Brugongevallen (Ketelbrug/ Den Uylbrug / Bosrandbrug)

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door Wesso » wo 07 okt 2009, 12:30

Een paar reacties bij het artikel in de Telegraaf:
Koggerpolderbrug NH ging vandaag open (met knipperlicht waarschuwing en slagbomen neer)Er kwam geen scheepsvaart verkeer.Na ca 10 min ging de brug neer en was de weg weer vrij .Deze brug heeft in het verleden ook al eens een automobilist de schrik van zijn leven bezorgd door open te gaan terwijl zijn auto op het bewegende brugdek stond.De bestuurder kon op tijd weg maar zijn auto verdween in het kanaal.Leuk hoor die afstand bewaakte bruggen.
:neenee:
Er circuleren filmpjes op internet waarbij een brug radiografisch worden geopend door iemand die daartoe niet bevoegd is. Zoek bijvoorbeeld op "Brug openen met PDA".Ben benieuwd of er in geval van de Ketelburg ook sprake is van een dergelijke 'experiment'.Als dat zo blijkt te zijn, dan heeft óók Rijkswaterstaat wat uit te leggen...
Wat mij als engineer het meeste verbaast, is dat er geen sensoren zijn die de waarschuwingslichten voor automobilisten aanstuurt. Schandelijk dat daar in het ontwerp niet over nagedacht is en helemaal omdat dit blijkbaar de 2e keer is.
Als dat inderdaad niet zo is, lijkt me dat wel even een actiepuntje.
Het is mij op weg naar Lelystad als zeker drie keer gebeurd dat de lichten aanstonden en de situatie geen aanleiding gaf om te stoppen. Voorzichtig reed ik dan maar door en de brug ging ook niet open. Je kunt de brug nog kilometers in de spiegel volgen. Wellicht een onderdeel van de Hollandsche Waterlinie. Was in de oorlog ook niet helemaal betrouwbaar.
Het was toen eigenlijk de schuld van de brugwachter ook al denkt de rechter-mevrouw van niet. En ook nu zal wel blijken dat jodocus een hendeltje vergeten is of per ongeluk de verkeerde overhaalde. Dit moet toch verregaand geautomatiseerd worden zodat de hele procedure niet van losse menselijke handelingen afhankelijk is.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door Via » wo 07 okt 2009, 17:36

Ergens is het inderdaad raar dat de procedure blijkbaar sterk afhankelijk is van menselijk falen. Maar tegelijkertijd worden omwille van bezuinigingen overal de brugwachters die er juist goed zicht op hebben wegbezuinigd. Ik snap het even niet meer... :roll:

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door mhkamp » wo 07 okt 2009, 20:32

Nu.nl op 5 okt. j.l. schreef:Ketelbrug voorlopig niet open

AMSTERDAM - De Ketelbrug in de A6 die zondag plotseling deels openging, blijft voorlopig dicht. Dat zegt een woordvoerder van de politie maandagochtend tegen Radio 1.
Misschien onder druk van schippers?
Nu.nl schreef:Ketelbrug eenmalig open voor scheepvaart
LELYSTAD - Rijkswaterstaat opent vrijdagmorgen om elf uur eenmalig de Ketelbrug om schepen te laten passeren die niet onder de burg door kunnen varen. Daarna wordt de brug weer vergrendeld. De vertraging voor automobilisten kan oplopen tot ruim een uur.
Dat heeft Rijkswaterstaat woensdag laten weten.
Zondagmiddag kwam de klep van de Ketelbrug in de richting Emmeloord spontaan omhoog. Daardoor ontstonden er ongevallen, waardoor drie personen gewond raakten.
Vergrendelen
Maandagochtend liet Rijkswaterstaat de brug uit veiligheidsoverwegingen vergrendelen en konden niet alle schepen meer van en naar het Ketelmeer varen.
Schippers die vrijdag onder de brug door willen varen, wordt gevraagd zich telefonisch aan te melden bij de Centrale Meldpost IJsselmeergebied.
Nu.nl
Laatst gewijzigd door mhkamp op wo 07 okt 2009, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door boe! » wo 07 okt 2009, 20:34

Kunnen ze niet omvaren via de zuidelijke randmeren? Is weliswaar flink om, maar is een alternatief.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door mhkamp » wo 07 okt 2009, 20:39

:2cents:

Daar zal het wel om draaien.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door DjIdee » do 08 okt 2009, 7:14

boe! schreef:Kunnen ze niet omvaren via de zuidelijke randmeren? Is weliswaar flink om, maar is een alternatief.
Is de A27 wel een beweegbare brug dan? Rij er regelmatig langs, maar kan het me niet herinneren. En veel hoger dan de ketelbrug is hij niet. Idem voor de Hollandse brug in de A6 (die ook nog eens veel drukker is)

En waarom die brug niet om 4 uur snachts los? Of op een zaterdag? Is er veel minder verkeer, en ja, met de rare perikelen van de brug is beveiliging bij het donker misschien een probleem, maar dat is te controleren... Als hij nu ook om 11 uur ochtends/begin van de middag niet meer dichtwil, dan heb je veel minder tijd om het op te lossen voor de drukke vrijdagmiddagspits begint... Als je hem ochtends sloopt, is er niet heel veel mis, want de vrijdagochtend spits is nog te overzien
Laatst gewijzigd door DjIdee op do 08 okt 2009, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door kees » do 08 okt 2009, 9:35

DjIdee schreef: ... om 11 uur smiddags ....
In welke tijdzone leef jij? :)

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door mennomulder » do 08 okt 2009, 9:50

Men moet in Nederland voor de binnenwateren en IJsselmeer gewoon strijkbare masten voor de scheepvaart verplicht stellen, dan waren we van veel ellende verlost !
Laatst gewijzigd door mennomulder op do 08 okt 2009, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door DjIdee » do 08 okt 2009, 10:07

kees schreef:
DjIdee schreef: ... om 11 uur smiddags ....
In welke tijdzone leef jij? :)
fixed, thx :blauweduim:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door Attietattie » do 08 okt 2009, 11:12

Wesso schreef:
Wat mij als engineer het meeste verbaast, is dat er geen sensoren zijn die de waarschuwingslichten voor automobilisten aanstuurt. Schandelijk dat daar in het ontwerp niet over nagedacht is en helemaal omdat dit blijkbaar de 2e keer is.
Als dat inderdaad niet zo is, lijkt me dat wel even een actiepuntje.
Net als de tunnel bij Roermond bedoel je? Mja, heeft ook zo zijn nadelen heb ik begrepen...

Overigens ben ik het daarmee niet oneens. Maar dan moet het wel GOED gebeuren!
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door Juerd » do 08 okt 2009, 19:44

Wesso schreef:
Er circuleren filmpjes op internet waarbij een brug radiografisch worden geopend door iemand die daartoe niet bevoegd is. Zoek bijvoorbeeld op "Brug openen met PDA".Ben benieuwd of er in geval van de Ketelburg ook sprake is van een dergelijke 'experiment'.Als dat zo blijkt te zijn, dan heeft óók Rijkswaterstaat wat uit te leggen...
In scene gezet.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door SnarfFlevoland » do 24 dec 2009, 23:55

*stof*
Vinny schreef:
Bovendien kun je dan afrit Swifterbant ook wel sluiten,
De afrit naar Swifterbant is in de enige noordelijke richting niet bijster zinvol lijkt me. Doorgaand verkeer zal de N 50 nemen lijkt me. Ik heb zelf nooit begrepen waarom er geen snelle route Lelystad-Kampen is aangelegd. Mensen van/naar Swifterbant lijken mij overwegend naar Lelystad en verder richting Randstad te forensen. Maar wellicht heb ik het fout.
De afrit Switferbant wordt inderdaad weinig gebruikt, en komt ook op een kale plek de polder in. Echter geheel overbodig zal de afrit zeker niet zijn, want er ligt tegenwoordig ook een autoweg vanaf de afrit Swifterbant naar de plaats Swifterbant zelf, dat 3 kilometer verderop ligt. Die autoweg hebben ze in 2007 aangelegd. Ik stoor mij nog alleen een beetje aan die rotonde bij de Visvijverweg... Je kan vanuit Dronten zo mooi in één klap doorrijden, zonder stoppen, en dan moet je toch afremmen voor die rotonde. :twisted:

Oprit Swifterbant is voor verkeer vanuit Swifterbant en Dronten dé belangrijke verbindingsader richting Emmeloord, Heerenveen en Groningen (en zelfs voor naar Bremen, Hamburg en Scandinavië)! :P

Overigens is afrit Switferbant de enigste afrit van gemeente Dronten en één van de weinige afritten die mooi vloeiend overgaan van HWN naar OWN (of andersom).

De N307 gaat overigens vanuit Swifterbant naar afrit Lelystad-Noord en daar zullen vast de meeste mensen langs rijden die naar de randstad gaan. Maar voor het verkeer richting Emmeloord zou dat een heel eind omrijden zijn, als afrit Swifterbant er niet was geweest.

Ik kwam overigens afgelopen zaterdag bij de Ketelburg, was die na 11:00 nog steeds open, dus kon ik mooi omrijden via Kampen om in Emmeloord te komen. Ach ja, omrij route is ook altijd leuk, maar wel flauw, want die afzetting zou oorspronkelijk op zondag zijn én tot 11:00 uur duren, maar toen ik daar om 11:20 was, kwam een meneer van rijkswaterstaat ons vertellen dat wel nog wel 30 minuten konden wachten...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door DjIdee » vr 25 dec 2009, 9:39

Afrit Swifterbant is bijzonder welkom... Regelmatig gehad dat er iets op de A6 gebeurd was bij de wzh bij Lelystad-Noord, of dat er veel file stond tussen Lelystad en Almere door een ongeval... Na de Ketelbrug pak ik dan de afrit Swifterbant, en dan via de N307/N305 richting de A27.. Als die wegen ook druk zijn ga ik binnendoor over de N710, de Rietweg en de Vogelweg (N706).

Ik denk trouwens dat vrachtverkeer vanaf de Industrieterreinen van Dronten richting Noorden ook snel voor Swifterbant zal kiezen.. Scheelt de drukte bij Kampen onderaan de afrit, het soms moeilijk invoegen op de N50, de drukke Ramspolbrug (stoplichten ervoor vanaf het zuiden), de stoplichten bij Ens, en het links invoegen op de A6...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door Chris » vr 25 dec 2009, 10:53

DjIdee schreef: de N710, de Rietweg en de Vogelweg (N706).
Ik ken die wegen wel. Er rijdt weinig verkeer en er wordt behoorlijk hard gereden, die wegen lopen kilometers rechtuit zonder grote kruisingen waar je af hoeft te remmen. Ik meen dat de maximumsnelheid 80 km/uur is, maar als je 110 rijdt wordt je nog ingehaald daar.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door Wesso » vr 25 dec 2009, 13:45

OT: de Rietweg lijkt me wel een genomineerde weg om Vmax 60 te krijgen, gezien de breedte.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door Chris » vr 25 dec 2009, 13:46

Dat lijkt me onzinnig. Het lijkt smal omdat die foto op 3,5 meter hoogte is genomen. Je kan daar prima 100 rijden.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door Jeroen » vr 25 dec 2009, 14:03

Wesso schreef:OT: de Rietweg lijkt me wel een genomineerde weg om Vmax 60 te krijgen, gezien de breedte.
Breed zat, kijk maar eens wat je nog over houdt op het tegenmoetkomende busje. Met twee passerende vrachtwagens zal het wat lastiger worden, maar verder...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door SnarfFlevoland » vr 25 dec 2009, 23:11

Chris schreef:Ik ken die wegen wel. Er rijdt weinig verkeer en er wordt behoorlijk hard gereden, die wegen lopen kilometers rechtuit zonder grote kruisingen waar je af hoeft te remmen. Ik meen dat de maximumsnelheid 80 km/uur is, maar als je 110 rijdt wordt je nog ingehaald daar.
Ah de N710 - Rietweg - Vogelweg route ken ik wel dromen, maar precies er wordt daar véél en véél te hard gereden. Vooral op de Vogelweg komen regelmatig zeer ernstige ongelukken voor, terwijl de weg op zichzelf erg rustig en uitgestorven is. Dus bij een groot ongeluk helemaal geen file, maar wel vaak ernstig letsel of mensen die zelfs op slag dood zijn. De Vogelweg zakt overigens ook vaak wat in, dus de weg is nogal hobbelig. Maar verder rijdt de route heerlijk door de polder. Zeker in de Lente is het daar erg mooi met alle tulpenbollen. :)
DjIdee schreef:Ik denk trouwens dat vrachtverkeer vanaf de Industrieterreinen van Dronten richting Noorden ook snel voor Swifterbant zal kiezen.. Scheelt de drukte bij Kampen onderaan de afrit, het soms moeilijk invoegen op de N50, de drukke Ramspolbrug (stoplichten ervoor vanaf het zuiden), de stoplichten bij Ens, en het links invoegen op de A6...
Klopt inderdaad, ik zie regelmatig vrachtverkeer van Industrieterrein over de N307 en de N711 richting Emmeloord rijden. Het is ook een veel rustigere verbinding als naar Kampen, waar op de N307 vaak kleine files zich ontstaan.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door Coen Tunnel » za 26 dec 2009, 0:08

De Vogelweg is een vreselijke weg. Kaarsrecht, zeker niet smal, kilometers lang door The Middle of Nowhere en een fietspad op een grote afstand van de weg. Dat nodigt uit tot te hard rijden, en het is niet gek dat dat daar ook gebeurt. 100 is geen gekke snelheid daar, maar de meesten rijden er 120 of harder.

Op de fiets is het trouwens ook een vreselijke weg. Bij een normaal tempo twee uur om van Dronten naar Almere te komen (34 km) en er ligt werkelijk niks tussen, afgezien van De Aardzee. Ik ben nog nooit zo blij geweest dat ik in Almere was. :rofl2:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door SnarfFlevoland » za 26 dec 2009, 9:10

Coen Tunnel schreef:De Vogelweg is een vreselijke weg. Kaarsrecht, zeker niet smal, kilometers lang door The Middle of Nowhere en een fietspad op een grote afstand van de weg.
Inderdaad, het is voor Nederland één der weinige wegen die over zo'n afstand geen dorp of stad tegenkomt. De Aardzee is natuurlijk wel een leuke stop, met al die schelpenpaadjes en bruggetjes. Het Knarbos is overigens ook erg mooi, want je ziet daar heel veel wild, wanneer ik daar kom met de hond lopen. Zeker in de zomer is het Knarbos een verademing, wanneer in het Laserbos allemaal 50+ers als naturisten rondlopen... Werkelijk het Laserbos is verschrikkelijk. :evil:
Coen Tunnel schreef:Op de fiets is het trouwens ook een vreselijke weg. Bij een normaal tempo twee uur om van Dronten naar Almere te komen (34 km) en er ligt werkelijk niks tussen
Nog nooit op de fiets langs geweest, maar ik geloof van harte dat dat voor menig fietser een hel is... Ik ken iemand die gaat elke dag op de ligfiets naar zijn werk in Almere, via de Rietweg en de Vogelweg.
Coen Tunnel schreef:100 is geen gekke snelheid daar, maar de meesten rijden er 120 of harder.
Met ongelukken is 140 geen rare snelheid... Overigens staat soms de politie daar te controleren, en menig persoon is wel eens zijn rijbewijs krijt. Helemaal terecht! Het probleem is overigens dat ze maar sporadisch daar staan.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door waldo79 » za 26 dec 2009, 19:35

Vogelweg: Dus bij een groot ongeluk helemaal geen file, maar wel vaak ernstig letsel of mensen die zelfs op slag dood zijn.
Kan daar helaas van dichtbij over meepraten :cry: Ben er nog nooit overheen gereden en het hoeft voor mij niet.

(Aanstaande dinsdag is het 5 jaar geleden dat dat ongeluk heeft plaatsgevonden. Als je de video-opnamen van Omroep Flevoland terugziet krijg je het er koud van :( )

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door Wouter N14 » wo 20 jan 2010, 18:38

[url=http://www.nu.nl/binnenland/2166599/ketelbrug-1-april-weer-dagelijks-open.html]www.nu.nl[/url] (20-1-2010) schreef: Ketelbrug na 1 april weer dagelijks open

LELYSTAD - De Ketelbrug gaat vanaf 1 april een aantal keer per dag open voor het scheepvaartverkeer. Dat maakte Rijkswaterstaat woensdag bekend. Er wordt nog onderzocht hoe vaak en wanneer de brug in de A6 tussen Lelystad en Emmeloord precies opengaat. Het openen van de brug gaat in ieder geval niet meer op afspraak, zoals de laatste maanden gebruikelijk was, laat een woordvoerder van Rijkswaterstaat weten. ''Er zitten ook geen weken meer tussen. Wij hanteren vanaf 1 april een regulier 'bedieningsregime', wat inhoudt dat de brug dagelijks op vaste tijden opengaat.''

Ongeval
Er zijn nog verschillende onderzoeken gaande naar het ongeval op 4 oktober vorig jaar, toen de brug spontaan omhoogging terwijl de rode lichten nog gedoofd waren en de slagbomen omhoog stonden. Daardoor raakten diverse auto's betrokken bij aanrijdingen. Het is niet bekend wanneer het onderzoek af is.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door boe! » do 21 jan 2010, 9:04

Rijkswaterstaat is wel erg vroeg met zijn 1 aprilgrap. Het is nog niet duidelijk of op 1 april de onderzoeken zijn afgerond en of er dan al maatregelen zijn genomen om de problemen in de toekomst te voorkomwen. En dan ga je toch alvast terug naar het oude regime.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door Willem » do 21 jan 2010, 20:47

De belangen van de scheepvaart spelen een rol; zij hebben er veel belang bij dat de Ketelbrug weer gewoon dagelijks open gaat.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door Wouter N14 » ma 07 mar 2011, 16:59

**stofstof**
[url=http://www.nu.nl/binnenland/2462571/brugwachter-ketelbrug-vervolgd.html]www.nu.nl[/url] (7-3-2011) schreef: Brugwachter Ketelbrug vervolgd

AMSTERDAM - Het Openbaar Ministerie gaat een brugwachter vervolgen vanwege een ongeluk op de Ketelbrug eind 2009 waarbij vier mensen gewond raakten. Dat meldt een woordvoerder van het OM in Lelystad maandag. Ongeval KetelbrugFotoserie Justitie denkt dat sprake is van menselijk falen. Op het moment van het ongeluk stond de brug volgens het OM op handbediening. Het vermoeden is dat de brugwachter een verkeerde knop heeft ingedrukt. Bij het ongeluk ging de brug plotseling open, zonder dat de slagbomen naar beneden gingen. Hierdoor knalden meerdere auto's tegen de rand van de brug. De brugwachter wordt vervolgd wegens het toebrengen van zwaar lichamelijk letstel. Vakblad voor ict Computable meldt maandag juist dat het ongeval is veroorzaakt door een softwarefout in de noodbediening.

Voorzorgsmaatregel
Een betrokkene meldt aan Computable dat in de software van de Ketelbrug geen voorzorgsmaatregel is ingebouwd die voorkomt dat de brug opengaat op het moment dat de slagbomen nog niet zijn gesloten. Dezelfde softwarefout komt in minstens één andere Nederlandse brug voor, aldus Computable. Het OM kon maandag hier nog niet op reageren.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door captain007 » ma 07 mar 2011, 19:17

^^ Dat laatste geeft dus in feite al weer dat dus eerst de software mag worden uitgeplozen, voordat er een schuldige is aangewezen. En alsnog, mocht de brugwachter een verkeerde knop indrukken, dan zou de software dit nog moeten voorkomen indien dit een gevaarlijke situatie veroorzaakt.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door mhkamp » ma 07 mar 2011, 20:11

Waarom software?

Als beveiligingsoptie zou je ook voor een bepaald aantal seconden twee knoppen op het bedieningspaneel in kunnen drukken om de slagbomen en brug te kunnen activeren. Dan heb je met software helemaal niets meer nodig.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door captain007 » ma 07 mar 2011, 20:47

^^ Software zit toch achter die knoppen in de PLC's die erachter zitten in de controlekast. Als die software een bug bevat of er ontbreekt een beveiligingssysteem die dit soort zaken afvangt dan krijg je dit soort ellende.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door Wouter N14 » wo 27 apr 2011, 10:29

Fout lag in de systemen en in keuzes van RWS.
[url=http://www.verkeerskunde.nl/onderzoeksraad-ketelbrug-was-intrinsiek-risicovol.23872.lynkx]www.verkeerskunde.nl[/url] (26-4-2011) schreef: Onderzoeksraad: Ketelbrug was ‘intrinsiek risicovol’

Het besturingssysteem van de Ketelbrug was ‘intrinsiek risicovol’. De brug kon op 4 oktober 2009 ‘ongewild en ongecontroleerd geopend worden’. Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid, die het ongeluk onderzocht waarbij een auto tegen de omhoogkomende klep van het brugdek aanreed en drie mensen gewond raakten. Het ongeluk kon gebeuren omdat van de noodbediening gebruik werd gemaakt.

De consequenties van het nieuwe systeem van de Ketelbrug waren niet goed doorgrond.De Ketelbrug is inmiddels aangepast waardoor een dergelijk ongeluk niet meer kan plaatsvinden. De Onderzoeksraad stelt wel hardop de vraag hoe dat met andere bruggen en sluizen zit. Rijkswaterstaat inventariseert op dit moment andere bruggen en sluizen.

Op de zondag van het ongeluk op de Ketelbrug stond er een file op de A6 in zuidelijke richting. De brugwachter wilde aanvankelijk de brug gewoon via de reguliere bediening open zetten voor de scheepvaart. Het bleek echter niet mogelijk het autoverkeer van de detectielussen te krijgen. Daarop gebruikte de brugwachter de noodbediening. Het brugdek kwam omhoog, zonder dat de seinen op rood stonden en de slagbomen neer waren.

Volgens de Onderzoeksraad heeft Rijkswaterstaat IJsselmeergebied niet goed alle consequenties doorgrond van het nieuwe besturingssysteem dat in 2005 werd geïntroduceerd. Zo kon het gebeuren dat gesignaleerde problemen met het brugbesturingssysteem werden opgelost, maar de consequenties niet goed beoordeeld werden. ‘Hierdoor is de situatie ontstaan dat de noodbediening, die nooit bedoeld was als alternatief voor de reguliere bediening, wel als zodanig werd gebruikt’, schrijft de raad. Pas nadat het misging in 2009, werd de risicovolle situatie, dat de brug geopend kon worden zonder dat de afsluitbomen gesloten waren en zonder processignalering, onderkend.

Naar aanleiding van het voorval heeft Rijkswaterstaat in 2010 de noodbediening zo aangepast dat de Ketelbrug brug niet meer onbedoeld geopend kan worden zonder afsluiting voor het wegverkeer. Rijkswaterstaat inventariseert op dit moment of andere bruggen maar ook sluizen ongecontroleerd geopend kunnen worden zonder voorwaarden en ongeacht de keuze van automatische- of noodbediening. Dat deze inventarisatie prioriteit heeft bleek vrijdagmiddag 15 april bij de Grevelingensluis in Zeeland. Het brugdek in de N59 ging spontaan ‘iets’ omhoog, waardoor een personenauto frontaal op het brugdeel botste waarbij één gewonde viel en veel materiële schade is ontstaan.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door kees » di 02 aug 2011, 14:07

nu.nl schreef:Brugwachter Ketelbrug vrijgesproken

LELYSTAD - De rechtbank in Lelystad heeft dinsdag de voormalige brugwachter van de Ketelbrug vrijgesproken van nalatigheid. De 67-jarige Reinder D. stond in oktober 2009 achter het bedieningspaneel, toen een auto met vier inzittenden op het geopende brugdek botste. Twee volwassenen en een kind raakten zwaargewond. Volgens het Openbaar Ministerie (OM) drukte de brugwachter op een verkeerde knop. Zelf heeft hij dit altijd ontkend. Volgens de rechtbank is niet bewezen dat D. op de foute knop heeft gedrukt.

Plaats reactie