Bebording RVV 1966

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bebording RVV 1966

Bericht door Via » di 05 jul 2005, 13:35

Hier een nieuw topic over het RVV 1966 en dan met name de verkeersborden ervan. Omdat ik volgens sommigen de borden niet zou kennen (;)) zal ze wel inscannen als jullie interesse hebben.

Afbeelding Afbeelding

Waarom ze deze borden ooit hebben afgeschaft weet ik niet, ik vind ze iig een stuk duidelijker dan de gebodsborden.
Laatst gewijzigd door Via op vr 29 jul 2005, 21:24, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 05 jul 2005, 14:06

Maar dat past helemaal in het Nederlandse gedoogcultuurtje: als je dingen gaat verbieden dan gaan mensen het juist doen. Laten we maar opschrijven wat wél mag, misschien luisteren ze dan eens een keertje :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » di 05 jul 2005, 14:35

In Duitsland en/of in Scandinavie worden beide vormen gebruikt: verbodsborden en gebodsborden afhankelijk van wat het beste kan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » di 05 jul 2005, 14:42

mavas schreef:In Duitsland en/of in Scandinavie worden beide vormen gebruikt: verbodsborden en gebodsborden afhankelijk van wat het beste kan.
Mwa, heb toch altijd het idee dat gebodsborden in Europa eerder de regel zijn en verbodsborden de uitzondering.

Denk dat ook met name die omstandigheid ertoe heeft geleid dat deze verbodsborden in Nederland zijn afgeschaft.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 05 jul 2005, 15:35

Pino schreef:heb toch altijd het idee dat gebodsborden in Europa eerder de regel zijn en verbodsborden de uitzondering
Dat is veranderd in de afgelopen 20 jaar, maar daarvoor waren in de meeste Europese landen verbodsborden gewoner...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 05 jul 2005, 16:49

Wisten jullie trouwens dat die verbodsborden in eerste instantie ook voor het RVV 1990 ontworpen waren? Dan was de dwarsstreep weg en er stond een hartkoppijlpunt op, net als nu bij de gebodsborden.

En ik lees uit de poll af dat ik kan gaan scannen. ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 05 jul 2005, 16:57

Nee, geen interesse. Ik kan ze nog dromen. Het RVV1966 was nog volop in gebruik toen ik in 1988 mijn rijbewijs haalde.

Bijzondere borden:
- de "kinderlokker" en de overstekende schoolkinderen
- de parkeerverboden met de I en de II
- de lage gele zuiltjes voor op een vluchtheuvel
- de inrijverboden voor handkarren
- etc

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 05 jul 2005, 17:02

Tja ik vind het autosymbooltje achteruit gegaan.
Tevens vind ik ook dat er een tendens waar te nemen valt naar steeds dikkere borden en markeringen. Ook daar ben ik om estethische reden niet echt blij mee. Maar omdat het wel duidelijker is zal ik daar niet al te zeer over emmeren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » di 05 jul 2005, 22:48

Het oude "stop' bord mis ik toch wel. Die was erg mooi.

Trouwens, ik zag vandaag nog een heeeeeel oud bord in Amsterdam. Een bord 'afbuigende' voorrang, voor de kruising Flevoweg/Zuiderzeeweg.
Dat zag er leuk uit, zo in combinatie met een nieuw 'voorrangsweg'-bord.

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » di 05 jul 2005, 23:27

ViaHaaren schreef:Wisten jullie trouwens dat die verbodsborden in eerste instantie ook voor het RVV 1990 ontworpen waren? Dan was de dwarsstreep weg en er stond een hartkoppijlpunt op, net als nu bij de gebodsborden.
Dus zoiets als bord F7 :F7: (keerverbod), maar dan met de pijl naar links of rechts?

Ik zag laatst trouwens nog een oud inwendig verlicht verkeersbord D2 :D2: (in werking!), zoals vroeger vaker gebruikelijk was voor deze borden. Wanneer is men hier eigenlijk precies mee gestopt?
Groet, Charles

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Bericht door Matt » wo 06 jul 2005, 9:13

mavas schreef:Het oude "stop' bord mis ik toch wel. Die was erg mooi.
Afbeelding
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » wo 06 jul 2005, 10:35

Maar dat past helemaal in het Nederlandse gedoogcultuurtje: als je dingen gaat verbieden dan gaan mensen het juist doen. Laten we maar opschrijven wat wél mag, misschien luisteren ze dan eens een keertje
Nou, volgens mij werkt het heel goed als men bij een autoweg een zo af en toe een rond wit bord met rode rand en grote cijfers '100' plaatsen, omdat veel mensen de betekenins van het bord autoweg niet kennen... Dus rijden ze 80. In (ik meende) Zeeland et men op de Hm. bordjes steeds Vmax. 100 neer en daar wordt consequent 100 gereden, itt. bijvoorbeeld de N50, N(3)48 en nog veel meer autowegen.

kortom: als je zegt dat je harder MAG (bord autoweg), dan gebeurt het niet, maar zeg je dat je NIET harder mag, dan gaat men stipt op (of iets over) de Vmax. zitten. :roll:
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 06 jul 2005, 13:06

[quote=""Charles"]Dus zoiets als bord F7 (keerverbod), maar dan met de pijl naar links of rechts?[/quote]

Juist, ik zal ze wel een keer namaken. :)

@mavas: dat stopbord hoorde niet bij 1966, maar is toen juist afgeschaft.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 06 jul 2005, 13:34

ViaHaaren schreef:@mavas: dat stopbord hoorde niet bij 1966, maar is toen juist afgeschaft.
Dat stopbord hoorde wèl tot het RVV 1966 !
In de jaren '70 is pas besloten om het achthoekige bord te gaan gebruiken.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 06 jul 2005, 16:34

Kijk maar eens in het topic van de wegenkaarten bij die kaart uit 1965. Daar staat bij het stopbord een sterretje, wat betekent dat het waarschijnlijk het jaar daarop gewijzigd zou worden.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 06 jul 2005, 16:37

Ik haalde mijn rijbewijs in 1980. Eveneens ten tijde van het RVV 1966.
Het bord "autoweg" betekent inderdaad dat er een maximum snelheid geldt van 100 km/h. Omdat de algemene Vmax. buiten de bebouwde kom op niet-autosnelwegen 80 km/h is, rijden veel mensen ook op een autoweg 80. Dat is niet verboden, maar kan wel irritant zijn voor andere weggebruikers die wél van het max. van 100 op de hoogte zijn. Bovendien mogen vrachtauto's ook niet sneller dan 80, wat weer tot gevolg heeft dat er achter een vrachtauto vaak een rij voertuigen ontstaat. Daardoor wordt er vaak ingehaald, soms met dodelijke afloop. Bij een éénduidige snelheid van 80 km/h krijg je een veel gelijkmatiger verkeersbeeld. Alle voertuigen rijden, in het algemeen, 80 zodat er geen behoefte is om in te halen, dus ook veiliger. Juist daarom heeft de provincie Utrecht autowegen (max. 100) afgeschaft. Er is nog slechts één stukje autoweg: de N230 ten noorden van Utrecht. Maar die telt dan ook 2x2 rijstroken.

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Bericht door Matt » do 07 jul 2005, 9:51

ViaHaaren schreef:Kijk maar eens in het topic van de wegenkaarten bij die kaart uit 1965. Daar staat bij het stopbord een sterretje, wat betekent dat het waarschijnlijk het jaar daarop gewijzigd zou worden.
Dat wil nog niet zeggen dat het toen vervangen is door het rode octagonale bord. Volgens mij is er eerst een soortgelijk stopbord gekomen, waarbij het woord STOP groter is, zoals te zien is in de eerdere posting van mij.

De borden op deze wegenkaart lijken mij erg oude modellen, haast vooroorlogs.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 07 jul 2005, 11:01

Ik kan me nog de uitwisseling van de STOP-borden herinneren ergens rond 1980, en ik weet ook zeker dat dat stop-bord een latere wijziging is geweest in het RVV1966. Nu nog het bewijs zoeken...

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Bericht door Matt » do 07 jul 2005, 13:52

Wat betreft de andere borden: neem bv. het bord voor autoweg. Dat is bij op de wegenkaart afbeelding een blauw rond bord met een witte old-timer erop (zie mijn avatar). Toch was dit bord volgens mij in de jaren 60 al een vierkant blauw bord met daarop een witte auto met ronde koplampen. Bij het tegenwoordige model is de afbeelding van de auto gemoderniseerd en heeft het bord een witte bies.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » do 07 jul 2005, 13:56

Wat betreft de andere borden: neem bv. het bord voor autoweg. Dat is bij op de wegenkaart afbeelding een blauw rond bord met een witte old-timer erop (zie mijn avatar). Toch was dit bord volgens mij in de jaren 60 al een vierkant blauw bord met daarop een witte auto met ronde koplampen.
vgl. mijn avatar... De mijne is afkomstig van een bord uit Duitsland (met dank aan Frits!!). Vooral de blij kijkende grill vond ik leuk, veel leuker dan de booskijkende auto's van de huidige borden autoweg.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » vr 08 jul 2005, 10:05

René schreef:Ik kan me nog de uitwisseling van de STOP-borden herinneren ergens rond 1980, en ik weet ook zeker dat dat stop-bord een latere wijziging is geweest in het RVV1966. Nu nog het bewijs zoeken...
Rond 1980, inderdaad. Ik heb er nog ergens krantenberichten van. (In een doos in de kelder...)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 08 jul 2005, 10:14

@Matt: het oude bord had ook een bies, maar die was gewoon aan de buitenzijde aangebracht, zoals het bovenste bord op de foto in het biezen-topic. ;)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 08 jul 2005, 15:11

Ik ben bijna op de helft met het scannen, en ik moet sommige bestanden nog verbeteren. De nieuwste zijn door bewerkingen niet meer van echte digitale bestanden te onderscheiden. Kijk zelf maar naar de verboden voor karren:

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Voor de andere borden tot nu toe kun je op mijn site http://www.wegenbrabant.tk terecht in het mapje RVV 1966. Als je bijzondere borden tegenkomt of waar je iets over wilt vragen, link ze gerust hier naartoe zodat we kunnen discussieren. ;)

Dan ook mijn vraag: waarom is de dwarsstreep zoals op dit bord afgeschaft?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » vr 08 jul 2005, 15:28

Bij de eerste instantie dacht ik dat we terug gevallen waren in de Middeleeuwen ;)

Afbeelding

Waarom hebben ze niet de onderbroken rode balk niet helemaal weggehaald? Dan ziet het er gelijk een stuk beter uit. Nu lijkt het net er allemaal ingepropt.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » vr 08 jul 2005, 16:49

ViaHaaren schreef:Dan ook mijn vraag: waarom is de dwarsstreep zoals op dit bord afgeschaft?
Omdat volgens het nieuwe RVV 1990 een verbod (officieel: gesloten verklaring) al kan worden aangeduid door middel van een rond bord met rode rand, wit vlak en daarin eensymbool of symbolen in zwart. De rode dwarsstreep is daarom niet langer nodig en vervalt. Bovendien is er in het witte vlak dan meer ruimte.

Leuke borden trouwens! Ik heb die nog moeten leren tijdens mijn rijopleiding en later nog eens toen ik bij de KLPD kwam werken.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » vr 08 jul 2005, 23:19

Mijn vraag is dan: Waarom zijn die borden met die karren er niet meer? Omdat er geen karren meer zijn in NL?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 09 jul 2005, 17:50

mavas schreef:Mijn vraag is dan: Waarom zijn die borden met die karren er niet meer? Omdat er geen karren meer zijn in NL?
karren: officieel heette dat "bespannen en onbespannen wagens". :D
En het antwoord op je vraag is ja. De borden stammen uit een tijd waarin "bespannen en onbespannen wagens" vaker in het straatbeeld voorkwamen dan tegenwoordig.

De officiële betekenis van deze oude borden zoals getoond door ViaHaaren:
1) linksboven: gesloten voor bespannen wagens
2) rechtsboven: gesloten voor onbespannen wagens
3) linksonder: gesloten voor bespannen en onbespannen wagens
4) rechtsonder: gesloten voor bespannen en onbespannen wagens, voetgangers en vee.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » za 09 jul 2005, 17:52

Mijn wedervraag is dan weer:
Stel dat er nog iemand met een kar rijdt/loopt, hoort deze tegenwoordig onder de fietsers of de voetgangers? Of iets anders?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 09 jul 2005, 18:03

mavas schreef:Mijn wedervraag is dan weer:
Stel dat er nog iemand met een kar rijdt/loopt, hoort deze tegenwoordig onder de fietsers of de voetgangers?
Geen van beide. :D
mavas schreef:Of iets anders?
Yep: bestuurders. Zelfs al loop je naast je fiets en hou je die dus vast, dan ben je voor de wet een bestuurder. Dus geen voetganger.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » za 09 jul 2005, 18:14

Ja ok, bestuurders bodoelde ik ook eigenlijk met 'fietsers'. Deze karren moeten dan zeker het fietspad volgen ipv de openbare weg.

Nog iets anders: Als jij je auto duwt, met het stuur in je rechterhand, heb je dan ook nog steeds voorrang van rechts bij gelijkwaardige kruisingen?

Plaats reactie