Houten geleiderail

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg

Re: Houten geleiderail

Bericht door jelger » zo 20 sep 2020, 12:41

Waar ik nu zit in Italië, langs de Lombardijnse SP62, heb ik ook houten geleiderails gezien. Maar waar ik het zag zat er wel een metalen plaat / constructie achter.

Hier in het dorp op en bij de brug een voorbeeld. In dit geval balken, maar op een andere plek worden in lengte doorgezaagde palen gebruikt. Dat was in een bochtig traject.

Hier en in de foto's in spoiler is te zien dat staal wordt gebruikt voor de dragende constructie en het hout voor het geleidende gedeelte. Of het staal bespaart kan ik niet beoordelen, maar het lijkt me van wel.
Afbeelding
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 20 sep 2020, 13:32

Eigenlijk zijn dat levensgevaarlijke constructies zonder een terminal. Als je daar op klapt komen die planken helemaal het voertuig binnen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 28 sep 2020, 8:43

^^ JD Traffic Systems heeft naar je geluisterd: https://twitter.com/JDTraffic/status/13 ... 1629846528
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » ma 05 okt 2020, 7:58

Weer een ongeval met houten "geleiderail" wat ernstig mis is gegaan en de auto gespiest is.
Op de Maastrichterweg tussen Herten en Roermond (Vmax 70) staat een hekwerk wat door moet gaan als geleiderail tussen rijbaan en fietspad. Een auto is hier vol doorgeschoten en daarbij gespiest. De bestuurder is gewond geraakt en naar het ziekenhuis gebracht.

Er zijn helaas wat weinig foto's van, maar wat ik wel kan zien is dat het een systeem is van rondhouten balken die per stuk op een staander zijn vastgezet met slechts 1 bout. Geen doorgaande stalen kern die de treksterkte tussen de elementen verzorgt.

Duidelijk geval dat het middel erger is dan de kwaal. De bescherming van het fietspad los je er niet mee op en vergroot daarbij het risico voor de weggebruikers.

Foto's en nieuwsbericht:
https://www.1limburg.nl/auto-gespiest-h ... =section-1

Streetviewlocatie:
https://www.google.nl/maps/@51.1748508, ... 312!8i6656

Afbeelding

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 05 okt 2020, 8:08

Dat is wel heftig weer. Maar als ik daar als leek zou rijden, zou ik het niet zien als een vangrails, maar als een afscheiding tussen fietspad en rijbaan, net zoals aan de andere kant een heggetje staat tussen weg en erf van de huizen.

Alleen in dit geval is het een massief houten afscheiding, en als professioneel zou ik dit dan zien als een obstakel in de obstakelvrije ruimte, omdat deze afscheiding er een stuk minder stevig uitziet als een geleiderail.
Mijns inziens zouden dit massief houten afscheidingen "gewoon" verboden moeten zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » ma 05 okt 2020, 8:15

Het is ook verboden aangezien het een obstakel is in de obstakelvrije zone. Het is ook een verslechtering van de veiligheid. Het doet absoluut niks om de de fietsers te beschermen, en is een enorm risico voor de weggebruikers.

Maarja, gemeenten mogen doen wat ze willen, dat is in deze weer het probleem.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 05 dec 2020, 20:32

Op de N340 bij Ommen zijn ook 'houten' geleiderails geplaatst. Dit zijn reguliere geleiderails die met hout bekleed zijn. Is dat veilig? Kunnen die houten balken bij een aanrijding niet los springen en het voertuig binnen komen?

Afbeelding
N340 Ommen 22-11-2020 27 by European Roads, on Flickr

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » za 05 dec 2020, 23:43

Zou best kunnen. Hier staat zo'n steunpaal ook al scheef.
Dat is volgens mij nog gevaarlijker, dat die verticale steunpalen scheef komen te staan. Zag ik laatst op de weg tussen Oss en Cuijk ook .

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 06 dec 2020, 15:09

Die houten plankjes worden toch levensgevaarlijke objecten die kunnen rondvliegen?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » zo 06 dec 2020, 20:41

Wat is het nut van de geleiderail met hout bekleden? Je gebruikt meer materiaal, dat zal vast niet milieuvriendelijker zijn en het hout zal eerder versplinteren en daarmee schade aanrichten dan het staal.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 06 dec 2020, 23:23

^^ Omdat het er toch enorrum leuk, duurzaam en landschappelijk ingepast uitziet :blabla:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 07 dec 2020, 6:05

Een roestbruine geleiderail gaat anders ook prima in het landschap op hoor, daar heb je geen zwaar geïmpregneerd hout of hardhout voor nodig. :idea:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » ma 07 dec 2020, 7:10

Ik heb de toegevoegde waarde van houten geleiderail nooit begrepen. Om bomen hier langs een weg te beschermen en te voorkomen dat ze gekapt moeten worden gaan we tropisch hardhout of Scandinavisch oerboshout kappen, per vervuilend dieselschip hierheen vervoeren, inefficient verwerken om vervolgens op een stalen geleiderail te plakken zodat het mooi lijkt terwijl het constructief niks toevoegt maar welk kans op rondvliegende brokstukken levert.

Eigenlijk bescherm je de Nederlandse bomen met de karkassen van hun verweg opgegroeide broeders.

Vaak is het alleen een politiek argument om houten geleiderail toe te voegen, vandaar dat vooral gemeentes het toevoegen. "Kijk mij deze bomen behouden met deze prachtige houten vangrail in tegenstelling tot die de rechtse partij die alles wou kappen" Dat ze daar een stuk verkeersveiligheid mee inleveren zegt niemand.

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » zo 13 dec 2020, 10:22

Porsche rijdt met "hoge" snelheid houten geleiderail in:

https://www.112hm.nl/2020/12/12/auto-cr ... raarseweg/
Onderdelen van de auto en de vangrail zijn en de sloot en het naastgelegen weiland belandt.
Vooral dat laatste vind ik wel zorgwekkend. Alhoewel op de foto's uit de link is te zien dat de rail aardig zijn werk heeft gedaan zouden er geen stukken mogen afbreken naar mijn mening.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 13 dec 2020, 10:27

Helaas is dat een kenmerk van hout: versplintering onder druk, terwijl staal vervormd.

Ondanks dat de inrijhoek vrij beperkt lijkt, is de geleiderailschade fors. Dan ben ik toch benieuwd naar de snelheid op moment van impact.
Enne gojje mins blieft altied leave.

ronny forgeron
stadsweg

Bericht door ronny forgeron » zo 13 dec 2020, 11:08

Toen auto's nog houten chassisbalken hadden, waren de gevolgen van aanrijdingen tamelijk gruwelijk. Iets leren uit de geschiedenis is not done blijkt jammer genoeg.

H_BD
dorpsstraat

Bericht door H_BD » wo 13 jan 2021, 14:55

https://www.bd.nl/breda/auto-op-zijn-ko ... ~a904feeb/

Ik zie geen schade aan de geleiderail. Wel zie je in het filmpje dat het nabij een uitrit gebeurd is. De geleiderail begint daar met een schuine lat. Het is gissen wat de oorzaak is, maar als je daar met één wiel op rijdt lig je zo op zijn kop.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » wo 13 jan 2021, 15:22

Er is ook flinke meer schade aan de linker (voor)kant dan aan de rechterkant. Maar de rechterkant heeft schuurschade, dus daarmee lijkt hij ook over de weg gegaan te zijn.
Die schade aan de linkerkant is ook vreemd, want de geleidingsrail staat ook links. Dan moet ze al van de andere kant over de weg gekomen zijn.
Kan ook gewoon afgeleid zijn geweest.

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » wo 13 jan 2021, 15:31

Gezien de kenmerkende woning links moet het dit stukje zijn geweest:

Afbeelding

Streetview link (oud zonder geleiderail):
https://www.google.nl/maps/@51.5152631, ... 312!8i6656

Toevoeging:
Schaafplekken zitten van boven naar onder aan beide zijden van de auto, die is dus al rollend over z'n lengte-as over het asfalt gegaan:

Afbeelding

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 13 jan 2021, 16:21

H_BD schreef:
wo 13 jan 2021, 14:55
Het is gissen wat de oorzaak is, maar als je daar met één wiel op rijdt lig je zo op zijn kop.
BrabantsDagblad schreef:De vrouw kwam door onduidelijke reden tegen de vangrail aan en werd zo als het ware de lucht in gelanceerd. Het voertuig landde op het dak.
Dus inderdaad tegen het beginpunt van de houten geleiderail en gelanceerd.
Enne gojje mins blieft altied leave.