Flitskasten in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door RSK » di 23 feb 2016, 11:47

Captain Obvious komt ook in Frankrijk om de hoek: de top-50 van flitskasten naar opbrengst staan niet langs gevaarlijke wegen, maar leveren wel lekker op. Bericht op Facebook:
Les radars les plus flasheurs sur les routes les moins dangereuses !

Sans surprise, le palmarès des 50 radars les plus efficaces en 2015 consacre une nouvelle fois les radars situés sur autoroute... c'est-à-dire le réseau de loin le moins dangereux, avec seulement 7 % du nombre total de tués sur les routes.

Dans la même lignée, quatre radars situés sur le périphérique parisien se classent dans ce top 50. De quoi illustrer encore une fois l’équation gagnante pour le racket des conducteurs : baisse de limitation de vitesse = hausse du nombre de PV.

En 2015, le nombre d’automobilistes flashés était en légère baisse par rapport à l’année précédente. Résultat : comme les radars actuels ne rapportent plus assez, le gouvernement les remplace par des nouvelles machines de plus en plus sophistiquées : double-sens, radar autonome, radar de stop... Les PV vont encore déferler cette année !

http://bit.ly/1otX7HT
In het artikel waar men naar linkt staan een aantal interessante cijfers. Te beginnen met het aantal verkeersdoden: +2,4%. Maar hoewel de gemiddeld gereden snelheid over de hele linie met 1 à 4 km/h is toegenomen, is het aantal bekeuringen met ruim 20 miljoen ongeveer gelijk gebleven. Daarnaast: ruim 94% van de geconstateerde snelheidsovertredingen was kleiner dan 20km/h. Een van de redenen dat het aantal bekeuringen nauwelijks gewijzigd is, is dat het aantal bekeuringen door staandehouding na onopvallende surveillance is afgenomen van ruim 4 miljoen tot 2,9 miljoen.

Om de inkomsten veilig te stellen werkt men nu aan onopvallende flitspalen (zodat het minder zin heeft om op de rem te trappen), palen die in twee richtingen flitsen etc. Het valt me mee dat de trajectcontrole nog geen enorme sprong voorwaarts neemt; men heeft daar goede ervaringen mee op o.a. de N57 bij Besançon, waar men de 70km/h in een tunnel met 5% daling handhaaft met trajectcontrole.

Ik ben benieuwd of onconventionele maatregelen het aantal verkeersdoden omlaag zou kunnen krijgen. Als de snelheid op de autoroutes (die er toch voor ontworpen zijn) naar 150km/h zou gaan en de voies expresses van 110 naar 120 of 130, dan zou dat misschien de ergste race-eenden van de relatief gevaarlijke departementale wegen af krijgen. Ik denk dat die alleen maar gevaarlijker worden door de frustraties die de rotonde-explosie oplevert bij weggebruikers die haastig rijden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Wouter N14 » di 23 feb 2016, 11:50

^^ Frankrijk heeft vorige week het plan gelanceerd om ook voor buitenlanders een puntensysteem te introduceren. Want vooral niet-Franse automobilisten zouden te vaak te snel rijden. Ook zou er te gevaarlijk gereden worden met bijvoorbeeld caravans. Tja, misschien dan toch maar aparte limiet invoeren voor voertuigen met aanhanger? :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door RSK » di 23 feb 2016, 11:57

Inderdaad. Wat je hier op de autoroutes af en toe met 130 voorbij ziet scheuren op kruiwagenbandjes is echt schokkend. Maar je moet het die buitenlanders ook niet kwalijk nemen dat ze de volstrekt ongeloofwaardige 110km/h op de A31 negeren. Dat gaat helemaal immers helemaal nergens meer over, anders dan het genereren van inkomsten voor het grote potverteren in Parijs.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Pino » di 23 feb 2016, 12:38

RSK schreef:volstrekt ongeloofwaardige 110km/h op de A31 negeren. Dat gaat helemaal immers helemaal nergens meer over, anders dan het genereren van inkomsten voor het grote potverteren in Parijs.
Vergeet de inkomsten van SANEF niet. Draagt er allemaal aan bij dat velen vanuit Nederland over Reims rijden, terwijl dat toch echt een omweg is en redelijke tolkosten met zich meebrengt.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Km357 » di 23 feb 2016, 14:27

Nochtans loont het niet echt om Luxemburg-A31 te ontwijken.

Voorbeeldje:
Ergens in Oost-Vlaanderen > Menton, via Luxemburg, Lyon kost me dat 76 euro péage
via Paris kost me dat 95 euro, da's op zich "maar" een verschil van 19 euro. Via Reims is nog een paar euro duurder wel.

Ik doe dat traject quasi altijd 's nachts dus ik heb niet echt last van files of oponthoud, maar als alles vlot gaat is het beide ongeveer even snel.

Komt nog eens bij dat je bij Luxemburg nog wat euro's bespaart aan brandstof en je haalt er nog altijd geen snelheidsboete van 48 euro uit die je op zich overal kan oplopen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door duikgek89 » di 23 feb 2016, 14:33

Wouter N14 schreef:^^ Frankrijk heeft vorige week het plan gelanceerd om ook voor buitenlanders een puntensysteem te introduceren. Want vooral niet-Franse automobilisten zouden te vaak te snel rijden. Ook zou er te gevaarlijk gereden worden met bijvoorbeeld caravans. Tja, misschien dan toch maar aparte limiet invoeren voor voertuigen met aanhanger? :roll:
Ik zou zeggen 100km/h voor aanhangers, dat is voor veruit de meeste combinaties hard zat.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18012
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Snelwegfreak » di 23 feb 2016, 14:34

Lol. Juist de Fransen staan erom bekend om met aanhangers (vouwwagens, caravans...) met van die kleine wieltjes al stuiterend over de snelweg te scheuren.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Chris » di 23 feb 2016, 14:40

Op de A31 staan echter wel heel veel flitskasten (2 of 3 per richting) op stukken waar je langdurig maar 110 of zelfs maar 90 km/h mag. Dat maakt de kans op een overtreding van 1 km/h en een boete van 45 euro wel een stuk groter dan op een tolweg waar je eindeloos 130 mag.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Pino » di 23 feb 2016, 16:28

Km357 schreef:Nochtans loont het niet echt om Luxemburg-A31 te ontwijken.
Als je 's nachts rijdt, trap je bij het bord "Wallonië" het gaspedaal in en knal je op alle snelwegen lekker door. Het "kruipen" tussen Luxembourg en Nancy is dan een wat hinderlijke onderbreking, maar zoals je al zegt win je niets in tijd door de langere en duurdere route over Reims te pakken teneinde maar niet te hoeven kruipen.

Overdag zul je meer winst kunnen boeken met een route over ultiem rustige snelwegen als de A26. Kans op oponthoud is daar kleiner, en het aantal kilometers waarin je constant de maximumsnelheid (of hoger) kunt rijden is groter. Maar zelfs dan blijft het draaien om softe factoren: volgens Google Maps is vanuit heel Nederland, uitgezonderd het uiterste Zuid-Westen, de route over de A31 nog steeds sneller. Het is omwille van het rijgemak en de kleinere kans op vertragingen dat men toch vaak voor de A26 kiest.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door RSK » di 23 feb 2016, 20:34

Die kans op vertragingen is zelfs op de A31 vrij beperkt. Enkel de brede spitsen zijn problematisch als je Luxemburg passeert. In de ochtend richting Luxemburg, in de avond Luxemburg uit. En zolang je zoals ieder normaal persoon in het achterhoofd houdt dat er flitsers staan op kilometers 337, 330, 307, 304, 301, 290, 278, 272, 255, 232, 166 en 87, kun je je in feite geen buil vallen aan de A31.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18012
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Snelwegfreak » di 23 feb 2016, 20:41

^^ Je hebt vast ook wel zo'n lijstje van de A22/N356/A1/A3/A86/A4/A86/A10/A71/A75/A9... ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door RSK » di 23 feb 2016, 20:48

^^ Nee, kom ik nooit. Ik weet wel dat er langs de A39 eentje staat vlakbij het knooppunt met de A36 en op de A40 richting Bourg-en-Bresse eentje bij 117,4. Verder natuurlijk de D1508 bij Marlens en Faverges en eentje in de tunnel in de N90 bij Moûtiers. Maar als je niet zoals ik alleen maar op vaste trajecten rijdt, dan is Google je vriend.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Rein » di 23 feb 2016, 21:08

Op de snelwegen worden de vaste palen redelijk goed aangekondigd door borden langs de weg. Mobiele flitsers die er ook zo nu en dan nog zijn uiteraard niet.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Pino » di 23 feb 2016, 21:10

RSK schreef:Die kans op vertragingen is zelfs op de A31 vrij beperkt. Enkel de brede spitsen zijn problematisch als je Luxemburg passeert. In de ochtend richting Luxemburg, in de avond Luxemburg uit. En zolang je zoals ieder normaal persoon in het achterhoofd houdt dat er flitsers staan op kilometers 337, 330, 307, 304, 301, 290, 278, 272, 255, 232, 166 en 87, kun je je in feite geen buil vallen aan de A31.
Vaste files heb je inderdaad niet echt, hoewel ik ook bij Metz wel eens wat last heb gehad van avondspits. "Kans op vertraging" is in die zin primair de kans op tijdsverlies door een ongebruikelijke gebeurtenis zoals een ongeval of wegwerkzaamheden. Op een veelbereden weg is de impact daarvan doorgaans veel groter dan op een weg met lage intensiteit.

Valt me trouwens nog tegen dat er twee vaste flitsers staan op het in concessie gegeven deel. :shutup:

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door RSK » di 23 feb 2016, 21:39

^^ Ja, er staan er wel meer, de A39 en A40 zijn ook in concessie. Maar op zich heb ik daar weinig moeite mee, die staan op 130 of op een wat minder hoogwaardig (lees: bochtig zonder vluchtstroken) deel. Overigens grappig, ik zocht net op 'flasheurs A31'. Daar kom ik nieuwsberichten tegen dat de meest flitsende flitspaal ruim 900 foto's per dag trekt. Minister Sapin zal wel jaloers zijn op de trajectcontrole op de A2, die doet 2.500 boetes per dag.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18012
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Snelwegfreak » ma 13 jun 2016, 21:44

Je mag in Frankrijk geen apparatuur hebben die je waarschuwt voor flitspalen. Mag je wel op papier een lijst bij je hebben met de vaste flitskasten op jouw route met wegnummer, kilometrering, maximumsnelheid of bijzondere locatie (achter bord, na viaduct)?

Ik heb namelijk via een site waar op een kaartje al die kasten staan voor mijzelf zo'n lijstje opgesteld, maar vraag mij af of dit legaal is. Heb geen zin in discussies met de Gendarmerie ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Rein » ma 13 jun 2016, 21:48

Is dit een grapje?

Overigens is navigatieapparatuur die waarschuwt voor 'zones a risques' oid wel toegestaan. Op de snelweg geven die een signaal af bij plekken due als zodanig zijn aangemerkt en waar 9 van de 10 keer een flitspaal staat. Overigens worden die zones ook met borden langs de weg aangekondigd. Binnen 500 meter tot ca 2 km erna volgt dan een flitspaal.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18012
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Snelwegfreak » ma 13 jun 2016, 22:06

Waarom zou dat een grapje zijn? Lang niet alle flitsers worden van tevoren aangegeven en mijn navigatie waarschuwt daar niet voor.
Enne gojje mins blieft altied leave.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door SnarfFlevoland » ma 13 jun 2016, 22:11

^^
Is het gebruik van een flits-app geen optie? Het is weliswaar niet legaal, maar als je die op je telefoon zet en deze in je broekzak ofzo hebt zitten, kan er niemand je erop betrappen. En waar geen klager is, is ook geen rechter.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Chris » ma 13 jun 2016, 22:15

Flitsapps met 'risicozones' mogen schijnbaar wel. Hier in Noorwegen staan voor zover ik gezien heb alle flitspalen van te voren aangegeven met een verkeersbord, maar de daadwerkelijke locatie kan nog 1-2 km verderop zijn, ook zo'n soort risicozone eigenlijk.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Rein » ma 13 jun 2016, 22:21

Snelwegfreak schreef:Waarom zou dat een grapje zijn? Lang niet alle flitsers worden van tevoren aangegeven en mijn navigatie waarschuwt daar niet voor.
Bij Livetraffic van TomTom worden ze wel allemaal aangegeven. Alleen mobiele controles niet (of niet altijd), maar die staan natuurlijk ook niet op je lijstje.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18012
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Snelwegfreak » ma 13 jun 2016, 22:28

Ik ben ook geenszins van plan echt te hard te rijden, maar liever goed voorbereid. Zou goed kunnen dat ik het lijstje helemaal niet mee neem onderweg.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 jun 2016, 22:32

Snelwegfreak schreef:Je mag in Frankrijk geen apparatuur hebben die je waarschuwt voor flitspalen. Mag je wel op papier een lijst bij je hebben met de vaste flitskasten op jouw route met wegnummer, kilometrering, maximumsnelheid of bijzondere locatie (achter bord, na viaduct)?

Ik heb namelijk via een site waar op een kaartje al die kasten staan voor mijzelf zo'n lijstje opgesteld, maar vraag mij af of dit legaal is. Heb geen zin in discussies met de Gendarmerie ;)
Op de meer gedetailleerde Michelinkaarten staan ze ook aangegeven. Volgens mij is het alleen op elektronische apparatuur verboden. Een lijst met gegevens op papier mag je gewoon meenemen.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Davy » ma 13 jun 2016, 22:34

Op expresswegen worden sommige flitspalen dan weer voorafgegaan door zo'n elektronisch bord die toont hoe hard je rijdt.

Op snelwegen worden ze dacht ik allemaal aangekondigd.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5455
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door marcel » di 14 jun 2016, 19:34

Coen Tunnel schreef:Volgens mij is het alleen op elektronische apparatuur verboden. Een lijst met gegevens op papier mag je gewoon meenemen.
In Frankrijk misschien wel, in Zwitserland is zelfs dat verboden, heb ik weleens gelezen. Ze kunnen natuurlijk niet verbieden dat je de lijst uit je hoofd leert voor de wegen die je gaat berijden ...

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Km357 » di 14 jun 2016, 19:59

Het is niet legaal van 131 te rijden op de autoroute
Het is niet legaal van flitsverklikkers te hebben.

Wees niet hypocriet, en doe ofwel geen van beide ofwel alle twee.

Probleem opgelost.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18012
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Snelwegfreak » di 14 jun 2016, 20:08

Ja, papa! :top:

Nogmaals, ik wil niet echt te hard rijden, maar wel een beetje doorrijden waar het kan.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Jeroen » di 14 jun 2016, 20:14

Snelwegfreak schreef:Waarom zou dat een grapje zijn? Lang niet alle flitsers worden van tevoren aangegeven en mijn navigatie waarschuwt daar niet voor.
Geloof je werkelijk dat de gendarme daar intensief op controleert? Die hebben echt wel iets beters te doen. Trouwens, een uitgeprint blaadje zullen ze waarschijnlijk eerder vinden dan een app op je telefoon.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Chris » di 14 jun 2016, 20:29

Volgens mij is de pakkans echt nihil voor een app of gps met flitspalen. Zelfs bij een grenscontrole zullen ze daar niet naar kijken. Ik heb 3 grenscontroles gehad en geen één keer ging het verder dan een blik in het paspoort of kofferbak. Van de dashcam werd al helemaal niks gezegd. Eén keer ben ik in Duitsland van de weg gehaald en hebben ze mijn auto totaal doorzocht (duurde een half uur) en ze keken niet op mijn telefoon of gps.

Trouwens, ik zou er op rekenen dat er aan de Spaanse grens ook guarda civil staat met automatische wapens na het eerste tolstation. Afgelopen jaar werd er niemand uitgepikt dat ik zag. Als je gewoon een recente auto hebt en niet verdacht doet is de kans klein dat ze je er uit pikken.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Jeroen » di 14 jun 2016, 20:37

Dat de flitsboetes nu ook doorgestuurd worden moet ik overigens helaas bevestigen. Wel zuur dit: 45 euro voor na correctie 1 km/h te hard om 3:20 's nachts.
Afbeelding

Plaats reactie