Houten geleiderail

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Houten geleiderail

Bericht door Via » zo 10 nov 2013, 12:00

Snelwegfreak schreef:Ik vind het er bijzonder fraai uitzien, maar kan me niet voorstellen dat het beter presteert en veiliger is dan de stalen geleiderails.
Dit is gewoon staal, kijk maar naar de poten van de geleiderail. Al het binnenwerk is van staal en het is voor het uiterlijk omkleed met hout.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Houten geleiderail

Bericht door Snelwegfreak » zo 10 nov 2013, 12:54

Staal aan de binnenkant, dat weet ik. Maar het merendeel is nog steeds hout volgens mij, daar waar de conventionele volledig staal zijn. Dan heb je met de half-houten geleiderails toch minder geleiding denk ik.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Timmelsjoch
dorpsstraat
Berichten: 133
Lid geworden op: za 09 mar 2013, 16:28
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Houten geleiderail

Bericht door Timmelsjoch » zo 19 jan 2014, 18:19

Dat het hier in Nederland een optie is kan ik wel begrijpen, maar als ik op een bergpas in de Alpen rijdt heb ik toch niet zo'n zeker gevoel van die houten vangrails.
Wegenvideo's uit Europa, op mijn Youtubekanaal 'Out-of-Holland' - Abonneer om niets meer te moeten missen!
https://www.youtube.com/channel/UCPyIUn ... loQgvhTVxA
--> Vanaf nu in 1080p50 ;-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Houten geleiderail

Bericht door Chris » di 31 jul 2018, 12:03

Op de N341 nabij Ommen is in september vorig jaar de houten geleiderail gesloopt door een eenzijdig ongeval met een personenauto. Dit ligt nog steeds in puin, maar blijkbaar kan een houten geleiderail een personenauto dus niet keren.

Afbeelding

https://www.rtvoost.nl/permalink.aspx?t ... &id=276131

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Houten geleiderail

Bericht door Schelpenpaadje » di 31 jul 2018, 14:21

Dat ziet er niet fraai uit, maar hoewel de geleiderail is gesloopt lijkt de auto gewoon op de weg tot stilstand te zijn gekomen?

Daarbij hangt de geleiderail dan wel aardig op half zeven, dit geldt vooral voor de verbindingen (en de bescherming voor motorrijders), het hout zelf is nog intact. Is hout misschien zelfs te stijf om de krachten van een klap goed te verdelen?

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Houten geleiderail

Bericht door Tachi » di 31 jul 2018, 14:54

Chris schreef: di 31 jul 2018, 12:03 Op de N341 nabij Ommen is in september vorig jaar de houten geleiderail gesloopt door een eenzijdig ongeval met een personenauto. Dit ligt nog steeds in puin, maar blijkbaar kan een houten geleiderail een personenauto dus niet keren.
Keren wel. Ik zie geen auto in de bosjes. Dit mag geen geleiderail heten, dit zijn van die typische paaltjes-balkjes-afscheidingen die je wel vaker in (wandel)gebieden met natuur ziet. Hier hebben ze onder nog een stootbord geplaatst, waarschijnlijk om eventueel motorrijders tegen te houden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Houten geleiderail

Bericht door Chris » di 31 jul 2018, 14:56

Okay, "keren" was wellicht niet het goede woord, want het voertuig is op de weg geëindigd. Maar de uitbuiging is wel veel te groot, als er een boom achter stond zou de auto daar op geklapt zijn.

Ik kwam hier vorige week langs en de geleiderail is nu na 10 maanden nog niet hersteld.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Houten geleiderail

Bericht door Wouter N14 » za 03 nov 2018, 23:36

Ik betwijfel of dit ook met een reguliere, stalen geleiderail had kunnen gebeuren...
Hulpdiensten zijn vanavond even voor 21.00 uur uitgerukt om drie inzittenden van een personenauto te bevrijden in Wemeldinge, Zeeland. Ze zaten in een BMW die tegen een houten vangrail reed. Een balk doorboorde het voertuig van voor naar achter.
ad.nl, 3-11-2018
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

jowilly
dorpsstraat
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 13:40
Contacteer:

Re: Houten geleiderail

Bericht door jowilly » zo 04 nov 2018, 1:02

Artikel NOS
-
Geleiderail, bermbeveiliging in het algemeen is altijd al een ondergeschoven kindje geweest (tot op heden). Wat is er nou zo moeilijk aan dit onderwerp? :geeuw: Blijkbaar (heel) veel. Men vergeet dat wanneer men niet goed ontwerpt, de situatie inschat e.d., dat de geleiderail een (levensgevaarlijk) obstakel wordt. De situatie in Wemeldinge is (helaas) ook zo'n locatie. Waarom hier de vangrail op hoogte laten beëindigen? Lage snelheid? Rustige omgeving? Mooie alternatief hekwerkje? Deze oplossing is vragen om problemen. Daarnaast hebben hele korte stukjes vangrail weinig/tot niets aan kerend vermogen; hout, staal, kunststof het maakt niet uit welk materiaal de vangrail is gemaakt. Op het moment dat je kortere lengtes gaat neerzetten dan de geteste situatie, dan moet je aanvullende maatregelen nemen. enz. enz. Maar dat wisten we natuurlijk al..... :facepalm:
En aan de inzittenden van het ongeval; Veel sterkte met het herstel.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Houten geleiderail

Bericht door Robonus » zo 04 nov 2018, 10:54

https://twitter.com/RobinGriffith87/sta ... 5233300480

Is gewoon verkeerd geplaatst. Kan écht niet zo. Ook zie je vaak veel onderbrekingen langs erf aansluitingen waarbij de geleiderail of zonder begin begint, of over 3 meter uit de grond loopt. En dat dan om de 50 meter. Regels hiervoor moeten echt beter.

Afbeelding

Zo'n voorbeeld hoe het niet moet:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Houten geleiderail

Bericht door Snelwegfreak » zo 04 nov 2018, 11:31

Wouter N14 schreef: za 03 nov 2018, 23:36Ik betwijfel of dit ook met een reguliere, stalen geleiderail had kunnen gebeuren...
Ja, dat kan zeer zeker ook met een stalen geleiderail gebeuren. Ook dan is er sprake van een serieuze ontwerpfout omdat de geleiderail dan géén schuin oplopende verankering of een RIMOB heeft. Dan begint de geleiderailstreng met een bovengrondse verankering of alleen een kopschildje. Er zijn al meerdere ongevallen gebeurd hiermee. Een bekende is de bus in Sneek. En let wel: dit is dus waarschijnlijk met vrij lage snelheid gebeurd, vermoedelijk zo'n 40 kilometer per uur.

Afbeelding

Afbeelding

StreetView:
https://goo.gl/maps/quRf6Ua7PtB2

Op deze plek kun je je, net als bij het heftige ongeval in Zeeland, afvragen waarom je daar überhaupt een geleiderail plaatst. Maar bovenal moet gelden: als je het doet, maak het dan veilig. Maak van je obstakelbeveiliging géén obstakel op zich.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Houten geleiderail

Bericht door Chris » zo 04 nov 2018, 11:54

Wat is eigenlijk het absorberend vermogen van die houten geleiderails? Ze komen mij over als star: dat betekent dus meer letsel dan als er enige uitbuiging mogelijk is?

jowilly
dorpsstraat
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 13:40
Contacteer:

Re: Houten geleiderail

Bericht door jowilly » zo 04 nov 2018, 12:45

De houten geleiderail zoals we die kennen langs de NL wegen zijn merendeels een combi van staal en hout. Deze systemen zijn in alle smaken te verkrijgen; N1 t/m H2 - letselklasse A en B - W2 t/m W7. :arrow: Geen verschil met staal. ;)
-
NB: Het ongeluk in Wemeldinge; de 'geleiderail' is geen geleiderail, maar een hekwerkje. :( Een beetje (internet) research doet wonderen.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Houten geleiderail

Bericht door Robonus » zo 04 nov 2018, 12:53

^^
Wordt op de site van Eurorail toch echt als geleiderail benoemd:
https://eurorail.nl/work/wemeldinge-houten-geleiderail/

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: Houten geleiderail

Bericht door ronny forgeron » zo 04 nov 2018, 13:16

Auto's hadden vroeger ook vaak een chassis van hout. Dat was veel gevaarlijker bij aanrijdingen dan stalen balken, want die kunnen vervormen, hout niet.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Houten geleiderail

Bericht door Wouter N14 » zo 04 nov 2018, 13:26

Duidelijk inderdaad. Ik had wat onderschat hoe cruciaal een juiste plaatsing is (en de wegbeheerders wellicht ook) :oops:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Houten geleiderail

Bericht door Snelwegfreak » zo 04 nov 2018, 15:58

Dat is zéér belangrijk, ja. Je ziet het nog vaak fout gaan buiten, ook bij nieuwe plaatsing. Veelal toch op gemeentelijke wegen. Dat doet toch een gebrek aan kennis vermoeden, hoewel je van een ontwerpende partij ook mag verwachten dat zij dit volgens de richtlijnen ontwerpen.

Zoals hier op de N470. Hier is onlangs ook iemand opgeklapt, wat maar net goed ging. Hier hoort gewoon een RIMOB. Maar ja: gebrek aan kennis en/of financiën.
https://www.google.nl/maps/@51.9905633, ... 312!8i6656
Enne gojje mins blieft altied leave.

jowilly
dorpsstraat
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 13:40
Contacteer:

Re: Houten geleiderail

Bericht door jowilly » zo 04 nov 2018, 18:16

Robonus schreef: zo 04 nov 2018, 12:53 ^^
Wordt op de site van Eurorail toch echt als geleiderail benoemd:
https://eurorail.nl/work/wemeldinge-houten-geleiderail/
Aii.. misleidend :neenee:
Zie specs producent Tertu

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Houten geleiderail

Bericht door Schelpenpaadje » zo 04 nov 2018, 21:40

Misschien dat het bij metalen geleiderails vaker goed gaat maar in de gevallen waar het goed mis gaat gaan de rails net zo goed kaarsrecht door voertuigen heen.

Het verbaast me soms in het buitenland, met name Italië, hoe provisorisch daar het begin van geleiderails wordt afgeschermd. Daar vaak met losse "kussens":
https://goo.gl/maps/Uj8TJqw5ci22

Bij het zien daarvan denk ik dan "wat kunnen wij dat in Nederland veel beter". Na het zien van wat foto's in dit topic is dat beeld wel wat genuanceerd.

Wat betreft de houten rails, je ziet dat de verbindingen het bij een flinke impact niet houden. Zou het niet beter zijn om, in plaats van een profiel in het hart van de balken, als verbinders te kiezen voor holle stalen cilinders die een flink stuk om de paal heen schuiven?

En hoe zou zo'n houten afscherming anders moeten beginnen dan een paar meter verderop vanuit de grond?
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op zo 04 nov 2018, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Houten geleiderail

Bericht door GuteFahrt » zo 04 nov 2018, 22:07

De Rechterensedijk heeft het ook. Had ik nog niet voorbij zien komen.

https://goo.gl/maps/uNuE6wGjM4z
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Houten geleiderail

Bericht door Snelwegfreak » ma 05 nov 2018, 6:21

Schelpenpaadje schreef: zo 04 nov 2018, 21:40En hoe zou zo'n houten afscherming anders moeten beginnen dan een paar meter verderop vanuit de grond?
Er zijn twee opties voor een beginstuk van de geleiderail, of die nou van hout of van staal is. Je kunt een schuin oplopend stuk gebruiken (liefst over 24 meter op hoogte komend) of een RIMOB. Dat laatste is een stuk duurder, dus alleen bij splitsings/divergentiepunten of solitaire obstakels toe te passen. Het schuin oplopende stuk is een prima oplossing, maar je moet voorkomen dat je elke x meter een onderbreking hebt in je geleiderail. Niet alleen heb je meer risico's op lanceringen bij die beginstukken, ook tast het de werking van de geleiderailstreng aan als die niet lang genoeg is. In de richtlijnen wordt daarom ook aangegeven dat je geen geleiderail moet toepassen als het niet een lang aaneengesloten streng kan zijn. Onderbrekingen zijn ongewenst.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Houten geleiderail

Bericht door Robonus » wo 07 nov 2018, 6:54

Interview met bestuurder in het AD.

Het komt er op neer dat hij een bumperklever had die 'm uiteindelijk voorbij ging en nog een braketest deed. Hierna werd de bestuurder boos, gaf gas, raakte macht over het stuur kwijt en raakte in de berm. Zijn vrouw heeft een gebroken knie en ribben, en zijn dochter een gebroken bovenarm.
AD.nl schreef: Foto’s en video’s van de vernielde BMW hebben veel indruk gemaakt, zo weet De Vos. Op social media regende het reacties over ‘engeltjes op de schouders’, maar ook over het gevaar van de houten afrastering langs de weg. De Vos: ,,Zoals die vangrail nu is aangelegd, kan die als een spies werken. Dat is nu wel gebleken. De burgemeester heeft contact met ons gezocht en verzekerd dat er door dit ongeluk naar die vangrail zal worden gekeken. Daar ben ik blij om.
Het lijkt erop dat de gemeente wel wakker is geschud dus.

bron: https://www.ad.nl/binnenland/bestuurder ... ~ae826abb/

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Houten geleiderail

Bericht door Kaaiman » wo 07 nov 2018, 7:54

Ik hoop liever dat via de VNG alle gemeentes worden wakkergeschud...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Houten geleiderail

Bericht door Basjuh1981 » wo 07 nov 2018, 8:54

Robonus schreef: wo 07 nov 2018, 6:54 Interview met bestuurder in het AD.

Het komt er op neer dat hij een bumperklever had die 'm uiteindelijk voorbij ging en nog een braketest deed. Hierna werd de bestuurder boos, gaf gas, raakte macht over het stuur kwijt en raakte in de berm. Zijn vrouw heeft een gebroken knie en ribben, en zijn dochter een gebroken bovenarm.
En zelf deed hij niks zeker? Anders krijg je vervolgens geen braketest.

Iemand die een braketest uitvoert, mag je van mij opknopen aan de hoogste boom. Helemaal geloofwaardig vind ik de bestuurder niet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Houten geleiderail

Bericht door Chris » wo 07 nov 2018, 9:06

Op zich is het niet zo relevant wat de aanleiding van het ongeval is. Zo'n kerende constructie moet veilig zijn, of een ongeval dom is of niet doet daar niks aan af.

jowilly
dorpsstraat
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 13:40
Contacteer:

Re: Houten geleiderail

Bericht door jowilly » ma 12 nov 2018, 17:12

Chris schreef: wo 07 nov 2018, 9:06 Op zich is het niet zo relevant wat de aanleiding van het ongeval is. Zo'n kerende constructie moet veilig zijn, of een ongeval dom is of niet doet daar niks aan af.
Helemaal mee eens :top:
Enne....in de tussentijd..... Heeft men de tekst aangepast; zie de link hieronder.
jowilly schreef: zo 04 nov 2018, 18:16
Robonus schreef: zo 04 nov 2018, 12:53 ^^
Wordt op de site van Eurorail toch echt als geleiderail benoemd:
https://eurorail.nl/work/wemeldinge-houten-geleiderail/
Aii.. misleidend :neenee:
Zie specs producent Tertu
Het systeem heet nu 'een houten afscherming' :nahzeg:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Houten geleiderail

Bericht door Snelwegfreak » ma 12 nov 2018, 17:17

Tja, slechte reclame hè :surrender:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Houten geleiderail

Bericht door GuteFahrt » di 13 nov 2018, 16:30

Vergevingsgezinde vangrails. Gebruik 'm even zo vanwege de alliteratie. Dat is wat we nodig hebben. ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Houten geleiderail

Bericht door Via » zo 06 jan 2019, 21:43

Viel me vanmiddag op dat zowel de recent gereconstrueerde N324 als N618 over de volledige lengte aan weerszijden een houten geleiderail heeft. Lijkt nieuw beleid van de provincie Noord-Brabant te zijn bij bomen naast de weg ofzo. Gelukkig bij beëindigingen wel met schuin aflopende planken.

Ik vond het nogal een overdreven en lelijk gezicht eigenlijk. Bovendien kwam het op mij nogal benauwend over met zo'n vrij smalle enkelbaans rijbaan, zeker die op de N324 die een dubbele plank heeft. En ik ben blijkbaar niet de enige: https://www.bd.nl/landerd/rijksweg-bij- ... ~ae09814a/

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Houten geleiderail

Bericht door Snelwegfreak » zo 06 jan 2019, 21:47

Lelijk, ja, dat is het zeker.
En die schuin af/oplopende stukken, hoe lang zijn die? Vaak zijn ze zo steil dat het met recht springplanken zijn.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie