Kleurstelling komborden

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

In welke kleurstelling moeten komborden worden uitgevoerd

Wit-op-blauw
29
88%
Zwart-op-wit
3
9%
Iets anders (graag specificeren)
1
3%
 
Totaal aantal stemmen: 33

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » wo 29 jun 2005, 12:04

Volgens mij heeft Harry volledig gelijk. Naast parkeren op voorrangswegen heb je ook nog de regels voor de Vmax bromfietsers (30 of 40), het al dan niet voorrang moeten verlenen aan bussen die de halte verlaten en het parkeren-met-licht (indien op de rijbaan en zoveel meter van een lantaarnpaal vandaan) op niet-voorrangswegen.

Ook regels uit het APV verschillen binnen en buiten de (echte) kom.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » wo 29 jun 2005, 17:13

Hier in Haarlem zijn sinds een paar weken pseudokom borden verrezen met de tekst "Schoten Gem. Haarlem" in zwart-op-wit.
Daarbij hebben ze bij de gemeentegrens de oude borden "Haarlem" in wit-op-blauw verwijderd.

Volgens mij is dit compleet verkeerd, en hadden ze de oude borden ook moeten laten staan. Nu krijg je dus het effect dat in 1 geval de grens van de gemeente Velsen niet eindigt waardoor een plaats als Santpoort-Noord helemaal doorloopt tot aan Heemstede!
Iemand die dit snapt en/of uit kan leggen?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 29 jun 2005, 17:15

@ Harry: je brengt me nu aan het twijfelen. Ik ga navraag doen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » vr 01 jul 2005, 11:46

Goed, navraag is geschied en hier is de definitieve oplossing:

wit op blauw:
betekenis: Begin bebouwde kom. Maximum snelheid 50 km/h tenzij anders aangegeven.
opmerkingen:binnen de bebouwde gelden inderdaad bijzondere regels voor bijvoorbeeld het parkeren op voorrangswegen, bus voorrang bij wegrijden van halte etc.
rechtsgeldig?:Ja.

blauw bord met wit vlak en tekst daarin zwart op wit:
betekenis:Aanduiding bebouwde kom. Maximum snelheid ná het bord is gelijk aan de max. snelheid zoals die geldt vóór het bord. Bijzondere regels zoals die binnen de bebouwde kom gelden, bijv. bus voor laten gaan bij wegrijden van halte etc., zijn echter niet van toepassing.
opmerkingen:Dit is een zogenaamd “pseudo kombord”. Het bord staat voornamelijk langs autosnelwegen.
rechtsgeldig?Ja. (wegens de max. snelheid: die verandert niet en het geeft aan dat de bijzondere bepalingen zoals die binnen de bebouwde kom gelden nog niet van kracht zijn)

Wit op zwart:
betekenis: Aanduiding stadsdeel (wijk), industrieterrein en degelijke óf gehucht, kleine plaats. Kan zowel binnen als buiten de bebouwde kom staan (zie foto). Maximum snelheid verandert niet, tenzij anders aangegeven. Bijvoorbeeld in combinatie met een bord “begin bebouwde kom”.
opmerkingen: Er zijn twee uitvoeringen: met (nieuw) of zonder (oud) zwarte rand. De betekenis is hetzelfde.
rechtsgeldig?Nee, slechts informatie.

blauw op wit:
betekenis:Aanduiding gehucht of kleine plaats. Maximum snelheid na passeren van het bord is hetzelfde als voor het bord, tenzij anders aangegeven.
opmerkingen:nieuw model: moet de borden met zwart op wit als aanduiding gehucht of kleine plaats gaan vervangen. Vroeger gaf dit bord de naam van een water aan.
rechtsgeldig?:Nee, slechts informatie.

wit op blauw met ~~~~ onder de naam:
betekenis:Aanduiding naam water (rivier, kanaal e.d.).
opmerking:nieuw model: ter vervanging van het oude bord blauw op wit
rechtsgeldig?:Nee, slechts informatie.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » vr 01 jul 2005, 13:26

Hajo schreef:blauw bord met wit vlak en tekst daarin zwart op wit:
betekenis:Aanduiding bebouwde kom. Maximum snelheid ná het bord is gelijk aan de max. snelheid zoals die geldt vóór het bord. Bijzondere regels zoals die binnen de bebouwde kom gelden, bijv. bus voor laten gaan bij wegrijden van halte etc., zijn echter niet van toepassing.
rechtsgeldig?Ja. (wegens de max. snelheid: die verandert niet en het geeft aan dat de bijzondere bepalingen zoals die binnen de bebouwde kom gelden nog niet van kracht zijn)
Toch vreemd dat men zoveel moeite doet om te zeggen dat een bord een bebouwde kom aangeeft terwijl geen enkele verkeersregel van de bebouwde kom van kracht is. Het was dan veel makkelijker geweest om het überhaupt geen bebouwde kom te noemen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » vr 01 jul 2005, 14:44

Klopt. Ik denk dat het verzekeringtechnisch is. Bij een ongeval op de autosnelweg ná dit bord moet je op je aanrijdingsformulier dat je na een ongeval voor je verzekering moet invullen, dus "binnen de bebouwde kom" aankruisen. De politie, die van elk ongeval een rapport moet opmaken, doet dat trouwens ook. Daarbij wordt dan wel vermeld dat het een ongeval op een autosnelweg betreft. Dit is de enige reden die ik kan bedenken.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 02 jul 2005, 13:03

wit op blauw met ~~~~ onder de naam:
betekenis:Aanduiding naam water (rivier, kanaal e.d.).
opmerking:nieuw model: ter vervanging van het oude bord blauw op wit
rechtsgeldig?:Nee, slechts informatie.
Meestal staan de golfjes boven de naam geloof ik. Ze worden trouwens ook niet meer gezien als onderdeel van de bewegwijzering, maar als gewoon verkeersbord. Er staat bij die nieuwe borden geen aanduiding in de hoek en ze zijn gewoon DOR (Dubbel Omgezette Rand) uitgevoerd. :)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » ma 11 jul 2005, 16:35

Dus als ik het goed begrijp zal ik als ik in Nederland over de gemeentegrens Terneuzen-Sluis rijd geen bord tegenkomen die bevestigd waar Sluis nu precies begint?

Vreemd dit. Is Belgie dan een van de enige landen die dit wel aanduid?(met de geel-zwarte borden en de rode bies)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » ma 11 jul 2005, 17:05

Alfa schreef:Is Belgie dan een van de enige landen die dit wel aanduid?(met de geel-zwarte borden en de rode bies)
Wel een van de weinige landen met een specifiek bord voor gemeentegrenzen.

In Nederland staat de informatie nog wel eens vermeld op hectometer-bordjes (die dan in plaats van een kilometer-aanduiding de naam van de gemeente aanduiden). Daarnaast hebben gemeenten er zelf nogal een handje van om aan de gemeentegrens een klein bos aan borden neer te zetten, waaruit blijkt, welke gemeente je binnenrijdt. Dieptepunt blijven voor mij toch die borden aan de rand van de Haarlemmermeer.

Heb verder in Australië wel wat bebording gezien op gemeentegrenzen. Die staat dan alleen haaks op de weg (d.w.z. je ziet ze in principe als je voor je uit kijkt) en hebben een verticale streep in het midden en aan weerszijden van die streep de namen van de twee gemeentes. Zal eens kijken, of ik een foto kan vinden.

Gebruikersavatar
Mus
stadsweg
Berichten: 385
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 4:37
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus » ma 11 jul 2005, 18:35

Palance schreef:Afbeelding
Dit is gewoon om te huilen!

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » ma 11 jul 2005, 20:35

Uit het feit dat er een bord met Rhoon staat kun je al afleiden dat je niet meer in Barendrecht bent. De borden met de rode streep kunnen dan sowieso al verdwijnen.

Je ziet op wel meer plekken een einde bebouwde kom en een begin bebouwde kom achter elkaar staan. Dat heeft niet veel zin (behalve dan de winst voor de fabriek van de borden).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 12 jul 2005, 7:57

Willem schreef:Uit het feit dat er een bord met Rhoon staat kun je al afleiden dat je niet meer in Barendrecht bent. De borden met de rode streep kunnen dan sowieso al verdwijnen.

Je ziet op wel meer plekken een einde bebouwde kom en een begin bebouwde kom achter elkaar staan. Dat heeft niet veel zin (behalve dan de winst voor de fabriek van de borden).
Vaak is het opgelost door een bord einde bebouwde kom achgterop het bord begin bebouwde kom van de andere plaats te zetten. Als je van de ene naar de andere plaats rijdt dan zie je de plaats die je inrijdt rechts staan, en de plaats die je uitrijdt links (met rode streep dus).
Dat werkt natuurlijk alleen als 2 bebouwde kommen in elkaar overlopen. Zoals hier eigenlijk zou moeten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » di 12 jul 2005, 9:06

Willem schreef:Je ziet op wel meer plekken een einde bebouwde kom en een begin bebouwde kom achter elkaar staan. Dat heeft niet veel zin (behalve dan de winst voor de fabriek van de borden).
Wat mij betreft combineer je het tot één bord. Een tijdje geleden postte ik hier een ontwerp einde-kom-bord. Vervang de doorgaande doelen door de naam van de kom waar je inrijdt en je zou een eind moeten komen.

Afbeelding
(ontwerp voor deze situatie volgt misschien nog)

Wat betreft de witte onderbordjes: er zal best wel wat voor te zeggen zijn om aan te geven dat je in Smitshoek c.q. Portland zit, maar dat hoeft naar mijn mening niet met aparte borden (laat staan dat je ook nog eens het einde van dat gedeelte moet aangeven). Ben wat dat betreft meer voor de Duitse oplossing. Daar staat onder de plaatsnaam wel in kleinere letters het gedeelte, waar je inrijdt : "Köln - Stadtteil Ehrenfeld"

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 12 jul 2005, 9:30

Wat mij betreft wordt het onderscheid tussen komnaamborden en straatnaamborden (en het bord fietspad) vergroot, door op komborden geen onderkast meer te gebruiken. In plaats daarvan -na een hoofdletter in kapitaal- de rest van de plaatsnaam in klein-kapitaal.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21916
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

agglomeratieborden

Bericht door Wouter N14 » di 12 jul 2005, 11:32

die 'pseudo-komborden' heten agglomeratieborden en zijn net als de zwart-witte 'gehuchtborden' geen officiële (RVV-)borden en mogen dus vrij door wegbeheerders gebruikt worden. Ze hebben dus ook geen gevolgen voor verkeersregels, zoals al gezegd werd. Door het plaatsen van een agglomeratiebord, blauw bord met een wit vlak waarop zwarte tekst, hoef je op de bewegwijzering niet meer met de plaatsnaam te werken. Bijvoorbeeld, Amsterdam zou zonder dat agglomeratiebord bij iedere afrit moeten zetten Amsterdam-Centrum, Amsterdam-RAI, Amsterdam-Sloterdijk etc. Nu kunnen al die Amsterdammen vervallen en kan de bestemming zwart op wit worden gezet. Scheelt ruimte en is overzichtelijk. Je bent dan dus niet in de bebouwde kom, dat ben je pas na het passeren van H1, wit op blauw.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » di 12 jul 2005, 21:20

Ergens is het toch een beetje dubbel. Als er in de bebouwde kom snelwegen mogen liggen is het probleem meteen opgelost. Dan kun je voordat je de A10 oprijdt een officieel kombord met Amsterdam neerzetten en dan scheelt het weer een aantal borden.

In Parijs doen ze dat langs de Peripherique ook zo (hoewel dat eigenlijk geen snelweg is en het dus makkelijker gaat).

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21916
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » di 12 jul 2005, 21:28

nee, dat kan niet! Het kombord (H1, wit op blauw) brengt een groot aantal verkeersregels met zich mee die absoluut niet zijn mogelijk zijn op een snelweg.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 13 jul 2005, 7:55

Wouter N14 schreef:nee, dat kan niet! Het kombord (H1, wit op blauw) brengt een groot aantal verkeersregels met zich mee die absoluut niet zijn mogelijk zijn op een snelweg.
Toch hebben we in het verleden stukken snelweg gehad binnen de bebouwde kom (zoals de Maastunnel in Rotterdam)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 13 jul 2005, 8:27

Je moet het niet willen :!:

Alleen gemeenten bepalen de komgrenzen. Als je snelwegen binnen de bebouwde kom mogelijk maakt, dan ligt straks zowat het hele snelwegennet "binnen de bebouwde kom", omdat een gemeente dan wellicht dichter op de weg mag bouwen (€€€€€ !).

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21916
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » wo 13 jul 2005, 10:19

Ben je met die Maastunnel niet in de war met een autoweg? Ik kende die situatie niet (ben ik ook te jong voor waarschijnlijk!), maar ik kan me dat niet voorstellen. Autosnelwegen worden voor zover ik weet alleen worden beheerd door provincies (driecijferig) en het rijk (één- en tweecijferig) en zouden daarom niet bibeko kunnen zijn omdat dat gemeentegrond is.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 13 jul 2005, 10:23

In principe kan dat. De Nieuwe Leeuwarderweg in Amsterdam had ook een autosnelwegstatus, zie de ingescande foto's van Via Haaren elders op het forum. Als een autosnelweg in de bebouwde kom ligt, dan zijn alle regels van een snelweg van toepassing behalve de maximumsnelheid (Vmax = 50, tenzij anders aangegegeven). Dit geldt ook voor autowegen binnen de bebouwde kom, die er nog zijn op bepaalde plekken.
Voordat ik weer kritiek krijg: zo heb ik het moeten leren met rijles.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 13 jul 2005, 10:24

Vroeger was de A 325 overigens een voorbeeld van een snelweg binnen de bebouwde kom. Tegenwoordig heeft de weg geen snelwegstatus meer; wel een A nummer, maar dat is een heel andere discussie.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 13 jul 2005, 11:51

Vinny schreef:De Nieuwe Leeuwarderweg in Amsterdam had ook een autosnelwegstatus
Maar die weg lag sinds de aanleg tot voor enige maanden geleden ook gewoon BUITEN de bebouwde kom.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 13 jul 2005, 12:08

haha. Ik kan me als kind van de entree van de IJtunnel helaas alleen het bord herinneren:

" erboden voor voetgangers/Forbidden for pedestrians/Interdit au pietonnes/Verboten fur fussgangers." :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie