GPL/LPG verboden in tunnel?

Moderator: Moderatoren

palpitation
polderweggetje

GPL/LPG verboden in tunnel?

Bericht door palpitation » di 07 jun 2011, 14:23

Vorig jaar reden we met een LPG-auto door Rouen en kwamen we dit bord tegen vlak voor de tunnel onder een deel van de stad. Nu heb ik ergens gelezen dat dit alleen geldt voor LPG-installaties zonder 'security valve', iets wat alle auto's van na 2000 zeker wel hebben. Dat staat niet bij het bord, maar weet iemand of ik met mijn LPG G3-installatie door die tunnel en soortgelijke verbodsgebieden mag rijden? Komende zomer gaan we er weer langs en weet ik graag of ik vooraf een alternatief moet plannen. De Fransen zegen wel dat je er de weg af moet, maar daarna moet je het zelf uitzoeken en vorig jaar kwamen we daardoor vrolijk alsnog in die tunnel terecht :).

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: GPL/LPG verboden in tunnel?

Bericht door Vinny » di 07 jun 2011, 20:57

Hmm goede vraag. Ik dacht dat het nog steeds verboden was. Maar goed, wellicht zijn mensen hier die een betere detailkennis hebben, anders moet je de vraag stellen bij onze collega's van het Franse wegenforum:
http://forum.sara-infras.com/
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » di 07 jun 2011, 21:47

Formeel mag het inderdaad niet. Autogas wordt bij tunnels en soms bij parkeergarages nog wel eens als een gevaarlijke stof gezien.
Onderweg naar je vakantieadres kun je je gedragen als onwetende buitenlander en toch proberen om door de tunnel te rijden. De kans dat je net daar een aanrijding krijgt of de tank van de auto ontploft is bijzonder klein. Bovendien is het niet zo makkelijk om dit soort tunnels te omzeilen in plaatsen waar je niet goed bekend bent met de structuur van het lokale wegennet. In ieder geval is de kans op een boete zeer klein.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 07 jun 2011, 22:48

Er staan volgens mij speciale borden voor. De tunnel in Rouen is wellicht te vermijden door de Tancarville brug te nemen (een heel stuk westelijker)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 07 jun 2011, 23:12

^^ De A86 Duplex bij Parijs is ook verboden voor auto's met LPG-installatie.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 07 jun 2011, 23:15

De kans dat je gepakt wordt lijkt me extreem laag, behalve bij toltunnels wellicht waar bemanning is.

Volgens mij mag je met LPG ook niet door de Kanaaltunnel.

palpitation
polderweggetje

[SOLVED] Re: GPL/LPG verboden in tunnel?

Bericht door palpitation » wo 08 jun 2011, 9:10

Je mag met LPG inderdaad niet door de Kanaaltunnel. De route via de Pont-de-Normandie ken ik, maar die is weer een stukje duurder qua tol.

Vervolgens doe ik een zoveelste zoektocht, maar dit keer vind ik zowaar officieel nieuws van de Fransen! Het verbod geldt alleen voor transport van LPG en niet voor auto's die op LPG rijden. Zie Conduite à tenir dans le tunnel de la Grand’ Mare. Hier staat het gewraakte verkeersbord met als uitleg:
Interdit au transport de GPL en vrac (autorisé aux véhicules roulant au GPL).
Dat is dus duidelijk :).

Dank voor de support!

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » wo 08 jun 2011, 10:36

De auto van mijn schoonvader rijdt op LPG maar daar hebben ze het vulventiel naast de vulopening voor de benzine weten aan te brengen, onder het klepje van de benzinevulopening. Aan de buitenkant van de auto is dan totaal niet te zien dat er een LPG installatie in zit (normaal zie je dat dus wel aan het ventiel).

palpitation
polderweggetje

Bericht door palpitation » wo 08 jun 2011, 10:49

Dat zie ik soms ook bij andere auto's aan de pomp. Ziet er erg professioneel uit!

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 08 jun 2011, 12:11

Als je de tank met LPG leegrijdt en dan verder gaat op benzine (vanwege de beperkte verkrijgbaarheid van LPG in het buitenland moet dat vaak) hoef je toch niet te storen aan de verboden voor LPG-auto's? De gevaarlijke stof is dan immers niet aanwezig.

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » wo 08 jun 2011, 12:59

Het leegrijden van een LPG tank is net zo'n slecht idee als het leegrijden van een benzinetank, er komt een hoop troep in je brandstofleidingen terecht. Wellicht zit er op sommige LPG systemen een beveiliging die de installatie uitschakelt voordat je je hele tank leeg hebt gereden?

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » wo 08 jun 2011, 13:16

^^ Niet droogdraaien inderdaad. Gewoon bij bijna leeg overschakelen op benzine.

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » wo 08 jun 2011, 14:37

Wat ik bedoelde te zeggen is dat zo'n tank waarschijnlijk nooit helemaal leeg is. Een ander punt is dat er een overdrukventiel op de tank zit, en zodoende kan er wel eens wat gas ontsnappen.

Het hele probleem met LPG is natuurlijk dat het spul zwaarder is dan lucht, dus als je met je lekkende tank een tunnel of garage in rijdt dan hoopt het zich daar op in plaats van dat het ontsnapt.

palpitation
polderweggetje

Bericht door palpitation » wo 08 jun 2011, 19:30

En toch mag het bijna overal in Nederland en dus ook in Rouen.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 08 jun 2011, 20:05

In Nederland zijn er wel veel parkeergarages waar LPG verboden is.