Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 15 mei 2007, 20:29

Hengelo-Noord is dat toch? Volgens mij heb ik daar wel eens gegeten toen ik met een vrachtwagen meereed.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 15 mei 2007, 20:33

Ja klopt. Om precies te zijn hier:

Afbeelding

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » di 15 mei 2007, 21:40

Toch snap ik het niet. Waarom rijd je als vrachtwagenchauffeur helemaal naar de grens om daar in de file te staan? Als vrachtwagenchauffeur heb je toch mogelijkheden genoeg om te parkeren, waarom dan uitgerekend daar bij de grens?

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 16 mei 2007, 8:17

jeroent schreef:Toch snap ik het niet. Waarom rijd je als vrachtwagenchauffeur helemaal naar de grens om daar in de file te staan? Als vrachtwagenchauffeur heb je toch mogelijkheden genoeg om te parkeren, waarom dan uitgerekend daar bij de grens?
Meerdere redenen:
1. Wie achteraan in de file staat heeft minstens een uur vertraging op dagen als Hemelvaart. De file komt pas langzaam op gang en de eerste 100 km kan maar 70 of zo worden gereden.
2. Een chauffeur kan filestaan combineren met verplichte rusttijd. Om 22:00 kan hij soms in één of twee keer door naar zijn bestemming.
Sommigen moeten om 6:00 uur al lossen bij distributiecentra.
3. Vaak gaan de eerste chauffeurs al om 21:30 rijden. Via collega couriers die wel mogen rijden horen ze dat er geen controle is en gaat de rest ook rijden. Wellicht is dat minder geworden, aannemende dat de Maut-controle ook voor rijverboden wordt gebruikt. Dat laatste weet ik eigenlijk niet.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 17 mei 2007, 19:18

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 17 mei 2007, 19:21

Afbeelding

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 17 mei 2007, 19:33

Lullig is dat. sta je eerst in de file voor de IKEA bij Hengelo, en dan mag je nog een tijdje op de vluchtstrook bivakkeren. Leuk trouwens als je als automobilist echt een pechgeval hebt. Dat wordt dus stilstaan op de rechterrijstrook :shock:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 17 mei 2007, 20:37

De VID heeft ook twee foto's op zijn site staan.

Waar gaat die vrachtwagen op de linkerrijstrook trouwens naar toe :?:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 17 mei 2007, 20:51

Bederfelijke waren mogen wel rijden. Zie ook Autosnelwegen algemeen voor meer foto's.

kukel360
stadsweg

Bericht door kukel360 » vr 18 mei 2007, 13:04

natuurlijk was het feestteam ook aanwezig om de 70kmh limiet te handhaven

http://img59.imageshack.us/img59/4047/a ... 007mk6.jpg

© vw-driver@flitservice.nl

Edit Palance: Plaatje vanwege de belachelijke grootte veranderd in een URL

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 18 mei 2007, 13:12

Ja klopt, was aangekondigd, maar ze stonden wel sneaky achter die vrachtwagens.

Krijg dus meer en meer het idee dat het niet is om afschrikwekkend te zijn, maar gewoon om de cash.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 18 mei 2007, 13:30

^^ Nou het staat zo vol met vrachtwagens dat je er niet aan ontkomt om achter een vrachtwagen te staan.

En de limiet van 70 is bij mijn weten duidelijk aangegeven, staat op borden, wordt omgeroepen op de radio en valt te lezen op de site van het VID. "Ik wist het niet" is dan ook geen valide argument.

Overigens vind ik persoonlijk een limiet van 70 erg laag. Ik zie dan meer in de optie van Jeroen eerder in de draad om de rechterrijstrook af te sluiten en op de linkerrijstrook een limiet van 80 in te voeren (100 is niet mogelijk omdat er kennelijk ook binnenlands vrachtverkeer is en vrachtwagens die bederfelijke waar vervoeren en met één rijstrook beschikbaar kun je ze niet inhalen).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 18 mei 2007, 14:02

Kan dat plaatje niet wat kleiner :?:

kukel360
stadsweg

Bericht door kukel360 » vr 18 mei 2007, 23:15

het was flink scoren voor het KLPD donderdag: 40% kan een bon verwachten!

http://www.twentenieuws.nl/index_detail ... t_id=12426

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 19 mei 2007, 10:36

Dat is de fout van de weggebruikers.

Wat ik niet snap; waarom blijven de chauffeurs niet op hun vertrekpunt? Een truckerscafé in de Botlek bijvoorbeeld. Dan sta je tenminste ergens waar je nog want kunt eten en niet op zo'n verlaten plek als een vluchtstrook.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 19 mei 2007, 11:52

^^ Ik denk dat Nederlanders of Duitsers dat ook wel doen.

Het waren namelijk vrijwel alleen maar Polen die op de vluchtstrook stonden.

Het gekke was dat bij Frans op den Bult, een zeer groot wegrestaurant bij afslag Hengelo-Noord, met plaats voor honderden vrachtwagens, vrijwel niemand stond.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 31 mei 2007, 21:25

Parkeren bij grens bron van zorg

OLDENZAAL/LOSSER - De gemeenten Oldenzaal en Losser en Rijkswaterstaat ondertekenen vrijdagmiddag een convenant over oplossingen voor de vrachtwagenproblematiek bij de grensovergang A1 op zondagen en Duitse feestdagen.

Dat gebeurd samen met het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD), Vereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN), ondernemersorganisatie voor logistiek en transport EVO en de provincie Overijssel.
Op zondagen en op Duitse feestdagen is het vrachtwagenchauffeurs namelijk niet toegestaan in Duitsland te rijden.
Dit betekent dat in de loop van zondagen en op Duitse feestdagen het vrachtverkeer voor de grens staat te wachten tot het Duitsland in mag. Hierdoor ontstaan gevaarlijke situaties op de rijksweg.

Omdat er geen alternatief is parkeren de vrachtwagens op de vluchtstrook. Op reguliere zondagen is dit een rij van circa 2 kilometer lengte, op Duitse feestdagen soms 10 kilometer.
Deze situatie is verkeersonveilig en daarom onwenselijk. De gemeente Oldenzaal en Rijkswaterstaat namen het initiatief voor een integrale aanpak die is vervat in een convenant. Dit convenant bevat maatregelen die een oplossing bieden voor de zondagavond- en Duitse feestdagenproblematiek. Zo wordt onderzocht of er 100 extra parkeerplaatsen gecreëerd kunnen worden.

Daarvoor komt een locatie bij het Avia-benzinestation Lonnekermeer in aanmerking.
Een ander punt van zorg is het uitoefenen van toezicht en zonodig handhavend optreden. Dat aspect komt voor rekening van de KLPD. Onderzocht wordt ook de mogelijkheid van een gedoog- of vrijstellingszone van ongeveer 25 km vanaf de grensovergang richting Duitsland.

De organisaties EVO en TLN informeren hun achterbannen over de parkeerproblematiek en de te nemen maatregelen. Daarnaast richten deze twee organisaties een verzoek tot de aangesloten bedrijven om waar mogelijk maatregelen te nemen ter vermindering van de parkeerproblematiek bij de grensovergang A1 in De Lutte.

Bron: Tubantia

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 31 mei 2007, 21:26

100 parkeerplaatsen is echt te weinig. Als je ziet wat wij daar zoal zagen staan....

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 31 mei 2007, 21:51

En wie mag de problemen weer oplossen: Nederland. Als RWS nou eens een convenant sluit met de Duitse overheid/wegbeheerder, dan is het in ieder geval gedeelde smart.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 02 jun 2007, 2:27

Gewoon forse bekeuringen voor het parkeren van een vrachtauto op de vluchtstrook uitdelen. Dan gaan ze wel een legaal plekje zoeken.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » za 02 jun 2007, 8:24

boe! schreef:En wie mag de problemen weer oplossen: Nederland. Als RWS nou eens een convenant sluit met de Duitse overheid/wegbeheerder, dan is het in ieder geval gedeelde smart.
Het is natuurlijk niet de schuld van Duitsland dat Oost-europese chauffeurs massaal hun vrachtwagen zondags op de vluchtstrook parkeren.

Wat ik me afvraag: we hebben het hier op de A1, maar spelen deze problemen ook bij andere drukke vrachtroutes, als bv. de A67 of de A76?

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » zo 03 jun 2007, 18:48

Ik had het toevallig vorige week met een collega over de vrachtwagenproblematiek. Daarbij kwam ook dit aan de orde, maar ik denk persoonlijk niet de die file uitsluitend ligt aan het Duitse tolsysteem. Het is natuurlijk verdraaid vervelend dat die vrachtwagens bij de grens staan te koekeloeren, maar dat is bij een tolsysteem zoals Duitsland heeft niet vreemd. Vreemd is in mijn ogen wel dat het om zoveel vrachtwagens gaat, en dan ook nog eens met name oost-europese (inclusief Rusland) vrachtwagens. Ik vraag me dan wel eens af of het nu echt goedkoper is om vanuit oost-europa met vrachtauto's naar de Nederlandse havens te rijden, in plaats van de goederen op de trein of de binnenvaart te gooien. Het probleem wordt denk ik dan ook voornamelijk veroorzaakt door de enorme verkeersvraag vanuit oost-europa, en niet zozeer door het feit dat Duitsland tol heeft ingevoerd.

Desalniettemin is de situatie een serieus veiligheidsprobleem, en moet het denk ik wel op deze plaats opgelost worden...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 03 jun 2007, 20:05

Heeft niks met tol te maken, maar met het Sonntagfahrverbot.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 03 jun 2007, 20:08

Nou, door de tol durven ze misschien niet tot de eerste parkeerplaats in Duitsland te rijden?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 03 jun 2007, 20:16

Wedden dat ze dat wel zouden doen als de Nederlandse politie ging bekeuren, i.p.v. faciliteren ?! :roll:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 03 jun 2007, 20:51

Ik vind dat we die boetes linea recta naar de Duitse overheid moeten sturen. Dan gaan ze hun problemen misschien zelf eens oplossen... Het is toch de wereld op zijn kop als WIJ moeten investeren om HUN middeleeuwse wetgeving te faciliteren?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

R4
expressweg

Bericht door R4 » ma 04 jun 2007, 1:46

Een mogelijke tussenoplossing zou kunnen zijn dat het Fahrverbot pas telt vanaf de eerste Duitse parking. Op die manier zijn de buurlanden van de overlast verlost.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 04 jun 2007, 9:14

Dat is het verschuiven van het probleem. Net alsof DL ineens een paar honderd parkeerplaatsen voor vrachtwagens tevoorschijn tovert. Nogmaals: dit is niet de schuld van Duitsland. Dat zij een Fahrverbot voor vrachtwagens hanteren is vervelend, maar het is wel hun wet. Net zo belangrijk is de wet in Nederland dat niet op een vluchtstrook stil mag worden gestaan zonder directe noodzaak. Ik ben dan (in dit geval) ook voorstander van handhaven i.p.v. gedogen. Wel icm juiste bewegwijzering en waarschuwingsborden, eventueel in het begin met verlaagde boetebedragen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 04 jun 2007, 9:55

Tja, Nederland heeft niet genoeg parkeerplaatsen voor al die vrachtwagens. Er stonden er genoeg om alle parkings vanaf Amsterdam vol te zetten.
Zo stond de parkeerplaats bij Lochem ook bomvol, incl vluchtstrook, en da's toch al 50km voor de grens. (verder hebben we niet gezien, omdat we eraf gingen).

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 04 jun 2007, 9:59

Jeroen schreef:Dat is het verschuiven van het probleem. Net alsof DL ineens een paar honderd parkeerplaatsen voor vrachtwagens tevoorschijn tovert.
Dat is dan hun probleem. Als zij zo nodig aan het Fahrverbot willen vasthouden, dan zorgen ze er maar voor dat de eerste de beste parking na de grens zéér uitgebreide truckersfaciliteiten heeft, ook al is dat maar voor een paar uurtjes per week. En als ze dat niet willen, dan moeten ze maar eens gaan nadenken over dat hele Fahrverbot. Als je wetgeving maakt, moet je zelf de excessen oplossen en het probleem niet letterlijk bij de buurman parkeren :roll: