Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 03 mei 2007, 21:59

Ik vind een vaste vrije zondag ook wel fijn.

Ik vind het al meer dan zat dat ik 6 dagen per week van 6.00 - 21.15 beschikbaar moet zijn! Dat is 90 uur.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 03 mei 2007, 22:11

Inderdaad en eigenlijk kunnen we allemaal in het weekend ook gewoon doorwerken,
Er zijn anders genoeg sectoren waar op zondag gewoon gewerkt wordt.

Ziekenhuizen
Horeca
Politiediensten
Openbaar Vervoer
Continuebedrijven (als de bloemenveiling Aalsmeer)
etc.

Derhalve vind ik het een niet terzake doende opmerking. Net alsof mensen in bovenstaande sectoren 90 uur per week werken. Sterker nog, vanwege de onregelmatigheidstoeslag werken de meeste mensen minder en verdienen ze meer geld. Prima geregeld, en dat moet niet nog eens extra worden omzoomd met allerlei verboden...

Ik vind 40 uur lang zat voor een werkweek, maar wel aan de bedrijven in samenspraak met de werknemer vrij te verdelen. Als ik graag op maandag in plaats van zondag vrij wil zijn en mijn bedrijf staat het toe moet dat niet worden tegengewerkt door een of andere overheid die met zijn regeltjeszucht het vrije economische verkeer tussen volwassen burgers aan banden probeert te leggen. Daar heb ik een hekel aan.

Waarom kan ik WEL in België 24/7 in een café zitten en na het uitgaan lekker ontbijten om vier uur 's ochtends en is dat in Nederland onmogelijk? Waarom is in Polen de bakker wel open op het moment dat ik vrij ben en moet ik het in Nederland doen met het C'est du Pain geval op het Centraal Station? :evil:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

R4
expressweg

Bericht door R4 » vr 04 mei 2007, 0:20

Zo lijkt het misschien in België, maar zelfstandigen hebben bij ons (op bepaalde uitzonderingen na) een verplichte rustdag in de week, die ze zelf mogen kiezen. 24/7 is dus echt enkel voor diensten die continu beschikbaar moeten zijn. Ik gruwel ook een beetje bij de gedachte dat alles altijd en overal beschikbaar moet zijn (behalve dan dus de noodzakelijke dingen). Laat ons nu inderdaad een dag in de week het even wat rustiger aan doen. Het maakt het ook gemakkelijk om eens iets te plannen met familie of vrienden, aangezien je weet dat je toch een dag in de week gezamenlijk vrij hebt. Wanneer iedereen zijn dagen vrij begint te kiezen, dan wordt dat een gigantische organisatie in bedrijven en gezinnen, iets wat de economie eerder geld kost dan dat het iets oplevert.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 04 mei 2007, 20:30

Met mijn werkuren en reistijd en zonder iemand in huis die boodschappen voor mij doet ben ik afhankelijk van avond- en weekendopenstellingen van supermarkten... :roll: ;)

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » vr 04 mei 2007, 21:19

Veertien rijbewijzen ingevorderd bij snelheidscontrole

DE LUTTE - Bij een snelheidscontrole op de A1 bij De Lutte zijn veertien rijbewijzen ingenomen. De Koninklijke Marechaussee controleerde bij de afrit De Lutte op vreemdelingen en had daarvoor de maximumsnelheid terug gebracht naar 70 km/u op de rijbaan voor verkeer uit Duitsland.

De politie controleerde daarop met de lasergun op de snelheid van het verkeer. In totaal werden 2663 voertuigen gecontroleerd waarbij in totaal 35 overtreders gemeten werden. Daarvan reden 18 voertuigen meer dan 50 km/u. Veertien rijbewijzen werden ingenomen, de overige automobilsten konden de boete gelijk betalen in verband met hun woonplaats buiten Nederland. De hoogst gemeten snelheid bedroeg 150 km/u.

Bron: Tubantia
Wat mij een raadsel is, is waarom de snelheid hier naar 70 is verlaagd. Dat begint op de grens en loopt door t/m de afrit De Lutte over ongeveer 2 km. Er zijn geen werkzaamheden, niets. Heel vreemd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 04 mei 2007, 22:10

De Nederlandse politie wil kennelijk ook laten blijken dat ze autoriteit kan uitstralen... :? :roll:

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » vr 04 mei 2007, 22:18

Op de A76 bij Bocholtz gaat de snelheid ook terug naar 80 (of was het nou 60 :oops:), maar dat gaat met klapborden, dus alleen als er controle is klapt een motoragent (met gevaar voor eigen leven) links en rechts van de snelweg snelheidsborden uit.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » vr 04 mei 2007, 22:34

Vinny schreef:De Nederlandse politie wil kennelijk ook laten blijken dat ze autoriteit kan uitstralen... :? :roll:
Een rood verkeerslicht heeft meer autoriteit dan de Nederlandse politie.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » vr 04 mei 2007, 23:01

Een rood voetgangerslicht midden in Amsterdam heeft meer autoriteit :-)

N342
autoweg

Bericht door N342 » vr 04 mei 2007, 23:54

de overige automobilsten konden de boete gelijk betalen in verband met hun woonplaats buiten Nederland.
Altijd mooi om te weten. Mocht ik over een paar jaar in NL zijn, dan kan mijn rijbewijs dus niet ingevorderd worden. (maar dat schijnt ook al weer te gaan veranderen)
Frits schreef:Wat mij een raadsel is, is waarom de snelheid hier naar 70 is verlaagd. Dat begint op de grens en loopt door t/m de afrit De Lutte over ongeveer 2 km. Er zijn geen werkzaamheden, niets. Heel vreemd.
Er "kan" een controle plaatsvinden, het devies zal wel zijn dat wanneer er personen (wegwerkers/marechaussee/politie) zich nabij de rijbaan bevinden de snelheid naar beneden gaat. Naar goed Nederlands voorbeeld blijft deze lagere snelheid gehandhaafd wanneer er niets aan het handje is.
*11-08-2017 L.M.

R4
expressweg

Bericht door R4 » za 05 mei 2007, 1:02

Zou het niet zijn dat er tussen de grens en die afrit al iemand van de politie/marechaussee op de uitkijk staat en gegevens doorseint naar de mensen aan de afrit?
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 05 mei 2007, 12:54

Op de A12 bij Beek wordt de Vmax ook teruggebracht naar 70 bij een controle.

Wel knap lullig. Een wegvak waar normaal gesproken 100 km/u geldt, dat opzettelijk terugbrengen naar 70 en dan op snelheid gaan controleren. Dat vind ik eigenlijk niet kunnen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 05 mei 2007, 12:57

Dat valt in de categorie 'zielig'. Maar goed, de Nederlandse poltie is op zijn best als ze bonnen voor pietluttigheden kunnen uitschrijven. Als er daadwerkelijk onaanvaardbaar gedrag plaatsvindt geven ze niet thuis... :?

N342
autoweg

Bericht door N342 » za 05 mei 2007, 17:58

R4 schreef:Zou het niet zijn dat er tussen de grens en die afrit al iemand van de politie/marechaussee op de uitkijk staat en gegevens doorseint naar de mensen aan de afrit?
Zou perfect kunnen, vanaf het viaduct Zandhuizerweg heb je een perfect uitzicht op het aanstormende verkeer uit Duitsland.
*11-08-2017 L.M.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » za 05 mei 2007, 20:15

jeroent schreef:Je kunt er van vinden wat je wilt, maar feit is dat Nederland het enige land in Europa is waar 1 mei geen feestdag is.
In Zwitserland is het alleen in Zürich en nog een paar kantons een feestdag. Ik had dit jaar vrij omdat ik nu in Zürich werk, vorig jaar niet.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 07 mei 2007, 11:22

Gisteren bij de grensovergang AB57/A77 ook controle. We moesten toch nog vrij hard in de ankers: binnen een paar honderd meter van 150 naar 100 en uiteindelijk naar 70km/h (op mooie (nieuwe?) signalering aangegeven overigens :) ). Op de inham in de vluchtstrook zagen we er een aangehouden Roemeens bestelbusje met de Nederlandse Marechaussee...

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 08 mei 2007, 8:27

jeroent schreef:1 mei typisch Duits?!
Eerder typisch Nederlands dat het geen feestdag is...
In GB is het ook geen feestdag. Volgend jaar is 1 mei wel een feestdag in Nederland overigens :P

Er zijn ook feestdagen die per Bundesland verschillend zijn (bijv katholieke feestdagen als Rosenmontag, carnavalsdag). Dan geldt er een vrachtverbod die alleen in bepaalde deelstaten geldt.

Met name de vrachtverboden op lokale feestdagen zijn veel transporteurs een doorn in het oog én terecht. Een als dinsdag of vrijdag een feestdag is, is het lastig om Duitsland te beleveren (heen en terug) op die ene werkdag tussen de rijverboden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » di 08 mei 2007, 18:39

Rosenmontag/carnaval is geen feestdag, in geen enkel Bundesland.
Jij doelt op Fronleichnam (Sacramentsdag) en nog wat andere feestdagen die alleen in Beieren gelden (Driekoningen, Maria Hemelvaart).
Het leven draait nou eenmaal niet om de transporteurs. In Duitsland is de meerderheid voor een vrachtwagenverbod op die dagen, daar zullen transporteurs helaas mee moeten leven. Bederfelijke waar en andere spoedtransporten mogen trouwens wel gewoon vervoerd worden, ook op zon- en feestdagen. Dus als de belevering echt een probleem zou zijn kun je een vergunning krijgen.

De LKW-Maut is veel transporteurs vast ook een doorn in het oog..

Albert Einstein
dorpsstraat

Bericht door Albert Einstein » di 08 mei 2007, 19:22

Ik ben eerlijk gezegd wel blij met de vrachtwagenloze zondag. Dan schiet rijden door Duitsland n beetje lekker op ;)

R4
expressweg

Bericht door R4 » wo 09 mei 2007, 0:17

Vandaag was het overigens, naar aanleiding van V-day, een feestdag in Frankrijk. De parkings aan de grenzen stonden bijgevolg weer aardig vol met trucks, hoewel er toch waren die het erop waagden en gewoon Frankrijk binnenreden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 09 mei 2007, 15:25

Het moet gewoon Europa-breed eens afgelopen zijn met die achterlijke beperkingen van vrachtverkeer op zon- en feestdagen. Tijd voor de Europese Commissie om eens echt werk te gaan verzetten.

* mompelt iets over open grenzen en het opheffen van barrieres om interne vrijhandel beter te faciliteren. Reeds tientallen jaren toch de hoofdtaak van de EU...
n Duitsland is de meerderheid voor een vrachtwagenverbod op die dagen
Ik denk dat een meerderheid ook te porren valt voor een vrachtwagenverbod tijdens spitsuren. En een algemeen vrachtwagenverbod op het moment dat de "meerderheid" OOK van de snelweg gebruik wil gaan maken. Dat heet Nimbyisme.

Overigens wil de meerderheid ook gratis OV. En een palmboom en een zwembad in zijn tuin. En o ja. Gratis appeltaart.
Moeten we dat dan ook maar als overheid gaan faciliteren?

R4
expressweg

Bericht door R4 » wo 09 mei 2007, 16:17

Vrachtwagenchauffeurs zitten nu al onder enorm zware druk van hun firma's, dat ga je dan enkel nog verzwaren. Nu moeten de firma's tenminste rekening houden met een verplichte rustdag in de week.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 09 mei 2007, 16:47

^^ Ik zeg toch ook niet dat het maximum werkuren per week omhoog moet? Sterker nog, doordat er minder in de spits hoeft te worden gereden zal de gemiddelde snelheid van het transport omhoog gaan, waardoor vrachtwagenchauffeurs eerder klaar zijn.

R4
expressweg

Bericht door R4 » do 10 mei 2007, 0:28

Het aantal uren zal officieel ook niet toenemen, in de praktijk draait het echter meestal anders uit.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 10 mei 2007, 8:48

R4 schreef:Vrachtwagenchauffeurs zitten nu al onder enorm zware druk van hun firma's, dat ga je dan enkel nog verzwaren. Nu moeten de firma's tenminste rekening houden met een verplichte rustdag in de week.
Als je vrijdag lost in bijvoorbeeld Kroatie, ben je in de regel niet voor zaterdag 22:00 in Nederland.

Rustdagen en vakantie dienen door controle gedaan te worden, niet door reisverboden. Wat heb je aan om verplicht een dag vrij te hebben in een ver buitenland, waar je niemand kent, terwijl je liever een dag later bij je gezin bent.

Omdat de EU landen zo verdeeld zijn zal het voorlopig niet opgelost worden. Ik hoop wel dat de lokale feestdagen een keer aangepakt worden. Dat een vrachtwagen honderden kms moet omrijden omdat Beieren een feestdag heeft, is toch van den gekke.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

kees
expressweg

Bericht door kees » di 15 mei 2007, 16:42

Brabants Dagblad, 15-05-2007 schreef: Vluchtstrook A1 is even parkeerplaats vrachtwagens

DRIEBERGEN (ANP) - De politie stelt op de A1 ter hoogte van De Lutte (Overijssel), nabij de Duitse grens, een extra vluchtstrook beschikbaar voor vrachtauto's. Op Hemelvaartsdag is er tot 22.00 uur geen vrachtverkeer op de Duitse wegen toegestaan.

De politie verwacht op deze feestdag een lange file van vrachtauto's voor de grens, zo meldde een woordvoerder dinsdag. Het is de derde keer dat de politie de vluchtstrook als parkeerplaats voor vrachtwagens inricht. ,,Je kunt het met een uitverkoop vergelijken, dan staan de mensen ook in rijen voor de deur om als eerste naar binnen te kunnen.''
Op Hemelvaarstdag geldt voor automobilisten ter hoogte van De Lutte een snelheidslimiet van 70 kilometer per uur. De politie heeft deze maatregel genomen om de veiligheid op de snelweg te vergroten.
Op Hemelvaartsdag dus uitverkoop in Duitsland?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 15 mei 2007, 19:14

Donderdag is het weer zover. Dan wordt er een rij vrachtwagens van 15km verwacht voor de Duitse grens.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » di 15 mei 2007, 19:41

waarom rijden al die vrachtwagens eigenlijk naar de grens en wachten ze niet ergens dichter bij huis? Dat uurtje of 2 rijden maakt toch ook niks uit?

N11-west
stadsweg

Bericht door N11-west » di 15 mei 2007, 19:49

Het is ieder weekend raak op de A1. De verzorgingsplaatsen vanaf Apeldoorn staan zo vol dat de vluchtstroken van de in- en uitvoegstroken ook worden gebruikt als parkeerplaats (onveilig).
Wat het niet beter maakt is dat sinds de sluiting van de parkeerplaatsen bij Rijssen (Elsenerveld ??) er nog maar 1 vzp is langs de A1 tussen Holten en de grens (50km) Richting A35 is de eerste mogelijkheid zelfs pas in Duitsland. Maar wat mij betreft moet Duitsland bijdragen in de oplossing van dit probleem.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 15 mei 2007, 20:27

Ze zouden ook nog bij Frans op den Bult kunnen staan langs de N342. Daar is een grote parkeerplaats bij.