Bebording RVV 1966

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 09 jul 2005, 18:24

mavas schreef:Nog iets anders: Als jij je auto duwt, met het stuur in je rechterhand, heb je dan ook nog steeds voorrang van rechts bij gelijkwaardige kruisingen?
Ja. Immers: op een gelijkwaardige splitsing van wegen waarbij de voorrang niet door borden of anderzins is geregeld, gaat alle verkeer van rechts voor. Dit geldt alleen voor bestuurders. Duw je dus een auto zoals jij omschrijft, dan ben je óók een bestuurder. Kom je voor het overige verkeer van rechts, dan moet dat verkeer jou voor laten gaan = voorrang verlenen.

Zo, post nr. 900 en nu ga ik eten. :D

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 09 jul 2005, 20:04

Hajo schreef:Ja. Immers: op een gelijkwaardige splitsing van wegen waarbij de voorrang niet door borden of anderzins is geregeld, gaat alle verkeer van rechts voor. Dit geldt alleen voor bestuurders. Duw je dus een auto zoals jij omschrijft, dan ben je óók een bestuurder. Kom je voor het overige verkeer van rechts, dan moet dat verkeer jou voor laten gaan = voorrang verlenen.
Hmmm. Ik dacht dat die regel juist was veranderd. Vroeger was het inderdaad zo dat een persoon die naast zijn motor liep nog steeds als bestuurder van een motorvoertuig gezien werd, tegenwoordig is deze persoon volgens mij gelijkgesteld aan een voetganger. Wie-o-wie weet deze regeltjes wel uit zijn hoofd ?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 09 jul 2005, 21:36

Volgens mij is het nog steeds zo: loop je naast je fiets en hou je die vast, dan ben je een bestuurder.

Misschien iets off-topic, maar je zou eens kunnen kijken en zoeken op de site http://www.infopolitie.nl Daar vind je i.i.g. heel veel informatie over wetten, regelgeving en de politie. ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 09 jul 2005, 23:54

loop je naast je fiets en hou je die vast,
Ja en als je hem niet vasthoudt, dan valt je fiets om! ;)

Overigens opmerkelijk dat bijvoorbeeld bespannen- en onbespannen wagens tegenwoordig onder 'fietsers' vallen. Dat kan lastig zijn op wegen met een te smal fietspad :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mus
stadsweg
Berichten: 385
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 4:37
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus » ma 11 jul 2005, 1:59

Hajo schreef:Omdat de algemene Vmax. buiten de bebouwde kom op niet-autosnelwegen 80 km/h is, rijden veel mensen ook op een autoweg 80. Dat is niet verboden, maar kan wel irritant zijn voor andere weggebruikers die wél van het max. van 100 op de hoogte zijn.
Onnodig het verkeer ophouden kan ook een boete opleveren...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » ma 11 jul 2005, 12:27

Mus schreef:Onnodig het verkeer ophouden kan ook een boete opleveren...
Klopt, maar het optreden daartegen heeft geen prioriteit. Je moet het dan wel erg bont maken.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: RVV 1966

Bericht door Alfa » ma 11 jul 2005, 14:46

ViaHaaren schreef:Hier een nieuw topic over het RVV 1966 en dan met name de verkeersborden ervan. Omdat ik volgens sommigen de borden niet zou kennen (;)) zal ze wel inscannen als jullie interesse hebben.

Afbeelding Afbeelding

Waarom ze deze borden ooit hebben afgeschaft weet ik niet, ik vind ze iig een stuk duidelijker dan de gebodsborden.
In Belgie worden beide borden wel nog gebruikt. In combinatie met de gebodsborden. Ik vind het zo veel duidelijker dan met gebodsborden.

Gebruikersavatar
Mus
stadsweg
Berichten: 385
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 4:37
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus » ma 11 jul 2005, 15:00

Als je met de (motor-/brom-/snor)fiets aan de hand loopt ben je zover ik weet gewoon een voetganger. Ook iemand die een handkar meevoert is een voetganger, evenals skateboarders en rolschaatsers (plus alle varianten zoals skates en skeelers).

(BONUSVRAAG: Wat is het verschil tussen skates en skeelers?)

Je bent een bestuurder als je groot vee (paard, koe, ezel etc.) berijdt of aan de hand meevoert, al dan niet met een kar.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » ma 11 jul 2005, 15:10

Mus schreef:Je bent een bestuurder als je groot vee (paard, koe, ezel etc.) berijdt of aan de hand meevoert, al dan niet met een kar.
Helemaal correct. Maar die kom je niet gauw op een autosnelweg tegen... :mrgreen:

Onlangs zag ik dat verbodsbord "linksaf slaan verboden" bij een parkeerplaats langs de N229. Omdat die borden niet meer in het huidige RVV voorkomen, hebben ze dus formeel geen rechtsgeldigheid meer. Als je toch linksaf slaat, ontvang je waarschijnlijk toch een bekeuring. Als je daartegen in beroep gaat, acht ik de kans dat de boete geseponeerd wordt vrij groot. De wegbeheerder had maar een rechtsgeldig bord ("verplichte rijrichting is rechtsaf") moeten plaatsen. Zeker weten doe ik het niet. Iemand interesse in het aanspannen van een proefproces? :D

Gebruikersavatar
Mus
stadsweg
Berichten: 385
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 4:37
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus » ma 11 jul 2005, 15:32

Ik dacht dat in het nieuwe RVV staat dat de oude borden nog steeds geldig zijn...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » ma 11 jul 2005, 15:35

Mus schreef:Ik dacht dat in het nieuwe RVV staat dat de oude borden nog steeds geldig zijn...
Mogelijk. Waarschijnlijk een bepaling dat de oude borden nog gelden totdat alle borden door nieuwe zijn vervangen. Met misschien een bepaalde duur tot wanneer die bepaling geldig is of was.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 11 jul 2005, 15:36

Mus schreef:Ik dacht dat in het nieuwe RVV staat dat de oude borden nog steeds geldig zijn...
Men had destijds een overgangstermijn van 10 jaar voor ogen - en die is inmiddels al gevoeglijk overschreden. Er zijn inmiddels al 15 jaar bestuuders opgeleid die de betekenis van het bord niet meer hebben hoeven leren - en dan wilde men nu nog altijd blijven handhaven ? De eerste de beste rechter zal dat volgens mij afschieten.

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » ma 11 jul 2005, 15:39

(BONUSVRAAG: Wat is het verschil tussen skates en skeelers?)
Skeelers hebben 5 wieltjes per voet, skates 4.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
Mus
stadsweg
Berichten: 385
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 4:37
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus » ma 11 jul 2005, 15:46

Bart schreef:
(BONUSVRAAG: Wat is het verschil tussen skates en skeelers?)
Skeelers hebben 5 wieltjes per voet, skates 4.
Inderdaad :) 10 punten voor Bart :)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 11 jul 2005, 16:06

en dan wilde men nu nog altijd blijven handhaven ? De eerste de beste rechter zal dat volgens mij afschieten.
Vorig jaar zou je je in Diemen vastrijden op een bussluis. Er staat trouwens ook een modern bord met: verboden in te rijden en let op Bussluis; dus de rechter zal dit niet afschieten. Wel stond er op de kruisende weg een bord: 'verboden linksaf te slaan, uitgezonderd lijnbussen'; hoewel deze niet op de kruisende weg rijden. (Buslijn 177 rijdt gewoon rechtdoor). :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 29 jul 2005, 20:46

En we zijn weer verder gegaan, er staan nu weer een groot aantal borden op mijn site. Ik ben nu op de helft met inscannen. Kijk en lever commentaar! ;)

Gebruikersavatar
Mus
stadsweg
Berichten: 385
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 4:37
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus » vr 29 jul 2005, 21:09

Rare vraag misschien:

Wat is er gebeurd met de ouderwetse B-wegen?

Afbeelding

CborG
verkeersader
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Bericht door CborG » vr 29 jul 2005, 21:31

Die zijn er toch nog gewoon? Ik zie ze iig nog regelmatig staan
Zo kraait den boer z'n haantje

Gebruikersavatar
Mus
stadsweg
Berichten: 385
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 4:37
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus » vr 29 jul 2005, 21:40

In de omgeving Helmond zijn alle B-wegen verdwenen (althans de borden), en gesloten voor alle motorvoertuigen m.u.v. bestemmingsverkeer, met daarbovenop vaak nog een snelheidsbeperking van 60 km/h.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 30 jul 2005, 12:55

Bij het RVV 1990 is de B-weg (helaas) afgeschaft. Dat had te maken met de bereikbaarheid van agrarische bedrijven, die nu ook door zwaar verkeer te bereiken moeten zijn. Het was de bedoeling dat de wegen werden opgeknapt óf de geslotenverklaring met de borden van aslast e.d. werd aangegeven. Helaas hebben ze niet door dat je zo alleen maar bordenbossen gaat creeren in het buitengebied. Dan vind ik één uniform bord toch beter.

De B-wegen waren trouwens na invoering van het nieuwe RVV nog 10 jaar geldig, in 2000 zouden ze vervangen of opgeheven moeten zijn. De borden die nu nog staan hebben dus officieel geen enkele juridische status meer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 30 jul 2005, 13:08

Voor René:

Afbeelding

Natuurlijk staan ook de andere varianten van dit bord op mijn site. ;)

En voor de liefhebbers van slank (Vinny ;)) mag dit bord natuurlijk niet ontbreken, maar eigenlijk is het voor alle snelwegliefhebbers:

Afbeelding

Kijk voor de rest maar weer op mijn site.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » za 30 jul 2005, 13:17

Naast de typische 'verboden naar links/rechts te gaan' borden (en volgens mij waren ze er ook in de varianten 'verboden af te slaan' en 'verboden een U-bocht te maken'), herinner ik me vooral nog het verschil tussen de gebodsborden zonder witte rand en de nieuwe met rand. Ook de rode streep als markering van het einde van het gebod was in 1991 (?) nieuw. En natuurlijk zijn de al eerder genoemde gele pilaartjes ook een markante verschijning geweest, die (helaas) uit het straatbeeld is verdwenen. Hoe veel ik er daar wel niet van heb zien omliggen...:mrgreen:
Ik was in die tijd in mijn 'verkeersbordenperiode', dus ik heb de veranderingen als 10-jarige op de voet gevolgd. Ook moest ik in die tijd een soort verkeersexamen voor de basisschool doen, waarmee we de eerste generatie waren die de nieuwe borden (en regels) moesten kennen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 30 jul 2005, 13:42

Alargule schreef:Ook de rode streep als markering van het einde van het gebod was in 1991 (?) nieuw.
Dat is niet helemaal waar. Er waren idd borden met 4 witte strepen, maar de autoweg, autosnelweg en het woonerf werden toch met een rode streep afgekruist. Kijk dadelijk maar.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 30 jul 2005, 13:43

Ik heb vandaag toevallig in Heenvliet, ergens bij een afgelegen weg, ook nog zo'n B weg bord gezien.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » za 30 jul 2005, 13:55

ViaHaaren schreef:
Alargule schreef:Ook de rode streep als markering van het einde van het gebod was in 1991 (?) nieuw.
Dat is niet helemaal waar. Er waren idd borden met 4 witte strepen, maar de autoweg, autosnelweg en het woonerf werden toch met een rode streep afgekruist. Kijk dadelijk maar.
Je hebt gelijk. Nooit geweten...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 30 jul 2005, 14:12

Speciaal voor jou ;) :

Afbeelding Afbeelding

En deze vind ik echte nostalgie uitstralen:

Afbeelding

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » za 30 jul 2005, 14:14

ViaHaaren schreef: En deze vind ik echte nostalgie uitstralen:

Afbeelding
"Pas op: verstokte-stoomlocomotiefliefhebbersspoorwegovergang!" (Zo, leg dat maar eens neer op het Scrabblebord...:mrgreen:)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 30 jul 2005, 14:15

[Blijheidsmodus AAN]
Aaaaah, stoomlocomotieven, dat is nou leuk :D
[Blijheidsmodus UIT]

Gebruikersavatar
Mus
stadsweg
Berichten: 385
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 4:37
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus » za 30 jul 2005, 14:34

[Astmapatiëntenmodus aan]
*Uche hoest kuch!*
[Astmapatiëntenmodus uit]

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 30 jul 2005, 20:26

Nog meer borden op de site en nog meer nostalgie:

Afbeelding Afbeelding

Erg grappig vormgegeven poppetjes. :)

Plaats reactie