Kleurstelling komborden

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

In welke kleurstelling moeten komborden worden uitgevoerd

Wit-op-blauw
29
88%
Zwart-op-wit
3
9%
Iets anders (graag specificeren)
1
3%
 
Totaal aantal stemmen: 33

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Kleurstelling komborden

Bericht door Pino » za 25 jun 2005, 20:10

Als je vanaf de A 20 Nieuwerkerk aan de IJssel binnenrijdt, staat het kombord "Nieuwerkerk aan de IJssel" uitgevoerd in zwart-op-wit. Het betreft duidelijk een nieuw kombord, niet een zwart-op-wit kombord van de oude stijl, zoals je ze wel voor de absolute gehuchten zag. Bovendien valt Nieuwerkerk uiteraard niet in die categorie.

Ik heb het idee dat de keuze voor zwart-op-wit een rechtstreeks gevolg is van de borden in zwart-op-wit bij het oprijden van de Ring Amsterdam, de Randweg Eindhoven en op de Utrechtse Baan. Men meent dus een signaal af te geven: alle doelen in zwart-op-wit zijn doelen in Nieuwerkerk.

Bij mij riep dit Nieuwerkerkse bord in ieder geval de vraag op, of zwart-op-wit (gezien het eerdergenoemde signaal) misschien niet een logischer kleurstelling zou zijn voor komborden.

Ikzelf beantwoord die vraag echter negatief.
- Zwart-op-wit is in Nederland (naar mijn mening terecht) de kleurstelling voor doelen binnen een stad, dus niet voor de stad zelf. Die staat op alle richtingsborden juist in wit-op-blauw. Waarom dan het kombord niet?
- Ieder kombord impliceert al dat bestemmingen in zwart-op-wit moeten worden gelezen als doelen binnen die plaats. Daar hoef je de kleur naar mijn mening helemaal niet voor om te gooien.
- In die zin is ook de kleurstelling van die borden bij Amsterdam, Den Haag en Eindhoven discutabel. Eerder die aanpassen (of de borden helemaal weghalen) dan meteen de kleuren voor komborden aanpassen.

Toch benieuwd naar jullie mening.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 25 jun 2005, 20:26

Voor Amsterdam, Zaanstad etc. zijn op de snelwegen zgn. "pseudo-komborden" geplaatst. Dat zijn gewone blauwe borden met witte bies, met daarin een wit veld met zwarte tekst. Die borden zijn dus niet helemaal wit. Helemaal witte borden zijn inderdaad voor gehuchten of voor wijken.
Als Nieuwerkerk a/d IJssel tegenwoordig onderdeel is van een grotere gemeente, dan kan zo'n wit bord ook. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij de overgang tussen Wormerveer en Krommenie, twee vroegere plaatsen die tegenwoordig onderdeel uitmaken van Zaanstad.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 25 jun 2005, 21:30

Gewoon zoals het nu is: wit op blauw.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Bericht door LennyKravitz » za 25 jun 2005, 21:59

1 - is het wel legaal (in overeenstemming met de wet) dat nieuwerkerk zo'n bordt plaatst? Is het kombord niet gedefinieerd als wit op blauw?

2 - komt zo niet de uniformiteit in gevaar

3 - kombord betekent 50km/h (ook als niet aangegeven)... geldt dat ook bij dit bord? En is zoiets aan te vechten... want onbekend bij buitenstaanders?

4 - had men geld over?

5 - waarom anyway?... verveling?.... geen andere gemeentelijke punten op de agenda die belangrijker zijn?
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » zo 26 jun 2005, 0:09

Waarschijnlijk wilde Nieuwerkerk net zo'n pseudo-kombord als Rotterdam hebben. De echte bebouwde kom zal wel in een zijstraat beginnen.

In zo'n geval kun je beter de komgrens verplaatsen. Een provinciale weg kan tenslotte best binnen de bebouwde kom liggen. Dat geeft een hoop duidelijkheid.

Overigens hebben ze zoiets in Belgie al veel langer met de plaatsnaamborden met zwarte letters op een gele achtergrond, terwijl de echte komborden zwart op wit zijn.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » zo 26 jun 2005, 0:35

Willem schreef:Overigens hebben ze zoiets in Belgie al veel langer met de plaatsnaamborden met zwarte letters op een gele achtergrond, terwijl de echte komborden zwart op wit zijn.
Deze gele borden staan vaak op de gemeentegrens. Maar niet altijd. Nu met die fusies in Nederland tot supergemeenten met nietszeggende namen, is dat systeem helemaal niet handig meer. Bijv: de naam Berkelland zegt niks over de plaatsen die erin liggen, dus de automobilist heeft er dan niks aan.
In België zijn de meeste gemeenten nog genoemd naar de plaats. Bij fusiegemeenten wil nog wel eens zoiets staan:

Hechtel-Eksel (Naam gemeente, groot lettertype)
Eksel (naam van de plaats waarvan vroeger de grond was, klein lettertype)

Of in de buurt van gehuchten (voorbeeldje, ben niet zeker van de volgorde)

Kattenbos (naam gehucht, groot lettertype)
Lommel (naam gemeente, klein lettertype)

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Bericht door LennyKravitz » zo 26 jun 2005, 0:46

Willem schreef:Waarschijnlijk wilde Nieuwerkerk net zo'n pseudo-kombord als Rotterdam hebben. De echte bebouwde kom zal wel in een zijstraat beginnen.

In zo'n geval kun je beter de komgrens verplaatsen. Een provinciale weg kan tenslotte best binnen de bebouwde kom liggen. Dat geeft een hoop duidelijkheid.
Pseudo-Kombord als Rotterdam?.... vertel... waar staat die? Foto?

In Capelle aan den IJssel hebben ze het gewoon simpel opgelost. De voormalige N219 (Abraham van Rijckevorselweg) is buiten de bebouwde kom maar loopt dwars door Capelle,... als je vanaf die weg naar links of naar rechts gaat kom je gewoon een kombord tegen... s.i.m.p.e.l....
It aint over 'till it's over...

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » zo 26 jun 2005, 8:43

IQ[] schreef:Hechtel-Eksel (Naam gemeente, groot lettertype)
Eksel (naam van de plaats waarvan vroeger de grond was, klein lettertype)

Of in de buurt van gehuchten (voorbeeldje, ben niet zeker van de volgorde)

Kattenbos (naam gehucht, groot lettertype)
Lommel (naam gemeente, klein lettertype)
Bovenaan staat de naam van de deelgemeente in groot lettertype, onderaan de naam van de gemeente in kleiner lettertype.

Afbeelding
Dit voorbeeld is dus fout, want Rupelmonde is tegenwoordig een deelgemeente van Kruibeke.

Normaalgezien maken gehuchten geen aanspraak op eigen plaatsnaamborden. Borden als Kattenbos of Stevensvennen horen er dus eigenlijk niet te staan; de gemeente Lommel kent geen deelgemeenten.

Vlaanderen plaatst deze borden redelijk consequent; in Wallonië daarentegen zijn ze vaak afwezig of hopeloos verouderd. Ik vind die borden gemakkelijk ter oriëntatie; ze kunnen echter gemakkelijk weggelaten worden, want hebben geen enkele juridische betekenis.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » zo 26 jun 2005, 13:44

Mmm het systeem zat dus precies omgekeerd. En ook nog eens anders dan ik dacht :)

Bedankt voor de verbeteringen Rien!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 26 jun 2005, 14:49

Ik heb gewoon op wit-op-blauw gestemd, omdat ik niet weet waarom het systeem veranderd zou moeten worden. Wat wel zou kunnen is dat men voortaan namen alleen nog maar met semi-komborden aangeeft en dat men een nieuw verkeersbord voor bebouwde kom introduceert. Dat heeft men in Polen bijvoorbeeld, in België voeren ze het in en er zijn volgens mij nog wel andere landen die daar mee bezig zijn. Een voordeel is dat het dan ook voor buitenlanders heel duidelijk wordt dat ze een bebouwde kom binnen rijden (door het symbooltje). Verder vind ik niet dat men bij het einde van de kom de komende bestemmingen moet aangeven. Hooguit het wegnummer (zoals in Frankrijk). Ik vind dat de bestemmingen duidelijk moeten worden door de gewone bewegwijzering; dus dan heeft een dergelijk bord geen nut meer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 26 jun 2005, 14:59

Willem schreef:In zo'n geval kun je beter de komgrens verplaatsen. Een provinciale weg kan tenslotte best binnen de bebouwde kom liggen. Dat geeft een hoop duidelijkheid.
Ja, dat je nog maar 50 mag in plaats van 80. Nee, dan toch liever de pseudo-komborden...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » zo 26 jun 2005, 15:29

Quote Lenny: "Pseudo-Kombord als Rotterdam?.... vertel... waar staat die? Foto?"

Langs de ring van Rotterdam staan die dacht ik niet. Wat dat betreft lopen ze in het Rotterdamse achter bij Amsterdam, want daar kom je bij bv. bij KP De Nieuwe Meer wel zo'n bord tegen.

Misschien komt het nog.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 26 jun 2005, 17:38

Ik heb ook voor wit-op-blauw gestemd, ik zie ook geen voordelen in een nieuwe kleur. Je zou eventueel wel kunnen overwegen om er een symbooltje met huizen onder te plaatsen, maar of dat veel voordeel heeft weet ik ook niet. :roll:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » zo 26 jun 2005, 17:44

Rien (in een andere discussie) schreef:Ik vond het van kindsbeen al vreemd om wit-op-blauwe komborden te zien in Nederland. Het lijkt m.i. te veel op een wegwijzer
Snap wel wat je bedoelt. Ergens heeft het Nederlandse kombord ook wel iets weg van de straatnaamborden, zoals die in de meeste gemeenten worden gebruikt. De tot begin jaren '90 gebruikte borden hadden die gelijkenis trouwens veel minder, zowel met richtingborden als met straatnaamborden. Had denk ik met name te maken met het gebruik van hoofdletters en een ander lettertype dan de gewone bewegwijzering. Verwarrend vind ik het zelf overigens niet, maar het risico bestaat dus kennelijk wel.

Je zegt met zoveel woorden dat je met de kleurstelling zwart-op-wit mogelijke verwarring tussen komborden en wegwijzers zou kunnen wegnemen. Zwart-op-wit is echter net zozeer een op Nederlandse wegwijzers gebruikte kleurstelling, dus het verwarringsrisico blijft bestaan. Je zou dan eventueel naar een verder ongebruikte kleurstelling moeten, zoals het Frans / Spaanse systeem van zwart-op-wit met een (op wegwijzers niet voorkomende) rode rand.

Echter, ik denk dat je niet per se een specifieke kleurstelling nodig hebt om een kombord van wegwijzers te onderscheiden. Met vorm en lettertype kun je ook vrij veel bereiken. Duitse en Zwitserse komborden hebben dezelfde kleurstelling als de wegwijzers voor het OWN, maar hun vorm is dusdanig uniek dat verwarring mij lijkt uitgesloten. Italiaanse komborden zijn zwart-op-wit (de kleurstelling voor lokaal verkeer), maar gebruiken een totaal ander lettertype dan wegwijzers. Ook dat helpt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 26 jun 2005, 21:23

Ja en ik vind dat het lettertype van de komborden hardhollend achteruit aan het gaan is qua leesbaarheid en kwaliteit. Men gebruikt al snel engschrift en prutst de letters maar een beetje bij elkaar. :cry:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » ma 27 jun 2005, 13:19

Volgens mij wordt ook wel blauw op wit gebruikt, naast zwart op wit, met name voor wijken of deelgemeentes. De borden Scheveningen (geen plaats overigens; niemand woont volgens het telefoonboek in Scheveningen) zijn dacht ik blauw op wit, met vroeger het leuke (illegale)onderbord " betreden op eigen risico "

Voor overgangen tussen aaneengegroeide plaatsen is het irrelevant of voor blauwe of witte borden gekozen wordt. De Vmax blijft toch gelijk. Tussen Hoogezand en Sappemeer staan dacht ik witte en tussen Veendam en Wildervank blauwe borden bijvoorbeeld.

Het zijn niet alleen gehuchten, die witte borden hebben, maar ook behoorlijke lintdorpen. Straten met relatief veel boerderijen willen vaak niet in de bebouwde kom liggen, daar dit veel restricties meebrengt voor het rijden met en parkeren van landbouwvoertuigen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » ma 27 jun 2005, 13:26

Peter schreef:Tussen Hoogezand en Sappemeer staan dacht ik witte en tussen Veendam en Wildervank blauwe borden bijvoorbeeld.
De situatie is hier verschillend: H en S liggen in de bebouwde kom "Hoogezand-Sappemeer" (zo staat het op de blauwe bordjes), terwijl V en W hun eigen bebouwde kommen hebben.

Maar of en hoe die regel wordt toegepast, hangt helemaal van de gemeente af. Er zijn tientallen, zo niet honderden onlogische situaties te vinden in het land. En helemaal als je het vergelijkt met de officiële plaatsnamen volgens het postcodeboek/telefoonboek...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Kleurstelling komborden

Bericht door harry » ma 27 jun 2005, 13:32

Pino schreef:Ik heb het idee dat de keuze voor zwart-op-wit een rechtstreeks gevolg is van de borden in zwart-op-wit bij het oprijden van de Ring Amsterdam, de Randweg Eindhoven en op de Utrechtse Baan. Men meent dus een signaal af te geven: alle doelen in zwart-op-wit zijn doelen in Nieuwerkerk.
Dit klopt. Het is dus geen bebouwde-kombord. Waarschijnlijk heeft het bord ook een ANWB-logo (zoals de soortgelijke borden in Amsterdam, Eindhoven, Zaanstad, Langedijk, Den Haag, Vlissingen-Oost, enz. enz. enz...).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

RW-A29
dorpsstraat
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 23 mei 2005, 20:51

Bericht door RW-A29 » ma 27 jun 2005, 20:17

Doe mij maar gewoon standaard. Vind het maar verwarrend zwart-op-wit zoals bij Amsterdam. Zit ik nu in Amsterdam of niet :?:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » di 28 jun 2005, 12:00

RW-A29 schreef:Doe mij maar gewoon standaard. Vind het maar verwarrend zwart-op-wit zoals bij Amsterdam. Zit ik nu in Amsterdam of niet :?:
Ja. Zelfs binnen de bebouwde kom. Het zit zo:

1) Wordt de plaatsnaam aangegeven met witte letters op een blauwe ondergrond, dan rij je de genoemde plaats binnen. "Begin bebouwde kom". Max. snelheid: 50 km/h tenzij anders aangegeven.

2) Staat de plaatsnaam in zwarte letters op een witte ondergrond (een zgn. "pseudo-kombord" die je ook langs de snelwegen ziet), dan rij je op dat moment óók de genoemde plaats binnen. Eveneens "begin bebouwde kom". Maar de max. snelheid na passeren van dat bord is gelijk aan de max. snelheid die geldt op de weg vóór het bord.

Samenvattend:
Plaatsnaam:
- wit op blauw:
begin bebouwde kom, max. 50 km/h tenzij anders aangegeven
- zwart op wit:
begin bebouwde kom, max. snelheid gelijk aan de max. snelheid geldend op de weg vóór het bord

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » di 28 jun 2005, 13:57

harry schreef:
Peter schreef:Tussen Hoogezand en Sappemeer staan dacht ik witte en tussen Veendam en Wildervank blauwe borden bijvoorbeeld.
De situatie is hier verschillend: H en S liggen in de bebouwde kom "Hoogezand-Sappemeer" (zo staat het op de blauwe bordjes), terwijl V en W hun eigen bebouwde kommen hebben.

Maar of en hoe die regel wordt toegepast, hangt helemaal van de gemeente af. Er zijn tientallen, zo niet honderden onlogische situaties te vinden in het land. En helemaal als je het vergelijkt met de officiële plaatsnamen volgens het postcodeboek/telefoonboek...
Volgens mij wordt het bord Hoogezand-Sappemeer op hoofdinvalswegen gebruikt, terwijl op kleinere wegen danwel Hoogezand danwel Sappemeer staat. Of mijn logica klopt weet ik niet, maar er zijn blauwe borden met slechts Hoogezand en blauwe borden met slechts Sappemeer. Bij Eelde-Paterwolde schijnen de losse blauwe borden inderdaad niet meer te bestaan. Wel is Paterswolde nog een snelwegbestemming of afslag Haren, terwijl Eelde op 4 van de 6 snelwegafriborden intussen Eelde-Paterswolde heet (afrit vliegveld Groningen op 4 van de 6 borden; op 2 nog afrit Eelde geheten)

Vergelijk Voorburg en Leidschendam, die meestal los worden genoemd, maar samen bij entree via de N14.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 28 jun 2005, 18:32

En hoe zit het met de snelheid bij komborden die blauw-op-wit zijn uitgevoerd? Die zijn soms bij gehuchten aan een doorgaande weg te vinden.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 28 jun 2005, 19:45

Volgens mij geldt blauw-op-wit = zwart-op-wit. Die borden geven wel aan dat je in de desbetreffende plaats bent, maar dat er geen 'bebouwde-komregels' gelden. Je mag dus gewoon 80 (of wat ook).

RW-A29
dorpsstraat
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 23 mei 2005, 20:51

Bericht door RW-A29 » di 28 jun 2005, 22:36

Hajo schreef eerst:
Samenvattend:
Plaatsnaam:
- wit op blauw:
begin bebouwde kom, max. 50 km/h tenzij anders aangegeven
- zwart op wit:
begin bebouwde kom, max. snelheid gelijk aan de max. snelheid geldend op de weg vóór het bord
en vervolgens
Wicher schreef:Volgens mij geldt blauw-op-wit = zwart-op-wit. Die borden geven wel aan dat je in de desbetreffende plaats bent, maar dat er geen 'bebouwde-komregels' gelden. Je mag dus gewoon 80 (of wat ook).
:roll: :?: :shock: :knetter: m.a.w. ik begrijp het niet meer!

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 29 jun 2005, 0:20

Let op: blauw-op-wit is NIET hetzelfde als wit-op-blauw.
(Het is: tekst-op-achtergrond.)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 29 jun 2005, 7:47

Een slecht voorbeeld van eenheleboel informatie bij de grens van de bebouwde kom/gemeente:

Afbeelding

Er is bij de kruising Heulweg/Charloisse Lagendijk op de grens van Rotterdam nog altijd een kombord (wit op blauw) met daarop: Smitshoek (gem. Barendrecht). Om het nog simpeler te maken...
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 29 jun 2005, 10:32

Ik denk dat het zo zit:
Blauw op wit = zwart op wit. Blauw op wit is oud: moeten vervangen worden door zwart op wit. Blauw op wit is m.i. aangewezen voor het aangeven van een waterstroom bij een oeververbinding.

Foto:
Einde bebouwde kom Barendrecht, deelgebied Smithoek en begin bebouwde kom Rhoon (gem. Alblasserwaard), deelgebied Portland. Max. snelheid: 50 km/h.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 29 jun 2005, 10:32

Hajo schreef:Het zit zo:

2) Staat de plaatsnaam in zwarte letters op een witte ondergrond (een zgn. "pseudo-kombord" die je ook langs de snelwegen ziet), dan rij je op dat moment óók de genoemde plaats binnen. Eveneens "begin bebouwde kom". Maar de max. snelheid na passeren van dat bord is gelijk aan de max. snelheid die geldt op de weg vóór het bord.
Nee, zo zit het NIET! :( Je rijdt NIET de bebouwde kom binnen (in de verkeerswettige betekenis). Als je een zijweg inrijdt mag je nog steeds 80 (of 100 of 120). Er moet dan ook ALTIJD nog een écht bebouwdekombord komen wil je echt in de bebouwde kom zitten.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 29 jun 2005, 10:39

harry schreef:Nee, zo zit het NIET! :( Je rijdt NIET de bebouwde kom binnen (in de verkeerswettige betekenis). Als je een zijweg inrijdt mag je nog steeds 80 (of 100 of 120). Er moet dan ook ALTIJD nog een écht bebouwdekombord komen wil je echt in de bebouwde kom zitten.
Sorry Harry: zo zit het WEL. Je hebt gelijk dat als je het pseudo-kom bord passeert en een zijweg inrijdt, er nog steeds dezelfde snelheid geldt: 80 of 100. Maar: tenzij anders aangegeven. Dat kan door: een bord plaatsnaam wit op blauw óf aanduiding nieuwe max. snelheid. Ik denk dat je twee borden door elkaar haalt: het pseudo-kom bord waar we het hier over hebben en die je bijvoorbeeld in de berm van een autosnelweg vindt, heeft de plaatsnaam in zwarte letters op witte ondergrond op een verder blauw bord. Het gehele witte bord met daarop de plaastnaam in zwart op wit geeft een deelgebied (wijk, industrieterrein) e.d. aan.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 29 jun 2005, 10:48

Hajo schreef:
harry schreef:Nee, zo zit het NIET! :( Je rijdt NIET de bebouwde kom binnen (in de verkeerswettige betekenis). Als je een zijweg inrijdt mag je nog steeds 80 (of 100 of 120). Er moet dan ook ALTIJD nog een écht bebouwdekombord komen wil je echt in de bebouwde kom zitten.
Sorry Harry: zo zit het WEL. Je hebt gelijk dat als je het pseudo-kom bord passeert en een zijweg inrijdt, er nog steeds dezelfde snelheid geldt: 80 of 100.
En dat komt omdat je NIET in een bebouwde kom zit. NOEM het dan ook geen bebouwde kom!

(Een bebouwde kom heeft meer regels dan alleen maar de maximum snelheid. Bijvoorbeeld parkeren op voorrangswegen. Dat moet een ex-politie-agent toch weten...)

De borden met zwarte (of blauwe) tekst op witte achtergrond (van welk type dan ook) hebben GEEN ENKELE verkeerswettige betekenis. Je komt dus niet een bebouwde kom binnen of zo.
Hajo schreef:Ik denk dat je twee borden door elkaar haalt
Nee hoor, ik heb het over alle soorten borden die een gemeente kan verzinnen (paars op zwart voor mijn part), behalve de officiële bebouwdekomborden (wit op blauw).
Hajo schreef:Het gehele witte bord met daarop de plaastnaam in zwart op wit geeft een deelgebied (wijk, industrieterrein) e.d. aan.
for the record:
Of een gehucht buiten de bebouwde kom, of het begin van een plaats dat nog niet het begin van een bebouwde kom is.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie