Markering bij afslagen

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Markering bij afslagen

Bericht door Jeroen » di 19 apr 2011, 14:04

Ik rij sinds een aantal maanden beroepsmatig veel richting Frankrijk. Eén van de eerste dingen die me toen op viel is de dichte (niet gesloten) markering bij afslagen. De bedoeling ervan lijkt me op zich vrij duidelijk: voorkomen dat mensen op het laatste moment van rijstrook 2 de afslag nog proberen te pakken. Maar is het ook echt verboden? En mag je wel van rechts naar links bij zo'n markering?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Markering bij afslagen

Bericht door Snelwegfreak » di 19 apr 2011, 14:54

Ja het mag. Het is enkel een attentiemarkering. Hij verandert van 3m-10m naar 3m-1,33m. Bij mijn weten mag je er gewoon overheen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Markering bij afslagen

Bericht door Wimpie24 » di 19 apr 2011, 15:01

Ook bij ons op de E313 zijn daar proeven mee uitgevoerd.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Markering bij afslagen

Bericht door Snelwegfreak » di 19 apr 2011, 17:10

Ja, alleen in België was die attentiemarkering precies even lang als de blokmarkering zelf (beide 1m-1,5m). Dat is erg verwarrend.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Markering bij afslagen

Bericht door Seat » di 19 apr 2011, 17:36

Ik vind de Franse markering ook onduidelijk, het lijkt net of de rechterrijstrook ook afvalt. En als het ter attentie is, levert het hooguit op dat automobilisten juist op het laatste moment nog uitvoegen.
Daarentegen, bij invoegstroken zou het misschien wel kunnen helpen?

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Markering bij afslagen

Bericht door Wimpie24 » di 19 apr 2011, 18:12

Snelwegfreak schreef:Ja, alleen in België was die attentiemarkering precies even lang als de blokmarkering zelf (beide 1m-1,5m). Dat is erg verwarrend.
Je ziet nog wel duidelijk het verschil tussen de blokmarkering en waarschuwingslijnen hier omdat die 2 op de autosnelwegen een heel verschillende breedte hebben. Op het own zou zoiets niet werken omdat je dan verwacht dat er een volle lijn aankomt.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Markering bij afslagen

Bericht door Snelwegfreak » di 19 apr 2011, 20:06

^^
Nou, voor gewone automobilisten valt het verschil 20cm <> 40cm niet op hoor...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Markering bij afslagen

Bericht door Wimpie24 » wo 20 apr 2011, 10:17

Het verschil is zelfs voor gewone automobilisten meer dan duidelijk omdat je ze naast elkaar ziet. Bovendien moet je het verschil kennen tussen die wegmarkeringen omdat de wegcode daar duidelijk verschil in maakt...
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Markering bij afslagen

Bericht door Seat Ibiza » wo 20 apr 2011, 10:28

^^
En denk je dat iedere (buitenlandse) automobilist de actuele wegcode kent?

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Markering bij afslagen

Bericht door Wimpie24 » wo 20 apr 2011, 10:31

Nee maar een buitenlandse automobilist zou niet in een auto mogen kruipen als hij het verschil niet ziet tussen een afslagmarkering en een gewone rijstrookscheiding. Een verschil dat in België even duidelijk is als in pakweg Nederland of Duitsland.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Markering bij afslagen

Bericht door Seat Ibiza » wo 20 apr 2011, 10:36

^^
Het ging dan ook niet over het verschil tussen gewone rijstrookscheiding en afslagmarkering, maar om het verschil tussen afslagmarkering en de vreemdsoortige scheiding van rijstroken met afwijkende markering ter hoogte van afslagen. Mij is op de E313 nooit enig verschil opgevallen tussen die twee markeringen en zo zal dat wel met 90 van de 100 automobilisten zijn... Ik heb ook geen idee wat het nut er van is. Als men wil aangeven dat je niet meer van uiterst links naar de afslag mag, dan was het toevoegen van een doorgetrokken streep duidelijker geweest. Zoiets als hier dus.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Markering bij afslagen

Bericht door Wimpie24 » wo 20 apr 2011, 10:39

Nee, die verkorte streepjes vormen in België de waarschuwingsmarkering op autosnelwegen en zijn maar half zo breed als de blokmarkering.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Markering bij afslagen

Bericht door Vinny » wo 20 apr 2011, 14:26

Het is me nou nog nooit overkomen dat ik dat verwarrend heb gevonden in Belgie. Sterker nog, ik vind het juist handig. Het simuleert een "keep your lane" en is derhalve beter voor de doorstroming :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Markering bij afslagen

Bericht door Seat Ibiza » wo 20 apr 2011, 14:32

^^
Ik vraag me af of je begrepen hebt waar het bij België over gaat. Slechts op een paar plekken op (o.a. ?) de E313 is dit als proef sinds kort te zien.

Verwarrend vind ik het ook niet direct, maar het nut er van inzien heb ik niet gedaan. Ook heb ik dus niet direct waargenomen dat er verschil was tussen de twee markeringen op de as en bij de uitvoegstrook. Hoe volgens jou een markering van een paar honderd meter lengte bijdraagt aan een betere doorstroming is me trouwens ook een raadsel.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Markering bij afslagen

Bericht door Vinny » wo 20 apr 2011, 14:36

Ah dan ben ik in de war met de markering op de Ring Antwerpen. Die is trouwens ook anders :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Markering bij afslagen

Bericht door Wimpie24 » wo 20 apr 2011, 14:55

Vinny schreef:Ah dan ben ik in de war met de markering op de Ring Antwerpen. Die is trouwens ook anders :)
Klopt, dat komt omdat het bij Antwerpen om knooppunten gaat en je dus nooit de snelweg verlaat en bijgevolg ook geen afslagmarkering mag gebruiken. In Wallonië doet men dat anders, daar lijkt het alsof je bij elk knooppunt op een afslag terecht komt. ;)
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Markering bij afslagen

Bericht door Jeroen » vr 22 apr 2011, 19:14

Seat schreef:Ik vind de Franse markering ook onduidelijk, het lijkt net of de rechterrijstrook ook afvalt.
Dat was ook mijn eerste reactie toen ik voor het eerst in Frankrijk kwam (baan naar links opschuiven). Het wordt wel consequent toegepast, dus daarna ben ik er verder ook niet meer van geschrokken of zo.

Plaats reactie