Brugongevallen (Ketelbrug/ Den Uylbrug / Bosrandbrug)

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Brugongevallen (Ketelbrug/ Den Uylbrug / Bosrandbrug)

Bericht door Wouter N14 » wo 19 sep 2007, 14:57

Inmiddels is bekend dat dit voorval dramatisch is afgelopen. Ik ben dan ook heel benieuwd wie of wat hier niet goed heeft gefunctioneerd. :|
[url=http://www.nu.nl/news/1241957/14/Automobilist_rijdt_van_Ketelbrug_water_in.html]www.nu.nl[/url] (19-9-2007) schreef:
Automobilist rijdt van Ketelbrug water in

LELYSTAD - Een automobilist is woensdagmiddag op de A6 van de Ketelbrug afgereden en in het water beland. Hij is gewond uit het water gehaald en gereanimeerd, zo meldde de politie woensdag. De bestuurder passeerde de eerste gesloten slagbomen, bemerkte de vergissing, en reed vervolgens achteruit van de brug af. Hij viel ongeveer dertien meter lager in het Ketelmeer. Over zijn toestand en identiteit kon de politie nog niks zeggen. De politie sloot de A6 richting Lelystad af.
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op zo 23 sep 2007, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Automobilist rijdt van Ketelbrug water in

Bericht door Wesso » wo 19 sep 2007, 15:15

[url=http://www.nu.nl/news/1241957/14/Automobilist_rijdt_van_Ketelbrug_water_in.html]www.nu.nl[/url], 19 september 2007 schreef:
De bestuurder passeerde de eerste gesloten slagbomen, bemerkte de vergissing, en reed vervolgens achteruit van de brug af. Hij viel ongeveer dertien meter lager in het Ketelmeer.
Tragisch. De Ketelbrug moet dan een brug met een verticaal beweegbaar brugdeel zijn.
Toch raar, die slagbomen moet je toch ook voelen. :|

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Automobilist rijdt van Ketelbrug water in

Bericht door boe! » wo 19 sep 2007, 15:19

nu.nl schreef:Over zijn toestand en identiteit kon de politie nog niks zeggen.
Gokje: 65+ :?:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76268
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Automobilist rijdt van Ketelbrug water in

Bericht door Chris » wo 19 sep 2007, 15:34

Nee, het is een "haar". Automobiliste rijdt van Ketelbrug

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Automobilist rijdt van Ketelbrug water in

Bericht door Mark » wo 19 sep 2007, 15:47

Ik snap het niet. De Ketelbrug is een basculebrug. Je ziet toch wel een klep voor je neus omhoog gaan, of van de andere kant dat je een gat in gaat rijden :?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Automobilist rijdt van Ketelbrug water in

Bericht door Wouter N14 » wo 19 sep 2007, 16:12

^^ Ik kan het ook niet volgen. Als het bericht klopt, moet hij eerst de slagbomen hebben gepasseerd (hoe??) en vervolgens over nog gesloten brug heen zijn gereden. Misschien maakte hij hier een noodstop vanwege die slagbomen, kwam voorbij de brug tot stilstand en reed toen achteruit, zich niet realiserend dat hij al al veilig aan de overkant was. Dit kan wel kloppen, want het was de rijbaan richting Lelystad en het draaipunt zit volgens mij aan de Friese kant. Raar....
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Automobilist rijdt van Ketelbrug water in

Bericht door Wesso » wo 19 sep 2007, 17:01

Nog vreemder is de aangenomen relatie met dit nieuws:
Nu.nl schreef: ZIE OOK: 20/06/2007 'Eurlings wil snel bredere A6 en A9'
Als ik op trefwoord "A6" wil zoeken, doe ik dat zelf wel... :?

Stefan
verkeersader
Berichten: 767
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 19:08

Re: Automobilist rijdt van Ketelbrug water in

Bericht door Stefan » wo 19 sep 2007, 17:15

Dit nieuws doet me een beetje denken aan die automobilist die 's nachts door de slagbomen van de Botlekbrug was gereden...
Jaren tachtig, prachtig!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Automobilist rijdt van Ketelbrug water in

Bericht door Rene » wo 19 sep 2007, 18:20

Op de site van de Stentor valt dit commentaar te lezen:
RWS vond het vorig jaar zo nodig brugwachters met jarenlange ervaring zonder diploma (welke op dat moment niet vereist was) te vervangen door mensen zonder ervaring op die brug maar met diploma.

zie hier het resultaat.

een brugwachter
Kan me niet voorstellen dat hier geen staartje aan zit... :shock:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Automobilist rijdt van Ketelbrug water in

Bericht door boe! » wo 19 sep 2007, 18:53

Wouter N14 schreef:^^ Als het bericht klopt, moet hij eerst de slagbomen hebben gepasseerd (hoe??) en vervolgens over nog gesloten brug heen zijn gereden. Misschien maakte hij hier een noodstop vanwege die slagbomen, kwam voorbij de brug tot stilstand en reed toen achteruit, zich niet realiserend dat hij al al veilig aan de overkant was.
De politie gaat vooralsnog uit van het scenario dat jij beschrijft. De bestuurster is echter nog niet aanspreekbaar.

Stefan
verkeersader
Berichten: 767
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 19:08

Re: Automobilist rijdt van Ketelbrug water in

Bericht door Stefan » wo 19 sep 2007, 19:21

RWS vond het vorig jaar zo nodig brugwachters met jarenlange ervaring zonder diploma (welke op dat moment niet vereist was) te vervangen door mensen zonder ervaring op die brug maar met diploma.
Diploma's zijn leuk, maar dat zegt niet altijd wat. Op de arbeidsmarkt telt naast een diploma werkervaring ook mee. Theorie is leuk, maar je moet het in de praktijk wel kunnen uitvoeren.
Jaren tachtig, prachtig!

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Automobilist rijdt van Ketelbrug water in

Bericht door boe! » wo 19 sep 2007, 20:32

Stefan schreef:Diploma's zijn leuk, maar dat zegt niet altijd wat.
Inderdaad. Je moet bijvoorbeeld een doctorandus eens vragen waarin hij/zij is afgestudeerd. Dat heeft vaak niets te maken met zijn/haar huidige functie.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Automobilist rijdt van Ketelbrug water in

Bericht door Willem » wo 19 sep 2007, 22:29

Is het geen poging geweest om suicide te plegen?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Automobilist rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door Rene » do 20 sep 2007, 9:54

[url=http://www.nu.nl/news/1242831/10/Automobiliste_valt_van_Ketelbrug_en_overlijdt_%28video%29.html]nu.nl[/url] (20-9-2007) schreef:Automobiliste valt van Ketelbrug en overlijdt

AMSTERDAM - De automobiliste die woensdag van de Ketelbrug in Flevoland is gereden, is later op de avond in het ziekenhuis in Amsterdam aan haar verwondingen overleden. Dat meldt de politie. De 64-jarige vrouw uit Lelystad viel in haar auto zo'n tien meter naar beneden.
De politie vermoedt dat ze omstreeks 12.30 uur door de slagbomen is gereden. Zodra ze de vergissing had opgemerkt zou de automobiliste hebben geprobeerd achteruit te rijden. De brug ging op dat moment open, waardoor een gat was ontstaan tussen twee brugdelen. De auto gleed hier doorheen en kwam bijna tien meter lager in het water terecht. De Ketelbrug werd tijdelijk afgesloten voor scheepvaartverkeer. Ook de A6 was even dicht.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Automobilist rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door Wesso » do 20 sep 2007, 10:48

Vreselijk. Ik las gisteren dat ze een halfuur in de auto zou hebben vastgezeten, nog levend en wel. :neenee:

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Re: Automobilist rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door snelwegracer » do 20 sep 2007, 11:05

Ik hoorde het op het nieuws en het is erg natuurlijk wat er is gebeurd. Hoe ze de slagbomen heeft kunnen passeren vind ik ook wel vreemd.
Vreselijk. Ik las gisteren dat ze een halfuur in de auto zou hebben vastgezeten, nog levend en wel.
Lijkt mij een pijnlijke dood als je het mij vraagt. :neenee:
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Automobilist rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door Juerd » do 20 sep 2007, 11:06

Dit is toch wel een stevig geval van "eigen schuld" hoor. Knipperlampen niet gezien, slagbomen niet gezien, en de open brug in de spiegels niet gezien bij het terugrijden.
Laatst gewijzigd door Juerd op vr 21 sep 2007, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Automobilist rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door Wesso » do 20 sep 2007, 11:13

ik schreef: Hm. Let's put it this way: het rijbewijs zit nu zonder baasje.
En zelfs dat is ter ziele gegaan, ga ik vanuit.
Of ze moet het op het gangkastje hebben laten liggen. :shutup:
Laatst gewijzigd door Wesso op do 20 sep 2007, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Automobilist rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door Rene » do 20 sep 2007, 11:18

@Juerd: een dode heeft niet zoveel aan een rijbewijs, wel ?

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Automobilist rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door Jeroen » do 20 sep 2007, 12:23

Sterkte aan de nabestaanden. :cry: En aan de mensen die dit tafereel hebben zien gebeuren, want die zullen er ook wel niet vrolijk van zijn geworden. :(

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Automobilist rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door waldo79 » do 20 sep 2007, 15:45

Het lijkt me een angstige situatie. Sterkte aan de betrokkenen :(

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Automobilist rijdt van Ketelbrug water in

Bericht door boe! » do 20 sep 2007, 17:12

boe! schreef:Gokje: 65+ :?:
Ik zat er slechts een jaar naast. weer een vooroordeel dat bevestigd wordt. :roll:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door Rene » vr 21 sep 2007, 13:57

Telegraaf (21-9-2007) schreef:Vraagtekens rond drama Ketelbrug

LELYSTAD - De brugwachter op de Ketelbrug nabij Lelystad had woensdagmiddag via een noodknop kunnen ingrijpen toen de 64-jarige Loes Boekman-Weerstand via het beweegbare deel met haar auto ruim zeventien meter naar beneden viel. Waarom hij dat niet heeft gedaan, is nog onduidelijk. Volgens Rijkswaterstaat is de procedure bij het openen van de brug gedeeltelijk geautomatiseerd. Dat geldt onder meer voor de alarmeringslichten die automobilisten vanaf 1200 meter voor de brug waarschuwen dat de brug geopend gaat worden en de eerste slagbomen. Maar het is de brugwachter zelf die de brug bedient en opent.

Of de brugwachter de vrouw door de alarmeringslichten heeft zien rijden en op de brug heeft gezien, is niet bekend. Vanuit zijn brugwachtershuisje heeft de brugwachter in principe vrij zicht op het wegdek en het verkeer. Ook wordt alles via camera's geregistreerd en op monitoren in het brugwachtershuisje weergegeven. De brugwachter is door de politie gehoord en Rijkswaterstaat wil in het belang van het onderzoek hierover geen mededelingen doen. „Hij is zeer aangeslagen, dat mag duidelijk zijn", aldus een woordvoerster.
Nederlands Dagblad (21-9-2007) schreef:Ongeval Ketelbrug 'bizar', zegt RWS

LELYSTAD - Rijkswaterstaat noemt het ongeval op de Ketelbrug bij Swifterbant, waarbij woensdag een 64jarige automobiliste om het leven kwam, 'bizar'. Woordvoerder Anja Sinnema van Rijkswaterstaat vertelt dat al op twaalfhonderd meter van de Ketelbrug de eerste knipperlichten staan. Deze worden om de driehonderd meter herhaald. Ook staan er matrixborden die waarschuwen dat de brug open gaat. Pas 102 seconden nadat de eerste knipperlichten zijn gaan branden, sluiten de slagbomen zich. Daarna duurt het nog eventjes voordat de slagbomen aan de andere kant naar beneden gaan. Mochten zich nog auto's op de brug bevinden, dan kunnen deze nog steeds wegrijden. Bovendien is er op de Ketelbrug een brugwachter, die ook aanwezig was ten tijde van het ongeval. De brugwachter heeft zicht op de brug.

„Het is vreselijk wat er is gebeurd", zegt de woordvoerder van Rijkswaterstaat. „In de eerste plaats voor de nabestaanden, maar ook voor de brugwachter is het naar dat dit op zijn brug gebeurt. Het is een bizar ongeval. We zitten ons heel erg af te vragen hoe zoiets kon gebeuren. We gaan daar echter niet verder op in, zolang het politieonderzoek nog loopt." Sinnema stelt echter met zekerheid dat de rode stopseinen die om de driehonderd meter staan opgesteld, normaal hebben gefunctioneerd. Doen deze het niet, dan zijn volgens haar de slagbomen niet te sluiten. „Bovendien is er geen sprake van een gewijzigde situatie. Zoals we het nu doen, gaat het al jaren." Het ongeluk gebeurde woensdagmiddag omstreeks 12.30 uur. De automobiliste is volgens de politie komende vanuit Emmeloord om nog onbekende reden door de eerste slagbomen gereden en het toen nog gesloten brugdek gepasseerd. Daarna kwam zij voor gesloten slagbomen te staan aan de andere kant van het beweegbare brugdek. Vermoedelijk is zij daarna achteruit gereden en door het juist op dat moment openende brugdek naar beneden gevallen. Het slachtoffer werd uit haar voertuig bevrijd en in kritieke toestand naar het ziekenhuis in Amsterdam vervoerd. Daar is de vrouw uit Lelystad overleden.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door Wesso » vr 21 sep 2007, 14:30

Het lijkt erop dat dit een uitzonderlijk ongeval was dat niet veroorzaakt werd door falende techniek en/of de brugwachter. Misschien heeft deze mevrouw gewoon zelfmoord gepleegd door alles te doen om met haar auto in het Ketelmeer terecht te komen. Wie zal het zeggen... :roll:

OT: In het spel 'Midtown Madness' zit een leuk trucje; precies tussen twee omhoogstaande brugdelen gaan staan en je valt ertussen met je autootje. Sleep with the fishes komt er vervolgens in beeld. :rofl2:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door Rene » vr 21 sep 2007, 14:32

Ik vind dat een behoorlijk verregaande beschuldiging aan het slachtoffer.
Eerst maar eens het politierapport afwachten, lijkt me hier veel verstandiger dan speculeren.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door Wesso » vr 21 sep 2007, 15:03

Erg politiek correct is het niet, maar we doen hier niets anders dan speculeren.
'Suicide' is trouwens al eerder aan bod gekomen.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Automobilist rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door Juerd » vr 21 sep 2007, 15:16

René schreef:@Juerd: een dode heeft niet zoveel aan een rijbewijs, wel ?
Ai, ik moet voortaan beter opletten. Het staat nota bene in de kop... In dit licht bezien is mijn opmerking ongepast en bot, dus ik verwijder 'm direct.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door jeroent » zo 23 sep 2007, 12:34

Waarom zit er een brugwachter bij zo'n brug? Toch juist om de noodknop te bedienen in situaties waar de techniek niet in voorziet. Anders is de brugwachter ook niet nodig. Hoe hard en wreed het ook is voor zo'n brugwachter: ik kan me nauwelijks voorstellen dat die man geen fouten heeft gemaakt en dus vervolgd dient te worden. Zeker nadat er gezegd is dat het ongeluk met een noodstop voorkomen had kunnen worden.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door Mark » zo 23 sep 2007, 14:10

Maar had de brugwachter wel tijd genoeg om de noodstop in te drukken? Misschien keek hij wel even de andere kant op, naar de boot bijvoorbeeld. Of misschien was hij zo verbaast dat hij de mogelijkheid van een noodknop vergat. Als het op het moment aankomt, kunnen mensen vreemde dingen doen.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Automobiliste rijdt van Ketelbrug water in en overlijdt

Bericht door jeroent » zo 23 sep 2007, 14:40

Dat kan allemaal natuurlijk en hij zal ook echt niet opzettelijk die noodstop niet hebben ingedrukt, maar het feit blijft dat er iemand is verongelukt terwijl hij dat had kunnen voorkomen en het bovendien de verantwoordelijkheid van zijn functie als brugwachter is... en volgens mij kent de wetgever dan weinig medelijden, maar goed ik ben natuurlijk geen jurist.
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat.

Plaats reactie