
Nou en? Dan zetten we toch gewoon een bord 'einde snelweg' (G2) neer op die dagen dat Duitsland een rijverbod voor vrachtwagens heeft. Probleem opgelost! :mrgreen:
duikgek89 schreef:Ja Duitsland en Frankrijk mogen bepalen en de rest mag doen wat hun zeggen en hun autonomiteit en geld afstaan. Dat is gewoon beroving.
Kan ik hieruit opmaken dat je tegen Europa bent? Mooi dan kan ieder land meteen weer geheel zijn eigen regels handteren. We hoeven niet meer aan Griekenland en dergelijke te betalen en nooit meer naar Brussel te luisteren. We bestrijden vuur met vuur en zo zijn we dan ook eindelijk van die verschrikkelijke vrachtwagens op de vluchtstrook verlost. Diplomatiek is sowieso in de wereld overgewaardeerd.

Je snapt dat ik een beetje sarcastisch ben, maar ik snap gewoon niet wat nu je eigenlijke probleem is. Het kan toch niet zijn dat je voor die paar vrachtwagentjes op een vluchtstrook, waar jij als automobilist zo goed als geen last van hebt, zo'n groot probleem van maakt?
duikgek89 schreef:Dat mogen Duitsland en Zwitserland samen uitvechten. Zwitserland is bij ons probleem geen partij.
Mee eens, maar we zijn wel samen Europa en we moeten ook eens verder kijken dan onze neus lang is. En de ervaring van twee andere landen leert ons in dit geval dat die wachtende vrachtwagens voor de grens helemaal niet zo'n probleem zijn.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Chris » do 20 dec 2012, 17:48

Duitsland heeft heel slim twee bedrijven toestemming te geven om een groot bedrijfspand direct naast Raststätte Bentheimerwald neer te zetten om het daarmee onmogelijk te maken de parkeerplaats op Duits grondgebied uit te breiden...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Chris » di 01 okt 2013, 19:17

Donderdag is het weer zover; Tag der Deutschen Einheit. Aangezien dit midden in de werkweek valt zullen er wel weer lange rijen vrachtwagens voor de Duitse grens staan.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door mhkamp » di 01 okt 2013, 19:19

Zijn er nog plannen voor treffen?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Jeroen » zo 06 okt 2013, 10:06

Dit was het gevolg van het rijverbod afgelopen donderdag in Duitsland: één lange file van vrachtwagens op de Franse A35 van Mulhouse naar de grensovergang bij Saint-Louis (F/CH). Deze grap heeft mij ruim 2 uur extra gekost...
SPOILER: TOON

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jeroen op zo 06 okt 2013, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Vinny » zo 06 okt 2013, 10:19

Niets rijdt zo fijn, als zeshonderd in één lijn :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Rogier » ma 07 okt 2013, 7:50

SnarfFlevoland schreef:
duikgek89 schreef:
duikgek89 schreef:Dat mogen Duitsland en Zwitserland samen uitvechten. Zwitserland is bij ons probleem geen partij.
Mee eens, maar we zijn wel samen Europa en we moeten ook eens verder kijken dan onze neus lang is. En de ervaring van twee andere landen leert ons in dit geval dat die wachtende vrachtwagens voor de grens helemaal niet zo'n probleem zijn.
Mee eens. Echter ik ben ook van mening dat Duitsland wel een beetje rekening met andere landen moet houden. Het zou al heel wat schelen als men het vrachtverbod op 1 mei en 3 oktober zou gaan afschaffen. Overigens is het tekort aan parkeerplaatsen voor vrachtwagens een algemeen (schandalig) probleem. Het is algemeen bekend dat de hoeveelheid vrachtverkeer blijft toenemen. Dan is het ook van belang dat er voldoende (veilig) parkeerplaatsen zijn. Daar betalen wij (en de vervoersbedrijven) belasting voor.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Sophie » ma 07 okt 2013, 13:31

Rogier schreef:t zou al heel wat schelen als men het vrachtverbod op 1 mei en 3 oktober zou gaan afschaffen.
Waarom zou Duitsland dat doen?
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Rogier » ma 07 okt 2013, 13:45

^^

Ik zeg niet dat Duitsland dit gaat doen, maar voor Nederland zou het een hoop overlast schelen, als men het vrachtrijverbod voor deze 2 dagen zou intrekken.
De reactie van Rene is overkomen begrijpelijk, want Duitsland zorgt er wel voor dat de buurlanden overlast van deze verboden ondervinden.
Vooral, omdat men weigert om de vrachtwagens bij de grens (op eigen grondgebied \ parkeerterrein) op te vangen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Jeroen » ma 07 okt 2013, 13:54

Vergeet niet dat dit geen typisch Duits probleem is. Landen als Frankrijk, Zwitserland en Italië hebben evengoed rijverboden op zondagen en nationale feestdagen, waarbij de problemen vaak terecht komen bij de buurlanden. Ga voor de gein eens kijken wat voor puinhoop het bijvoorbeeld is rond Kortrijk/Lille op 14 Juli...

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door sirdanilot » ma 07 okt 2013, 14:01

Of Nederland voert natuurlijk ook gewoon een rijverbod op zon-en feestdagen in. Probleem opgelost !
Dan heb je alleen nog af en toe problemen op dit soort Duitse feestdagen, maar die zie je van tevoren al aankomen en dat is maar een paar keer per jaar.

De idee dat een rijverbod economisch nadelig is, is overigens ook onzin. Wat op zondag niet wordt vervoerd, wordt wel weer op maandag vervoerd. Het is niet zo dat er op magische wijze méér vervoervraag is bij een werkdag extra in de week. Net zo min als dat een nieuwe weg door middel van generatio spontanea nieuwe voertuigen creëert uit het niets.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Rene » ma 07 okt 2013, 14:21

Nederland moet simpelweg een bestuurlijke boete voor de transporteur invoeren voor vrachtauto's die op de rijbaan en/of vluchtstrook van een weg voor openbaar verkeer stilstaan wanneer de grens gesloten is.
Waarbij die boete minimaal het drievoudige moet zijn van de boete die de Duitsers opleggen wanneer men toch de grens overgaat.
Dan verschuift het probleem vanzelf naar waar het thuishoort: binnen de Duitse landsgrenzen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Jeroen » ma 07 okt 2013, 16:11

^^ Dat is de oogkleppen ophouden voor het échte probleem, namelijk het tekort aan parkeerplaatsen om het vrachtverkeer op zulke dagen op te vangen. Je schuift het probleem dan niet door van Nederland naar Duitsland, maar van Nederland naar de vervoerders/chauffeurs, die je dwingt om hoe-dan-ook een overtreding te maken.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door keokiracer » ma 07 okt 2013, 16:25

sirdanilot schreef:Of Nederland voert natuurlijk ook gewoon een rijverbod op zon-en feestdagen in. Probleem opgelost !
Handig om te doen als handelsland :roll:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Vahalis » ma 07 okt 2013, 18:03

^^ wat maakt het uit. Als D en F ook een rijverbod hebben kun je de facto op zondag toch niet rijden.
Jeroen schreef:^^ Dat is de oogkleppen ophouden voor het échte probleem, namelijk het tekort aan parkeerplaatsen om het vrachtverkeer op zulke dagen op te vangen. Je schuift het probleem dan niet door van Nederland naar Duitsland, maar van Nederland naar de vervoerders/chauffeurs, die je dwingt om hoe-dan-ook een overtreding te maken.
Als ik fout parkeer krijg ik ook een boete ook al is er tekort aan parkeerplek.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door keokiracer » ma 07 okt 2013, 18:24

Vahalis schreef:^^ wat maakt het uit. Als D en F ook een rijverbod hebben kun je de facto op zondag toch niet rijden.
Binnenlands verkeer.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Vahalis » ma 07 okt 2013, 18:30

^^ mijn reactie was vooral gericht op 'handelsland' wat volgens mij vooral internationaal is.

Verder zie ik op zondag bijzonder weinig vrachtverkeer in NL. Een uitzondering voor bederfelijke waren kan natuurlijk altijd (bestaat volgens mij ook in D).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Chris » ma 07 okt 2013, 18:30

In Nederland rijdt er op zondag sowieso amper vrachtverkeer. Het is onnodig om het resterende vrachtverkeer ook nog te verbieden, zeker omdat een groot deel daarvan toch een uitzonderingsstatus zal krijgen (bederfelijke waren).

Het rijverbod gaat een stuk verder dan alleen de zondagen. Op veel routes mag in de zomer op zaterdag ook niet gereden worden in Duitsland en veel andere zuidelijke landen. Daarnaast heb je nog allerlei regionale of landelijke feestdagen waarop niet gereden mag worden in slechts één land. En als het heet is mag je in sommige Europese landen ook niet rijden om schade aan de wegen te voorkomen. Met de talloze gewichtsbeperkingen in Duitsland vraag je je af hoe alle vracht in Europa überhaupt nog op plaats van bestemming komt. :p

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Peter » ma 07 okt 2013, 18:52

keokiracer schreef:
Vahalis schreef:^^ wat maakt het uit. Als D en F ook een rijverbod hebben kun je de facto op zondag toch niet rijden.
Binnenlands verkeer.
Verkeer dat voor de ochtendspits reeds het Ruhrgebiet (of Frankfurt of Hamburg) voorbij wil zijn en op maandag (of dag na feestdag) wil lossen en terugrijden, zal 's nachts gaan rijden. Wie ook nog een deel van de nacht in de truck wil slapen (voor rusttijden) gaat dus 's avonds reeds rijden om tegen 21:00 22:00 aan de grens te zijn voor de eerste rustperiode, om om 22:00 Duitsland in te mogen. Het is dus wel degelijk buitenlands verkeer, maar dat dus op zondagavond /feestdagavond (en niet overdag) rijdt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 okt 2013, 19:55

sirdanilot schreef:Of Nederland voert natuurlijk ook gewoon een rijverbod op zon-en feestdagen in. Probleem opgelost !
Dan heb je alleen nog af en toe problemen op dit soort Duitse feestdagen, maar die zie je van tevoren al aankomen en dat is maar een paar keer per jaar.

De idee dat een rijverbod economisch nadelig is, is overigens ook onzin. Wat op zondag niet wordt vervoerd, wordt wel weer op maandag vervoerd. Het is niet zo dat er op magische wijze méér vervoervraag is bij een werkdag extra in de week. Net zo min als dat een nieuwe weg door middel van generatio spontanea nieuwe voertuigen creëert uit het niets.
Die rijverboden bezorgen mij anders soms een hoop gedoe. Bij mijn bedrijf zijn soms spoedzendingen met hoge gewichten voor elektriciteitscentrales en schepen die stil liggen, en zulke rijverboden als in Duitsland en Frankrijk zijn dan een doorn in het oog. Je praat dan over zendingen die vanwege het gewicht en de grootte niet gevlogen kunnen worden. Je wilt niet weten wat de kosten zijn als een schip in zo'n geval nog een dag langer moet stilliggen. Of een elektriciteitscentrale die dan niet kan draaien. Dat zijn zendingen waar onze klanten duizenden euro's aan transportkosten voor over hebben, eigenlijk maakt het niet uit wat het kost als het er maar zo snel mogelijk is.

We hebben wel eens gehad dat we zo'n zending naar Spanje dan nog in drie Mercedes Sprinter-busjes konden laten vervoeren. Dan rijden er dus drie volgeladen busjes achter elkaar aan in plaats van één kleine vrachtwagen. :emo: Lekker zinvol dan, zo'n rijverbod...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Jeroen » di 22 okt 2013, 8:46

Vahalis schreef:Als ik fout parkeer krijg ik ook een boete ook al is er tekort aan parkeerplek.
Maar het is niet zo dat je.met de personenauto 100 km moet rijden om nog een vrije (legale) plek te vinden. Sowieso staan er op een normale dag al heel veel vrachtwagens buiten de officiële vakken geparkeerd door ruimtegebrek. Daar kun je simpelweg niet keihard op handhaven.
Peter schreef:Verkeer dat voor de ochtendspits reeds het Ruhrgebiet (of Frankfurt of Hamburg) voorbij wil zijn en op maandag (of dag na feestdag) wil lossen en terugrijden, zal 's nachts gaan rijden. Wie ook nog een deel van de nacht in de truck wil slapen (voor rusttijden) gaat dus 's avonds reeds rijden om tegen 21:00 22:00 aan de grens te zijn voor de eerste rustperiode, om om 22:00 Duitsland in te mogen. Het is dus wel degelijk buitenlands verkeer, maar dat dus op zondagavond /feestdagavond (en niet overdag) rijdt.
Inderdaad. Wij vertrekken op zondagavond bijvoorbeeld regelmatig richting Frankrijk of Italië. Dan is het is eerst een uurtje of 3 sturen naar Rekkem of Habay, daar een uur pauze pakken en dan na 22.00 Frankrijk inrijden om nog 4,5 uur door te rijden richting het zuiden.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Vahalis » di 22 okt 2013, 10:28

^^ dat je dan een creatieve plek zoekt is nog tot daar aan toe. En als daarbij het verkeer niet in gevaar wordt gebracht of gehinderd lijkt mij dat iets om door de vingers te zien. Parkeren op rijbaan of vluchtstrook valt wat mij betreft daar niet onder.

Plaats reactie