Flitskasten in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Chris » zo 14 jun 2015, 21:59

Zeker langs de snelweg. In Nederland staan - afgezien van trajectcontroles - praktisch geen flitspalen meer langs de snelweg. In Frankrijk en Spanje nogal veel.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Albaufstieg » zo 14 jun 2015, 22:07

^^ Ik zou niet weten waar ze nog staan, laat staan dat ze het ook echt doen. Volgens mij zijn die langs de A1 en A9 reeds verwijderd. Langs de N11-Re staat er nog wel eentje op scherp, vlak voor afrit Hazerswoude. Volgens mij hebben we in Nederland echter wel te maken met bovengemiddeld veel mobiele controles.

Wel balen van de prent in Frankrijk, Chris! Hopen dat het bij eentje blijft.. :yes:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Rein » zo 14 jun 2015, 22:08

^^ op de A1 staat tussen Laren en KP Eemnes nog altijd een paal in de middenberm, al is het twijfelachtig of die het nog doet. Op de A9 en A10 zijn ze de laatste jaren allemaal verdwenen. Op de A9 stonden er ooit denk ik een stuk of 7 of 8.

In Frankrijk kom je op de snelwegen om de 30 km of zo wel een flitspaal tegen, maar die zijn altijd geplaatst in een flitszone die vooraf met borden (en via TomTom) wordt aangegeven. Het is dus 'een beetje dom' om alsnog geflitst te worden ;) , al vrees ik er nog altijd 1 te krijgen van mijn tripje in mei. Die paal staat vlak voor Lille (vanuit Parijs gezien) en je mag daar 90 km/h. Ik liet me een klein beetje opjagen en reed ietsje harder en zag die paal eigenlijk net te laat. Tot nu toe echter nog niks van gehoord.

Overigens staat men in Frankrijk ook geregeld te laseren, dus het is dubbel opletten geblazen.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Albaufstieg » zo 14 jun 2015, 22:20

^^ Ah, dit exemplaar. Die staat daar voor de sier, ben hier al een paar keer met 120 km/h langsgereden en nog nooit wat van gehoord. 8-) Was hem mede daardoor even vergeten.

Die flitspaalherkenning van TomTom is strafbaar in la Douce France, be aware of that. De prent kan oplopen tot €1500,-. Dan is de app die René aanbeveelt i.c.m. een databundel in het buitenland een beter voorstel.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Rein » zo 14 jun 2015, 22:23

Pure flitspaalaanduidingen zijn in Frankrijk verboden, maar 'zones de risques' (o.i.d.) mag TomTom gewoon aangeven, zeggen ze zelf althans. NB: dat beweert TomTom ook in het linkje dat je stuurde.

Het waarschuwingsignaal geeft TomTom 9 van de 10 keer precies op de plek waar de betreffende borden ook langs de weg staan. De flitspaal volgt dan meestal 500 m tot 2 km verder.
Laatst gewijzigd door Rein op zo 14 jun 2015, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Chris » zo 14 jun 2015, 22:23

Die borden staan er overigens lang niet altijd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Rein » zo 14 jun 2015, 22:25

Nou die ervaring heb ik eigenlijk niet. Ik heb de borden eigenlijk altijd zien staan, mede geattendeerd erop door de TomTom.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Chris » zo 14 jun 2015, 22:29

Mijn indruk is dat ze langs de tolweg bijna altijd staan aangegeven, maar langs tolvrije snelwegen en routes nationales is het meer wisselend.

De meesten staan ook precies op een plek waar de maximumsnelheid gezien het wegbeeld aan de lage kant is. Vermoedelijk is een groot aandeel van de snelheidsboetes van het type '€ 45'. Dat heeft echt niks met 'votre sécurité' te maken.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Albaufstieg » zo 14 jun 2015, 22:33

Rein schreef:Pure flitspaalaanduidingen zijn in Frankrijk verboden, maar 'zones de risques' (o.i.d.) mag TomTom gewoon aangeven, zeggen ze zelf althans. NB: dat beweert TomTom ook in het linkje dat je stuurde.

Het waarschuwingsignaal geeft TomTom 9 van de 10 keer precies op de plek waar de betreffende borden ook langs de weg staan. De flitspaal volgt dan meestal 500 m tot 2 km verder.
De TomTom gaat dus alleen loeien bij de 'zones de risques,' bij de flitspaal zelf blijft hij stil? Dat is mijn ervaring namelijk niet, maar de betreffende auto met geïntegreerd navigatiesysteem van TomTom waar ik destijds mee reed was een auto uit 2012. Misschien heeft TomTom ook niet stilgezeten op dit gebied en is de flitspaalherkenning inmiddels zo ingericht dat het juridisch niet meer strafbaar is in Frankrijk. Anders is het nog steeds een punt waarop je gezeik met de gendarmerie zou kunnen krijgen. Zou wel een prijzenswaardige verbetering zijn! :)

Voorheen was er volgens mij slechts één optie om die flitspaalherkenning te elimineren en dat is om hem volledig uit te zetten. Ik doe dat altijd als ik door Frankrijk rij. Op de autoroutes rij ik lekker de vmax, 130 km/h is mij prima. Alleen op de 110-stukken word ik soms geprikkeld iets harder te rijden, maar met de cruise control valt dat ook prima te beheersen.

Naast het rijden van de vmax ben ik extra alert: als ik zo'n waarschuwingsbord tegenkom ben ik direct op mijn hoede. Dat soort borden mis ik over het algemeen zelden.
Laatst gewijzigd door Albaufstieg op zo 14 jun 2015, 22:43, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Chris » zo 14 jun 2015, 22:36

Hoeveel data verbruikt zo'n app? Of is het alleen op basis van GPS? Google Maps verbruikt verschrikkelijk veel data (ik had het 3 of 4 keer gebruikt, meteen 50 MB er doorheen gejast...)

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Rein » zo 14 jun 2015, 22:41

Albaufstieg schreef: De TomTom gaat dus alleen loeien bij de 'zones de risques,' bij de flitspaal zelf blijft hij stil?
Inderdaad ja. Werkt prima wat mij betreft. Ik heb zo'n ingebouwde TomTom en je kan via je computer de flitspalen uit verschillende landen op je kaartje zetten en voor Frankrijk dus die risicogebieden.

Overigens rij ik bij een Vmax van 130 km/h op de teller 136 km/h hetgeen ca 134 km/h op de GPS is. Als het goed is krijg je dan na flitsmarge geen bekeuring. Op stukken weg waar de Vmax 110 of zelfs maar 90 km/h is, is het al wat lastiger om in de buurt van de Vmax te rijden.
Laatst gewijzigd door Rein op zo 14 jun 2015, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door RSK » zo 14 jun 2015, 22:45

Albaufstieg schreef:Die flitspaalherkenning van TomTom is strafbaar in la Douce France, be aware of that. De prent kan oplopen tot €1500,-.
Ik wil nog wel eens meemaken dat je daar op gecontroleerd wordt. Volgens mij een typisch voorbeeld van een stukje symboolpolitiek.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Albaufstieg » zo 14 jun 2015, 22:51

^^ Be my guest, maar ik heb geen zin in een moeilijk gesprek als buitenlander tijdens zo'n mogelijke controle. Als men staat te laseren langs de weg en je wordt toevallig staande gehouden zou men eventueel even kunnen controleren of die flitspaalherkenning aanstaat, evenals of je alcoholtesters en gele veiligheidshesjes bij je hebt. Geen idee of dit frequent zo voorkomt, maar je zult net die buitenlander zijn die die niet-sympathieke agent treft.. ;)

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Hensepens » ma 15 jun 2015, 0:59

Rij nu al twee jaar met de TT met de zone aanduiding. Die zijn goedgekeurd door de Franse overheid,. Daar kan geen departement omheen. In mijn TT staat bij de detail info (NAVcore, kaart nr etc.) het nummer vermeld waaronder de ontheffing is verleend.

Hij piept (net zoals bij een trajectcntroles) bij het begin (en volgens mij niet bij het eind). Voor enkele kilometers krijg je dan een algemeen plaatje te zien van een filtskast. En in als die jaren dat ik elke zomer door Frankrijk rij ben ik echt nog nooit aangehouden voor een controle van mijn TT.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door tompie » ma 15 jun 2015, 6:37

Bij coyote worden voor vaste flitspalen ook risicozones aangegeven, met de wetenschap dat de flitspaal exact op 3/4 van het begin van de risicozone staat. Mobiele flitsers worden aangegeven als gevaarzones.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Kaaiman » ma 15 jun 2015, 10:08

De flitsmarge in Frankrijk is naar verluidt altijd minimaal 5 km/h, ook onder de 100 km/h.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » ma 15 jun 2015, 14:24

^^ De correctie zou 5% moeten zijn, maar ik ben afgelopen zaterdag op de A4 geflitst terwijl ik 113/114 km/u reed, op een plek waar 110 was toegestaan. :( Maar afwachten of er inderdaad een bekeuring komt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Chris » ma 15 jun 2015, 14:29

Volgens de brief:

Voor wat betreft de marge, er wordt onderscheid gemaakt tussen verplaatsbare apparatuur en vaste flitspalen. Bij verplaatsbare apparatuur is het 10 km/h bij snelheden tot 100 km/h en daarboven 10%. Bij vaste apparatuur is het 5 km/h tot 100 km/h en 5% daarboven.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door SnarfFlevoland » ma 15 jun 2015, 16:37

Chris schreef:Mijn indruk is dat ze langs de tolweg bijna altijd staan aangegeven, maar langs tolvrije snelwegen en routes nationales is het meer wisselend.
Dat is ook precies mijn ervaring. Daarom hou ik me op tolvrije snelwegen altijd braaf aan de snelheidslimiet en geef op tolwegen wat extra gas. Daar betaal ik dan toch al voor. Natuurlijk is er altijd een restrisico, maar dat neem ik op de koop toe.
Coen Tunnel schreef:De correctie zou 5% moeten zijn, maar ik ben afgelopen zaterdag op de A4 geflitst terwijl ik 113/114 km/u reed, op een plek waar 110 was toegestaan.
Een flitskast kan altijd een foutje hebben. Als je zeker weet dat je niet te snel hebt gereden (3-4 km/h is na aftrek niks) kan je er normaliter vanuit gaan dat je daar dan nooit meer wat van zult horen.
Albaufstieg schreef:Volgens mij hebben we in Nederland echter wel te maken met bovengemiddeld veel mobiele controles.
Die indruk heb ik ook, alleen veelal rond stedelijke gebieden. Op snelwegen door landelijke gebieden lijkt de pakkans op autosnelwegen in Nederland nihil, of vergis ik me daarmee?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Albaufstieg » ma 15 jun 2015, 22:54

SnarfFlevoland schreef:Die indruk heb ik ook, alleen veelal rond stedelijke gebieden. Op snelwegen door landelijke gebieden lijkt de pakkans op autosnelwegen in Nederland nihil, of vergis ik me daarmee?
Is denk ik niet helemaal waar, al staat het gros van de mobiele controles denk ik wel in stedelijk gebied of langs drukke wegvakken. Vaak zie je ook dat men van tijd tot tijd een specifieke plek uitkiest waar men dan een tijdje frequent staat te controleren. Kan mij bijvoorbeeld herinneren dat men vorig jaar te pas en te onpas stond te controleren bij de A20 VZP's Maatveld en De Vink bij Nieuwerkerk a/d IJssel, bij de Waalbrug bij Ewijk in de A50 was het een tijd lang prijs en nu staat men bijvoorbeeld weer een aantal keren achter elkaar langs de A12 nabij de Galecopperbrug. Ook langs de A12 bij Bodegraven en Nieuwerbrug heeft men een tijd lang best vaak gestaan, is mijn ervaring. Als de spitsstrook geopend is van Woerden richting Gouda op die laatste weg kun je snel de sigaar zijn als je niet goed oplet terwijl het goed doorstroomt. :nahzeg: Ken vrij veel mensen in mijn omgeving die daar nog weleens last van hebben gehad en nog steeds hebben. ;)

Maar controles zijn er dus ook langs de snelwegen door landelijke en/of wat rustigere gebieden. Zo reed ik een tijdje terug nog langs een mobiele controle langs de A7 bij Scheemda en stond men vandaag langs de A73 bij Maasbracht te controleren.

Alle snelwegen zullen zo nu en dan weleens voorbij komen. Vermoed dat men van tijd tot tijd plannen in elkaar zet waarbij een aantal aspecten telkens beoordeeld worden: verkeersveiligheid, risicoplekken, vmax, reden van de eventueel lagere vmax i.p.v. de 130-norm, intensiteiten, €, etc. Daar zullen wel prio-lijstjes uit voortvloeien en aan de hand daarvan kunnen mobiele flitsteams op locaties worden afgestuurd.

En het blijft helaas niet beperkt tot het HWN, ook op het OWN zijn er elke dag vrij veel mobiele controles. Echt een pijl valt er niet op te trekken en dat is dan ook de reden dat ik niet meer zonder Flitsmeister op pad ga. Niet dat ik overal te hard rij, maar als ik een vmax wat onrealistisch vind mag ik graag een stukje boven de vmax rijden. Zit dan bepaald niet op zo'n lullige boete te wachten. En ik ga 'm even afkloppen, want ik heb nog nooit een bekeuring gehad, ook niet in het buitenland. :woop:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door duikgek89 » di 16 jun 2015, 8:07

Op de A73 ten zuiden van Venlo staan ze regelmatig. Tussen kpt Neerbosch en Venlo zeer zelden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door SnarfFlevoland » di 16 jun 2015, 10:12

Bedankt voor de info. Dan houd ik me die paar keer in Nederland wel aan de snelheid. Rij soms wel kort even te hard, maar dat zijn veelal gebieden waar toch al 120 of 130 km/u is toegestaan en eigenlijk alleen in rustigere delen van 't land. Daar waar de snelheid extra gelimiteerd is let ik extra goed op.
Albaufstieg schreef:En ik ga 'm even afkloppen, want ik heb nog nooit een bekeuring gehad, ook niet in het buitenland.
Proficiat! :bloemetje: Nu goed blijven opletten, want dergelijke uitspraken kunnen snel tot boetes leiden. :p
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Chris » do 25 jun 2015, 17:09

Weer een boete voor 1 km te snel :redangry: Ik reed 91 waar ik 90 mocht. Op de A63 bij Pessac (rand van Bordeaux).

Dit is van de terugweg door Frankrijk, dus hopelijk ook de laatste, al stonden ze op de N10 ook te flitsen. Wel mobiel, dus daar is de foutmarge groter bij.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door RSK » do 25 jun 2015, 17:11

^^ Die boetes zijn heel erg zuur. Dan kun je maar beter ruim 20km/h te snel rijden op je teller, dat mag voor hetzelfde geld en schiet meer op. :lol:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Km357 » do 25 jun 2015, 17:54

Chris schreef:Weer een boete voor 1 km te snel :redangry: Ik reed 91 waar ik 90 mocht. Op de A63 bij Pessac (rand van Bordeaux).

Dit is van de terugweg door Frankrijk, dus hopelijk ook de laatste, al stonden ze op de N10 ook te flitsen. Wel mobiel, dus daar is de foutmarge groter bij.
Vervelend, maar op teller zal je toch wel dichter bij de 100kph gezeten hebben.

En wat RSK zegt is waar,...kun je evengoed het gewoon goed doen en het "riskeren".

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Rein » do 25 jun 2015, 20:03

^^ ik zou het hem afraden, want gezien de afgelegde afstanden en het aantal flitspalen had hij dan 20 of 30 prenten gehad........

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Jeroen » do 25 jun 2015, 20:56

Chris schreef:Volgens de brief:

Voor wat betreft de marge, er wordt onderscheid gemaakt tussen verplaatsbare apparatuur en vaste flitspalen. Bij verplaatsbare apparatuur is het 10 km/h bij snelheden tot 100 km/h en daarboven 10%. Bij vaste apparatuur is het 5 km/h tot 100 km/h en 5% daarboven.
Cruise control op Vmax + 5 en je zou in theorie nooit een bon hoeven krijgen. Ik dacht trouwens altijd dat de marge veel kleiner was in Frankrijk.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » do 25 jun 2015, 22:47

Chris schreef:Weer een boete voor 1 km te snel :redangry: Ik reed 91 waar ik 90 mocht. Op de A63 bij Pessac (rand van Bordeaux).
De meeste voorkom ik door mijn navigatieysteem, dat nog niet geüpdatet is en netjes de meeste flitsers aangeeft. Maar ik verwacht binnenkort ook post uit Frankrijk en helaas ook uit Zwitserland, volgens mij ben ik daar op de A2 richting Luzern kort voor de Naxbergtunnel geflitst.

De flitser in Frankrijk was op de A4 kort voor Straatsburg. Het nare is dat het allebeide ook nog op dezelfde dag gebeurde nadat ik toch al bijna een jaar geen flitsboetes heb gehad... :geenlach:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door SnarfFlevoland » do 25 jun 2015, 23:58

Coen Tunnel schreef:Het nare is dat het allebeide ook nog op dezelfde dag gebeurde nadat ik toch al bijna een jaar geen flitsboetes heb gehad...
Mja, soms kan je pech hebben. Had vorig jaar twee keer kort achter elkaar post voor kleine overtredingen, waar in Duitsland gelukkig ook kleine boete vermaningsbedragen voor staan.
Coen Tunnel schreef:De flitser in Frankrijk was op de A4 kort voor Straatsburg.
Staat die niet al op het tolvrije deel? Dan denk ik dat ik die flitspaal wel eens gezien heb. Daar geldt zover ik weet 110 km/u. Op de A35 kort voor Reichstett staat ook nog een flitser. En aan de zuidkant van de stad kom je er ook nog een paar voorbij.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op vr 26 jun 2015, 9:12, 2 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » vr 26 jun 2015, 9:04

^^ Ja, dat is op het tolvrije deel waar je 110 km/u mag. Ik kwam vanaf de A35 vanaf Duitsland en ik reed richting Zwitserland.

Plaats reactie