Flitskasten in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Km357 » zo 13 jan 2019, 15:37

^^ Het bedrag is 48 en er komt na 2 weken gewoon 20 euro bij

/het is maar hoet je het bekijkt.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door waldo79 » zo 13 jan 2019, 15:55

Welnu, waarvoor dat cynisme
:denk:

In het bedrijfsleven is het alleszins gebruikelijk om korting te berekenen voor snelle betalers :write:

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Km357 » zo 13 jan 2019, 18:09

^^ Contante korting is iets wat eigenlijk niet voorkomt in België of Frankrijk. Meestal is dat ook maar 1-2% nee?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door waldo79 » zo 13 jan 2019, 18:30

Waarschijnlijk is het meest tussen bedrijven onderling. En dan gaat het om 1-2% inderdaad.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Jeroen » zo 13 jan 2019, 18:39

Km357 schreef: zo 13 jan 2019, 18:09 ^^ Contante korting is iets wat eigenlijk niet voorkomt in België of Frankrijk. Meestal is dat ook maar 1-2% nee?
Wel jammer dat je zelfs tijdens de solden geen korting krijgt op je flitsboete.

jdb2
verkeersader
Berichten: 994
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door jdb2 » zo 13 jan 2019, 19:25

Koppelverkoop: na 2 overtredingen krijg je de derde gratis.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Km357 » zo 13 jan 2019, 19:33

Dan maak ik snel dat de 3de net 49km/h te snel is :)

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Chrysa » ma 14 jan 2019, 1:33

Willem schreef: zo 13 jan 2019, 15:21 Afgelopen zomer heb ik een bon uit Frankrijk gekregen omdat ik 93 ipv 90 reed, op een snelweg. Dat kostte 48 euro.
Had dan 109 gereden, had je in ieder geval meer waar voor je geld. :woop:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door SnarfFlevoland » di 15 jan 2019, 10:15

^^ Dat vind ik dan ook eén van de meest oneerlijke manieren om mensen te beboeten. Een overtreding van een paar km/h mag eigenlijk gewoon niet hetzelfde kosten als van 20 km/h. Dat geeft een verkeerde boodschap, los van het feit dat ik 48 euro ook teveel vind voor een paar km/h. Duitsland doet dat eigenlijk vrij eerlijk met 10 euro bubeko en 15 euro bibeko tot 10 km/h, zonder punten o.i.d.

Ben ooit 1x geflitst in Frankrijk direct na de grens met Spanje met 2 km/h teveel. Was me toendertijd van geen schuld bewust te snel geweest te zijn. De boete heeft toen m'n rechtsbijstandverzekering betaald, plus 5 euro voor mij. Heb online daarvan ook nog een foto opgevraagd die later per post kwam. Personen in de auto waren geen eens te herkennen. Naja, hoe dan ook, het heeft me niks gekost. 8-)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

ZwolleNoord1
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 24 nov 2017, 19:46

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door ZwolleNoord1 » di 15 jan 2019, 16:23

Op de tolwegen is het vaak 130 maar daarbuiten is het ook vaak 110 zelfs op het platteland :facepalm:

En dan met die redelijk hoge boetes, en de verre afstanden die je meestal maakt, (en dus een kans dat je een snelheidsverlaging over het hoofd ziet) maakt het altijd wel spannend of je een boete hebt opgelopen of niet.

Dan veel liever het Nederlandse beleid, vrijwel geen vaste flitspalen langs de snelweg, wat trajectcontrole's en mobiele flitsers.. Maar meestal met een eerlijk snelheidsregime.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » di 15 jan 2019, 17:35

SnarfFlevoland schreef: di 15 jan 2019, 10:15Ben ooit 1x geflitst in Frankrijk direct na de grens met Spanje met 2 km/h teveel. Was me toendertijd van geen schuld bewust te snel geweest te zijn. De boete heeft toen m'n rechtsbijstandverzekering betaald, plus 5 euro voor mij. Heb online daarvan ook nog een foto opgevraagd die later per post kwam. Personen in de auto waren geen eens te herkennen. Naja, hoe dan ook, het heeft me niks gekost. 8-)
Is dat iets typisch Duits, om de rechtsbijstandsverzekering daarvoor op te laten draaien? Uiteindelijk gaat dan voor iedereen de premie omhoog. Dat de personen in de auo niet te herkennen zijn is niet relevant in landen waar de kentekenhouder en niet de bestuurder voor de overtreding aansprakelijk is.
ZwolleNoord1 schreef: di 15 jan 2019, 16:23 Op de tolwegen is het vaak 130 maar daarbuiten is het ook vaak 110 zelfs op het platteland :facepalm:
Heb je wat concrete voorbeelden van Autoroutes die geen tolweg zijn waar het 110 op het platteland is? Want wegen als de A20 en A35 zijn gewoon 130 waar het kan, en alleen 110 rond steden.

De A31 is op het tolvrije deel overal 110, maar loopt eigenlijk ook overal door of langs bebouwd gebied, en is behoorlijk druk.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Willem » wo 16 jan 2019, 8:20

De zones met 110 rond de steden zijn vrij ruim getrokken, zodat je ook als je allang de stad uit bent (of nog niet in) de Vmax nog 110 is.

De A28 heeft bijvoorbeeld 110 in de velden:

https://www.google.be/maps/@49.4920248, ... 312!8i6656

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door SnarfFlevoland » wo 16 jan 2019, 10:09

Coen Tunnel schreef: di 15 jan 2019, 17:35Is dat iets typisch Duits, om de rechtsbijstandsverzekering daarvoor op te laten draaien? Uiteindelijk gaat dan voor iedereen de premie omhoog. Dat de personen in de auo niet te herkennen zijn is niet relevant in landen waar de kentekenhouder en niet de bestuurder voor de overtreding aansprakelijk is.
Ik wilde oorspronkelijk gewoon in bezwaar gaan tegen de bekeuring. Dat is toch m'n goed recht? ;) M'n rechtsbijstandverzekering heeft daarop gezegd dat de kosten en moeite voor een bezwaar in hun ogen hoger liggen dan de boete, dus hebben ze maar €50 overgemaakt om de boete van €45 te kunnen betalen. Voor hun was het dan ook als bijkomend voordeel onmiddelijk afgehandeld. Het geld stond een dag na het telefoongesprek al op m'n rekening.

In Duitsland heb je een goede rechtsbijstandverzekering nodig, niet alleen voor verkeer, maar ook privé. Als een keer iets fout loopt, dan lopen de kosten voor rechtsbijstand en eventuele gerechtskosten torenhoog op. Het aandeel van de verzekeringspremie voor het verkeer is maar gering. Iets van €40 per jaar.

En ja, in Duitsland kan d.m.v. rechtsbijstand ongeveer 40% van de bekeuringen op snelheid ongeldig verklaard worden. Het is dus de moeite om in bezwaar te gaan. Geheel los daarvan heb ik overigens nog nooit een echte boete in Duitsland gehad. Die kleine bedragen zijn volgens de wet alleen "vermaningen", zonder punten of administratiekosten.

Overigens kon ik op de achterzijde van de Franse brief gewoon een adres van een andere bestuurder opgeven. Er stond zelfs een instructie bij dat ik dan het boetebedrag niet hoef te betalen. Op dat moment had ik echter nog geen foto, die sturen ze er niet bij en is wat ingewikkeld per post of online op te vragen en alleen Franstalig. Dus de vraag of Frankrijk echt alleen op kentekenhouder bekeurd trek ik hiermee in twijfel, of dat men rekening houdt met de Duitse situatie?! Dat laatste acht ik echter vrij onwaarschijnlijk...

Elke buitenlandse boete die in Duitsland wordt afgedragen (dat in mijn geval niet is gebeurd en pas vanaf €70 mogelijk is), hoef je niet te betalen als er geen foto van de bestuurder is. Duitsland past dan lokale wetten toe op buitenlandse boetes. Daarom hebben Duitsers vrij weinig te vrezen als ze in Nederland van achteren geflitst worden, Nederland de boete vanaf €70 braaf aan Duitsland overdraagt en Duitsland de boete dan in de prullebak gooit. De meeste landen dienen dan ook de boete niet in. In Duitsland is alleen bekend dat Nederland dit fanatiek doet, de rest int het gewoon zelf, of dienen pas in als er naar een lange termijn nog steeds niks is betaald en de kans op slagen groot is.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op wo 16 jan 2019, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 jan 2019, 10:33

SnarfFlevoland schreef: wo 16 jan 2019, 10:09Elke buitenlandse boete die in Duitsland wordt afgedragen (dat in mijn geval niet is gebeurd en pas vanaf €70 mogelijk is), hoef je niet te betalen als er geen foto van de bestuurder is. Duitsland past dan lokale wetten toe op buitenlandse boetes.
Dat vind ik tamelijk bizar. En je kunt later wellicht nog wel een probleem krijgen als je in Nederland een keer staande wordt gehouden bij een politiecontrole.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door SnarfFlevoland » wo 16 jan 2019, 10:36

^^
Dat vraag ik me dus af als een boete eenmaal aan een ander land is overgedragen. Nederland kan dan ook niet meer controleren of je betaald hebt, want Duitsland doet dat dan in eigen regime en mogen het geld ook zelf behouden. Wordt ook anders een interessant gesprek als je in Nederland staande wordt gehouden en beweerd in Duitsland te hebben betaald, maar geen Nederlandse agent dat even kan controleren, omdat in Duitsland dat alles decentraal geregeld wordt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Peter » wo 16 jan 2019, 11:12

Als een land boetes overdraagt, staan er dus geen uitstaande boetes meer, ook al int het land van overdracht niet. Anderom kan Nederland wel boetes innen van Nederlanders die in het buitenland geflitst worden, dus financieel maakt het weinig uit voor Nederland. Als echter algemeen bekend is dat landen buitenlandse boetes niet innen bij de eigen burgers (bijvoorbeeld omdat de bestuurder niet in beeld is en dat is buiten Duitsland vrijwel altijd), dan verdwijnt natuurlijk het afschrikwekkend gedrag. Dan zal je toch vaker moeten proberen die buitenlanders staande te houden (en direct te innen), bijvoorbeeld bij controles nabij de Duitse grens. Ik denk niet dat de IT zo is ingericht voor permanente camera's, dus een agent moet het zelf zien of meten in dit geval, wat weer duur is.

Ik ben in Duitsland geflitst (ik denk met 10 km/h te hard) in september 2018. Nog niets gezien in de bus zover….
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door SnarfFlevoland » wo 16 jan 2019, 14:06

^^
Minimale overschreidingen worden volgens mij in Duitsland nauwelijks gehandhaaft, of het moeten wel overtuigende 7-10 km/h (na correctie) teveel geweest zijn. Ben ook wel eens geflitst met een paar km/h te snel, eveneens nooit wat van gehoord. Zelfs in Zwitserland ben ik twee keer geflitst bij een minimale overschreiding in de tunnels van Luzern. Eveneens van beiden nooit post gekregen en bij m'n laatste personencontrole vlakbij de grens ook niks over open boetes gehoord.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Peter » wo 16 jan 2019, 14:20

Of Nederland vindt de boetes te laag om te verhalen. Geen idee of die een ondergrens hebben van op zijn minst een paar tientjes.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 jan 2019, 15:27

SnarfFlevoland schreef: wo 16 jan 2019, 14:06 ^^
Minimale overschreidingen worden volgens mij in Duitsland nauwelijks gehandhaaft, of het moeten wel overtuigende 7-10 km/h (na correctie) teveel geweest zijn. Ben ook wel eens geflitst met een paar km/h te snel, eveneens nooit wat van gehoord.
Ik heb een keer een Duitse boete van € 10 gekregen voor 104 km/u (na correctie) waar 100 km/u was toegestaan. Op een zondag rond 05:00 uur 's ochtends op de A8 bij :KP: Leonberg...

Ik heb ook een keer een boete gekregen voor 54 km/u (na correctie) waar ik 50 km/u mocht, op de B9 in de Tunnel Bad Godesberg. Was ietsje duurder, € 15.

Dus ook dat soort kleine boetes voor kleine snelheidsovertredingen worden naar Nederland gestuurd, zelfs voor 4 km/u te hard...

De andere boete die ik ooit uit Duitsland heb ontvangen was trouwens voor 83 km/u na correctie waar 70 km/u was toegestaan, op de B477 bij Mechernich. Dus dat was wel fors harder dan toegestaan, al kun je discussiëren over nut en noodzaak van lange delen :A1-70: op Bundesstraßen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Chris » wo 11 sep 2019, 14:31

Zo extreem had ik het nog niet eerder gezien. Een aankondiging van snelheidscontroles over een lengte van 42 kilometer, op de N88 tussen de A75 en Rodez. En volgens mij is hier geen trajectcontrole.

Afbeelding
N88 Contrôles Radars Fréquents 42 km by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Km357 » wo 11 sep 2019, 14:42

Dat duidt eigenlijk niet op een vaste flitspaal maar op zo'n grijze gigantische driehoek die verplaatsbaar is in die zone. Die blijft dan een weekje of twee op dezelfde plaats totdat iedereen weet waar die staat en dan gaat ie naar een andere plaats.

Trajectcontrole in Frankrijk is moeilijk te missen aangezien de palen weinig subtiel zijn.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door paolie » wo 11 sep 2019, 15:05

^^ Heb je een voorbeeld?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Chris » wo 11 sep 2019, 15:09

Van een Franse trajectcontrole? Die zien er zo uit:

Afbeelding
N80-5 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door paolie » wo 11 sep 2019, 15:55

Dank! Weet ik waar ik op moet letten!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Chris » wo 11 sep 2019, 15:58

Ze staan niet vaak op tolwegen volgens mij. Wel nogal eens op de voie express of tolvrije autosnelwegen.

Volgens deze website zijn er 103 trajectcontroles in Frankrijk: https://www.radars-auto.com/info-radars ... -troncons/

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Chris » ma 12 sep 2022, 20:21

Op de N102 net na de aansluiting met de A75 bij Lempdes-sur-Allagnon staat dit bord. Volgens mij is dit gewoon de hele N102 door het departement Haute-Loire, tot aan de grens met Ardèche.

Afbeelding
N102 Lempdes-sur-Allagnon by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Km357 » ma 12 sep 2022, 20:22

Duidt meestal verplaatsbare radars aan op een traject. Je kan er van denken wat je wil - en aub doe dat ook - maar de pakkans is relatief klein op zulke trajecten.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Willem » ma 12 sep 2022, 20:24

Dat bord betekent denk ik verder niets.

Als er ergens een flitspaal staat zal dat nog wel worden aangegeven. Verkeer dat later vanaf zijwegen etc. komt hebben dit bord immers niet gezien.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Km357 » ma 12 sep 2022, 20:25

^^ Nee, zo werkt het jammer genoeg ook niet.

Een radar moet niet aangegeven worden, wegbeheerders voorzien waarschuwingen als ze dat wensen, maar dat kan gerust over trajecten van tientallen km's.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Chris » wo 10 mei 2023, 15:22

Naar aanleiding van het verhaal van trajectcontroles die zouden worden opgeheven heb ik wat gezocht over hoe dit zit.

Een trajectcontrole (er zijn er tussen de 75 en 100 van in Frankrijk) zou veel minder boetes uitschrijven dan vaste flitspalen, het verschil zou een factor 3 zijn.

De association 40 millions d’automobilistes heeft in de media geslingerd dat trajectcontroles afgeschaft zouden worden, kennelijk gebaseerd op een beleid om de trajectcontroles niet te onderhouden en te vervangen door vaste camera's, al dan niet met meer geavanceerde vaste camera's.

Het lijkt niet officieel aangekondigd te zijn door de overheid.

https://www.capital.fr/auto/fin-des-rad ... er-1467907

Plaats reactie