Kleurcode groen

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » vr 17 jun 2005, 13:55

Ds79m schreef:Ik vind het Franse systeem in zowat alle zaken wel redelijk voldoen. Ook het onderscheid naar groene bestemmingen vind ik zeer nuttig. Er worden groene borden gebruikt bij verwijzingen naar grotere plaatsen via N-wegen en grotere D-wegen. Een voordeel wat ikzelf ervaren heb tijdens vakanties, is dat je in de praktijk alleen maar op de groene borden hoeft te letten, en de witte borden kunt negeren, omdat daar alleen onbelangrijkere zaken staan.
Zag op SARA de kleur groen omgeschreven met "grandes directions". Inderdaad lijkt voor de kleur groen een soort dubbele eis te gelden: omvang plaats en type weg om er te komen.

Moet me er nog eens in verdiepen, maar het systeem lijkt wel eens vreemde uitwerkingen te hebben, in ieder geval bij afslagen vanaf de snelweg. Bovendien zijn er genoeg methodes om de "grandes directions" in het oog te laten springen, met name het gebruik van weinig doelen op de borden voor rechtdoor. De "grande direction" c.q. de control city valt dan vanzelf in het oog zonder een onnodige kleurenkermis.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » vr 17 jun 2005, 15:44

Pino schreef:Zag op SARA de kleur groen omgeschreven met "grandes directions". Inderdaad lijkt voor de kleur groen een soort dubbele eis te gelden: omvang plaats en type weg om er te komen.
Volgens mij heeft 'groen' helemaal geen dubbele functie. Het zegt alleen iets over het belang van de bestemming, niet over het type weg.

Ja, het is wel zo dat bestemmingen via snelwegen altijd in het blauw zijn, en nooit in groen of wit. In dit zin geeft groen ook aan dat het via een niet-snelweg is. In principe zegt groen echter alleen iets over de bestemming, niet over de weg.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 17 jun 2005, 16:28

Wicher schreef:
Pino schreef:Zag op SARA de kleur groen omgeschreven met "grandes directions". Inderdaad lijkt voor de kleur groen een soort dubbele eis te gelden: omvang plaats en type weg om er te komen.
Volgens mij heeft 'groen' helemaal geen dubbele functie. Het zegt alleen iets over het belang van de bestemming, niet over het type weg.

Ja, het is wel zo dat bestemmingen via snelwegen altijd in het blauw zijn, en nooit in groen of wit. In dit zin geeft groen ook aan dat het via een niet-snelweg is. In principe zegt groen echter alleen iets over de bestemming, niet over de weg.
De groene borden staan alleen langs de grotere wegen. Zeg maar de rode wegen op ViaMichelin en beter. Langs de kleinere wegen zijn de "groene" bestemmingen gewoon op witte borden aangegeven.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » vr 17 jun 2005, 19:30

Inderdaad, 'groene' bestemmingen (de grandes directions) staan op kleinere D-wegen (dus niet de op ViaMichelin rode verbindingsassen) gewoon in zwart-op-wit en geïntegreerd tussen de andere, kleinere bestemmingen. Het onderscheid wit-op-groen / zwart-op-wit hangt dus wel degelijk af van de grootte of het belang van de bestemming én van het type weg.

Verder is men in Frankrijk niet zo consequent m.b.t. het aangeven van bestemmingen die via snelwegen te bereiken zijn, als hierboven wordt gesteld. Vaak zie je immers groene wegwijzers met enkele grandes directions in wit opschrift, waarnaast een wit-op-blauw autosnelwegensymbool staat. Zo stonden enkele jaren geleden (vóór de komst van de A29) Valenciennes en Cambrai op die manier aangegeven op de N29 in de richting van Saint-Quentin. Handwijzers waarop enkel het snelwegnummer staat, zijn altijd in wit-op-blauw.
Aan de oprit zelf staan de bestemmingen uiteraard wel volledig in wit-op-blauw.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » vr 17 jun 2005, 19:36

Ds79m schreef:De groene borden staan alleen langs de grotere wegen. Zeg maar de rode wegen op ViaMichelin en beter. Langs de kleinere wegen zijn de "groene" bestemmingen gewoon op witte borden aangegeven.
Oké, vergissing van mij dus. Sorry. :)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 17 jun 2005, 19:58

Rien schreef:Verder is men in Frankrijk niet zo consequent m.b.t. het aangeven van bestemmingen die via snelwegen te bereiken zijn, als hierboven wordt gesteld. Vaak zie je immers groene wegwijzers met enkele grandes directions in wit opschrift, waarnaast een wit-op-blauw autosnelwegensymbool staat. Zo stonden enkele jaren geleden (vóór de komst van de A29) Valenciennes en Cambrai op die manier aangegeven op de N29 in de richting van Saint-Quentin. Handwijzers waarop enkel het snelwegnummer staat, zijn altijd in wit-op-blauw.
Aan de oprit zelf staan de bestemmingen uiteraard wel volledig in wit-op-blauw.
Ook hier zit weer een logica achter. De bestemmingen die in het groen staan met een snelwegsymbool erachter zijn namelijk te bereiken via de Route Nationale of via de (betaalde) snelweg. De bestemmingen in het blauw zijn alleen te bereiken via de snelweg, en de bestemmingen in het groen zijn alleen te bereiken via de RN.

Hier een plaatje:

Afbeelding

In dit geval is dus Chalons-s-Marne te bereiken via de tolweg en de RN. Nancy en St.Dizier (en Troyes-Centre) zijn alleen te bereiken via de RN.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » vr 17 jun 2005, 20:03

Grootschalig gebruik van tolwegen heeft toch ook een behoorlijke invloed op de bewegwijzering. Hier zou onze (TOL) niet hebben volstaan...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » za 18 jun 2005, 22:54

Kom toch nog even terug op het gebruik van de kleur groen. Ds79m betoogde dat het gebruik van de kleur groen buitengewoon praktisch is, omdat je op het Franse OWN op die manier meteen de belangrijke doelen eruit vist.

Dat is inderdaad waar, maar ik blijf erbij dat de kleur groen helemaal niet nodig is om op het hoofdwegennet de belangrijke bestemmingen eruit te halen.

Ik probeer even te vergelijken, wat voor bestemmingen voor rechtdoor verschillende landen zo op hun hoofdwegennet aangeven.
- Op Australische Highways zie je zowel voor rechtdoor als voor de afslag doorgaans maar maximaal twee bestemmingen plus de naam van de weg: het focal point (Australisch voor control city) en eventueel een remote focal point (bijvoorbeeld de eindbestemming van de weg). Andere dorpjes en steden zie je in beginsel niet op de borden staan, hoogstens op afstandsborden.
- Op de belangrijke Italiaanse hoofdwegen staat op de vorkborden voor rechtdoor in de regel maar één bestemming aangegeven, namelijk een belangrijker doel op afstand. Daarnaast worden wel stapelborden gebruikt, maar die geven voor rechtdoor doorgaans nou niet echt veel extra bestemmingen.
- Op Zwitserse Hauptstrassen zie je voor rechtdoor in de regel alleen maar een grotere plaats op afstand, kortom een doel dat in het Franse systeem in het groen zou zijn aangegeven.

Volgens mij is het in de meeste andere landen net zo. Hoe dan ook staat er in de regel maar een beperkt aantal bestemmingen op de borden, zodat je de belangrijke er meteen uit zou moeten kunnen halen. Daarnaast staan op de borden die verwijzen naar belangrijke hoofdwegen (dus in beginsel die voor rechtdoor) alleen belangrijke doelen. Dat is ook logisch, want slechts een kleine minderheid op hoofdwegen zou naar die kleine lokale doelen op weg moeten zijn. Je gaat ervan uit dat de goegemeente op weg is naar de belangrijke doelen aan die hoofdwegen.

Dan Frankrijk. Ik meen dat de Fransen in het algemeen te veel doelen op hun borden zetten. En juist op de belangrijke hoofdwegen maken de Fransen de fout (tenminste, dat vind ik) om ook allerhande lokale doelen aan te geven. Op hoofdwegen moet je naar mijn mening in beginsel alleen die grote doelen op afstand (de grandes directions) neerzetten, maar de Fransen gooien tussen de grandes directions ook nog eens een stapel lokale doelen. Dat gebeurt zowel op wegwijzers als op afstandsborden. Zie deze foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Die hele serie lokale doelen vormt bij gelegenheid nota bene de meerderheid van de bestemmingen op de borden. En dat, terwijl ze er naar mijn mening helemaal niets te zoeken hebben, omdat slechts een kleine minderheid van de weggebruikers op de hoofdwegen naar die kleine lokale doelen op weg is. In die zin vormt het gebruik van groen de verkeerde oplossing voor het probleem dat de Fransen naar mijn mening teveel en verkeerde doelen op hun borden zetten. De enige juiste oplossing is een rigoreuze heroverweging van de doelen op de borden. Op lokale wegen met name lokale doelen; op hoofdwegen met name grandes directions. Daarbij drastisch snijden in het aantal doelen. Op een bord voor rechtdoor is twee bestemmingen vaak echt ruim voldoende.

Mocht er op een lokale weg dan eens een grote stad worden bewegwijzerd, dan hoeft die niet meteen in het groen te staan. De weggebruiker heeft de grande direction namelijk allang gezien. Hetzelfde geldt als er eens een lokale bestemming verschijnt op een hoofdweg. Ook daarvoor is dan echt geen kleurwissel nodig. Natuurlijk kan ook door positionering van de belangrijkste bestemming boven of onder op het bord de nodige snelle duidelijkheid worden gegeven.

Tenslotte levert het gebruik van de kleur groen naar mijn mening een paar gekkigheidjes op bij verwijzingen vanaf snelwegen naar "groene" bestemmingen:
- Alleen de belangrijke wegen "stad in" worden groen bewegwijzerd. Maar wat een belangrijke weg "stad in" is, hangt af van je aanrijdrichting. Volgens mijn Michelin 914 (editie begin jaren '90, dat wel), bevat de afslag Macon-Nord op de A 6 richting Lyon een "groene" verwijzing richting Macon. Logisch, want dat is de meest logische route vanuit het noorden naar de stad toe. Vanuit het zuiden is er echter al eerder een afslag geweest, dus daar staat Macon uitsluitend in het wit. Kortom, zodra je de snelweg verlaat, wacht een van de twee een kleurenwissel. Niet handig.
- In de echte grote steden heb je stads-snelwegen. Ook voor het overige zijn ze dusdanig groot, dat er niet één belangrijke invalsweg aan is te wijzen, die in het groen zou moeten worden aangegeven. Volgens mijn gegevens is er geen enkele afslag, die steden als Parijs, Lyon, Strasbourg, Marseille of Lille in het groen aangeeft. En dat terwijl de kleur groen er nu juist voor dat soort grandes directions zou moeten zijn.

Kortom, ik zie nog steeds de toegevoegde waarde niet in van de kleur groen op de Franse wegen. Het systeem leidt alleen maar tot kleurenkermis en inconsistenties, terwijl de wens om belangrijke bestemmingen te laten opvallen op een betere wijze kan worden ondervangen - in eerste instantie door het schrappen van onbelangrijke lokale doelen van de borden op hoofdwegen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » zo 19 jun 2005, 11:13

Beste Pino, waarom zou je enorm willen gaan snoeien in de informatie op de bewegwijzering, wanneer deze al duidelijk en goed te gebruiken is? Het Franse systeem laat juist ruimte om meer informatie te geven, zonder dat het bord minder overzichtelijk wordt. Doorgaand verkeer kan zich beperken tot borden die groen zijn, en kunnen dus al bij voorbaat alle informatie die níét op groene borden staat negeren. In het door jou getoonde plaatje, zegt 1 blik op het afritbord genoeg. Daar staan geen groene bestemmingen op, dus hoef je er niet naar te kijken. Al staan er dan 30 namen op, dat maakt niet meer uit, want je kijkt alleen naar de groene bestemmingen. Op die manier kun je al vantevoren bepalen welke plaatsen je wilt volgen, omdat de plaatsen die op de groene borden staan, als zodanig staan vermeld op de betere wegenkaarten.

Jouw oplossing zie ik dan ook als 'het kind met het badwater weggooien', omdat je een systeem waarin eenvoud en informatie centraal staan vervangt door een systeem waarin het weglaten van bestemmingen als een doel op zich wordt gezien. Ik weet niet hoe vaak je over de Franse Route Nationale rijdt, maar wanneer je er rijdt, moet het toch opvallen dat zelfs in drukke steden de bewegwijzering goed is, omdat er toch veel info gegeven kan worden, maar je al op voorhand kunt bepalen om selectief te lezen.

Als laatste moet ik zeggen dat ik de (excusez-le mot) jeukterm 'kleurenkermis' ook niet bepaald relevant vind, wanneer er welgeteld 3 kleuren worden gebruikt. Op de wegen rijden tientallen verschillende kleuren en tinten auto's, dat is pas een kleurenkermis! ;)
Mooi of niet mooi lijkt me niet van belang voor wegwijzers, voor mooi zijn musea, op de weg moet het mogelijk zijn in korte tijd veel informatie op te nemen, en ik denk dat men daar in Frankrijk zeer goed in geslaagd is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » zo 19 jun 2005, 12:36

@Ds79m:
Als ik je goed begrijp, zeg je: dankzij de kleurcodes groen en wit kun je zoveel bestemmingen op de borden kwijt. Best mogelijk dat je daar gelijk in hebt. Kan me alleen voorstellen dat er wel degelijk erg veel mensen zijn die het hele bord van boven naar onder lezen - beide kleuren, bijvoorbeeld omdat ze het systeem niet kennen. En in dat geval is vijf bestemmingen voor rechtdoor alleen al (in Strasbourg, zelfs acht in Troyes) gewoon te veel. De weggebruiker kan zoveel informatie gewoonweg niet opslaan bij een snelheid van rond de 100 kmh.

Daarnaast blijf ik erbij dat het gek is om op een hoofdweg (bedoeld voor de lange afstand) zo veel en zo prominent lokale bestemmingen op de borden te zetten. Stel je voor dat op de Ring Rotterdam naast de gebruikelijke doelen ook steeds vrij prominent Schiedam, Capelle aan de IJssel en Barendrecht zouden staan aangegeven. En dat is naar mijn gevoel precies wat er op dat bord bij Strasbourg gebeurt: het op een belangrijke doorgaande weg aangeven van voorsteden, zonder dat je daarvoor een afslag hoeft te nemen. Daarmee blijft het gevoel: op deze borden klopt iets niet.

Bij mij is het geen doel op zich om doelen van de borden af te halen. Aan de andere kant is het onvermijdelijk dat je niet ieder gehucht op de borden aan kunt geven vanwege (1) schaarste in ruimte op de borden, en (2) een beperkt menselijk vermogen om veel informatie op te nemen, wanneer je met 100 kmh een bord voorbij rijdt. Kortom, je komt niet om een zekere mate aan filtering heen, al kun je er natuurlijk over discussiëren, hoe ver die moet gaan.

Mijn ervaring met rijden op Routes Nationales is relatief beperkt. Ik noemde niet voor niets als voorbeelden de grote doorgaande wegen in Australië, Italië en Zwitserland. In die landen vind / vond ik het buitengewoon prettig dat het aantal doelen voor rechtdoor in de regel beperkt was tot een of twee. In ieder geval genoeg om te zien dat de hoofdroute rechtdoor zou gaan en dat ik me dus over de afslag geen zorgen hoefde te maken. Geen speciale kleur voor nodig. Daarnaast heb ik in die landen de verwijzingen naar lokale bestemmingen op de borden nooit gemist. Met goede voorwegwijzers op het moment dat de afslag naar die lokale doelen daadwerkelijk komt, kom je naar mijn mening een heel eind.

In Australië was ik op weg naar het relatief kleine plaatsje Nambucca Heads, in de buurt van de Pacific Highway. Op de wegwijzers aan de Pacific Highway in de omgeving van het stadje stond in ieder geval Kempsey en regelmatig ook Sydney, maar zeker niet Nambucca Heads - en terecht, want maar een fractie van de weggebruikers op dat traject gaat naar Nambucca Heads. Toch had ik geen enkele moeite om het stadje te vinden. De voorwegwijzers voor de uiteindelijke afslag waren namelijk duidelijk genoeg. Kortom, op hoofdwegen kun je er naar mijn mening mee volstaan om lokale doelen pas bij het naderen van de afslag op de borden te zetten. Tot die tijd kan de weggebruiker er vanuit gaan dat hij simpelweg rechtdoor moet.

Tenslotte nog over het gebruik van verschillende kleuren (c.q. "kleurenkermis") op de borden ten opzichte van de vele kleuren van auto's. Tussen die twee bestaat één essentieel verschil: uit borden moet je (snel) informatie kunnen afleiden en uit auto's niet. En daarin kan het gebruik van een aantal verschillende kleuren naar mijn mening beperkend werken (zonder te zeggen dat dat in Frankrijk ook daadwerkelijk het geval is).

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » zo 19 jun 2005, 15:53

Het blijft grotendeels een kwestie van smaak: als er een methode duidelijk beter was, zou die wel overal gehanteerd worden.

Ik vind het wel handig in Frankrijk: op lange reizen kijk je vooral naar de groene (en blauwe) borden, als je in de buurt van je bestemming komt let je op de witte borden.

Ik denk ook dat bijna iedereen dit systeem wel begrijpt. Misschien niet als je voor het eerst in Frankrijk rijdt, maar als je enige (honderden) malen gezien hebt dat er op de witte borden altijd namen staan die je niet kent en op de groene borden grote steden, dan ga je toch vanzelf meer op de groene borden letten.

In Zwitserland staat er juist erg veel op de borden. Bij gewone afritten staat rechtdoor in het algemeen alleen de volgende afrit, maar bij de grote steden wordt het soms erg veel.

Bijv. bij Villars-Ste-Croix:
Bern Neuchâtel Yverdon Besançon Vallorbe E23 E25 A1 A9
Fribourg Simplon Gd-St-Bernard Vevey-Montreux Lausanne-Nord E62 A9
NB Zie mijn pagina's met borden in Zwitserland:

http://www.geocities.com/marcelmonterie/CHA/A1.htm

(en analoog alle andere A-wegen)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » zo 19 jun 2005, 16:38

marcel schreef:In Zwitserland staat er juist erg veel op de borden. Bij gewone afritten staat rechtdoor in het algemeen alleen de volgende afrit, maar bij de grote steden wordt het soms erg veel.
Doel niet op snelwegen, maar op Hauptstrassen. Als je tussen Sierre en Brig over Hauptstrasse 9 rijdt, bijvoorbeeld, staat er voor rechtdoor doorgaans alleen "Brig" op de borden, geloof ik. En niet ook nog eens Süsten, Leuk, Goppenstein, Lötschtal, Lötschberg, Visp, Mattertal, enzovoort.

Natuurlijk is het een kwestie van smaak. Persoonlijk vind ik dat lokale bestemmingen op hoofdwegen pas op de borden mogen komen, wanneer je de afslag nadert. Mogelijk is mijn eigen idee van borden lezen ook wat anders. Als ik op een doorgaande weg rijd naar een lokaal doel, verwacht ik mijn lokale doel ook niet op de borden voor rechtdoor, maar pas bij het naderen van de afslag.

Voor borden voor rechtdoor vind ik het in het algemeen (snelwegen, hoofdwegen, secundaire wegen) voldoende als ik een eenvoudige, snelle bevestiging krijg dat de "hoofdrichting" nog steeds rechtdoor is (dat ik geen TOTSO o.i.d. nader). Dat kan heel eenvoudig door het verwijzen naar control city en wegnummer - meer moet er op die borden voor rechtdoor in de regel niet komen staan. De lokale details komen wel op de borden voor de afslag. En als ik in de buurt moet zijn, lees ik die borden des te beter.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 01 jul 2005, 3:37

Ik moet Pino gelijk geven: het Franse systeem (en ik kom regelmatig in Frankrijk) is niet steeds zo duidelijk. Vaak duiden ze op snelwegen allerhande lokale bestemmingen aan in plaats van of naast de grote namen, zodat je op sommige borden echt moet gaan speuren om te zien of jouw bestemming er ook tussenstaat. Vooral als je naar Parijs rijdt en de stad nadert, dan wordt het erg, want dan beginnen ze nog eens alle voorsteden er tussen te smijten ook. Bovendien gebruiken ze een afschuwelijk schreeuwerig lettertype. Geef mij maar het Duitse systeem (en eigenlijk ook het Belgische en Nederlandse): de grote bestemmingen, niet teveel namen op een bord en telkens de naam van de eerstvolgende afrit erbij. Duidelijk, geen speurwerk (ook in steden) en een aangenaam lettertype. Als toerist is het daardoor makkelijk om je weg te vinden in Duitsland. Fransen geven inderdaad vaak veel te veel informatie op hun borden. Maar ja, als je zelfs voorrangsborden nog eens gaat uitleggen door de betekenis eronder te schrijven...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » vr 01 jul 2005, 14:04

Voor de experts op het gebied van Franse subtiliteiten (Ds79m?) dan:

Weet iemand het verschil tussen deze twee varianten van "groene" bewegwijzering?
Afbeelding
Afbeelding

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 01 jul 2005, 14:47

Pino schreef:Voor de experts op het gebied van Franse subtiliteiten (Ds79m?) dan:

Weet iemand het verschil tussen deze twee varianten van "groene" bewegwijzering?
Ik voel me gevleid dat er zelfs over mij gesproken wordt als ik er niet ben :lol:

Maar eerlijk gezegd zou ik dit verschil niet zo 1-2-3 weten, en ik ben ik niet echt in de gelegenheid om daar hier in Australie even naar te gaan zoeken (kan moeilijk alle tijd gaan internetten, het is ook al bijna 23u). Wat ik wel weet is dat bij knooppunten de verschillende rijrichtingen op losse borden staat (bijv. bord 1 Reims, Chalons, opening, bord 2: Parijs). Misschien dat dat bij deze plaatsen ook zo is.

Als je het graag wil weten, dan kun je het even vragen op het Franse SARA-Forum, waar de Franse snelwegliefhebbers discussieren (geen idee waar de trema zit hier) over de snelwegen (wel in het Frans overigens), maar evt. kun je daarvoor Vinny ofzo lief aankijken voor een vertaling ;)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » vr 01 jul 2005, 15:15

@Chrizz, "groen" betekent niet dat je de RN op moet. Die kleur duidt natuurlijk ten eerste op de status "grande direction" en daarnaast moet dat doel over hetzij Nationales, hetzij over de grotere Departementales te bereiken zijn. In die zin lijkt het me niet relevant dat de RN pas 25 km verderop begint. Want als de daarheen leidende RD niet "groot" genoeg is, mag Bergerac volgens de Franse richtlijnen helemaal niet in het groen op de borden.

@Ds79m, how ya goin' mate? (waar hang je uit in Oz, nog kans op wat mooie wegenfoto's?) Lijkt me inderdaad goed mogelijk dat op het gestapelde bord sprake is van twee verschillende rijrichtingen. Dus dat je vanaf de afslag Marmande maar één richting op kunt (zowel die van Bergerac als die van Marmande), terwijl je vanaf afslag 17 twee kanten uit kan (de richting Montargis / Orleans en de richting Courtenay / Villeneuve).

Maar dat is ergens ook weer gek, want op het Franse OWN zou het bord bij Marmande gewoon zijn gestapeld. En als je op http://www1.securiteroutiere.gouv.fr/si ... SFamille=0 kijkt, zie je dat de "Marmande-variant" niet in het Franse bewegwijzerings-scala lijkt te passen.

Als we er hier niet uitkomen, dan misschien inderdaad eens op SARA navragen.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 01 jul 2005, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 01 jul 2005, 16:04

Die kleur duidt natuurlijk ten eerste op de status "grande direction" en daarnaast moet dat doel over hetzij Nationales, hetzij over de grotere Departementales te bereiken zijn. In die zin lijkt het me niet relevant dat de RN pas 25 km verderop begint. Want als de daarheen leidende RD niet "groot" genoeg is, mag Bergerac volgens de Franse richtlijnen helemaal niet in het groen op de borden.
Nee dat is niet helemaal waar. Groene bestemmingen moeten continue staan aangegeven. Ze gaan over de 'beste' wegen die voorhanden zijn, dat wel. Maar er zijn ook situaties waar gorene wegen over ongenummerde of minder belangrijke D wegen gaan. Bijvoorbeeld in Caen naar Caen-centre bijvoorbeeld.

Opmerkelijk dat ze in Frankrijk bij het geven van een afritnummer zo goed als pertinent weigeren er een wegnummer bij aan te geven, tenzij het een E nummer betreft (E 60) :?

Over het Marmande bord: Ik denk dat het een nieuwe vorm van zuinigheid is om geen twee borden te plaatsen. Ik heb het wel eens vaker gezien (vraag me niet waar).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » vr 01 jul 2005, 16:57

Vinny schreef:Over het Marmande bord: Ik denk dat het een nieuwe vorm van zuinigheid is om geen twee borden te plaatsen. Ik heb het wel eens vaker gezien (vraag me niet waar).
Tja. Als je France Autoroutes doorzoekt, zie je ze vaker wel dan niet. Wat gek is, want de website van Securité Routière (zie het eerder geposte URL) noemt deze combi helemaal niet.

Bovendien vind ik het zonde. Zie zelf als een van de sterke punten van de Franse bewegwijzering dat kleurcodes deugdelijk gescheiden worden. Niet (zoals in Duitsland) een geel bord met daarop witte en blauwe 'stroken' maar juist een apart stapelbord voor iedere kleurcode.

Ter vergelijking:
AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door Pino op ma 11 jul 2005, 13:42, 3 keer totaal gewijzigd.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » vr 01 jul 2005, 20:47

Ik kan verkeerd zijn, maar ik denk dat de "Marmande-manier" van aangeven van groene bestemmingen verleden tijd is, evenals het gebruik van afritnamen onder het afritnummer. Op nieuwe wegwijzers staan de groene bestemmingen steeds op een apart paneel.

Verder mag je niet vergeten dat de verschillende concessionaires van de Franse tolsnelwegen op sommige punten wel eens durven afwijken van die modellen op de site van het Franse ministerie.

En zoals voorgeschreven door de wet, worden wegnummers nooit vermeld wanneer de afrit een nummer draagt. (Een idiote regel als je het mij vraagt.)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 01 jul 2005, 23:06

De reden waarom Fransen tegenwoordih hele panelen in één kleur uitvoeren, is (voor zover ik me door deskundigen heb laten voorlichten) dat witte panelen met lokale doelen dan eenvoudiger kunnen worden gewijzigd, zonder dat de rest veranderd moet worden. Daarmee kan de gemiddelde onderhoudstermijn van panelen omhoog, wat geld uitspaart.

Ik ben er niet zo van gecharmeerd; op snelwegen moet je n.m.m. zo min mogelijk verschillende achtergrondkleuren gebruiken.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » ma 04 jul 2005, 9:10

René schreef:Ik ben er niet zo van gecharmeerd; op snelwegen moet je n.m.m. zo min mogelijk verschillende achtergrondkleuren gebruiken.
Door het weglaten van kleuren gaat ook de informatie verloren, die aan die kleuren gekoppeld is. Dat "gemis" kun je ten dele opvangen met tekst (vervang "Kralingen" in zwart-op-wit door de platte tekst "Rotterdam-Kralingen"), maar voor een deel ook niet. Zowel de Franse als de Britse kleurcode groen kun je niet op de snelwegborden kwijt, wanneer die verplicht één kleur moeten hebben. Zelfde geldt voor het onderscheid tussen de "witte" en "blauwe" secundaire wegen in Spanje.

Jouw stelling dat snelwegkleuren één achtergrondkleur moeten hebben kan ik me uitstekend voorstellen met jouw visie op bewegwijzering, die toch wel een variant op de Duitse stijl is met vorkborden en portaalborden uit één stuk. Op dat soort borden vind ik het ook lelijk, wanneer er meerdere kleuren worden gebruikt.

Kijk je aan de andere kant naar een land als Zwitserland, waar de portaalborden "uit elkaar zijn getrokken", dan vind ik het helemaal niet storend, wanneer er naast het groene bord voor rechtdoor een blauw bord voor de afslag hangt. Dito in Frankrijk, met name wanneer de afslag maar één kleur heeft (doorgaans wit).

Plaats reactie